Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Sempre (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto TwinAir Turbo 100 Sempre |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 111.000 km |
De eerste indrukken
- 850 km
Nadat de Panda totall loss is gereden door een medeweggebruiker moest er een andere auto komen.
Aangezien ik al 2 Panda's heb gehad, wou ik geen derde. Mijn wensenlijst was kort. Het moest iets Italiaans worden, nieuw of jong gebruikt. Ook wou ik geen maanden wachten op een nieuwe auto.
De dealer attendeerde mij op de Punto Sempre, een complete actiemodel op voorraad. De Punto heb ik altijd al een mooie auto gevonden.
Deze Punto Sempre met een Twinair 100 pk motor is standaard van alle gemakken voorzien. Oa. Geintegreerd navigatiesysteem, parkeer en regensensor, cruisecontrol, climatecontrol, lichtmetalen velgen, donkergetinte ruiten, etc.
Dit model is niet veel duurder dan een complete Panda zoals ik hier voor had. Dan is de keus snel gemaakt. Een luxe A-segmenter is even duur of zelfs duurder. Laten we het maar niet hebben over een vergelijkbare luxe en gelijk gemotoriseerde B-segmenter hebben. Die zijn gemiddeld 4 k duurder.
De Punto is al behoorlijk op leeftijd. Ondanks dat ziet hij er nog zeer fraai uit. Ik vind het nog steeds de mooiste auto in zijn segment, tijdloos en echt Italiaans design. Dat kan je tegenwoordig met tal van uitgemolken 500 varianten niet zeggen. Kijk ook maar naar de nieuwe Tipo, plak er een Hyundai logo op, en je gelooft het ook.
Het interieur ziet er smaakvol uit. Alles maakt een solide indruk. Geen kraakjes of piepjes. Wel zijn er veel harde plastics aanwezig. De stoelen zitten goed. Wel kunnen de onderbenen meer steun gebruiken en zijn de hoofdsteunen voor beperkt verstelbaar. De draaiknop voor het verstellen van de rugleuning zit op een iritante plaats, links aan de zijkant van de stoel tegen de B-stijl. Dat is niet praktisch .
Het interieur is ruim te noemen. Ik kan redelijk achter mezelf zitten. Het dashboardkastje is erg klein. Met het instructieboekje erin, blijft er amper ruimte over.
De motor betreft een 100 pk Twinair turbo 2 cilinder. De motor is opvallend stil en soepel. Geen trillingen of vribraties. Het vermogen is zat, al voelt de motor wel 'geknepen' aan. Dat zal wel met het verbruik en milieu te maken hebben. De eerste tankbeurt resulteert in een nette 1op16,2. Al is het wel een zeer fors verschil met de fabrieksopgave.
De tankopening werkt met een draaiknop welke je met de sleutel moet ontgrendelen. Dit werkt erg omslachtig en je bent er ff mee bezig. Je hebt er bijna een handleiding bij nodig. De Panda heeft dit met het smart fuel systeem veel beter voor elkaar.
Helaas beschikt de Punto niet meer over de led achterlichten. Dit heeft volgens de dealer te maken dat de led variant met problemen kan kampen en duurder is. Nu beschikt het model over de minder mooie 'oude' Grande Punto achterlichten. Deze lampen doen echt afbreuk aan zo'n mooie auto.
Bij het rijden door 1 regenbui zit de gehele auto al onder de modder. Dit heeft te maken met de relatief standaard brede banden.
De bak heeft 6 versnellingen. De eerste versnelling is te kort waardoor je snel moet opschakelen. Verder schakelt de bak prima. Als de versnellingspook in zijn 1 staat, komt deze tegen het rechter been aan, niet hinderlijk maar ook niet prettig.
Het onderstel is prettig en is duidelijk afgestemd op comfort.
Het stuurgedrag is direct en geeft voldoende feedback. Veel beter dan de Panda, welke ligter stuurt.
De cruise control werkt omslachig. Je kan de snelheid niet er even afhalen zonder het systeem opnieuw aan en uit te doen. Ook zou het beter zijn geweest als de bediening van de cruise control op het stuur zou zitten i.p.v. een hendeltje onder de verlichtingsschakelaar.
Qua veiligheid wordt je niet voorzien van de moderne en nieuwste actieve veiligheidssystemen die hedendaags standaard zijn. Standaard zijn 2 airbags aanwezig. Anno 2017 moet dat eigenlijk niet kunnen!
Al met al tot nu toe een positieve indruk. Deze auto biedt veel waar voor je geld.
tot de volgende update.
De eerste 5000 kilometers
- 5.100 km
De Punto heeft inmiddels de 5000 kilometers aangetikt. De kilometers gaan sneller dan ik had verwacht.
Dit is de eerste auto waarvan ik in de eerste maanden geen problemen mee heb. Goedzo Fiat!
Vaak krijg ik nog complimenten over de auto.
Het blijft een fijne comfortabele auto. Een groot pluspunt zijn de stoelen, deze bieden voldoende steun. Na een rit van 3 uur stap je nog 'fris' uit.
Er zijn geen piepjes of kraakjes aanwezig.
Een groot pluspunt is het directe stuurgedrag, je krijgt voldoende feedback.
Het simpele multimediasysteem met touchscreen werkt gemakkelijk, geen moeilijke menu's. Verwacht geen Apple Carplay en Android Auto. Dat zit er niet bij. Het scherm zit eigenlijk te laag, echter is dit niet hinderlijk. Het scherm is met zijn 5 inch aan de kleine kant. Ook hieraan kan je zien dat de Punto een auto op leeftijd is.
De TwinAir bromt er vrolijk op los. De motor lijkt nu wat losser te zijn geworden. De turbo komt er al vroeg in waardoor je power zat heb. Motorgeluiden dringen amper tot het interieur door. Tijdens flink accelereren hoor je een sportieve brom. Stationair klinkt het alsof er een naaimachine flink overuren aan het draaien is. Van het geluid moet je houden. Ik vind het wel charme hebben. Trillingen zijn nagenoeg niet aanwezig.
Het praktijkverbruik blijkt rond de 1op17,5 te zijn, zie verbruiksmonitor. Gezien dat ongeveer de helft van mijn ritten korter dan 10 kilometer zijn vind ik dat zeker niet slecht. In de bebouwde kom rijd ik vaak in de 'ecostand'. Dit omdat door het felle karakter van de motor je al snel te hard rijdt. Qua verbruik scheelt het nagenoeg niks.
Ook positief is de climatecontrol. Binnen korte tijd wordt het al aangenaam warm in de auto. Dit nog niet eerder meegemaakt bij andere auto's.
Wat mij al een keer of 7 is overkomen bij terugkomst bij de auto is dat alle 4 de portierramen gedeeltelijk open staan. Het instructieboekje erop nageslagen. Het blijkt dat je met de ontgrendelingstoetsen op de sleutel je alle 4 de portierramen kan openen en sluiten als je de knopjes langer ingedrukt houdt. Hier dus meer op letten. Of is dit met een update te verhelpen?
Al met al een tevreden Punto rijder.
Eerste onderhoudsbeurt
- 15.700 km
De Punto heeft zijn eerste onderhoudsbeurt (15000 km) gehad van bijna 90 Euro.
Er zijn geen problemen geconstateerd. Men heeft de auto geïnspecteerd en de vloeistoffen gecontroleerd. Er is 0,3 liter olie bijgevuld. Opnieuw goede service van Fiat dealer de Snipperling.
Niet veel te melden over de Punto, nog steeds erg tevreden met de auto. Het is gewoon een goede auto. De motor lijkt wat losser te zijn geworden en geen enkel probleem gehad. Het verbruik is rond de 1op17, met normaal rijgebruik. Daar ben ik tevreden over.
Op naar de 30.000 km.
Groot onderhoud
- 28.600 km
De auto heeft zijn eerste grote onderhoudsbeurt gekregen bij de Fiat dealer. De 30.000 km beurt weltervestaan.
Olie, filters, bougies, etc. zijn vervangen. Verder zijn er geen problemen geconstateerd. Deze onderhoudsbeurt koste rond de 380 Euro incl. BTW. Niet bepaald goedkoop.
Volgens de monteur is deze type Twinair betrouwbaar. Wel tijdig het olieniveau in de gaten houden en op tijd verversen zijn belangrijke aandachtspunten.
De auto wordt komende zomer 2 jaar oud. Nog steeds er erg tevreden mee. Gewoon een comfortabe no nonsense auto. Gelukkig nog geen enkel probleem gehad, zelfs geen rammels, piepjes of kraakjes. Het wordt snel aangenaam in het interieur, de verwarming blaast snel warme lucht.
De Twinair pruttelt er rustig op los. Bij een koude start klinkt de motor wat 'rauw'. Als de motor warm is, is dit verdwenen. Het motortje wordt altijd eerst rustig warm gereden. Regelmatig even flink toeren maken en doortrekken in de versnellingen, het is dan net een klein bommetje.
Het verbruik schommelt tussen de 1op15 en 1op17. Hier ben ik tevreden mee. Op de snelweg schiet het verbruik omhoog. De Punto blijft hopelijk nog lang in bezit. Fiat heeft immers amper nog wat leuks te bieden. Punt uit.
Het valt mee
- 34.000 km
Een aantal weken geleden branden er plots 2 oranje waarschuwingslampjes van het motormanagement, met de tekst erbij: "laat motor controleren". Een dag later naar de dealer gegaan. Het blijkt dat een Steenmarter zich te te goed had gedaan aan een aantal kabels. Deze zijn weer gerepareerd. Totale schade a 50 Euro welke niet onder de garantie of verzekering valt. Gelukkig geen defect waar je de Fiat iets op kunt aanrekenen. Het blijft een betrouwbare auto. Nu het wat warmer buiten wordt, daalt ook het brandstofverbruik iets. Zie de verbruiksmonitor.
3e onderhoudsbeurt
- 44.100 km
Deze week heeft de Punto de 45000 km beurt gekregen. Dat is een kleine onderhoudsbeurt/controle.
Uiteindelijk is er meer aan de auto gesleuteld, dat wist ik echter vooraf. Waarschijnlijk ben ik ergens over heen gereden, waardoor de auto niet meer lekker stuurde. Er is een nieuwe wielkuip geplaatst, deze was losgescheurd en een beschermplaat is uitgedeukt. Daardoor moest de auto ook uitgelijnd worden. Het rijdt nu weer heerlijk. De kosten voor de beurt waren zo'n 220 Euro duurder dan normaal. Totaal 352 Euro.
Verder bevalt de auto goed. Er worden voornamelijk korte ritten meegemaakt. Woon-werkverkeer, 18 kilometer enkele reis. Het verbruik blijft rond de 1op17.
De betrouwbaarheid blijft voldoende. Heb het eerste echte probleem ondervonden laatst, de dimlichten vielen plots uit. Er bleek een storing in het stuurmechanisme te zitten. Deze is gratis gewist door de dealer. Tot op heden blijft alles werken.
Nieuwe banden
- 52.200 km
De afgelopen periode trilde het stuur behoorlijk bij snelheden boven de 120 km/uur. De banden moesten opnieuw gebalanceerd worden. Op advies van de dealer de voorbanden gelijk vervangen. Deze waren dermate versleten, dat ze de volgende onderhoudsbeurt niet meer zouden redden. 2 nieuwe Vredenstein zomerbanden gemonteerd. Veiligheid voor alles.
Tevens zaten er 2 spijkers in een achterband. Deze is gerepareerd. Dit kosten mij bij elkaar 260 Euro. Volgende keer toch maar even langs de lokale bandenboer gaan. Deze zijn denk ik wat goedkoper.
Voor ik naar de dealer ging, even de olie gepeild. Het leek erop dat er wat olie bij moest. De peilstok van de TwinAir is moeilijk af te lezen. Dit beaamde de dealer ook. Er is een halve liter Selenia 0W30 bijgevuld. In ruim 6000 km heeft de motor een halve liter olie verbruikt. De Twinair staat bekend om wat olieverbruik. Dat deden mijn vorige Twinair's 60 en 80 ook. Geen reden tot zorg wat mij betreft. Regelmatig peilen dus. Voor de olie hoef ik niks te betalen, dit zit bij de 'service plus pas' in. Anders was ik voor een halve liter Selenia 19 Euro kwijt.
Ivm een andere werk locatie, gaan de kilometers nu 2 keer zo snel. Rijd nu veel snelweg, 100, 120 en 130 km/uur. Sinds ik meer snelweg rijd, stijgt het verbruik aanzienlijk. Ik mag blij zijn dat het praktijkverbruik 1op15 is.
Een diesel zou voor mij nu interessanter zijn. Dat doen we maar niet. Het goedkoopste is doorrijden en dat tot nu toe probleemloos zonder reparaties met de daarbij behorende onkosten.
Groot onderhoud
- 58.000 km
Groot onderhoud.
De auto heeft vorige maand zijn 60k beurt gehad bij 58000km.
De auto was toe aan een onderhoudsbeurt. Olie, filters en bougies zijn vervangen. Bij een koude start liep de motor niet fijn. Wat schokkerig. Dealer heeft er naar gekeken. Echter is er niks gevonden. Na de beurt schokte De auto nog. De laatste tijd euro 98 getankt. Hierbij loopt de motor beter en schokt nog erg weinig. Denk dat E10 toch niet zo goed is.
De auto blijft betrouwbaar. Tot nu toe geen (grote) gebreken gehad.
De laatste tijd kraakt het stuur op lage snelheden en bij het inparkeren. Dealer heeft tijdens de beurt de draagarm rubbers van de voorwielophanging ingevet. Echter heeft dit niet geholpen. De veerpootlagers zijn ook intact. Ook geen foutcodes zijn er gevonden. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Een week na het onderhoud heeft de dealer nog gekeken naar het stuur en de motor ivm het schokkerig karakter. Men heeft weer niks gevonden. Wel een factuur van afgerond 109 Euro.
Onderhoud koste rond de 370 Euro
Onderhoud en eerste APK
- 75.000 km
Laatst de 75000 km beurt laten uitvoeren bij 72600 km. De laatste onderhoudsbeurt was 14.000 km geleden. Onderhoud geschiedt om de 15.000 km.
Ook een oliewissel laten uitvoeren. Doe dit nu toch maar om de 15.000 kilometer i.v.m dat het beter is voor de motor. Volgens mijn dealer wordt dit nu bij elke onderhoudsbeurt gedaan. Een aantal jaar geleden was dit volgens FCA's fabrieksvoorschrift om de 30.000 km of 2 jaar. Vermoedt dat ze daar toch van teruggekomen zijn of dat dit een actie van mijn dealer is.
Tevens een setje nieuwe ruitenwissers voor. De oude waren versleten.
Het stuur trilde licht bij alle snelheden. De voorbanden zijn opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd.
Het prijskaartje, € 221,-. Ik had het duurder verwacht. De auto blijft betrouwbaar.
Bij het sturen blijft het stuur knarsen en kraken. Echter zijn er geen defecten en storingen gevonden. Volgens mijn garage kan het geen kwaad. Een optie is om het hele stuurhuis te vervangen. Het prijskaartje is dan meer dan 1200 Euro. Dat doen we nog maar even niet.
De auto is glansrijk door zijn eerste APK gekomen.
Regelmatig kijk ik naar een vervanger voor de Punto. Het liefst wil ik weer een Italiaan. Maar wat koop je dan? Er is geen goede opvolger voor de Punto en de rest van FCA is bijna allemaal 'vergane glorie'. De concurrentie is veel moderner en beter bij de tijd.
Onderhoudsbeurt
- 88.000 km
Inmiddels weer een tijd verstreken.
De Punto houdt zich goed. Eigenlijk geen problemen. Het kraakje in het stuurhuis lijkt vanzelf minder te zijn geworden. Laten we het Italiaanse charme noemen.
Een maand of 4 geleden constateerde ik blaasjes aan de binnenkant van de kofferklep. Dit leek naar mijn inziens roest te zijn. Dealer heeft foto's gemaakt en opgestuurd naar Fiat NL. De fabrieksgarantie van 2 jaar was natuurlijk al lang verstreken. Na een maand kwam er goedkeuring vanuit de importeur voor herstel. Ben de auto een dag kwijt geweest. Alles is weer netjes hersteld. Of deze kwaal ooit terug komt, wil men geen antwoord opgeven. We gaan het zien.
Als ik zo teruglees op internet hebben de Punto's deze kwaal al jaren. Onbegrijpelijk dat dit op de laatste modelreeks kennelijk nog steeds speelt.
Het verbruik blijft stabiel. Bij koud winterweer rond de 1op16. Zomers rond de 1op18 a 19.
Inmiddels de 88000 km aangetikt. Dit betekent dat het tijd was voor een grote onderhoudsbeurt. Dit keer de dealer overgeslagen en naar een Fiat specialist gegaan met meer dan 40 jaar Fiat ervaring. Qua kosten maakt het niet uit. Maar heb het idee dat ze er net wat meer verstand van zaken hebben en minder zakelijke gedoe.
Als extra de wielkuip rechtsvoor vervangen. Deze was bij een uitwijkmanourve door een diepe kuil bezweken. Door de klap sloeg het wiel door de kuip heen. Verder gelukkig geen schade.
De monteur gaf na het onderhoud aan dat hij de motor stationair en koud niet helemaal lekker vindt lopen t.o.v. andere Twinair motoren die hij in onderhoud heeft.
Het klopt dat de motor soms iets bokt en rauw klinkt bij een koude start. Daarom ook een motorflusch laten doen. Met resultaat. De auto heeft hier nu veel minder last van. Het koude winterweer kan hier natuurlijk ook aan meespelen.
Deze beurt was niet goedkoop. 600 Euro. De dunne 0w30 olie is niet goedkoop. 20 Euro voor een litertje.
Als aandachtspunt de voorbanden. Deze worden slecht, maar kunnen nog mee tot de volgende beurt. Zelfs de schijven en blokken voor kunnen nog een flinke tijd mee.
