AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Fiat
  • Punto
16

autoreview

Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)

Daniel Prinsen
  • Daniel Prinsen14
  • Review
7 november 2012 om 15:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPunto 0.9 TwinAir Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst31.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 1.500 km
  • 7 november 2012

Als jonge vent ben ik op mijn 18e begonnen met een oude Opel Corsa zonder ook maar enige luxe. Hierin heb ik ruim een jaar in rondgereden en vele kilometers mee gemaakt. Juli 2012 kreeg ik de mogelijkheid om goedkoop een BMW 118d over te nemen die geïmporteerd uit Duitsland kwam met maar 52.000 km op de teller. Hier zeg je natuurlijk geen nee tegen. Het feit dat ik voor mijn werk aardig wat kilometers moet rijden vlogen de kilometers om mijn oren. Naast het feit dat er veel kilometers werden gereden zijn de maandelijkse vaste lasten ook niet heel prettig. Toen kreeg ik via mijn werk de mogelijkheid om een lease auto uit te zoeken. Na wikken en wegen uiteindelijk besloten om dit toch maar te gaan doen. Had in 4 maanden tijd al meer dan 16.000 km gereden.

In verband met de verhoging van de bijtelling van de meeste auto’s van 14% naar 20% ben ik snel aan het zoeken en vergelijken geweest. Uiteindelijk kon ik als meest uitgebreide, en naar mening de mooiste auto, de nieuwe Fiat Punto Twin air kiezen. Na een proefrit was het duidelijk dat die twee cilinder motor toch best soepel reed en dat de punto er van binnen erg netjes uitzag.

Na het één en ander te overleggen met de dealer om te kijken welke uitvoeringen er waren heb ik uiteindelijk besloten om de “sport” te nemen. Net allemaal iets meer dan de Lounge versie maar dan geen panoramisch dak. Hierboven op nog de volgende opties genomen: Interscope HIFI systeem, parkeer sensoren, Crossover black en een TomTom.

Na iets minder dat twee maanden wachten kreeg ik een telefoontje van de dealer dat de auto klaar was om op te halen. Eenmaal aangekomen bij de dealer was ik aangenaam verrast. Het is een leuke, sportieve en toch opvallende auto. Na een uitleg van de belangrijkste functies en mogelijkheden was het dan eindelijk tijd om de 1e km ermee te rijden.

Wat meteen opviel was dat hij toch een lekker sportief brom geluid heeft maar dat je wel erg snel hoog in de toeren zit. Als je de aanwijzingen van de computer opvolgt met betrekking tot het schakelen merk je eigenlijk niet dat je in een twee cilinder rijdt. Hij is dan opmerkelijk stil en rustig. Daarnaast is het geluid in de auto erg goed met de interscope HIFI systeem. Ook zitten de stoelen die er in zitten erg lekker. Het elektrisch verstellen van het stuk voor je onderrug maakt het dat je echt je eigen positie kan creëren om te rijden.

Het verbruik is natuurlijk bij zo’n nieuwe motor niet echt vergelijkbaar met wat het over een paar duizend kilometer zou moeten doen. Tot nu toe valt het me erg tegen. Na 1.500 km zit ik op een gemiddeld verbruik van 7,9/100. Dit komt bij lange na niet bij de opgegeven verbruik.

Wat opvalt is dat de Punto in combinatie met de 17 inch velgen strak, maar comfortabel genoeg is geveerd. Hobbels op bijvoorbeeld de snelwegen merk je duidelijk.




Update 31.000 km

  • 31.000 km
  • 13 juni 2013

Ondertussen ben ik al weer de 31.000 km gepasseerd. De kilometers vliegen om de oren, net zoals de brandstof helaas. Het gemiddeld verbruik bedraagt over de 31.000 km 7.2 liter per 100 km, een schamele 1 op 13,9 met een gemiddelde snelheid van 94 km/h. Een bepaalde periode heb ik geprobeerd me de eco mode aan te rijden en de airco uit. Hierdoor werd het verbruik verminderd naar ongeveer 6,8 liter per 100 km. Wel een verbetering, maar wat rijdt de Punto met die eco mode aan slecht. De snelheid en kracht is er dan echt compleet uit, wat het rijplezier absoluut niet ten goede komt.

Bij de garage heb ik meerdere malen aangegeven dat het verbruik naar mijn mening ver boven gemiddeld was. De garage gaf als commentaar dat ik moest gaan rijden met de eco mode aan en aan de hand van My Fiat de gegevens via een USB stick opslaan en analyseren wat beter kan. Hieruit kwam voort dat mijn schakelen niet erg netjes was. Volgens het filmpje moet je ongeveer tussen de 1700 en 2000 toeren schakelen. Wanneer ik dit netjes volg rij ik 50 km/h in de 6e versnelling. Dit werkt natuurlijk niet. Daarnaast vonden ze het verbruik nog relatief netjes. Ze wezen mij erop dat de velgen van 17 inch natuurlijk heel wat meer rolweerstand hebben dan de 14 inch velgen waarop het norm verbruik is gebaseerd. Daarnaast is de gemiddelde snelheid relatief hoog.

Tot nu toe zijn er geen onderdelen kapot gegaan en/of vervangen.

Min-punten:
• Verbruik
• Uitlaat maakt redelijk wat geluid
• Klein ruitenvloeistof resevoir (2liter)
• Start stop systeem werkt niet altijd hoe het zal moeten werken
• Motor loopt stationair onrustig in de winter (trilt)

Plus-punten:
• Lekker pittig voor een twee cilinder
• Ziet er mooi en sportief uit
• Interieur blijft goed en netjes
• Sport stoelen zitten erg goed
• Fijne cruise control

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Punto
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    188 1.2-16V ELX (APK t/m 24-9-'21 - Distributieriem verv. 123.823Km)

    Fiat Punto 188 1.2-16V ELX (APK t/m 24-9-'21 - Distributieriem verv. 123.823Km)

    • 2001
    • 163.561 km

    € 1.150

    1.2 GO!

    Fiat Punto 1.2 GO!

    • 2001
    • 200.410 km

    € 750

    1.4 Natural Power Active

    Fiat Punto 1.4 Natural Power Active

    • 2011
    • 174.900 km

    € 3.500

Meer Fiat Punto occasions

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Punto specificaties
  • Fiat Punto occasions
  • Fiat Punto video's
Advies en informatie
  • Fiat Punto tests
  • Fiat Punto gebruikersreviews
  • Fiat Punto index
PREMIUM
Test Fiat 500e Electric

Test Fiat 500e Electric

63 jaar na het origineel en 12 jaar na de gereïncarneerde versie steekt Fiat de 500 helemaal...

Lees meer
 

Fiat Punto reviews

  • Review
    Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2013)

    Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2013)

    1
    • 13 april 2016
  • Review
    Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

    Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

    5
    • 9 mei 2013
  • Review
    Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)

    Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)

    16
    • 7 november 2012
  • Review
    Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

    Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)

    10
    • 11 oktober 2012
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2012)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    • 22 september 2020
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    • 21 september 2020
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    1
    • 3 juli 2020
meer reviews
Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

Net als architectuur, moet ook de auto met z’n tijd meebewegen. En niets is meer ‘anno 2020’...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2012)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    • 22 september 2020
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    • 21 september 2020
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    1
    • 3 juli 2020
  • Review
    Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)

    Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual...

    2
    • 18 mei 2020
  • Review
    Fiat Punto 1.2 16v Sporting (2000)

    Fiat Punto 1.2 16v Sporting (2000)

    7
    • 9 april 2020
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)

    Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)

    1
    • 24 december 2019
  • Review
    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

    Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic...

    2
    • 24 december 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Fiat E-Ducato heeft een prijs

    Elektrische Fiat E-Ducato heeft een prijs

    27
    • 8 maart 2021
  • Autotest
    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van de oer-Panda?

    Fiat Panda - Wat verklaart het succes van...

    67
    • 6 maart 2021
  • Fiat 500e - Achteruitkijkspiegel

    Fiat 500e - Achteruitkijkspiegel

    35
    • 6 maart 2021
  • Review
    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    • 28 februari 2021
  • Review
    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    1
    • 12 februari 2021
  • Review
    Fiat 500C 1.2 S&S Pop (2011)

    Fiat 500C 1.2 S&S Pop (2011)

    2
    • 7 februari 2021
  • Autotest
    Test: Fiat Panda Hybrid

    Test: Fiat Panda Hybrid

    14
    • 3 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep