Fiat Seicento 1100 i.e. Hobby (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Seicento 1100 i.e. Hobby |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 132.500 km |
De goudvis
- 64.600 km
Wegens de start van een studie van m'n vrouw op zoek naar een auto die haar een jaar of 4 a 5 storingsvrij naar de Hogeschool kan brengen. Een zoektocht tussen het brede aanbod van kleine auto's. Ik dacht een VW Polo uit de tijd dat je met een VW niet op je voeten moest gaan of een of andere Jap, maar jongens wat een geld vragen ze voor zoiets dergelijks. Een Peug 106 of een oudere 205XS. Neu het wordt een Fiat, die zijn echt een heel stuk voordeliger in de aanschaf, het aanbod is groot en we zijn natuurlijk in de basis gewoon dol op Italiaanse auto's. Mijn en ook haar eerste auto was dan ook een Ritmo Abarth. De Cinquecento Sporting (ook bijna een Abarth) in een plaatselijk autobedrijf die ook al eens een APK op mijn CLK hadden gedaan ging 'm toch niet worden. Het gevoel was niet goed, wel een mooi ding maar net te oud, De rode Peug 205XS ook een mooie vond zij toch maar niks. Tsja da's geen Fiat ook natuurlijk. Maar plots bij garage Melse in Vlissingen, een '99 64600 km Fiat Seicento Hobby in de kleur? zeg 't maar Geel op het kenteken, Brons Metallic op de verkoop bon, Oranje op het kaartje aan de Sleutel, De goudvis (volgens de buurvrouw) is een knappe verschijning met een mooi blauw interieur. zo mee voor 3175 euro, een koopje, ongeveer de helft van een VW polo met 186000 km
De eerste kmtrs met de goudvis
- 69.325 km
Bij de eerste beurt en APK na 4000 km een paar remblokjes vervangen
Dit rijdt echt super, we passen er met vier makkelijk in en het is in principe een 5 persoons auto. Ook een dingetje tegenwoordig, Nu zijn het ineens allemaal 4 zitters, volgens mij heeft dat te maken met het vergaren van sterren tijdens de crash test. de vijfde passagier met heupgordel laat natuurlijk altijd het leven. Ik kan geen andere reden bedenken waarom men anders tegenwoordig in kleine auto's de vijfde gordel niet plaatst. Een weekend Amsterdam. De CLK lekker veilig thuis in de garage en wij met heel de happy familie in de goudvis. Parkeren onder de Arena, Hmm toch wel een mooie parking, volgende keer gewoon weer met de CLK maar de rit met de goudvis ging echt super. Jammer dat er geen airco in zit maar de kinderen kijken een filmpje op de schermpjes van de Aldi en snorren rustig door het land. Tevens nog een setje van dezelfde mooie lichtmetalen velgen gevonden en voorzien van een set Goodyear winterbanden
Goudvis omgedoopt tot Koekje Doos
- 82.664 km
Een dikke 13000 km verder, met vlag en wimpel door de apk.
Onze goudvis door een ik dacht Romeens ilegaal vriendinnetje van mijn oudste dochter omgedoopt tot "koekje doos" Tuft rustig doch vlot door het zeeuwsche landschap. Wat een fijne auto
op naar de ton
- 95.592 km
Wat een auto, olie filtertjes en een APK weer met vlag en wimpel er door.
Daar is dus echt geen droog brood aan te verdienen voor de garage
548 km op een tank
- 105.928 km
Net voor de keuring maar even laten kijken door mijn persoonlijke monteur. De Seicento ruikt naar benzine, de brandstoftank lijkt doorgeroest.
Tankje laten vervangen en tevens een nieuw distributie setje gemonteerd.
Tijdens het overzetten van de vlotter in de tank is er een of ander verbogen en de meter gaat niet helemaal tot leeg. Dit moet langs het achterbankje en laat het hier maar bij zitten. Om dit in orde te krijgen zou de tank langs binnen open moeten en dan zitten we weer 14 dagen in de benzine stank.
Gewoon om de 500km tanken en dan is er niets aan de hand (yeah sure) Ja dat kan nog wel een keertje naar vlissingen. Nee midden onder in WST zonder benzine (sorry) Vrouw met koekjedoos wordt netjes kosteloos op de parking van WST busterminal afgeleverd door de sleepdienst van de tunnel. Je kunt dus 548 km rijden op een tankje en dan nog ff doorrollen bergaf tot het laagste punt van de tunnel. Wij 5 liter tweetak motorzaag benzine in de Koekjedoos gekipt en eerst maar even tanken (ja nogmaals sorry) Morgen apk ( enkel de handrem kabel gangbaar gemaakt)
Onverwoestbaar?
- 114.834 km
Het begint nu allemaal toch wat te slijten
Nieuwe uitlaat ach 130 euro
Nieuw wiellager achter
Nogmaals de handrem
Ruitensproeier pompje
De studie is ondertussen succesvol afgerond maar de koekje doos mag blijven. Nog steeds een gouden aankoop
Hoor wat klopt daar?
- 130.000 km
Omdat de Koekje Doos altijd voor de garage staat en de CLK binnen kun je wel raden wie de grootjes hap kilometers moet verslinden van 25000 per jaar. Weer een APK weer enkel de handrem en heee toch weer het zelfde wiellager. Te hard op geslagen bij montage of blijven wij wel eens hangen achter een stoeprandje of zo? Mijn monteur adviseert om eens rond te kijken. Hij kan 'm makkelijk nog jaren op de weg houden maar de kloppende geluiden komen van het punt waar de achterwielophanging aan de auto zit, alles is te maken natuurlijk. Zelf vervang ik nog even de twee achterschokbrekertjes en een gasveer van de achterklep. Tevens zijn de zomerbandjes ook aan vervanging toe. Maar ja, de winterset zit er onder nu
Op zoek naar een 500
- 132.500 km
Op advies van mijn monteur maar eens het internet opgegaan.
Een Fiat 500 retro zeg maar
Na jaren trouwe dienst gaan we toch afscheid nemen van de koekje doos
Bij Axxi auto's op Tholen staat een 2007 500 1.4 100PK Opening edition
We hebben de Goudvis in februari 2014 op z'n zomerbanden ingeruild en de winterset los verkocht
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren