Fiat Punto Evo 1.4 Multiair 16v Racing (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.4 Multiair 16v Racing (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.4 Multiair 16v Racing
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst19.256 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Punto Evo 1.4 Multiair 16v Racing

  • 1.974 km

Drie weken geleden is mijn nieuwe Punto Evo afgeleverd.Het is de opvolger geworden van mijn Bravo Diesel. Deze was minder aantrekkelijk geworden door het feit dat ik veel minder kilometers ga maken. Een benzine-auto in de compacte klasse moest het worden.
Naast de Punto Evo hebben ook de Volkswagen Polo 3-deurs en de Ibiza SC in mijn shortlist gestaan. De Ibiza viel al snel af omdat deze toch wel erg weinig binnenruimte heeft, met name op de achterbank. De Polo vond ik ook erg mooi, maar als ik hem net zo compleet in een vergelijkbaar sterke uitvoering wilden hebben was ik veel meer geld kwijt: de auto was behoorlijk duurder, maar ook de inruil van de Bravo scheelde behoorlijk.
Na een proefrit in de Punto Evo was ik behoorlijk overtuigd, deze moest het worden! Nu, ruim 3 weken en 1974 km verder kan ik zeggen dat ik absoluut geen spijt van mijn keuze heb.

De auto
Het is een 1.4 Multiair 16v Racing in de kleur Progressive Black (metallic zwart met een zweempje rood/bruin in het zonlicht)en een zwart/rood interieur met de volgende opties: Racing Plus pakket (privacyglass, zijskirts, lederen stuur en pookknop, zijstootstrips), Cool & Blue pakket (Blue & Me, dualzone climatecontrol, My port aansluiting TomTom), cruisecontrol, Blue & Me TomTom, parkeersensoren achter, 17 inch anthraciet velgen en een afneembare trekhaak. Kortom een complete auto met 105 pk motor. Een plaatje om te zien in mijn ogen, van buiten, maar zeker ook van binnen. De uitstraling is luxe en sportief. Het interieur komt hoogwaardig en solide over voor deze klasse (op het rubberen lapje boven het stuur na, dat lijkt nergens op). Aan de deurbekleding, sluiting van het dashboardkastje en het missen van een lampje in de passagierszonneklep bijvoorbeeld kun je zien dat de Bravo die ik had in een klasse hoger zat. Natuurlijk is ook de binnenruimte (achterin en kofferruimte) minder, maar dat kun je verwachten.

Het rijden
Het rijden met deze auto is een prettige bezigheid. In vergelijk met de 150 pk diesel van mijn vorige auto is hij natuurlijk een stuk minder krachtig en snel. Maar in zijn klasse is de Multiair in mijn beleving een erg prettige krachtbron: voldoende pittig, stil en erg soepel. Je rijdt daardoor ook erg soepel en relaxed kan ik na 1974 km in 3 weken zeggen. Je kunt erg snel door de versnellingen heen en 60 km/h in de 6e versnelling gaat prima (schakelindicator geeft dat ook aan). Hoger in de toeren reageert de motor wat minder gretig op het gaspedaal, misschien wordt dat na meer kilometers wat beter. Qua brandstofverbruik zit ik nu op 6,9 l/100 km over de laatste 1500 km. Dit gaat vast nog wat beter worden, hoewel ik niet bewust heel zuinig probeer te rijden.
Het rijgedrag is prettig,hij is redelijk soepel geveerd (ondanks de 17 inch wielen niet stoterig, maar ligt stevig op de weg. Er is weinig motor- en windgeruis, de banden hoor je op sommige wegdekken wat beter, ook de isolatie van de achterste wielkasten (bij regen)lijkt wat minder dan bij de Bravo.
De besturing is licht (zeker bij lage snelheden in citystand), maar met voldoende gevoel. De auto loopt goed rechtuit, ook bij hoge snelheden. Doordat de auto rustig loopt en goed op de weg ligt rijdt hij ook bij hogere snelheden (ben nog niet boven de 150 km/u geweest) goed en comfortabel.
De overzichtelijkheid en de wendbaarheid van de auto zijn goed (beide beter dan bij de Bravo).

Voorlopige conclusie
Complete en prettig rijdende auto in de compacte klasse. Kan nog wat zuiniger qua benzineverbuik. De aflevering bij mijn dealer was prima, de auto was er een maand eerder dan verwacht. Alles was in orde bij aflevering en ik heb tot nu toe geen ongeregeldheden of onvolkomenheden kunnen ontdekken (behalve de TomTom die het niet goed deed. Deze is dezelfde dag nog vervangen door een ander, goed werkend, exemplaar).
Voorlopig ben ik dus meer dan tevreden.
Ik hou u de komende kilometers op de hoogte.

  • 19.256 km

Vandaag de auto ingeruild voor een Punto Evo Diesel omdat ik in verband met een andere functie weer veel meer kilometers ga rijden.
De Punto Evo Multiair is een fijne en betrouwbare auto gebleken. Één keer ben ik teruggeweest naar de garage ivm een brandend lampje. Het bleek dat het motoroliepeil iets te laag was (na een vakantie met caravan door de alpen), dit gaf een storing in de computer aan. Verder geen enkel mankement gehad in bijna 20.000 km!
De auto reed lekker comfortabel, vrij stil, lag goed op de weg en voelde stevig en solide aan. Geen kraakjes of rammeltjes. Voor mij voldoende redenen om weer voor een Punto Evo te kiezen.
Twee zaken vond ik iets minder: de prestaties en het verbruik. De auto reageert niet echt pittig op het gaspedaal en voelt niet zo krachtig aan. Het verbruik is me ook wat tegengevallen, en gemiddelde van 7,3 l/100 km bij een redelijk gematigde rijstijl vind ik niet echt zuinig.
Toch is mijn conclusie dat mijn Fiat Punto Evo Racing Multiair een fijne auto was, zeker een aanrader

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens