Fiat Qubo (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qubo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste indruk Fiat Fiorino 1.3 MultiJet
Ik heb deze review van de Fiat Fiorino 1.3 MultiJet onder een Qubo gezet, omdat bedrijfsauto's helaas niet te selecteren zijn.
De basis van deze auto is bijna identiek tov de Qubo.
Algemene indruk van de auto :
Uiterlijk :
Vlot uitziende bestelbus, model is redelijk sportief. 2,5 kuub laadruimte, helaas wel op gladde vloer. Oplossing : rubbermat!
Interieur :
Ziet er moderner uit dan zijn concurrenten, materiaalgebruik is redelijk. Plastic is echter wel hard en kraakt helaas. Naden zijn niet overal gelijk. Audio systeem is goed van kwaliteit. Airco zit erop, elektrische ramen. Ik heb echter geen cruisecontrol, dit was niet leverbaar op de eerste modellen.
Prestaties / Verbruik :
Dieselmotortje is te klein bemeten, enorm turbogat vlak voor 2000 toeren, waardoor je soms doodvalt bij het rijden. Moet echt op toeren gereden worden en veel schakelen. Powerband is erg smal (2000 t/m 3000 toeren) en de auto is boven de 80km/uur erg traag, ook na inrijperiode. De versnellingsbak is erg hakerig en de koppeling gevoelloos/zwaar. Bij hogere snelheden (>100km/uur) door de korte eindoverbrenging ook hoge toeren en dus veel herrie.
Weggedrag is typisch voor voorwielaangedreven diesel. Teveel gewicht op de voorwielen, daardoor veel onderstuur. Weinig tot geen gevoel vanuit de stuurinrichting. De vering is onconfortabel hard en stuitert mits onbeladen. Beladen is het iets beter, alhoewel de auto dan begint te deinen. De remmen zijn goed te noemen.
Verbruik :
Bij snelweggebruik haal je maximaal 1 op 14, dit is veel slechter dan opgegeven door de fabrikant. Als je erg rustig rijdt en onder de 100km/uur blijft (toerentallen laag houden) haal je 1 op 19. Let wel, dit vergt een fluwelen voetje en veel uitrollen/laat terugschakelen bij stoplichten/bochten.
Onderhoud / Storingen tot nu toe
De Fiorino is helaas al diverse malen teruggeweest naar de dealer voor garantiegevallen :
+- 2000 KM, koppeling opnieuw afgesteld. Ging zwaar en ontkoppelde niet volledig. Na afstellen nog steeds zwaar (zelfs voor een Diesel).
+- 25000 KM, stuurstang rechtsvoor bleek los (!) te zitten. Stuurde vaag, verholpen.
+- 30000 KM, glijlager schokbreker linksvoor versleten. Vervangen onder garantie.
+- 35000 KM, radio stopt er spontaan mee en laat beveiligingscode zien. Deze is bij dealer ingevoerd. Garantie.
+- 50000 KM, turbo kapot. Onder garantie vervangen. Waarschijnlijk productiefout.
+- 80000 KM, glijlager schokbreker rechtsvoor versleten. Vervangen onder garantie.
+- 90000 KM, volledige koppeling + bediening schakelpook vervangen onder garantie. Dit was al diverse malen aan de dealer kenbaar gemaakt, maar deze deed er niks mee ('Dat hoort zo'). Heb toen een proefrit gemaakt in een andere Fiorino met +/- 25000 KM op de teller. Deze schakelde en koppelde significant lichter. Toen ging de dealer overstag. Helaas wel 90000KM mee rond gereden (kreeg er een sterk linkerbeen + sterke rechterarm van). Zelfs het van links naar rechts bewegen van de pook in de vrij ging zwaar.
98000 KM, glijlager linksvoor begint weer herrie te maken. Ik zal hiervoor een afspraak maken bij de dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.