Fiat Multipla 1.6 16v SX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Multipla 1.6 16v SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 197.100 km |
KM-stand laatst | 200.180 km |
ERVARINGEN
- 200.180 km
Eind juli bij Swagemakers in Bergen op Zoom een Fiat Multipla aangeschaft, welke ergens eind augustus werd geleverd. De auto wordt gebruikt als gezinsauto, naast de Golf 3, die ik nu bijna alleen nog zakelijk gebruik. De keuze voor de Multipla was eenvoudig: origineel model met een hoge zit, en als bonus zes volwaardige zitplaatsen en een redelijke kofferruimte.
Het eisenpakket bestond verder uit een airco en een trekhaak. Zelf ben ik niet direct iemand die zijn auto bij een officiële dealer koopt, maar het was in het totale aanbod de dichtstbijzijnde die binnen het budget paste. De kleur hebben we maar voor lief genomen, maar eigenlijk past het wel bij het model.
Inmiddels hebben we in drie maanden tijd zo\'n 3000 km gereden met de auto. Eén kinderfeestje mee vervoerd, een paar keer een neefje of nichtje mee, het is een ideale auto als je zelf al drie kinderen hebt. Ook hebben we geen geruzie meer achterin, omdat er altijd eentje in het midden voorin zit.
De stoelen achterin kunnen met de rugleuning plat of helemaal worden verwijderd. Momenteel staan ze in de achterste stand, wat een riante beenruimte geeft, maar het is mogelijk om ze een stuk naar voren te halen, zodat de kofferruimte nog groter wordt.
Hoewel het een heel veelzijdige auto is (en toch maar 3.99 m lang!), is het ergonomisch niet allemaal top. De versnellingspook ontneemt het zicht op een aantal knoppen die er achter zitten. De stoelen zijn erg vlak. Leuk dat je met hoge snelheid de bocht door kunt, maar op je stoel blijven zitten wordt dan lastig. Wat ik mis zijn een temperatuurmeter en een toerenteller. De hoofdsteunen achter zijn van het ouderwetse soort en daarmee er groot en het zicht naar achteren is slecht. Het zich naar schuin voor (links) is ook niet al te geweldig door de brede A-stijlen. Ook de voor en achterkant zijn bij inparkeren slecht in te schatten. Wel weer praktisch zijn de dodehoekspiegels die apart onder de normale spiegels zitten gemonteerd.
De motor is een 1.6 16 klepper met 100 pk. Het is niet bepaald een strepentrekker, maar als je flink toeren maakt, is het wel redelijk te doen. Groot voordeel is dat de motor heel soepel is en zonder mokken ook bij lage toeren weer op pakt. 50 km/u in de vijfde versnelling is mogelijk.
PROBLEMEN
- 200.180 km
Vrijdag auto gehaald, zaterdag stukje gereden, zondag brand het lampje van de laadspanning: dynamo defect. Gelukkig 3 maanden garantie en heeft de dealer de auto per autoambulance weer opgehaald.
Bij aflevering was het ophangmechanisme van het reservewiel al defect, alsmede de binnenverlichting. Beiden zijn gerepareerd, maar de binnenverlichting werkt weer niet. Ook nog binnen de garantieperiode zijn het sluiting van de achterklep kapot gegaan en is mijn antenne afgebroken. Van die laatste vraag ik mij af of die er moedwillig is afgetrokken. Sluiting en antenne heb ik zelf maar gerepareerd, omdat de kosten van de onderdelen niet opwogen tegen wederom een rit naar Bergen op Zoom.
De kachel doet het maar matig. Echt hete lucht komt er niet uit en de blower op maximaal geeft nu ook niet echt bijzonder veel lucht. Wat dat betreft doet mijn Golf 3 het stukken beter. De auto wordt veelal gebruikt voor relatief korte ritten, met als gevolg dat er veel vocht in de lucht in de auto zit, met flink wat condens aan de binnenkant als gevolg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.