Fiat Qubo 1.3 Multijet 16v Dynamic (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qubo 1.3 Multijet 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 21.500 km |
Eerste review Fiat Fiorino Combi SX
- 12.050 km
Doordat Autoweek de mogelijkheid niet biedt om een Fiat Fiorino te reviewen, heb ik hem maar aangegeven als Fiat Qubo. Dit is, op wat afwerkingsdetails na, dezelfde auto. Bij ons in België behoort de Fiorino Combi SX namelijk tot het gamma van Fiat Professional.
We hebben de auto gekocht omwille van:
* het feit dat we een praktische auto wilden, zonder al te veel luxe
* de lage prijs
* de makkelijke instap wegens rugklachten
* de semi-automaat (MTA Dualogic)
De wagen is ondertussen 9 maanden in ons bezit en heeft 12050 km op de teller. Voorlopig oordelen we als volgt:
* uiterlijk: ik vind de wagen werkelijk niet mooi te noemen. We hebben voor Avorio Paganini als kleur gekozen, wat hem nog wel leuk maakt. Voor de rest is dit gewoon een bestelbus ;-)
* interieur en afwerking: voor een bestelbusafgeleide is het interieur toch wel zeer netjes, vind ik. Bovendien zitten de stoelen echt wel goed, vooral de bestuurderszetel. Ik vind de uitkijk naar de vier hoeken van de auto ook zeer goed. Die hebben we met lendensteun laten uitrusten. Niettemin is het voor mijn partner, die 1m60 groot is, onmogelijk om een goede zitpositie voor lange ritten te vinden. De plastic onderdelen onder het stuur zitten steeds in de weg. Ook zonde dat je erg hard moet slaan met de deuren, maar een kniesoor die daarop let. De plaatsing van de knoppen voor de bediening van de elektrische buitenspiegels en voor de mistlampen vind ik ongelukkig.
* motor en rijcomfort: de motor klinkt rauw en is eerlijk gezegd een teleurstelling. Ik was gewoon om met een JTD105 te rijden en dan is dit wel even slikken. De 1.3 Multijet maakt veel lawaai, heeft een enorm turbogat en weinig gespreide trekkracht. Bovendien komt hij maar net toe om de wagen vlot in beweging te krijgen. Het verbruik is ook navenant: het motortje moet te hard werken in het dagelijkse verkeer en dat laat zich voelen in een verbruik van 5,3 liter per 100km, wat een pak boven het normverbruik van 4,5 l/100km ligt. Over de ophanging kan ik zeggen dat deze de wagen prima op de weg houdt, veel beter dan je zou verwachten voor een dergelijke bus. De keerzijde van de medaille is een harde afvering die het comfort negatief beïnvloedt in combinatie met de vrij korte wielbasis. Blijkbaar heeft mijn Fiorino de bestelwagen-veren, die ik dus kan laten vervangen door de Qubo-veren. We zien wel of we dat doen in de toekomst.
* versnellingsbak: het rijden met de MTA-Dualogic-bak is even wennen, maar eens je de rakker doorhebt, is het eigenlijk een fijn ding. De mogelijkheid om de automatische stand te "overrulen" en de bak te zeggen wat hij moet doen, is echt heel praktisch. Eens je dat gewoon bent, is het zeer aangenaam rijden.
* praktische bruikbaarheid: de koffer is niet enorm groot, maar wij wilden ook bewust geen grote bestelbus. Voor ons volstaat dit. Heel handig zijn ook de klapdeuren. De achterbank kan plat of er helemaal uit, al is ze wel nogal zwaar. Er zijn zeker genoeg bergvakken.
* onderhoud/duurzaamheid: het onderhoudsinterval bedraagt 30.000km, dus voorlopig nog geen onderhoud laten doen. En we hebben ook nog geen pannes gehad, maar dat mag je zo wel verwachten van een nieuwe auto, natuurlijk.
* conclusie: een goed afgewerkt autootje, dat voor praktisch ingestelde mensen veel plezier voor weinig geld levert. De achilleshiel van de auto is de zwakke dieselmotor en het bijhorende verbruik.
Update 1
- 16.200 km
* Ondertussen toch maar de achterveren laten vervangen door de exemplaren die normaal onder de Qubo staan, aangezien onze Fiorino Combi echt beenhard was afgeveerd, waarschijnlijk om zware lasten goed te kunnen vervoeren. De nieuwe veren betekenen echt een verbetering, al blijft het ding soms stuiteren, maar goed, ik ben er in elk geval tevreden mee, we voelen niet meer de kleinste kiezel tot in onze rug doorkomen.
* Twee zaken onder garantie in orde laten brengen: de af-fabriek ruitenwissers vooraan maakten een schurend geluid. Opgelost door de garagist met nieuwe rubbers. De schaal van de knop waarmee men de temperatuur van het ventilatiesysteem instelt, zat een beetje los. Door de garagist netjes hersteld.
* Motorvermogen: ondertussen heb ik de indruk dat de 1.3 multijet toch iets beter trekt, maar het verbruik blijft ondermaats in verhouding tot de beloften van Fiat. Ik geraak niet onder de 5 liter op 100km.
Update 2
- 21.500 km
Update 2: 21.500km gereden, één jaar in bezit
Op 20.000km is de auto naar de garage gegaan voor een onderhoud. Er werd een olieverversing gedaan (5W40) en de oliefilter werd vervangen. Daarnaast werd de koelvloeistof aangevuld en werd antivries toegevoegd.
Ondertussen is er een icoontje van de bedieningsknop voor het recycleren van de binnenlucht aan het slijten. Dat is maar een detail, maar voor een nieuwe wagen mag dit niet. Mijn garagist heeft een vervangonderdeel besteld, dat binnenkort geplaatst zal worden (in garantie).
Tot slot heeft de wagen ook winterbanden (Continental WinterContact) gekregen op de stalen velgen. Daarnaast hebben we een setje alu-velgen gekocht om de zomerbanden op te leggen. De alu-velgen zijn de 10-spaaks 15 inch velgen van de Grande Punto. Het weggedrag met de winterbanden is zeer goed, de wagen gedraagt zich erg voorspelbaar en schuift op de limiet gewoon over de voorwielen, wat vlot te corrigeren is door terugnemen van gas.
De motor is nu duidelijk ingereden en ik heb hem ook beter leren kennen. Ondertussen weet ik dat je hem snel vooruit krijgt, zolang je hem hoog in de toeren houdt (2500 toeren) en snel genoeg opschakelt (door zijn kleine werkzame toerentalbereik). In de winter is de motor erg rauw bij koude start, dat gaat weg wanneer hij begint op te warmen. In het algemeen ben ik nog steeds tevreden over deze wagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.