In de bijna 90000 kilometers zijn er tussen de beurten door intotaal 1,3 liter olie bijgevuld. Acceptabel lijkt mij.
De 100.000 km gepasseerd
- 103.721 km
Inmiddels zijn er weer 15.000 km verstreken en tijd voor een update.
De 100.000 km zijn verstreken.
Eind januari is de Punto betrokken geweest bij een aanrijding. Bij het wisselen van rijstrook zat een andere auto in de dode hoek. Linker voorspatbord en deur hadden schade. Voorspatbord is vervangen en alles is netjes gespoten. Dit is allemaal erg netjes gedaan. Schade aan de Punto, 1500 Euro.
De tegenpartij had meer schade. O.a. een ontzette deur met als resultaat ruim 2500 Euro.
Alles is netjes geregeld door de verzekering. Gelukkig allrisk verzekerd. Wel lever ik 5 schade vrije jaren in. Het belangrijkste is dat er niemand gewond is geraakt.
Als wens een nieuwe Tipo sw 1.0 Firefly sport meegekregen voor 3 dagen als leenauto.
Dit omdat het wellicht een waardige opvolger in de toekomst voor de Punto kan zijn.
Een heerlijke rijdersauto met dito motor. Gauw de zenuwachtige rijstrooksensor uitgezet. Op (smalle) binnenwegen corrigeert de Tipo continu. Dit beïnvloed het het rijgedrag erg negatief.
Het praktijkbrandstofverbruik bedroeg 1 op 16 in een winterse maand. Dit moet beter kunnen. Ook erg te spreken over het nieuwe 10 inch multimedia systeem. Erg modern en snel systeem.
In deze 3 dagen kon ik geen goede zitpositie vinden ondanks de lendensteunverstelling. Voornamelijk vind ik de stoelen te hard. Wel een goede zijdelingse steun. Dus ik betwijfel of dit een opvolger wordt. Dealer gaf aan dat alle recente Fiat en Jeeps beschikken over hardere stoelen. Wordt mijn volgende auto wel een FCA/Stellantis product?
Een Peugeot of Opel wordt het sowieso niet.
In april bij 94000 km een liter olie bijgevuld. In 7.000 km een verbruik van circa 1 liter.
Oliepeil is zeer moeilijk af te lezen.
De Fiat specialist geeft aan dat dit niet zorgelijk is. De Twinair staat bekend om olieconsumptie door de dunne 0w30 olie.
Rond de 98000 km begon het lampje van de bandenspanning te branden. Banden opgepompt maar een dag later weer het lampje. Bij inspectie zat er een spijker in het rechter voorwiel. Tevens wist ik dat de voorbanden bij de eerstvolgende beurt vervangen dienen te worden. Het betreft de originele achterbanden welke bijna een ton aan kilometers hebben gediend. Dit proces naar voren geschoven. De Punto voorzien van 2 nieuwe Vredestein ultrac banden. Prijskaartje inclusief montage en balanceren bijna 300 Euro.
Bij kilometstand 102200 de Punto voorzien van een onderhoudsbeurt inclusief oliewissel, mororflusch en vervanging van het Multiair/Twinairfilter.
Specialist geeft aan dat dit belangrijk is ivm de Multiair/Twinair module. Het lijkt erop dat de motor rustiger loopt. Ook lijkt het inhouden bij een koude start verleden tijd. Kosten ruim 350 Euro. Ai. Ook de onderhoudsprijzen gaan omhoog.
Ik laat elke 15.000 km de olie verversen met een beurt bij de specialist met meer dan 40 jaar Fiat ervaring.
De dealer sla ik al een jaar over. Dit i.v.m onvoldoende kennis. Men wou in het begin niet elke 15.000km een oliewissel uitvoeren, ondanks dat ik dat wenste. Een flusch al helemaal niet en een Multiairfilter wat is dat?
Ik ben er van overtuigd dat elke 15.000 km onderhoudt bijdraagd aan een betere en veiligere auto op de langere termijn.
Al zijn er automerken met lagere onderhoudsprijzen per beurt. Voorlopig rijden we door in de Punto.
Verkocht
- 111.000 km
Deze week de Punto ingeruild. Al een hele tijd zat ik na te denken over een opvolger.
Gezien de goede inruilprijs, opstelling van de verkoper, prijs/kwaliteitsverhouding is het toch een Tipo geworden. Betreft een 1.0 SW uit 2021. Ook hier zal een review van komen.
De Punto is betrouwbaar gebleken en heeft mij nooit laten staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.