Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.3 MultiJet 16v Easy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Eerste tankbeurt na week rondrijden
- 855 km
Toen ik in juni van 2012 de balans opmaakte rondom de kosten die er aan zaten te komen voor mijn toenmalige ASTRA kwam de FIAT in beeld. Het wegenbelasting voordeel voor de FIAT tot 2014, samen met het geringe verbruik (in tegenstelling tot de FIAT lust de ASTRA heel graag diesel, vooral in de stad) en de goede inruilwaarde die ik kreeg voor mijn ASTRA maakten dat het voordeliger zou zijn om te kiezen voor de nieuwe FIAT. Na een testrit in de stromende regen was ik om. Heerlijk karretje waar ik, niet onbelangrijk, met mijn 1 meter 90 goed in kan zitten.
Daarna was het heel lang wachten op de auto, vooral vanwege een vakantieperiode in Italie waarbij de fabriek een maand dicht gaat. Vorige week het verlossende telefoontje: hij is er.
Ik rijd er nu een week in en in kan maar 1 ding zeggen: wat een fijne auto! De pluspunten op een rij:
- prachtige auto om te zien (kleur is rock en roll blue - zeg maar donkerblauw :-)).
- afwerking is top, heb nog niets kunnen ontdekken.
- rijcomfort is groot omdat je als bestuurder zowel jezelf als het stuur in hoogte/laagte kunt bewegen - daarom pas ik er waarschijnlijk goed in.
- rijcomfort is groot voor zo'n kleine auto. Weinig tot geen windruis, hele stille auto tot 130, harder ben ik nog niet gegaan.
- rijcomfort is groot vanwege de lekker, bijna Frans aanvoelende stoelen (moet je van houden).
- Blue en me! Super, praten tegen je auto. Carkit in je auto die zonder problemen te verbinden is met mijn telefoon (BB). Praten tegen je USB stick en zo een artiest uitkiezen! Navigatie had ik al, dus heb ik niet genomen. In de toekomst waarschijnlijk wel, auto is er helemaal klaar voor.
- het verbruik! 1 op 23,4 na de eerste tankbeurt: ik was even sprakeloos. Moet je wel op tijd doorschakelen en niet boven de 120 rijden.
- De compleetheid van de auto: je koopt geen vergelijkbare auto voor dit geld die net zo compeet is als deze FIAT punto. Ik ga het niet allemaal opnoemen, wie vergelijkt met de Polo/Twingo/Mito/...O zal dat zelf ondervinden. De goedkoopste van de klas en ook nog eens helemaal compleet.
Mensen, koop een Punto.
2e Tankbeurt, 2 weken in bezit
- 1.591 km
In week 2 weer met heel veel pleziet in deze auto rond gereden. Het "nieuwe" rijden gaat vanzelf als je de instructies vanuit de cockpit volgt.
Ik heb deze auto vooral gekocht om te besparen op kosten, daarvoor levert de auto. Ongelovelijk wat een verschil met de vorige auto, waarover verder overigens niets dan lof.
Het praten tegen blue&me gaat voor de mediaspeler heel behoorlijk, voor het bellen kom ik moeilijk bij de juiste persoon uit. Heeft waarschijnlijk te maken met een op het systeem afgestemde adressenlijst, ga ik nog proberen te verbeteren.
Enige minpuntje, voor zover dit er eentje is, betreft de beenruimte voor onze dochter als ze in haar zitje zit op de achterbank. Nu gaat dit nog, over een jaar of 2 wordt dit problematischer.
Conclusie na week 2 en ijna 1600 kilometers: wat een heerkijke auto!
Na de nodige kilometers nog steeds met een glimlac
- 13.000 km
Nog steeds heel tevreden over deze auto. Kan geen echt slechte zaken benoemen.
Wat opvalt is dat het verbruik in de winter iets oploopt en grilliger is. De ene keer haal ik 1 op 23, de andere keer 1 op 21. Dat was voor de winter niet het geval. Het is me niet duidelijk waar 'm dat in zit, kan natuurlijk ook in mijn eigen rechter voetje zitten.
Hoe dan ook: nog steeds een gemiddelde van 1 op 22,5.
Verder vallen op:
- auto is stil voor zo'n kleine wagentje
- ook zonder airco kun je met een volle auto in de winter zonder beslagen ruiten rijden
- blue&me is handig en werkt altijd (voice daargelaten :-))
- ik kom fris uit de auto, ook na een rit van 1,5 uur
- gedrag van andere automobilisten bij het zien van een kleinere auto...ik had hiervoor een grote wagen en daarmee niet het probleem dat ze je soms gewoon snijden
- technisch nog geen enkele problemen gehad, ondanks de vrieskoude
- ruitenwisservloeistofreservoir is met 2 liter snel leeg
Lange mensen die willen bezuinigen op kosten van vervoer: dit is 'm.
Lachend de zomer in :-)
- 23.640 km
Tsja, wat zal ik zeggen. Niets anders op te merken dan in de vorige posts, gewoon een heerlijke auto die mij en m'n gezinsleden zonder morren overal brengt waar we maar willen.
Geluid van de motor is wat scherp als de motor koud is, bij mijn vorige auto's was dat meestal een voorteken van te weinig olie. Ik hoor dit geluid bij andere punto's ook, zal wel de puntosound zijn.
Verbruik is steady: 1 op 22,5. Lager krijg ik het niet, het maakt niet uit of je 110 of 120 rijdt heb ik gemerkt. Pas bij vrachtwagensnelheid zal de punto de fabrieksscores halen vermoed ik. Maakt ook niet uit, de auto is mij zuinig genoeg.
Ik heb er ondertussen van alles in vervoerd. Er kan best veel mee en de banken zijn eenvoudig uit elkaar te halen en beschadigen niet zo snel.
Prima koop, zou dezelfde auto kopen als ik nu de kans zou hebben.
Later meer.
Auto verkocht
- 99.000 km
Na bijna 100.000 vreugdevolle kilometers toch de auto verkocht. Ik heb meer ruimte nodig voor mezelf en mijn hobby, imkeren. De auto heeft me nooit laten staan en de enige kosten die je er normaal gesproken mee hebt zijn oliebeurten. Ik zal 'm nog wel eens missen denk ik. Aan de andere kant ben ik het kleine, zuinige, onderhoudsvriendelijke, multifunctionele Italiaantje gewoon beu. Drie jaar is genoeg, dan is het tijd voor een andere auto in mijn geval.
Ik heb geprobeerd de auto te verkopen via autoscout24 (eigen advertentie), via ANWB (belachelijk lage aanbieding), via webuyanycar (iets minder belachelijke aanbieding). Uiteindelijk kwam BCA autoveiling met een acceptabel bod (vaderorganisatie van webuyanycar). Met het geld wat ik er voor heb gekregen heb ik een benzine auto gekocht met ongeveer 100k op de teller, waar ik nu een nieuwe gasinstallatie in laat zetten (weer 3 jaar garantie op LGP installatie). Qua kosten ongeveer gelijk met de opbrengst van de auto, qua brandstofkosten verwacht ik zelfs goedkoper uit te zijn. Met een beetje mazzel weegt dat op tegen de extra onderhoudskosten.
Volgende auto is een Xsara Picasso uit 2005, met 112.500 op de teller en dus nieuwe LPG3 installatie + nieuwe apk en kleine beurt. Terug bij mijn Franse vrienden. Wat een comfort. Ik zal er weer een review van maken + verbruiksmonitor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.