Fiat Stilo 2.4 20v Abarth (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 2.4 20v Abarth |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Stilo sprak mij meteen aan. Typisch Italiaans design, toch wel een opmerkelijk uiterlijk: vlot, modern en zeker sportief. Heel belangrijk: mijn vrouw viel er onmiddellijk voor. Als je er in rijdt hoor je de motor nauwelijks (5-cilinder), ook met een hoog toerental: heel soepel. Ik houd van extra dingen die het autorijden veraangenamen, zoals standaard op mijn Abarth: regen- en achteruitrij-sensor (erg prettig), telefoon+navigatie+radio+cd-wiselaar+mp3-speler+connect systeem (contact met de FIAT fabriek) allemaal geïntegreerd in het dashboard. Bovendien zijn alle gegevens over het functioneren van de auto op een groot scherm af te lezen. En dan heb ik nog lang niet alles gehad. Kortom: zeer compleet (probeer maar een ander merk te vinden met zo’n uitrusting voor zo’n prijs). Ik heb in veel auto’s gereden, maar de FIAT Stilo Abarth rijdt echt heel super. Veel pk’s, lekker vlotte acceleratie, schakelen met ’flippers’ aan het stuur (oa), of je laat dat de auto automatisch doen. Perfecte zit: ruim, hoog en rondom heel goed zicht.
Nadeeltje: zuinig kon je hem, toen ik hem net had, niet noemen: doorgaans gemiddeld ongeveer 1 op 8,3, maar dan rijd ik gewoon lekker stevig met hem. Het heeft even geduurd, maar nu haal ik bijna 1:11. En dan hoef ik niet echt als een oude heer te rijden.
Mijn Fiat 124 Sport Spider (1973) is nog niet veel de garage uitgeweest! Echt een superauto, die Stilo!
PROBLEMEN
De zitting van de achterbank is verschuifbaar. Deze viel niet in de vergrendeling. Binnen twee dagen was er een nieuwe bank en ook gemonteerd.
Ik wilde in januari 2002 meteen een trekhaak, maar die was nog niet leverbaar. Inmiddels wacht ik nu ongeveer anderhalve maand op zo"n ding en heb maar een haak genomen van FIAT zelf, maar die is toch wel weer ongeveer 50 tot 100 euro duurder dan een Brink trekhaak (ook afneembaar). Je moet wel even wennen aan het schakelen. Of je het nu zélf doet of dat je het de áuto laat doen: je moet je toch wat handigheidjes eigen maken om lekker soepel te schakelen. Kost even wat tijd. Niks erg, want rijden is beslist geen straf.
Op dit moment (sept 2002) schijnt er iets niet helemaal in orde te zijn met de achteras van de eerste generatie Stilo"s. Moet waarschijnlijk een nieuwe in. Paar uurtje werk.
Verder is deze auto echt probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren