Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v (2012)

autoreview

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto

Signalement

UitvoeringPunto 1.3 MultiJet 16v Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst237.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

hernieuwde kennismaking/ verkocht augustus 2019

  • 237.000 km

9 januari mijn fiat punto multijett uit 2011 met 93.000 km ingeruild voor opnieuw een fiat punto multijett.

Reden: het rijden in de fiat punto vind ik erg plezierig , het model vind ik mooi, de kwaliteit is goed en is ook nog heel betaalbaar. Eigenlijk buiten de nieuwe clio en yaris niet verder gekeken in deze klasse.

De nieuwe golf,en auris leken mij ook wel wat maar werden, vond ik te duur.

Mankementen in mijn vorige punto waren nieuwe accu, bij 16.000 km cel kapot, brandplaatjes vervangen bij 50.000km en een lekkende oliekering bij 92.000 waardoor de koppeling vervangen is.

Verder geen problemen gehad en hoewel niet foutloos toch weer voor deze fijne auto gekozen. Overigens erg tevreden over de service van fiat/alfa dealer swagemakers te bergen op zoom.

wat valt er te melden over de nieuwe punto, 90 grams uitvoering, lijkt toch zuiniger dan mijn vorige punto, ondanks de koude van de afgelopen weken lijkt hij nu al zo zuinig als de vorige.

Echter toen ik de verbruiksmonitor invulde bleek dat in de begin periode mijn punto destijds ook ongeveer even zuinig was, alleen was het toen minder koud en reed ik niet op winterbanden.

Opvallend vind ik dat ik met deze punto na 1800 km het regeneren van het roetfilter nog niet heb kunnen waarnemen.
Ik tank met deze auto tegenwoordig alleen nog maar texaco excellence, shell v power of bp uktimate.
De laatste 10.000 km met mijn vorige auto heb ik dat ook gedaan omdat de auto wat onregelmatiger ging lopen en dit verdween naar meerdere keren deze diesel getankt te hebben.

Verder valt er niet zoveel te melden, ik heb een witte lounge uitvoering, minder compleet dan de vorige, maar ben er erg tevreden over.
Ik heb het idee dat het weggedrag van deze punto ook wat beter is dan van de vorige.
Zodra de auto wat meer gereden heeft zal ik een update plaatsen en verder de verbruiksmonitor bijhouden

eerste 15.000km

  • 15.000 km

inmiddels al weer 15.000 km verder en eigenlijk weinig anders te melden dan dat de punto uitstekend voldoet.

Sinds enkele dagen zijn de zomerbanden onder de auto gekomen en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het rijgedrag van de auto. De auto heeft mede door de bredere banden en de grotere wielen en beduidend beter weggedrag dan mijn punto evo uit 2011.

De auto doet erg volwassen aan, en is erg zuinig. Inmiddels op de verbruiksmonitor een gemiddelde van 25,2 km per liter over de afgelopen 15.000km.
Gisteren een lange rit gemaakt van Bergen op zoom naar Helmond, heenweg 1 op 30,2 waarbij ik dan op de teller 95 km per uur rijdt.
Gunstige omstandigheden veel wind mee redelijke temperatuur.

heen en weer op een gemiddelde uitgekomen van 1 op 28.4.

Voor de zekerheid enkele dagen geleden ook het oliepeil gecontroleerd maar er was geen verschil te zien met toen de auto afgeleverd werd. Bij mijn vorige punto was ook bij de oliewissel geen sprake van een waarneembaar lager oliepeil.

Geen rammeltjes of kraakjes, storingen 0,0 zoals bij de meeste fiat producten van de laatste jaren.

al met al zeer tevreden en op naar de volgende review na de 35.000km beurt of eerder indien er zich problemen zouden voordoen

Kosten: bandenwissel winter naar zomerbanden 48 euro

eerste onderhoudsbeurt

  • 35.500 km

deze week was het dan zover, de 35.000 km beurt in totaal 182 euro betaald.
Bij 30.013 km begon het lampje van het oliepeil te knipperen ten teken dat de olie ververst moest worden.
Dit heeft mij 123 euro gekost, alle prijzen zijn conform de door fiat vastgestelde prijzen.

Nog steeds erg tevreden over de auto, er is nog niets vervangen, nog geen lampje.
De auto is zuinig op de verbruiksmonitor nu gemiddeld 26.5 km per liter.

de punto bevalt op alle punten boven verwachting net overigens als mijn vorige punto.

indien er verder niets te melden is dan komt mijn volgende review bij km stand 70.000

1e schoonheidsfoutje

  • 66.000 km

Inmiddels al weer ruim 30.000 km verder sinds het vorige verslag. En laten we maar zo zeggen geen nieuw is goed nieuws.
Bij iets meer dan 60.000 km de 2e olieverversing laten uitvoeren bij de plaatselijke fiat dealer swagemakers in bergen op zoom.

kosten olieverversing: 144 euro

Net voor de 60.000 km stand besloten extra garantie erbij te kopen voor maar liefst 60 maanden. Mijn auto heeft nu garantie tot eind november 2019.

Het zal afwachten zijn of dit een goede keus zal zijn geweest. De kosten voor deze garantie waren 1832 euro, snel vergeten dus maar weer.

Op dit moment ben ik minder gaan rijden van ca 50.000 per jaar naar ca 34.000 km per jaar, waarom toch de aanvullende garantie, hopelijk om evt hoge reparatierekeningen te voorkomen en het geeft mij een goed gevoel.
Het is overigens niet gezegd dat ik de auto ook nog vijf jaar zal houden maar indien ik bijvoorbeeld de auto over drie jaar particulier zou willen verkopen met dan een km stand van ca 150.000 dan kan die verkocht worden met nog twee jaar garantie omdat de garantie overdraagbaar is bij particulier verkoop.

Afgelopen week de eerste reparatie gehad de rechterachter luidspreker is vervangen deze was kapot gegaan.

Verder blijft de auto naar behoren functioneren, en ben ik nog zeer tevreden over de auto en dealer.
over enkele maanden zal de 70.000 km beurt plaats moeten vinden, dan meld ik mij weer.
Verder nog geen enkel probleem gehad met de auto, nog geen lampje hoeven vervangen

2e onderhoudsbeurt

  • 70.000 km

En dan was het dan zover, de tweede onderhoudsbeurt gedaan door de plaatselijke fiat dealer swagemakers in bergen op zoom.
Het is misschien een beetje eentonig maar veel valt er niet over te melden, geen bijzonderheden of defecten aan het licht gekomen.
Wel de opmerking dat de voorbanden over ca 10.000 km vervangen dienen te worden.
Ik heb nu 55.000 km met deze voorbanden gereden daarvoor ca 15.000 km op winterbanden.

Zoals gezegd geen mankementen en de auto blijft nog prima bevallen.
de kosten van de beurt waren 388 euro, iets lager dus dan de vastgestelde onderhoudsprijzen van Fiat Nederland.
Op naar de volgende (olie verversings)beurt bij 90.000 of 3e onderhoudsbeurt bij 105.000.

Mochten er voor die tijd problemen zijn dan meld ik dat uiteraard

74.000 km ivm de sneeuw de winterbanden onder de auto laten leggen, aangezien de originele voorbanden al ver op waren zullen deze tzt vervangen gaan worden. Met de voorbanden 60.000 km gereden

de tweede ton zit er op, (kosten) update 235,000

  • 235.000 km

de eerste 100.000 km zitten er weer op en tijd voor een update.
Op zich blijft de punto het goed doen, en ben er nog zeker tevreden over maar er zijn enkele minpuntjes.

ipv bij 105.000 km de beurt vanwege de apk bij 103.000 km laten doen. het is de reguliere 35.000 beurt.

De winterbanden (15inch) die nu nog onder de auto zaten en die ik dit jaar volledig opgereden heb heb ik laten vervangen door de nog originele banden 16 inch continental op de achterwielen.
De voorbanden zijn vervangen door de michelins cross climate banden (all season)

Mijn eerste indruk van de michelins zijn dat het goede banden zijn maar ja de nokias die erop lagen waren dan ook wel ver op.
Zodra de achterbanden vervangen moeten worden dan zullen dit ook de michelins worden.

De apk gaf verder geen ernstige dingen te zien maar wel een melding dat een van de achterschokbrekers wat lekt, geen afkeur maar vervanging gaat er de komende tijd wel aankomen.
Ik heb bij sommige reviews al meer gelezen dat dit een kwetsbaar onderdeel is, maar ja 100.000 km met veel drempels eist zijn tol, maar toch een minpuntje.

Verder was er niets buiten de 35.000 beurt te melden een zekering van de sigarette aansteker was kapot verder niets.

Kijk ik naar de totale kosten in 195.000 km dan kom ik tot het volgende overzicht

30.000 km olie wissel 125 euro
35.000 km 1e onderhoudsbeurt 182 euro
60.000 km oliewissel 144 euro
70.000 km 2e onderhoudsbeurt 388 euro
90.000 km oliewissel 152 euro
102.000km 3e onderhoudsbeurt
incl bandenwissel en 2 nieuwe
michelins cross climate banden 650 euro
120.000 km oliewissel 149 euro
130.000 achter schokdempers vervangen 210 euro
140.000 4e onderhoudsbeurt 386 euro
150.000 km oliewissel 149 euro
160.000 reparatie blue en me 700 euro (Garantie) 700
167.000 motortje achterraam 200 euro (garantie) 200
175.000 ruitenwissers voor 45 euro
180.000 km 35.000 beurt
km oliewissel apk
4 banden cross cl 912 euro
182.000 remblokken schijven 351euro

195.000 distributieketting 2000 euro (garantie) ca 2000
zie onder bij review
196.000 4 gloeibougies 200 euro
205.000 schokbrekers voor 375 euro
210.000 35.000 beurt 505 euro
multiriem en spanner vervangen
225.000 oliewissel en filter 159 euro
vervangen h4 lampen voor 30 euro

totaal 5112 euro totaal 2900

In totaal in 235.000 km dus 2.18 ct per km uitgegeven voor onderhoud, reparatie en vervanging. (werkelijke kosten)

totale kosten per km incl "garantie" reparatie 7507 euro
3,19 ct per km



Dit is (nog steeds) een prima getal dankzij de extra garantie maar zal naarmate de auto meer gaat rijden zeker toenemen.
voorlopig houd ik de auto nog met ca 30000 tot 35.000 km per jaar.
De fiat blijkt betrouwbaar geweest te zijn de afgelopen jaren en 235.000 km. (opmerkingen hierover later)
Ik heb nu driemaal aanspraak moeten doen op de vijf jaar extra garantie die ik erbij gekocht heb.

Vanwege het toch mindere comfort met rijden de achterschokbrekers laten vervangen. Ik heb monroe schokdempers laten monteren.
De auto rijdt nu weer wat rustiger en het kraken van de achterschokbrekers is nu afwezig.
Aangezien het comfort een stuk verbeterd is overweeg ik ook om dit jaar de voordempers te vervangen kosten hiervan zijn 310 euro.

Betrouwbaarheid laat ik op 4 sterren staan aangezien de auto een zwaar leven heeft bij mij door het rijden over zeer veel drempels waardoor de schokdempers erg veel te lijden hebben.

Nog prima tevreden over de auto, hoewel de volgende een elektrische wordt


vanwege de reparatie aan de distributieketting is de laatste oliewissel bij 225.000 km gedaan.
Volgende oliewissel zal bij 255.000 km plaatsvinden
Volgende onderhoudsbeurt bij 245.000

4e onderhoudsbeurt en apk

  • 140.000 km

Vandaag heeft de 4e onderhoudsbeurt plaats gevonden, Er hebben geen extra werkzaamheden plaatsgevonden en de prijs was 386 euro precies wat fiat nederland ook vermeld voor prijs voor een onderhoudsbeurt bij die km stand.

Enkele weken geleden is de achterklep van de punto overgespoten omdat er een paar cm onder het fiat logo wat blaasjes te zien waren.
Eerder heeft men op reviews aangegeven dat sommige puntos een beetje roesten op de achterklep maar dit schijnt op de naad te zijn. Bij mij was dit niet het geval maar midden op het plaat werk.
Firma autoschadebedrijf hoppenbrouwers te bergen op zoom gaf aan dat het geen roest van binnenuit was maar kon het ook niet goed verklaren.
Fiat nederland heeft de totale kosten op zich genomen.

Er valt verder niet zoveel te melden over de punto alleen maar dat de auto het prima blijft doen.
Wel lijkt het of het de auto steeds vaker gaat regenereren met als gevolg een flinke rookwolk en stank uit de uitlaat wat voor anderen en voor mij niet prettig is.
Dit zal ook mijn laatste diesel zijn, maar voor de rest ben ik nog super tevreden over de auto, alles functioneert prima , geen olieverbuik, geen kapotte lampjes of zo.

Bij de 150.000 krijgt de punto weer nieuwe olie

150.000 oliewissel

  • 150.000 km

de kilometers gaan er in rap tempo doorheen en de italiaanse schone deert het blijkbaar niet.
De afgelopen 10.000 km heeft ze weer geen steek laten vallen en ben alleen voor het reguliere onderhoud terug naar de dealer gemoeten, ditmaal een olie wissel incl filter.
schade 149 euro.
Bij de 175.000 km heeft de auto weer een reguliere onderhoudsbeurt nodig. Aan de auto is het nog niet tot nauwelijks te merken dat de auto inmiddels 150.000 km gereden heeft. Olieverbruik nihil.
Prima product

eerste reparatie (gebruik van de extra garantie)

  • 160.000 km

Tja dan is het zover voor de eerste keer in 160.000 km een echte reparatie. Ineens een aantal meldingen op het dashboard dat de airbag niet zou functioneren, de hulprem niet zou werken.
auto uitgezet en opnieuw gestart maar meldingen bleven toch terugkomen,

Naar de garage daar werd na onderzoek vastgesteld dat het blue en me module kapot was. Deze moest uit italie komen en dat heeft dus een paar weekjes geduurd. Fiat Swagemakers in bergen op zoom heeft de reparatie uitgevoerd alleen het carmenu wat gekoppeld is aan de tomtom werkt niet meer.
In de huidige puntos zit dat carmenu ook niet meer op de tomtom.
In mijn punto wel maar doordat het een nieuwe blue en me module is kan er alleen de nieuwe software op zonder het carmenu.

ik vind dat heel jammer en zal dit nog eens voorleggen aan de importeur of die er nog iets mee kunnen want een aantal functies heb ik nu niet meer.

eveneens is er een achterluidspreker rechts vervangen omdat deze kraakte.

het geheel is wel onder volledige garantie gemaakt en heeft mij dus ook niets gekost anders zouden de kosten voor reparatie ongeveer 600 a 700 euro geweest zijn.
Over de dealer overigens prima tevreden zij hebben gedaan wat zij konden

