Fiat Seicento 1100 i.e. Hobby (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Seicento 1100 i.e. Hobby |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 132.360 km |
KM-stand laatst | 141.456 km |
De aanschaf
- 132.360 km
op 26 september 2009 kocht ik de auto van een particulier voor €1250,-.
De vraag prijs was €1750,-, ik heb dus €500 afgedongen omdat ik een aankoop keuring had laten doen bij de garage waar mijn boer werkt, en daar was gebleken dat de koppeling aanvervanging toewas, er een kleine olielekage was bij de kleppendeksel en dat de achterremmen gangbaar moesten worden gemaakt. de APK zou een maand later ook verlopen maar daar zou die verder makkelijk door heen komen.
De vorige eigenaar had al laten doen:
* Remmen en schijven voorzijde.
* Nieuwe Dynamo.
* Deurscharnier bestuurderszijde vervangen.
* Nieuwe uitlaat vanaf spruitstuk tot demper (incl katalysator).
* grote beurt 6 maanden geleden.
* Banden 1 jaar geleden.
* Eigenaar voor hun had dedistributieriemvervangen ergens bij de 105.000 km.
* Benzine tank incl vulhals vernieuwd.
De teverwachten extra kosten na aanschaf was beraamd op €750,-. De auto zou mij dan €2000,- kosten. De Dagwaarde is rond de €2350,- voor deze auto, dus de reparties waren financieel verantwoord.
De auto weer compleet maken
- 132.569 km
De auto kocht ik van een vrouw die er netjes mee was omgegaan maar ik wilde de auto weer helemaal perfect hebben. Er ontbraken nog al wat onderdeeltjes in de auto en er waren diverse lampjes kapot.
Vervangen of geplaats door mij:
* Asbakje.
* Alle lampjes buitenzijde auto.
* witte knipperlichten gemonteerd.
* Plugje van schroef achter de handrem.
* 2 lampjes achter de kachelventilatorbediening in dashboard.
APK + reparaties
- 133.345 km
Tijdens de aankoop keuring was al gebleken dat er verschillende dingen hoog nodig aan vervanging toewaren, daarom zie ik dit als normaal onderhoud.
er is gedaan:
* APK incl 4-gasmeting
* Handremhevels gangbaar gemaakt.
* Klepdekselpakking vernieuwd.
* Koppeling vernieuwd.
* Kentekenplaten vervangen voor luxe platen met opgelegde letters.
* Alle 4 de Bougies.
echter bleek er tijdens het onderhoud nog meer aan de hand te zijn en dus is ook meteen maar vervangen:
* Fuseekogelhoes rechts.
* Achterremmen compleet vervangen incl kroonplaten.
* Remleidingen zijn geschuurd en getectyleerd.
* Radiateur vernieuwd ivm lekkage.
* Wielen uitlijnen ivm lichte onbelans.
totale kosten €1247,27
Route mobiel nodig....
- 133.446 km
Ik was op weg van Haarlem naar Alkmaar. Op het moment dat ik de wijkertunnel uit kom op de A9 begint de Sei in eens heel erg te roken onder de moterkap. Ik heb de Sei meteen aan de kant gezet en zag dat de motor kookte.
Ik stond op een niet heel erg veilige plek, dus na dat de auto is afgekoeld ben ik voorzichtig door gereden naar tankstaion Twaalfmaat ongeveer 1,5 km verderop. Daarna heb ik meteen Route mobiel gebeld.
Die kwamen binnen 30 minuten en helaas bleek toen dat de koppakking eruit lag......
De koeling werdt door Route Mobiel op mijn verzoek afgevuld met water zodat ik voorzichtig de laatste 18 km kon door rijden naar alkmaar, waar ik de auto meteen bij de garage achter liet voor reparatie. Ik kreeg daar netjes meteen een leen auto mee.
Vervanging Koppakking
- 133.464 km
De koppakking moest dus worden vervangen.
Het volgende is gedaan:
* Cilinderkoppakking vernieuwd.
* Cilinderkop is gevlakd.
* Nieuwe olie.
* Nieuwe thermostaat.
* Nieuwe Koelvloeistof.
