Fiat Stilo 1.9 JTD 16v 140 Dynamic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 1.9 JTD 16v 140 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
Fiat Stilo 1.9 MultiJet Dynamic
- 188.000 km
Al sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik een 'die hard' Fiat rijder. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat mijn hele familie thuis met Fiat rijdt :)
Bij overgang naar een nieuwe werkgever (van Honda dealer naar Lease maatschappij) moest ik de Honda Civic 2.2 Sport van de zaak weer inleveren. Toch wel een hele stap. Het is namelijk een verwennerij om met de Civic te rijden.
Dus moest ik op pad voor een auto. Heb al eerder prettige ervaringen gehad met Fiat (begonnen met een Punto 1.2 ELX en daarna een Stilo 1.6 Dynamic gereden). De Stilo was mij zeer goed bevallen, dus ben daar weer naar gaan zoeken. I.v.m. met de vele kilometers die ik woon-werk moest gaan maken moest het een diesel worden.
Nu ben ik wel iemand die van power houdt, dus een 140pk MultiJet was al snel de beste keus.
Wel had ik een aantal eisen te weten:
- Climate Control
- Cruise Control
- Lichtmetalen velgen
- Armsteun
Dan kom je dus al snel uit op Dynamic uitvoering. Die ik dan ook vond in de auto zoals op de afbeeldingen. Leuke bijkomstigheid is nog dat er een Sky Window in zit. Proefrit had me al snel overtuigd, dus via mijn vorige werkgever de auto overgenomen van de aanbieder.
Helaas in het begin wat problemen gehad. De distributieriem brak na een dag. Deze was nog nooit vervangen, maar stond wel aangegeven in de onderhoudshistorie. Auto is in Woerden in onderhoud geweest, maar daar kon het ze kennelijk niks interesseren wat er moest gebeuren. Misschien bestaan ze daarom ook niet meer. A fijn...de auto naar Fiat Kooyman in Vinkeveen gebracht, waar deze zeer netjes weer is gerepareerd. De tuimelaars hebben het blok gered. Schade viel dus mee. Factuur helaas niet. Maar Autobedrijf Kooyman was zeer behulpzaam. Ook met mijn vorige Fiats overigens.
Inmiddels bijna 20.000km verder met de auto zonder slag of stoot. Al zijn er wel wat dingen waar ik me soms aan stoor. Zo kraakt er een hoop en maken de schokbrekers wat geluid. Dit had mijn 1.6 ook. Leer je meer leven.
Rij impressie:
Stilo rijdt lekker. Vooral het motorvermogen is heerlijk te noemen. Ik heb de auto laten chippen naar 170pk en 380Nm. Vooral in de hogere versnellingen is er duidelijk een verschil. Enig nadeel is dat er meer roetuitstoot is wat soms resulteerd in flinke rook ontwikkeling bij het gas intrappen. Maar dat bederft de lol niet als je een 320D weg rijdt :)
Besturing is net als mijn vorige 1.6 wat gevoelloos. In snelle bochten kan je dan ook niet echt de limiet vinden.
Door het 140pk blok ligt de auto wat lager dan andere Stilo's. Dit geeft soms wat problemen met drempels, maar daar wen je wel aan. Beschermkap schraapt dan over het asfalt. Tevens is de vering goed te noemen. Niet te hard, niet te zacht.
Comfort:
De stoelen zitten lekker. Ook de steun aan de zijkant is goed te noemen. Dit is natuurlijk persoonlijk. Zoals al eerder gezegd is de vering goed.
Uitrusting:
De Stilo is een Dynamic uitvoering, deze is standaard uitgerust met de volgende zaken:
- Climate Control
- Cruise Control
- Elektrische ramen + spiegels
- Armsteun
- 16" Lichtmetalen velgen
- Radio/CD
Daar zijn als extra opties de volgende zaken aan toegevoegd:
- Leder stuurwiel met audio bediening
- CD wisselaar
- Sky Window
Problemen:
Zoals al eerder vermeld in het begin wat problemen gehad met de auto. Dit is echter niet de schuld van het merk, maar van de dealer. Dus zal ik dit dan ook niet meenemen in de betrouwbaarheid. Wel heb ik al een paar keer het Engine Failure lampje gehad (bekend verhaal bij de Stilo). En vertoont op dit moment de LMM (Luchtmassameter) wat kuren. Bekend verhaal bij JTD motoren.
Sky Window doet sinds 2 weken beetje vreemd. Als die op stand 1 staat en ik wil hem sluiten, dan gaat het dak helemaal open. Dit zal ik bij de 160.000 beurt even vermelden.