tweede reparatie gebruik extra garantie

  • 168.000 km

Relatief kort na de eerste reparatie nu dan de tweede reparatie.
Het rechterachterraam wilde op een gegeven moment niet meer dicht gaan.
De volgende dag naar de garage gegaan en toen bleek dat er een stukje draad van de staalkabel gebroken was die tussen het motortje van het achterraam gelopen was.
Ik ben bang dat dit binnenkort bij het andere raam ook wel eens kan gebeuren, door het werk in de thuiszorg en veel in en uitstappen en ramen open en dicht worden de onderdelen van de deuren zeer veel gebruikt.
Fiat Swagemakers heeft het probleem keurig onder de verlengde garantie gemaakt, ik weet niet of het motortje ook vervangen is maar anders zouden de kosten ca 200 euro geweest zijn

duurste beurt

  • 180.000 km

En dan was het weer zover, dit keer besloten de oliewissel beurt en de 35.000 km en apk samen te laten verrichten.
Tevens zijn alle vier de banden vervangen door de michelin cross climate banden. Het vorige setje cross climate banden op de voorwielen heeft het 75.000 km volgehouden.
Destijds waren bij mij de originele voorbanden na 45.000 km al versleten.

Op het apk formulier staat wel het advies om de remblokken binnen (voor de eerste keer) 5000 km te vervangen, afspraak hiervoor heb ik inmiddels bij een vakgarage hiervoor gemaakt.

Verder is er niet zoveel te melden de auto doet het nog naar behoren, over de fiat dealer in bergen op zoom nog steeds prima tevreden. Geen olieverbruik tot op heden kunnen constateren, en alle lampjes zijn nog de originele.
Met vertrouwen zie ik de volgende beurt bij ca 210.000 km tegemoet.

Waarderingen mbt betrouwbaarheid laat ik op vier sterren staan heb ik de volgende 30.000 geen reparaties dan zal ik deze weer op 5 sterren zetten

remblokken en schijven voor vervangen

  • 182.000 km

Zoals hierboven al omschreven was het advies bij de APK om de remblokken binnen niet al te lange tijd te laten vervangen.
Hiervoor een afspraak bij kivano in bergen op zoom gemaakt.
Bij het demonteren van de remblokken bleken ook de remschijven net onder de minimale grens van voorgeschreven dikte te liggen. besloten deze ook maar meteen te laten vervangen totale kosten 351 euro ca 200 euro goedkoper dan de officiele prijzen die fiat hier voor rekent

distributieketting en extra garantie

  • 195.000 km

de afgelopen weken is de auto driemaal in de noodloop gegaan.
Melding op display: " laat motor controleren". Naar de fiat dealer gegaan deze vermoedde dat het een storing in de oliedruksensor was en deze werd onder garantie vervangen. Na twee km rijden weer dezelfde melding.
Terug naar de garage , leenauto meegenomen en de volgende dag kon ik de auto weer ophalen, oliedrukventiel was nu vervangen (onder garantie)
Na twee dagen rijden weer noodloop. Fiat Swagemakers heeft toen contact met de importeur opgenomen over wat verder te doen.
Opdracht van importeur: haal carterpan onder de auto vandaan en bekijk of zich daar dingen bevinden die er niet horen.
Conclusie: distributiekettinggeleider was in meerdere stukken gebroken waardoor bij accelereren of bij bochtenwerk soms de olietoevoer naar de oliepomp deels geblokkeerd werd met als gevolg noodloop, om schade aan de motor te voorkomen.

Remedie: vervangen complete distributieaandrijving, vervangen oliepomp met aanzuigkorf, vervangen motorolie en filters.
daarnaast ongeveer 2 weken met een leenauto gereden.

De totale reparatie van bovenstaande zou rond de 2000 euro liggen.
Gelukkig heb ik nog tot eind 2019 extra garantie op de auto en werd de reparatie zonder problemen door Fiat vergoed.

maar toch: omdat ik ca drie maanden geleden merkte dat ik de distributieketting wat hoorde ratelen en op internet hier wat dingen over gelezen had de dealer de volgende vraag gesteld.