Helaas bleek toen ook dat de distributieriem aan het doorscheuren was en daarom werdt ook meteen maar het volgende gedaan:
* Distributieriem inc spanrollen vervangen.
totale kosten €659,84
Fijne rijders auto
- 136.680 km
Ik heb de Sei nu 4 maanden en hij rijdt nu probleemloos.
na alle reparaties (verwacht en onverwacht) koste de Sei me nu uiteindelijk €3200,-.
Gelukkig is de verzekering maar 25 euro (WA+) en kost de wegenbelasting maar 13 euro per maand.
Als ik de Sei de komende jaren oprijd en alleen nog de remleidingen en al het normaal onderhoud laat doen, dan verdien ik de extra reparaties wel weer terug. Elk moment dat ik hem eerder inruil dan de komende 5 jaar is dus vlink verlies maken. Omdat het onze 2de auto is, kiezen we er dus voor om hem op te rijden.
Ik vind het namelijk een erg fijne stadsauto en de Sei rijdt gemiddeld 1 op 16. Heel af en toe mag hij zelfs de grote weg op naar Alkmaar en laatst zelfs een keer naar Breda. Dan blijkt het ook nog een fijne snelweg auto te zijn en daalt het verbruik in eens naar 1 op 20 !! (Ik tank alleen wel continu Total Excelium omdat dit beter en zuiniger rijdt.)
De Sei komt voornamelijk alleen in de stad omdat dit dus ons tweede auto is. We hebben namelijk ook nog een goudkeleurige Ford Focus 1.6 16v Trend uit 2000 voor de deur staan en die is meer geschikt voor de lange ritten.
Omdat de Sei geen stuurbekrachting heeft vind ik dat je beter voelt wat de auto doet met gladheid en sneeuw. De Sei laat zich makkelijk bedienen en is heel erg makkelijk op te vangen als hij gaat glijden.
Enige is dat de carkit autoradio het heeft begeven die er in zat. Ik heb er nu weer een carkit autoradio in gezet omdat het erg goed bevalt, er is namelijk weinig ruimte voor een apparte autoradio en ook nog een carkit achter het dashboard van de Sei. Ik heb er nu één gekocht die ook A2DP ondersteuning heeft omdat mijn GSM dat ook kan.
Vervanging Dynamo + linker achterlicht
- 138.567 km
De week er voor zag ik in eens de dashboard verlichting knipperen net als de voorlichten. Ik vermoede een kapotte spanningsregelaar, dit had ik al eens eerder meegemaakt met mijn vorige auto een Peutgeot 306. Echter bleek ook de Dynamo kapot en die had idd de spanningsregelaar ook stuk gemaakt.
Dit ook maar weer laten repareren á €258,-.
Daarnaast ook meteen het linker achterlicht vervangen want deze was lek, er zat konstant condens in. koate €41,20
Daarmee komt de koste teller sinds sept '09 nu uit op ongeveer €3541,20 incl aanschaf.
APK + reparaties 2de jaar
- 140.778 km
Het is weer tijd voor de APK.
Dit jaar viel het gelukkig allemaal mee !
Het volgende is gedaan aan de auto:
* APK keuring
* Remleidingen schoongemaakt en opnieuw getectyleerd
* Remtang geleiders gerepareerd
* Stuurhuishoes gerepareerd
* Alle lampjes vd tellerunit vervangen
Totale kosten € 233,00
Daarmee komt de koste teller sinds sept '09 nu uit op ongeveer €3733,-incl aanschaf.
Winter / benzineverbruik
- 141.456 km
Het gaat ondanks het stevige winter weer van 2010/2011 goed met de Sei. De accu heeft echter zijn beste tijd wel gehad, starten gaat nog wel, maar niet altijd meer van harte, die gaan we dus binnenkort maar eens vervangen.
Dat rood een mooie sportieve kleur is voor een Italiaan, zal niemand tegen spreken, maar de lak is minder hard dan andere kleuren, het gevolg is dat de blanke laklaag op de kunstof delen los begint te raken. Na dat ik de auto heb gewassen spuit ik hem daarom tegenwoordig in met cockpitspray, hierdoor wordt de rode kleur dieper en glansender. Het enige nadeel is dat de auto wat "vet" aanvoeld.
Wat wel tegenvalt is dat ik heeel veel korte ridjes rijdt van +/- 4 km per keer, het benzineverbruik is daarom nu gemiddeld 1/11.
Bij langere ridjes van +/- 35 km is het verbruik 1/15.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.