Verder nergens last van.
UPDATE 07-10-2009:
Na dikke 40.000km verder en een beurt kan ik wel weer een update schrijven.
De Stilo heeft bij 160.000km een beurt gehad. Helaas bleek er een injector defect te zijn, dus deze is vervangen. Uit voorzorg heb ik gelijk de andere 3 ook laten vervangen. Koste wel wat geld, maar je kan verdere problemen beter voorkomen.
2 voorbanden zijn vervangen en een nieuwe APK.
Zoals al eerder vermeld deed de luchtmassameter het niet goed meer. Deze gaf erg vreemde waardes en was dus kapot. Dus ook deze is vervangen.
Sky Window werkt weer naar behoren. Zo uit het niets werkte het weer. Dat maakt de auto ook weer leuk. Heeft een beetje zijn eigen wil :p
Helaas is er een week geleden een 'probleempje' ontstaan. Zo heeft de auto van 0rpm tot 2.250rpm weinig power. Na de 2.250rpm schiet de turbo erin en gaat ie gewoon zoals vanouds. Ook ontstaat er bij gasgeven een sterke rookontwikkeling.
Je zou denken dat de turbo defect is.
Hier heb ik afgelopen weekend naar gekeken, maar deze werkt naar behoren. Het wil is voorkomen dat de schoepen blijven hangen. Echter worden deze goed gestuurd door het vacuum gedeelte die er voor zorgt dat de schoepen omhoog en omlaag bewegen.
Bij wat onderzoek op internet lijkt het erop dat de EGR-klep niet meer functioneerd en altijd openstaat. Lees op bepaalde sites, dat je beter de EGR kan afsluiten....? Men zegt dat de auto er beter van gaat lopen en zuiniger wordt...
De EGR moet dus bekeken en getest worden.
Warmtewisselaar zou hier ook nog een aandeel in kunnen hebben.
Buiten deze dingen...rijdt de auto gewoon door. Het is alleen even anders rijden en wat langer in een versneling rijden om altijd het vermogen beschikbaar te hebben.
Wel heb ik de betrouwbaarheid en kosten aangepast. Al kan het ook te maken hebben, dat er toch al redelijk wat kilometers op staan. En het een vorm van slijtage is..
UPDATE 20-10-2009:
Afgelopen weekend de motor goed bekeken en beetje bij beetje een aantal 'mogelijke' oorzaken onderzocht/uitgesloten. Zoals al verwacht is de turbo in orde en ook de aansturing daarvan. Luchtslangen waren niet verstopt.
Gaande weg naar boven kwam we uit bij de EGR. Deze los gehaald en het was al snel duidelijk wat er aan de hand is. De EGR is helemaal verstopt met troep! Ik heb geen moeite genomen om het schoon te maken, want het was erg extreem. Dus nieuwe EGR is besteld met nieuwe pakkingen. Deze zijn inmiddels binnen en zullen aankomend weekend gemonteerd worden.
Daarnaast een flesje Forté besteld. Dit is een goedje wat in de brandstoftank gedaan kan worden en het gehele inlaadtraject reindigd en schoon maakt.
Na het weekend zal ik weer een update plaatsen om te melden of alle problemen verleden tijd zijn.
UPDATE 26-10-2009:
Gisteren de EGR vervangen. Deze zat (gelukkig) op een makkelijke plek. Namelijk aan de achterkant van de motor, waar je lekker bij kan. Dus dit was in ongeveer een uurtje klaar. De EGR die er vanaf kwam zag er, in mijn ogen, niet slecht uit. Zat een kleine roet laag in, maar verder niks bijzonders eigenlijk. Dus ik denk dat het mechaniek (de klep) aan de binnenkant defect is.
Heeft de nieuwe EGR het probleem verholpen? JA! De Stilo rijdt weer zoals het hoort en misschien zelfs beter. Echt een openbaring om in alle toeren weer het volle vermogen/koppel te hebben.
UPDATE 26-01-2010:
Sinds de nieuwe EGR erop zit rijdt de auto als vanouds. Geen foutmeldingen of andere problemen zijn er sindsdien naar boven gekomen. Daarom heb ik de betrouwbaarheid op voldoende gezet en de kosten ook.
Vorige week nieuwe voorbanden laten monteren....Dunlop SP FASTRESPONSE. Wat een verschil met de Pirelli's P6000! De Dunlop banden zijn echt beter. Heb nu de Pirelli's achter gemonteerd. Als deze op zijn kunnen achter ook de Dunlop banden gemonteerd worden.
Niet veel nieuws verder. Over ongeveer 7.000km komt de grote beurt eraan met de distributieriem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.