Ik heb het idee dat ik de distributieketting hoor, wat als deze breekt en de motor loopt in de soep wordt dit dan vergoed of is het niet beter om de ketting te controleren of preventief te vervangen.
Het antwoord van de dealer was dat er bij extra garantie nooit iets preventief vervangen wordt, maar mocht het kapot gaan dat dit dan wel onder garantie viel.

Toch nu drie maanden later vraag ik mij af waarom Fiat zijn goede naam op het spel zet door aan te blijven geven dat de distributieketting niet vervangen hoeft te worden, terwijl blijkt dat dit bij hogere km standen toch echt wel nodig is.
Indien ik de extra garantie niet had gehad dan was ik echt niet blij geweest en zou het meteen mijn laatste fiat zijn geweest.

Nu vanwege de extra garantie ben ik wel heel blij met de Fiat want het is het enige automerk dat tot 7 jaar garantie geeft zonder km beperking, kia geeft 7 jaar met km beperking, hyundai 5 jaar zonder km beperking of 7 jaar met 150.000 (benzine) of 200.000 (diesel) km beperking.
DIT was een van de redenen gezien mij km per jaar om weer voor de Fiat te gaan ook evt voor de toekomst.

Indien ik destijds geen extra garantie gekocht had dan had ik hoogstwaarschijnlijk op eigen kosten de distributieketting rond de 150.000 km zelf laten vervangen.

waardering Fiat: mijn waardering over betrouwbaarheid heb ik aangepast naar drie sterren, kostenaspect waardering niet want het heeft mij niets gekost.
Wel ben ik zeer tevreden over de werkwijze, het meedenken en het afleveren gepoetst en wel door mijn Fiat dealer in bergen op zoom.

oh ja gisteren is het eerste lampje van de auto vervangen kentekenverlichting.

Bij 215.000 krijgt de auto weer een onderhoudsbeurt

vervangen gloeibougies

  • 196.000 km

Sinds de vorige reparatie weer ca 1000km gereden. De auto rijd na het vervangen van de distributieketting rustiger, tevens heb ik nu nauwelijks of niet rookwolken kunnen ontdekken bij het regenereren van de auto. 1x heb ik het vernomen maar was het minimaal zichtbaar in mijn achteruitkijkspiegel waarbij er voorheen flinke rookwolken te zien waren en mensen die achter mij reden soms seinden omdat ze misschien dachten dat de auto in brand stond.
Wel ging s morgens bij het wegrijden het lampje van de gloeispiraal branden. overleg met de garage gehad en besloten deze te vervangen na bijna 200.000 km trouwe dienst.
kosten bij de fiat dealer 200 euro

vervangen schokbrekers voor

  • 205.000 km

Omdat ik toch voor de andere fiat in de garage moest zijn voor een trekhaak meteen de schokbrekers van mijn fiat maar laten vervangen door monroes. Inclusief uitlijnen 375 euro. Het verschil in rijden merk je maar vooral het nu vrijwel afwezig zijn van trillingen in de carosserie , eveneens "kraakt" het dashboard nu niet meer, de auto is in zijn geheel weer stiller en rijd prettiger. Een goede keus dus om het schokbrekers te vervangen na ruim 205.000 km.
Verder doet het auto het prima ik werd er door een garagist op gewezen dat de fiat multijett na het vervangen van de distributieketting olie zou kunnen verbruiken maar tot op heden na weer 10.000 km gereden te hebben zie ik daar nog niets van bij het oliepeilen.
Gezien de afschrijving die nu minimaal begint te worden, de goede staat van de auto en het vertrouwen dat ik in deze auto heb, heb ik besloten om hem nog maar een tijdje te houden waarschijnlijk tot minimaal het einde van de garantieperiode november 2019

6e onderhoudsbeurt

  • 212.000 km

alweer de 6e onderhoudsbeurt.

