Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

autoreview

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto

Signalement

UitvoeringPunto 1.3 MultiJet 16v Easy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf22.810 km
KM-stand laatst149.800 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettig vervolg

  • 24.482 km

Ruim 2 weken geleden heb ik mijn Punto Evo 1.3MJ-3 deurs van 2010 (km.118000+)ingeruild voor een Punto Easy 1.3MJ-5 deurs van 2012 (km.23000).Ik was aangenaam verrast om te ontdekken dat het brandstofverbruik tijdens de eerste 2000 km in de nieuwere Punto nog lager lag dan in de Evo van 2010.
Punto Evo 2010 -118000 km.20,51 km/l
Punto Easy 2012-25000 km.22,34 km/l

Eerste beurt.

  • 31.016 km

Onlangs gaf de display aan dat het tijd werd om de olie te laten verversen (km.30635)
Meteen een afspraak gemaakt bij de dealer en enkele dagen later werd e.e.a. gelijk met de eerste geprogrammeerde onderhoudsbeurt (35000 km.)uitgevoerd.
Ik blijf het vreemd vinden dat de oliewissel telkens ca.5000 km. voor de onderhoudsbeurten moet plaatsvinden.In de praktijk zullen de meeste (veel)rijders besluiten om beide zaken te combineren.
Overigens waren er verder geen bijzonderheden, hetgeen ik van mijn vorige Evo Multijet gewend was.Het wordt nu langzaam tijd om de winterbanden te monteren.
Verbuik tot nu : 4,59 ltr/100 km.

Tweede beurt

  • 61.313 km

Onlangs de 70 duizend km.beurt laten uitvoeren omdat de display aangaf dat de olie vervangen moest worden.
Ik blijf het vreemd vinden dat er een gat van 5000 km. zit tussen de reguliere onderhoudsbeurt en de verversingstermijn van de olie.
Zoals verwacht waren er geen bijzonderheden en zal ik naar verwachting over een jaar verslag doen van de 105000 km.beurt bij. 90000 km

derde onderhoudsbeurt

  • 91.893 km

Onlangs olie ververst en onderhoud laten verrichten.Er zijn geen bijzonderheden die een melding noodzakelijk maken.Ik kijk wel uit naar het moment dat de Nokia winterbanden weer in de stalling kunnen.Begin november nieuw gekocht ter vervanging van de Goodyear winterbanden (3 seizoenen gebruikt, ca.80.000 km) Ze zijn niet echt nodig geweest deze winter.Wel afgelopen week een nieuwe voorruit laten plaatsen omdat een in maart 2015 gerepareerde ster plotseling begon te scheuren.
De Punto Multijet is een probleemloze auto voor de 30.000 km + per jaar.

120K beurt

  • 121.203 km

In oktober jl. de 120000km beurt laten uitvoeren.
Geen op of aanmerkingen.Auto rijdt voortreffelijk en ik heb dan ook geen enkele reden om op af te dingen.
Kwam toevallig laatst mijn rijschoolhouder tegen die ook een even oude Punto 1.3 MJ rijdt.(als lesauto)
Zijn auto had een km stand van ruim 214000 km. en hij vond dat dit wel zowat het maximaal haalbare was in zijn situatie.
Lesauto, 2 x koppeling vervangen in 4 jaar tijd.

Tussenverslag

  • 134.789 km

Onlangs gaf display aan om de gloeibougies te laten controleren.Bij controle bleek nr.3 defect te zijn.Deze laten vervangen.Bij resetten bleek nu ook nr.4 het te laten afweten.
Voorstel om de resterende 3 bougies ook te laten vervangen geaccepteerd.Klus was binnen 3 kwartier geklaard.De garage heeft hiervoor speciaal gereedschap.Op diverse fora lees je dat voor bougie nr.2 de turbo verwijderd moet worden.Niet dus!
De winterbanden werden vervangen door de zomerbanden.De remschijven voor bleken nu dun te worden.In oktober j.l. waren deze nog ok maar werden wel nieuwe remblokken geplaatst.Deze hebben waarschijnlijk meer invloed op de schijven.Op een cosmetische parkeerschade (parkeergarage) na verder geen opmerkingen.

laatste melding Punto MJ

  • 149.800 km

Dit was het dan.De laatste indrukken van mijn diesel avonturen.Ik heb vanaf 2010 ruim 265000 kms mogen dieselen in mijn 2 Punto's.Nu vlak voor de 150k beurt heb ik de beslissing genomen om afscheid te nemen van mijn Fiat, maar het waren 7 probleemloze jaren.Het feit dat er maandelijks 90 euro werd afgeschreven voor de MRB hebben mede de doorslag gegeven.
Ik heb nu een Toyota Yaris Hybrid gekocht en hoop hiermee probleem vrije jaren te beleven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.