Fiat Stilo 80 16v Active (2002) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 80 16v Active |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
ERVARINGEN
- 62.000 km
Na het total loss raken van mijn vorige auto (een Honda Civic uit 1991 in juni 2008) was ik toe aan een andere, en vooral een nieuwere auto.
Ik had al 4 proefritten in andere autos gemaakt, toen mijn oog viel op een rode Fiat Stilo 1.2 16V uit 2002. De volgende dag wezen kijken en een proefrit gemaakt, en ik was gelijk verkocht. Geen rammeltjes en kraakjes, en een uitstraling die me het meest aansprak.
Door de niet al te hoge kmstand van 62000 hoop ik er nog lang plezier van te hebben.
Hij is erg stil door de 6e versnelling. Ik zit net op 3000 toeren bij 120 km/h. De trekkracht gaat er dan wel uit. Als ik ben teruggezakt naar 80 moet ik echt even terug naar de 5 of 4.
Met optrekken op de snelweg sla ik de 5 vaak over.
Verbruik is gemiddeld 1 op 14. Het hardst wat ik heb gereden is 180 (op de teller) op de afsluitdijk. Hij gaat nog een keer de autobahn op en dan maar kijken waar de wijzer ophoud.
Wegligging is redelijk. Hij ligt als een blok op de weg. Ik ben alleen na een paar maanden in de slip geraakt op de snelweg. Ik wilde invoegen en reed nog maar 50.
Eerst brak de achterkant uit, ik maakte een half rondje naar links en kwam achterstevoren tot stilstand op de vluchtstrook. (net voor het verdrijvingsvlak) Toch wel de meest angstige ervaring
De stoelen zijn gezien mijn lengte (2.00 m.) wat aan de korte kant. Ik heb weinig steun in de onderrug, wat op een lange rit wat vermoeiend is. Op de korte rit kan het nog. Inmiddels zit ik er prima in. De bekleding van de bestuurdersstoel begint al wat te rafelen. Beetje jammer.
Inmiddels rij ik alweer 3 jaar in de stilo. Elke ochtend rij ik weer met plezier weg in deze bak. Ik blijf het een opvallende auto vinden.
Ik heb één keer een jongen van ongeveer 12 jaar in de spiegel gezien die heel enthousiast achterom bleef kijken. :)
Een oudere man bij de Mcdonalds noemde het een "mooie rooie sportwagen"! Je zou er zelf rood van worden...
In juni 2010 is de Stilo voorzien van nieuwe velgen.
Ipv 15 inch, nu 17. Ook zijn de stootlijsten en deurgrepen meegespoten. Ziet er net even wat strakker uit.
PROBLEMEN
- 62.000 km
Ik had na een maand een piepend koppelingspedaal. Erg vervelend. Elke keer als je hem intrapt denk je er weer aan. Is onder garantie verholpen.
- Vooral bij kou, krijg ik soms een Engine Fault! Meestal is het dan na opnieuw opstarten weer weg. (lijkt wel Windows) Toen het een keer na 4 keer starten nog niet weg was, ben ik naar de Fiat-dealer geweest. Computer is uitgelezen en het was toen (helaas tijdelijk) weg. Volgens de dealer had het dan gewoon met de kou te maken. Door de lage buitentemperatuur reageert de auto anders, en dus ook de boordcomputer. Laatste tijd geen last meer van gehad. (18-12-10: dit lag waarschijnlijk aan de accu)
Af en toe laat bepaalde elektronica het nog afweten, met name de radio die niks doet en ramen die niet open gaan. Ook hier is het na opnieuw starten weer weg.
- Ik heb het begin januari 2009 gepresteerd om onze brievenbus omver te rijden! Gevolg: lakschade, een losse sideskirt en een totaal vernielde brievenbus. Nog geen week later rij ik in de stad bij het inparkeren met achteruit rijden tegen een betonnen Amsterdammertje aan. Het viel niet zo op, dus heb ik het zo gelaten. Toen er een Peugeot bij de bumper langs geschaafd was gelijk mee laten nemen.
Update
- 79.000 km
Op maandagochtend even een baalmoment. Toen ik wegreed bij de wasstraat ging het motormanagmentlampje branden en begon hij te piepen. Een stukje gereden, maar het hield niet meer op en hij begon ook wat te trillen in het stuur. Toch maar gestopt, en de ANWB gebeld: er bleken 2 bobines doorgebrand te zijn. Onder begeleiding van de ANWB naar de Fiat-dealer gereden. Anderhalf uur later en € 200 euro lichter weer "vrolijk" vertrokken.
Update
- 118.000 km
In maart 2010 heb ik helaas een duif aangereden op de autoweg.
Pas toen ik 10 meter voor hem reed vloog hij omhoog.
Hij ging via de motorkap tegen het voorraam.
De duif overleefde dit helaas niet, het voorraam ook niet.
In november heb ik een eend tegen de zijkant aan gehad. Gelukkig geen schade te zien. De eend ook nooit weer gezien.
Ik heb ook wel eens een klein vogeltje tegen de buitenspiegel, en een tegen de motorkap gehad. Ik moet die arme vogels wel hebben!
Inmiddels heb ik 3x een koplamp stuk gehad. Een heel gedoe om die te vervangen. Zelf begin ik er niet meer aan. Rechts gaat nog wel. Die is nog geen 10 minuten werk. De linker word moeilijker. De 1e x is hij op de brug gezet, en vanaf de onderkant vervangen. De 2e x is de accu eruit gehaald. Er is mij toen verteld dat de bumper er ook wel eens afgehaald word bij de Stilo (hoe bedenken ze het)!
Update
- 123.000 km
- mei 2011: het bekende airbaglampje! 4x terug geweest. De laatste keer naar de dealer. Toen eindelijk verdwenen. Vermoedelijk veroorzaakt door een halve liter cola, die onder de stoel door gepoelt was (de ijsklontjes lagen achterin)
- juli 2011: een afgebroken deurdranger. Zelf vervangen op de oprit! kosten: 35 euro
Helaas bij het vervangen de instapverlichting geplet tussen de deur.
Verder loopt de Stilo nog zoals het hoort, en moet ik van iruilen niks weten.
Moet wel zeggen dat ik de Alfa Romeo Mito en de Punto Evo wel erg mooi vind... Wie weet
Verdere update volgt.
update 2014
- 170.000 km
Alweer 3 jaar geleden tot de laatste update!
Dus tijd voor een nieuwe.
De auto is nog altijd in mijn bezit! En nog altijd even trots..
De laatste paar jaar houd de Stilo zich goed. Zo heel en toe wat kleine mankementen of storingen.
Meestal heel goed zelf op te lossen.
Toch een paar keer richting de garage moeten rijden. O.a. voor een kapotte bobine, een kapotte koplampversteller (2e x), en voor de gasveren vd motorkap die er spontaan mee op Hielden.
Niet echt bijzonder, maarch..
Op kerstavond 2013 kwam ik helaas na 5,5 jaar voor het eerst stil kwam de staan met pech! De dynamo hield er op een autoweg mee op.
Na een uur wachten op de ANWB kon ik op eigen kracht toch naar huis rijden. Na een logeerpartij van 8 dagen bij de garage, weer opgehaald. Dit was dan ook gelijk zijn langste ooit...
Ook maar besloten de Stilo gewoon totaan de laatste meters af te rijden! Doe hem niet meer weg!
update mei 2015
- 197.000 km
Alweer een tijdje geleden tot mijn laatste update... dus tijd voor een nieuwe
De auto rijd nog steeds, en doet het nog prima! Op een paar kleinigheden na..
Het onder de stilorijders alom bekende "airbaglampje" is nu chronisch geworden. Vroeger ging hij na verloop van tijd wel weer uit.. Dat doet hij nu niet meer.
Ook heb ik sinds een half jaar een nieuwe storing; het abs/ars lampje. Al een aantal keer uitgelezen, maar een echte oorzaak word niet gevonden, omdat het geen constante storing is. Na opnieuw starten gaat hij na het wegrijden weer uit.
En dan vorig jaar november...
Een Ford C-max werd bij het stoplicht van achteren aangereden en boorde zich toen bij mijn achterkant naar binnen. Ik schoot door op mijn voorganger (een mini) en zo belande ik in mijn allereerste kettingbotsing. Gelukkig zonder gewonden.
€1200 euro verder, en vooral veel rompslomp met de hersteller en verzekering is de auto na 3 weken weer hersteld.
2 nieuwe koplampen (met ledverlichting) en een nieuwe bumper en grill. De achterbumper werd zo gelaten ivm de dagwaarde. Is jammer, maar ik heb dat liever dan inruilen.
Binnenkort moet de stilo heen voor de jaarlijkse apk.. ik ben benieuwd wat me te wachten staat, maar ik heb hoop dat hij weer een jaartje mee kan. Daarna heeft hij wel weer wat onderhoud nodig.
update volgt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.