Waren er schokkende zaken die aan het licht kwamen? Ach alleen het advies van de fiat garage om de multiriem en spanner weer te vervangen bij 210.000 km (was bij 105.000 km ) ook gedaan.
Verder nadat eerder het eerste lampje van de kenteken verlichting kapot was gegaan was nu ook het andere lampje stuk. Opvallend in deze bijna 6 jaar en 210.000 km nog geen andere lampen hoeven vervangen.
Na het vervangen van de distributieketting lijkt het er inderdaad op dat de auto een beetje olie is gaan verbruiken. De dealer moest er een halve liter olie bijgooien. Je zou dus kunnen stellen dat het olieverbruik nu ongeveer een halve liter op 20.000 km is.
ik zal het eens in de gaten houden hoe zich dit verder ontwikkeld.
Verder geen bijzonderheden bij 225.000 weer een oliewissel.
nog steeds tevreden over de auto en de garage echter wel mijn laatste diesel....

7e onderhoudsbeurt

  • 225.000 km

weer wat km verder en tijd voor een olieverversingsbeurt.
In deze 30.000 km heeft de garage er eenmaal olie bij moeten , ik dacht een halve liter.
na het verversen van de olie heeft de auto de eerste 20 km ontzettend veel rook geproduceerd.
Ik vermoed dat de garage er net iets teveel olie ingedaan heeft, aangezien ik vragen had gesteld over het olie verbruik.
Ook op de achterklep zaten sporen van olie, die heb ik thuis er meteen afgehaald en de dagen erna het in de gaten gehouden maar het niet meer geconstateerd.
Ook rookt de auto nu niet meer (alleen bij regenereren)
Het oliepeil zal ik in ieder geval in de gaten moeten gaan houden
Bij 245.000 km zal er weer een onderhoudsbeurt plaatsvinden

eerste keer H4 lampen vervangen

  • 235.000 km

Jawel dan die ene ochtend, start de motor zet de lichten aan en jawel hoor 1 H4 lamp kapot. Overigens geen melding hiervan op het dashboard.
Meteen bij de dealer maar beide H4 lampen laten vervangen, gewoon de standaard lampen.
Daar waar ik voorheen bij Kivano maar een paar euro hoefde te betalen voor het vervangen van de lampen kreeg ik nu bij de dealer daarvoor in eerste instantie een rekening van 50 euro!!!
Na protest werd dit teruggebracht naar 30 euro... maar toch.
Volgende keer vervang ik ze zelf , of vraag weer bij die andere dealer naar de prijs.
Indien echter de lampen weer ca 235.000 km meegaan dan zal het waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
De auto voldoet verder nog prima, de kosten per km mbt onderhoud en reparatie dalen weer een beetje.
Bij 245.000 weer een beurt maar aangezien de auto per november aanstaande uit de fabrieksgarantie is kan ik gebruik gaan maken van Fiat originalcare.

Afscheid 237,000 km

  • 237.000 km

VERKOCHT!!

toch nog onverwachts, reden: ik wilde toch weer graag een van de laatste fiats puntos die in nederland te koop waren met 5 jaar fabrieksgarantie.
Tevens gaf de de delaer mij de mogelijkheid om naast mijn auto ook mijn motor in te ruilen. Per eind november dit jaar zou de auto ook uit de (verlengde) garantie gaan.

Resumerend na bijna 7 jaar en 237.000 km in deze auto gereden te hebben kan ik alleen maar zeggen dat ik er erg tevreden over geweest ben.
dat blijkt ook wel aangezien ik nu voor de derde keer weer voor de Fiat punto heb gekozen, de twinair!
De auto is inmiddels door de autohandel weer verkocht vraagprijs was 3950 euro.
Ik denk dat als de nieuwe eigenaar er een beetje netjes mee om gaat dat de auto nog zeker jaren mee kan gaan.
Mij heeft hij in ieder geval nooit in de steek gelaten, toch een beetje met pijn in het hart verkocht.
ik hoop dat mijn twinair net zoveel genoegen gaat geven als deze multijett een review ga ik zeker plaatsen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.