Fiat Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
ERVARINGEN
- 138.000 km
Deze auto heb ik begin augustus bij Milano in Dordrecht aangeschaft voor een erg schappelijke prijs, zo’n kleine 4000 onder de dealerprijs. Alleen zonder garantie. Maar dat zegt niks. Ik ben bijna 3000 km verder en auto rijdt perfect. Alle electronica werkt en geen overmatig olieverbruik.
Auto is ook nog eens voorzien van een lamellendak en 17’ velgen. In eerste instantie wilde ik voor de 3 deurs gaan maar naarmate ik de 5 deurs meer zag begon ik hem steeds mooier en practischer te vinden. Deze auto is nog completer dan de 3 deurs. Zoals de verschuifbare achterbank.
Auto is best rap maar geen echte sprinter. Het schakelen met de flippers aan het stuur vond ik in eerste instantie niets maar nu ik er éénmaal aan gewend ben wil ik eigenlijk niets anders. Als je voor het eerst hiermee rijdt, lijkt het overschakelen een eeuwigheid te duren. Maar het valt echt allemaal mee.
Afwerking is OK en degelijk.
Het verbruik is ongeveer 1 op 11 en ik rij niet overdreven veel op de snelweg dus dat valt allemaal best mee. Als je je voet maar in bedwang houdt.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze auto. Als ik een maandje of 2 verder ben zal ik jullie weer even op de hoogte houden over het rijgedrag van de Stilo.
130.000 km: Ook ik ben het slachtoffer van een bekend euvel van de Stilo. Net voor kerst wilde ik met de auto wegrijden waarna een grote klap volgde. Volgende dag de auto opgekrikt en wat blijkt? De linkervoorveer compleet gebroken en links de schotel op mijn wiel geklapt. Gelukkig zonder schade.
Dit blijkt een veel voorkomend productiefout te zijn. In Duitsland zijn hiervoor al 70.000 Stilo’s van de bouwjaren 02-06 teruggeroepen en hersteld... Fiat Nederland wilde aanvankelijk niets doen maar in maart zijn deze veren uiteindelijk door Fiat vervangen inclusief de schotels.
140.000km: Toch het één en ander gebeurd. Voordat de veren vervangen zouden worden is nog, ja u raadt het al, ook de andere voorveer afgeknakt. Ook met luid gedonder op mijn wiel. Gelukkig ook tijdens het wegrijden zonder verdere gevolgen. Auto moest wel weggesleept worden naar de dealer. Daarna in korte tijd nog 2 keer naar de dealer, waarvan 1 keer opnieuw gesleept.Verschillende sensoren(en daar zijn er wat van!) waren versleten of vuil en dit leidde tot afslaan en niet meer aan de praat te krijgen. De onkosten vielen al met al mee. Een 300 Euro ruim. De APK doorstond de auto goed. Het lijkt allemaal weer goed te gaan met de Abarth.
Het verbruikvan 1 op 11 waar ik het in het begin over had is met mijn korte afstanden naar mijn werk te optimistisch. Bij normaal gebruik 1 op 9. In deze vakantie heb ik de nodige snelwegkilometers gemaakt met 4 man en bagage. Bij 110 verbruikt de Stilo dan ongeveer 1 op 12/13
Ondanks de eerdere ergenissen stap ik elke ochtend weer met plezier in deze bak. Bij de eerstkomende grote beurt laar ik jullie weer meer weten.
PROBLEMEN
- 138.000 km
130.000 km: Ook ik ben het slachtoffer van een bekend euvel van de Stilo. Net voor kerst wilde ik met de auto wegrijden waarna een grote klap volgde. Volgende dag de auto opgekrikt en wat blijkt? De linkervoorveer compleet gebroken en links de schotel op mijn wiel geklapt. Gelukkig zonder schade.
Dit blijkt een veel voorkomend productiefout te zijn. In Duitsland zijn hiervoor al 70.000 Stilo’s van de bouwjaren 02-06 teruggeroepen en hersteld... Fiat Nederland wilde aanvankelijk niets doen maar in maart zijn deze veren uiteindelijk door Fiat vervangen inclusief de schotels.
138.000: Toch het één en ander gebeurd. Voordat de veren vervangen zouden worden is nog, ja u raadt het al, ook de andere voorveer afgeknakt. Ook met luid gedonder op mijn wiel. Gelukkig ook tijdens het wegrijden zonder verdere gevolgen. Auto moest wel weggesleept worden naar de dealer. Daarna in korte tijd nog 2 keer naar de dealer, waarvan 1 keer opnieuw gesleept.Verschillende sensoren(en daar zijn er wat van!) waren versleten of vuil en dit leidde tot afslaan en niet meer aan de praat te krijgen. De onkosten vielen al met al mee. Een 300 Euro ruim. De APK doorstond de auto goed. Het lijkt allemaal weer goed te gaan met de Abarth.
Het verbruikvan 1 op 11 waar ik het in het begin over had is met mijn korte afstanden naar mijn werk te optimistisch. Bij normaal gebruik 1 op 9. In deze vakantie heb ik de nodige snelwegkilometers gemaakt met 4 man en bagage. Bij 110 verbruikt de Stilo dan ongeveer 1 op 12/13
Ondanks de eerdere ergenissen stap ik elke ochtend weer met plezier in deze bak. Bij de eerstkomende grote beurt laar ik jullie weer meer weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren