Fiat Seicento 1100 i.e. Young (1999)

autoreview

Fiat Seicento 1100 i.e. Young (1999)

Signalement

UitvoeringSeicento 1100 i.e. Young
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf143.633 km
KM-stand laatst160.823 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein maar fijn

  • 146.973 km

Je komt pas van school en na lang zoeken voor een baan wil je wat... Als ex-student had ik een heel klein budget van €1500 beschikbaar, hiermee wilde ik mijn eerste auto kopen en opknappen. Mijn eerste auto moest klein zuinig en toch een beetje pit hebben. Toen mijn vader (voormalig automonteur) zijn Panda liet keuren merkte hij op dat er een Seicento gekeurd werd die te koop was. Deze was in zeer goede conditie op een paar kleine aandachtpuntjes na. Alle signalen deden ons er op wijzen dat de auto goed onderhouden was. Voor €950 kocht ik 50-DP-FB uiteindelijk.

De auto werd voor een week geschorst en zo konden alle aandachtspunten worden afgewerkt. De minimale roest aan de draagarmen werd weg gewerkt en de auto tevens volledig getectyleerd. Nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrol, uitlaat en manchet gemonteerd. En gelijk maar de versnellingsbakolie en motorolie ververst. Na zo'n 500 kilometer kwamen nog wat kleine gebreken naar voren en is het wiellager rechts voor vervangen. Tevens de motor & versnellingsbak maar eventjes gespoeld. Door de loop der jaren waren de achterlichten gebarsten en wat lampjes van het derde remlicht/dashboard kapot. Ook deze gelijk vervangen. Voor de gein kwam er nog een subtiel zwart spoilertje op! Uiteindelijk €400 euro in het onderhoud gestoken. Via internet schelen de onderdelen soms wel 50% in prijs!

Na ongeveer 2000 kilometer merk ik dat het een vrij stug maar fel karretje kan zijn. Er liggen iets bredere banden op waardoor de wegligging iets beter is geworden. Toch leunt hij behoorlijk in de bochten soms. Daarentegen is het geluid vrij luidruchtig en rumoerig binnen. Het speelse maar erg krakerige plastic doet erg goedkoop aan. De stoelen bieden weinig comfort, maar zijn prima voor kleine ritten. Ik sta er versteld van hoe goed deze er nog uitzien na 16 jaar. De kofferruimte is aan de krappe kant, je kan er maar nauwelijks een 1 a 2 (kleine) kratjes kwijt. Als je de achterbank naar voren klapt heb je echter een zee van ruimte. Deze Young versie is vrij primitief qua uitvoering, maar wat er niet op zit kan ook niet stuk. Aangenaam is dat de kachel vrij snel warm wordt ook tijdens korte ritten. In het dagelijkse verkeer kun je prima mee komen tot ongeveer 80 km/u daarnaa is de puf eruit. Met meerdere personen is de auto echter niet vooruit te branden. Qua verbruik zit ik meestal rond de 1 op 18. Ik heb een erg zuinige rijstijl en heb er 1 op 19,2 mee weten te halen.

Al met al is de auto tot dusver erg betrouwbaar en loopt hij erg mooi en lekt bijna geen druppel olie. Op het rumoerige en krakerige interieur na valt er niks op aan te merken. Wat maandelijkse kosten betreft is het een lachertje! En zo maakt het sparen voor mijn droomauto (een MX-5) een makkie.

Kleine probleempjes

  • 148.132 km

Inmiddels heb ik er bijna een kleine 3000 kilometers opzitten met mijn 50-DP-FB. Ik heb er aardig wat leuke ritjes mee gehad. Er zijn hierbij toch nog wat kleine punten naar voren gekomen.

Tijdens een wasbeurt ontdekte ik dat het dak opnieuw gespoten is. Dit zag ik aan de 2 zwarte stripjes waar de lak net zichtbaar op zat. Kijk je echt heel goed dan zie je het ook aan de kleur. Kleurverschil is er gelukkig niet tot nauwelijks. Waarschijnlijk heeft de auto iets van lakschade of hagelschade gehad. Alhoewel ik dat laatste betwijfel omdat er niks te zien is op de motorkap. Jammer genoeg begint de laag op het dak op 2 kleine plaatsen af te brokkelen. Het is dan ook gewone lak en dus gevoeliger. Helaas begint op de bovenkant van de achterklep de witte grondlaag door te komen. Deels is het gecamoufleerd door het spoilertje. En het snoetje heeft toch behoorlijk wat steenslag. Al met al niks geks voor dit type lak en de leeftijd. En voor de rest ziet hij er bijzonder goed uit voor de leeftijd. De Capri Blue kleur valt echt op en is nog steeds na al die jaren lekker fel blauw.

Bij het accelereren tussen 60 en 70 wilt de Seicento nog wel eens trillen. In eerste instantie zijn de achterbanden met de voorbanden verwisseld, helaas zonder resultaat. Na wat speurwerk denken we de oorzaak te hebben gevonden van dit euvel. De aandrijfas heeft wat onbalans gekregen na een flinke tik of er heeft ooit wat te weinig olie ingezeten. Met als gevolg dat de as droog heeft gelopen en uiteindelijk met slijtage als gevolg. Een klemring gaat dit hopelijk verhelpen. Het euvel blijft constant tot nu toe en zal pas verholpen worden als de koppeling ook aan de beurt is. Wat de koppeling betreft..

De koppeling kraakt en piept wat bij het intrappen. Eerst dachten we dat het om het koppelingsdruklager ging, echter na inspectie toch de kabel. Het is vrijwel onmogelijk om bij de koppelingskabel te komen en deze te smeren. Wat druppels olie er langs laten lopen heeft het probleem in eerste instantie verholpen. Echter na 100 kilometer deed het probleem zich weer voor. Erg charmant klinkt het niet als je telkens de koppeling intrapt. Dit gaat allemaal verholpen worden tezamen met de aandrijfas als de koppeling het begeeft.

De befaamde FIRE motor snerpt geweldig en is verbazend droog na deze kilometerstand. Hopelijk is deze net zoals die in de Panda van mijn vader niet kapot te krijgen. Wel is er na een lange rit een licht zoemend grommend bijgeluid, wat dit kan zijn is lastig te constateren. Klinkt dramatischer dan het is. Het heeft in ieder geval geen invloed op de prestaties.

Het klinkt allemaal misschien heel kritisch maar gezien de leeftijd en kilometerstand vind ik het niks geks. Ik heb er veel lol in en ik rij ontzettend goedkoop en probleemloos van A naar B. Op naar meer kilometers..!

Inlaatspruitstuk pakking lek

  • 149.167 km

Weer een paar kilometertjes verder.. jammer genoeg zag ik met het koude weer ineens wat koelvloeistof onder de auto vandaan komen. Maar snel eventjes het blok geïnspecteerd en de oorzaak was snel gevonden. De inlaatspruitstuk pakking lekt helaas! Voor 7 euro en 3 uurtjes werk maar een nieuwe pakking gehaald en gemonteerd. En we pruttelen weer lekker (droog) verder! Aangezien ik me toch wel begin te ergeren aan die krakende koppeling maar gelijk van een Fiat Panda de koppelingskabel gemonteerd. Na wat testritjes tot dusver geen gekraak meer.

APK en bevindingen

  • 153.166 km

En zo zijn we bijna een jaar verder! Ik ben nog altijd zeer tevreden over de Seicento. Het 4 cilindertje pruttelt lekker betrouwbaar door, hij start altijd meteen en loopt als een zonnetje. Wel begint hij heel lichtjes te zweten op zich niks geks voor deze kilometerstand en leeftijd. Het hart is dus helemaal in orde.

Zelf heb ik nog het een en ander aangepakt wat niet echt nodig was. s' Avonds in de wintermaanden merkte ik dat de verlichting niet je van het meer was. Het lichtbeeld was nog prima in orde maar het stoorde en voor mijn gevoel was dat ook een stuk onveiliger. De koplampen waren niet zo dof maar de reflectoren wel. Gelijk maar maar beide koplampen vervangen, staat toch wat frisser en het lichtbeeld is weer helemaal in orde. En ja het kost bijna niks bij zo´n Seicento. Half uurtje werk en hij straalt nu weer helemaal. Om hem toch bij de tijd te houden heb ik een leuke JVC radio met bluetooth en usb op de kop weten te tikken. Bijbehorend microfoontje netjes weg gewerkt, en nu kunnen we ook bellen! Wat een luxe! Wel was de ontvangst niet zo denderend. Dit was al sinds aanschaf aanwezig. Na wat speurwerk de antenne uit elkaar gehaald en er bleek een onderdeeltje afgebroken te zijn wat zorgde voor een slecht contact. Dit was jammer genoeg niet met knutselwerk op te lossen, dus een nieuwe antenne er op. Voila! Geruisloos!

