Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 0.9 TwinAir Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Eerste ervaring
- 1.500 km
Als jonge vent ben ik op mijn 18e begonnen met een oude Opel Corsa zonder ook maar enige luxe. Hierin heb ik ruim een jaar in rondgereden en vele kilometers mee gemaakt. Juli 2012 kreeg ik de mogelijkheid om goedkoop een BMW 118d over te nemen die geïmporteerd uit Duitsland kwam met maar 52.000 km op de teller. Hier zeg je natuurlijk geen nee tegen. Het feit dat ik voor mijn werk aardig wat kilometers moet rijden vlogen de kilometers om mijn oren. Naast het feit dat er veel kilometers werden gereden zijn de maandelijkse vaste lasten ook niet heel prettig. Toen kreeg ik via mijn werk de mogelijkheid om een lease auto uit te zoeken. Na wikken en wegen uiteindelijk besloten om dit toch maar te gaan doen. Had in 4 maanden tijd al meer dan 16.000 km gereden.
In verband met de verhoging van de bijtelling van de meeste auto’s van 14% naar 20% ben ik snel aan het zoeken en vergelijken geweest. Uiteindelijk kon ik als meest uitgebreide, en naar mening de mooiste auto, de nieuwe Fiat Punto Twin air kiezen. Na een proefrit was het duidelijk dat die twee cilinder motor toch best soepel reed en dat de punto er van binnen erg netjes uitzag.
Na het één en ander te overleggen met de dealer om te kijken welke uitvoeringen er waren heb ik uiteindelijk besloten om de “sport” te nemen. Net allemaal iets meer dan de Lounge versie maar dan geen panoramisch dak. Hierboven op nog de volgende opties genomen: Interscope HIFI systeem, parkeer sensoren, Crossover black en een TomTom.
Na iets minder dat twee maanden wachten kreeg ik een telefoontje van de dealer dat de auto klaar was om op te halen. Eenmaal aangekomen bij de dealer was ik aangenaam verrast. Het is een leuke, sportieve en toch opvallende auto. Na een uitleg van de belangrijkste functies en mogelijkheden was het dan eindelijk tijd om de 1e km ermee te rijden.
Wat meteen opviel was dat hij toch een lekker sportief brom geluid heeft maar dat je wel erg snel hoog in de toeren zit. Als je de aanwijzingen van de computer opvolgt met betrekking tot het schakelen merk je eigenlijk niet dat je in een twee cilinder rijdt. Hij is dan opmerkelijk stil en rustig. Daarnaast is het geluid in de auto erg goed met de interscope HIFI systeem. Ook zitten de stoelen die er in zitten erg lekker. Het elektrisch verstellen van het stuk voor je onderrug maakt het dat je echt je eigen positie kan creëren om te rijden.
Het verbruik is natuurlijk bij zo’n nieuwe motor niet echt vergelijkbaar met wat het over een paar duizend kilometer zou moeten doen. Tot nu toe valt het me erg tegen. Na 1.500 km zit ik op een gemiddeld verbruik van 7,9/100. Dit komt bij lange na niet bij de opgegeven verbruik.
Wat opvalt is dat de Punto in combinatie met de 17 inch velgen strak, maar comfortabel genoeg is geveerd. Hobbels op bijvoorbeeld de snelwegen merk je duidelijk.
Update 31.000 km
- 31.000 km
Ondertussen ben ik al weer de 31.000 km gepasseerd. De kilometers vliegen om de oren, net zoals de brandstof helaas. Het gemiddeld verbruik bedraagt over de 31.000 km 7.2 liter per 100 km, een schamele 1 op 13,9 met een gemiddelde snelheid van 94 km/h. Een bepaalde periode heb ik geprobeerd me de eco mode aan te rijden en de airco uit. Hierdoor werd het verbruik verminderd naar ongeveer 6,8 liter per 100 km. Wel een verbetering, maar wat rijdt de Punto met die eco mode aan slecht. De snelheid en kracht is er dan echt compleet uit, wat het rijplezier absoluut niet ten goede komt.
Bij de garage heb ik meerdere malen aangegeven dat het verbruik naar mijn mening ver boven gemiddeld was. De garage gaf als commentaar dat ik moest gaan rijden met de eco mode aan en aan de hand van My Fiat de gegevens via een USB stick opslaan en analyseren wat beter kan. Hieruit kwam voort dat mijn schakelen niet erg netjes was. Volgens het filmpje moet je ongeveer tussen de 1700 en 2000 toeren schakelen. Wanneer ik dit netjes volg rij ik 50 km/h in de 6e versnelling. Dit werkt natuurlijk niet. Daarnaast vonden ze het verbruik nog relatief netjes. Ze wezen mij erop dat de velgen van 17 inch natuurlijk heel wat meer rolweerstand hebben dan de 14 inch velgen waarop het norm verbruik is gebaseerd. Daarnaast is de gemiddelde snelheid relatief hoog.
Tot nu toe zijn er geen onderdelen kapot gegaan en/of vervangen.
Min-punten:
• Verbruik
• Uitlaat maakt redelijk wat geluid
• Klein ruitenvloeistof resevoir (2liter)
• Start stop systeem werkt niet altijd hoe het zal moeten werken
• Motor loopt stationair onrustig in de winter (trilt)
Plus-punten:
• Lekker pittig voor een twee cilinder
• Ziet er mooi en sportief uit
• Interieur blijft goed en netjes
• Sport stoelen zitten erg goed
• Fijne cruise control
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Fiat Punto Twinair (2012)

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
