Fiat Punto 60 S (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 60 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto hebben wij in november 2003 gekocht bij de plaatselijke Ford-dealer. De prijs was niet echt scherp te noemen, maar m’n vriendin was op slag verliefd op de auto en er zat uitgebreide garantie op. De vorige eigenaar had een elektrisch schuif-/kanteldak laten monteren, wat echt een must is in een zwarte auto zonder airco. De ruimte achterin is zeer goed te noemen voor een auto in deze klasse, ook volwassenen kunnen het daar bij binnenlandse ritten prima uit houden.
Ondanks dat het een behoorlijke basis-uitvoering was met 60pk en op standaard (13’) stalen velgen, nodigde hij wel uit tot een wat sportievere rijstijl, wat voornamelijk op kleinere rotondes vrij snel tot behoorlijk onderstuur leidt. Pas als je met meer dan 2 personen in de auto zit, merk je
dat de auto vrij licht gemotoriseerd is.
Aangezien ik toen in Maastricht studeerde en mijn ouders in Zwolle wonen, hebben wij erg veel snelweg kilometers gemaakt met deze auto. Hier is hij echter in mijn ogen niet zo geschikt voor, aangezien bij 140km/u door het windgeruis al nauwelijks meer een gesprek te voeren is en het brandstofgebruik op de snelweg erg hoog is! (wij reden gemiddeld nog geen 1 op 12, wat voor een auto van dit gewicht toch echt te veel is). Ondanks dat de geluidsisolatie niet is afgestemd op snelweggebruikt, blijft de auto ook bij hogere snelheden koersvast en schuwt hij snelle lange
bochten niet.
Omdat wij ook jaarlijks minimaal 1x met deze auto op wintersport gingen, lagen er ’s winters winterbanden onder. Dat kost in deze maat werkelijk haast niks, maar maakt ook in Nederland echt een gigantisch verschil (ik ben geen techneut ofzo, maar het voordeel lijkt zelfs groter te zijn dan
bij grotere auto’s).
In juli 2006 hebben wij deze auto verkocht vanwege de komst van een leaseauto (Renault Clio III, aangezien de Grande Punto helaas niet mogelijk was).
PROBLEMEN
Over het algemeen ben ik een voorstander van het afkopen van de garantie, om dan vervolgens direct zelf een bedrag te reserveren voor de nodige reparaties. Gelukkig hebben we dat bij deze auto niet gedaan, want we hebben de eerste maanden aardig wat pech gehad met deze auto. Al vrij snel bleek de uitlaat niet meer in orde, welke zonder enig probleem werd vervangen door de dealer. Kort daarna begaf de ruitenwissermotor het, wat echt geen pretje is in de winter. Ondanks dat dit toch wel vaker schijnt voor te komen bij dit type auto, was dit onderdeel nergens in
Nederland op voorraad en moest dit uit Italie komen, wat enkele weken heeft geduurd! Tot slot zijn na een klapband op de snelweg (ondanks dat de snelheid iets boven de 120km/u lag en het sneewde, bleef de auto keurig bestuurbaar) beide achterbanden vervangen onder garantie (voorbanden waren voor de aflevering al vervangen).
Kort hierna liep de garantie af en sindsdien hebben wij geen enkel probleem meer gehad met deze auto!
De onderhoudskosten waren laag, ondanks dat de auto zeker niet gespaard werd. Een keer per jaar een APK voor €29 en een keer per jaar een grote beurt voor zo’n €100-150 bij een universele garage.
Als de achterruitwisser versleten is, moet de complete arm vervangen worden. Deze kan je gek genoeg het goedkoopste bij de dealer halen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren