Fiat Tipo 1.4 16v Lounge (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo 1.4 16v Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 61.500 km |
KM-stand laatst | 62.420 km |
Terug bij Af
- 62.400 km
Mijn eerste auto was een Fiat Tipo 1.4 i uit 1989 geloof ik. Het was de auto van mijn vader, nadat mijn vader een Palio Week-end had gekocht mocht ik deze hebben. Enkele jaren met veel plezier meegereden. Na vele Italiaanse auto´s en een uitstapje naar Renault weer uitgekomen bij een Fiat Tipo maar ditmaal uit 2018.
Hier in Portugal is de Tipo een voorkomende verschijning op de weg veel huurauto´s en veel UBER´s die met een Tipo rijden.
De Renault Megane Diesel was aan vervanging toe, oplopende kosten maar ook te weinig kilometers en korte afstanden. Deed de noodzakelijkheid toenemen om op zoek te gaan naar een benzine auto. In Portugal is dat lastig. Als ik zocht in mijn regio op benzine auto´s tussen 10.000 en 15.000 euro met kilometrage tussen 50.000 en 90.000 kilometers kwam ik 33 auto´s tegen maar zoekende op Diesel kom je uit op 190 auto´s.
Twee auto´s trokken mijn aandacht een Fabia Station uit 2019 en een Fiat Tipo Sedan eind 2018. De Fabia had ondanks de ruime kofferbak weinig beenruimte achter. Deze viel af aangezien mijn 13 jarige zoon nu al 1.60m is en nog verder moet groeien.
De Tipo is qua afmetingen nagenoeg gelijk aan de Megane.
Afspraak gemaakt en wezen kijken bij de autoverkoper in Quarteira (50km van Portimão waar ik woon). Auto zag er goed uit, stond te koop omdat de vorige eigenaar een rijontzegging heeft van 2 jaar en derhalve de auto voorlopig niet meer nodig heeft. Na testrit besloten de auto te kopen. Autoverkoper zag het niet echt zitten om mijn Megane over te nemen, ik wilde er 4.000 euro voor hebben maar hij gaf niet meer dan 3.250. Zodoende werd de aankoopprijs 9.000 euro voor de Tipo.
Nu de auto zelf, qua uitrusting ben ik er op vooruit gegaan. De stoelen zijn iets harder maar qua zitpositie zit ik goed. Voor korte ritjes en in de stad is deze auto erg comfortabel. Wegligging is prima en de motor is erg stil en soepel in de stad. Je merkt dat de motor boven de 90km hard moet werken om de auto te laten accelereren. De 110pk Diesel Megane doet dat soepeler en sneller.
Ik heb al gekeken voor een chip, de motor gaat dan naar 105 pk (10pk erbij) en het koppel naar 140nm i.p.v. 127 nm. Het zal dan wat soepeler gaan. 90% van de tijd rijd ik in de stad en korte ritten. De boordcomputer staat op 7,1L per 100km.
Ben blij met mijn aankoop en is een mooie verschijning.
Interieur
- 62.420 km
In de reviews van autojournalisten wordt geklaagd over het goedkope plastic, de bediening van knipperlicht en licht achter het stuur dat deze niet stevig zijn.
Het plastic is inderdaad geen zacht knuffelwaardig materiaal in mijn voorgaande auto´s was dit inderdaad zachter/hoogwaardiger. In de praktijk zit je niet vaak aan het plastic dus ik lig er niet wakker van. Een andere klacht is dat het interieur fantasieloos, ook dat is waar maar VAG of Renault maken ook geen feestje van het interieur. Alles zit op zijn plek en werkt. Het infoscherm is wat mij betreft groot genoeg ik hoef geen 30 inch scherm. Het Uconnect werkt snel genoeg en is makkelijk te bedienen, t.o.v. de 2010 Renault een vooruitgang (deze had geen touchscreen).
Stoelen zoals eerder vemeld zijn hard maar goed verstelbaar. Al met al een voldoende.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze keurige gebruikte sedans koop je voor €11.000

Een C-segment-sedan - Op zoek naar

Test: Fiat Tipo (2016)

Speciale Volkswagen Golf R in 8 minuten uitverkocht

Toyota-importeur haalt retro-EV Microlino naar Nederland