Aangezien de APK er langzaam aan kwam en de zomerbandjes bijna op waren deze maar vervangen voor 4 seizoensbanden. Gekozen voor de beste prijs kwaliteit verhouding en er Maxxis AP2 All Season op laten leggen. Een stuk rustiger en aangenamer aan boord merk ik (er lagen immers 3 verschillende merken op..). Gelijk maar laten uitlijnen. Ik heb dezelfde iets bredere maat aangehouden dit zorgt toch voor een stabielere wegligging (vooral op de snelweg). Wel is het verbruik met 0,3l omhoog gegaan vermoed ik met de nieuwe banden, maar dat kan ook aan de weersomstandigheden liggen. Maar een kleine beurt gedaan; Olie vervangen, oliefiltertje en alle APK punten na gelopen. De rubbers kunnen nog zo´n 2 a 3 jaar mee voor mijn gevoel. Hij is goed getectyleerd bij aanschaf en de roestvorming is minimaal. Alleen wat beginnende plekjes, voor de rest niks geks kunnen waarnemen. Een dikke pluim gezien zijn leeftijd naar mijn mening. En zo zijn we dus ook heel eenvoudig door de APK heen gekomen. Met de complimenten van de keurmeester die hem er verzorgd bij vond staan.

Tja en dan ben je al bijna een jaar in het bezit van de Seicento! Wat zijn mijn bevindingen? Ik had liever wat anders gekocht in eerste instantie. Gezien mijn privé situatie was het handiger om een heel goedkope auto aan te schaffen. En wat heeft de Seicento mij verrast! Je kan hem overal in elk hoekje kiertje of gaatje kwijt. Geweldig gewoon. Hou je hem wat hoger in de toeren kom je lekker mee met al het verkeer. Gaat het echter behoorlijk rap dan moet je geduld hebben. Veel italiaans scheur en rijplezier voor weinig geld. En lekker zuinig ook met gemiddeld 5,63 l/100km. Ik had verwacht dat het comfort bar slecht zou zijn tijdens lange reizen maar dit valt reuze mee. Alleen die hoofdsteunen.. En vrij stug. Wel is hij behoorlijk zijwindgevoelig dit heb ik gemerkt tijdens de stormachtige dagen en de wat langere ritten richting Duitsland. Ik vermoed dat dit nog erger zou zijn met de standaard geleverde bandjes op Seicento's. Hij is wel nogal wat zenuwachtig in de 1e en 2e versnelling, en deze zijn ook net iets te kort voor mijn gevoel. En geen echt goede opbergvakken te vinden.. jammer, gemiste kans. Een flesje rolt als een dolle in de krom vorm gegeven opbergvakken op het dashboard. Eigenlijk kun je alleen de opbergvakken in de deuren goed gebruiken. Die zijn ook lekker diep. Daar zit dan ook alles in.

Ach hij is zo heerlijk simpel en plezierig de Seicento. Een warm kacheltje, wat muziek, wat rijplezier en hij ziet er zo knullig schattig sportief fel blauw uit, hij heeft het gewoon! Nooit gedacht dat ik hier zoveel lol aan zou beleven. En een perfect auto´tje om aan te leren sleutelen. Grazie Fiat!!

Nieuwe familieleden

  • 160.823 km

Inmiddels zijn we weer een behoorlijk tijdje verder, en hartstikke probleemloos! De Seicento pruttelt nog met alle levenslust. Mijn vader heeft enkele maanden geleden zelfs ook een Seicento aangeschaft echter met wat meer haken en ogen na de aanschaf helaas. Leuk om samen op pad te gaan ziet er gewoon knullig geinig uit. Seicento's blijken toch karretjes te zijn die aardig de tand des tijds weten te doorstaan. Want ook de Seicento van mijn vader was gewoonweg dik in orde, natuurlijk moet je zelf wel het een en ander aanpakken. Maar dat is puur tientjes werk.

Aangezien ik voor een recente carriereswitch een langere afstand moet afleggen merk ik wel dat hij op de snelweg gewoonweg te kort komt. Je sukkelt overal toch een beetje aan. Wel ongelofelijk zuinig! In het begin van de review gaf ik aan dat de mx-5 mijn volgende stap zou zijn. Het juiste moment is gewoonweg nog niet aangebroken om er eentje aan te schaffen merk ik. Dus ben ik naar een alternatief hobby projectje voor aanstaande winter gaan kijken. Uiteindelijk bleek toch een combinatie van goedkoop en zuinig maar toch ook sportief de prioriteit te hebben. Ik heb via een collega een nette onderhouden Nissan NX100 voor 650 euro gekocht (nauwelijks roest!). Aangezien deze technisch gezien veel deelt met de Nissan Sunny zijn de onderdelen lekker goedkoop! Momenteel gebruik ik ze allebei voor de fun, de Nissan zal deze winter in alle rust worden opgeknapt. Tot dan rij ik met veel goedkope lol en plezier rond in de Seicento. Het bevalt me wel dat budget-lol hebben, vooral nu er een Aziatisch sportiever familielid erbij is gekomen.. en ook die is best nog wel zuinig.. zal ongetwijfeld een eigen review krijgen!..

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens