Fiat Multipla 1.6 16v SX (1999)

autoreview

Fiat Multipla 1.6 16v SX (1999)

Signalement

UitvoeringMultipla 1.6 16v SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst291.000 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 291.000 km

Ik rijd nu exact 3 jaar in deze auto en heb er 105.00 (LPG) kilometers mee afgelegd. De redenen dat ik destijds voor deze Multipla heb gekozen waren:
- De 3 kinderen werden groter en de Brava werd hiervoor te klein.
- Ik wil graag in een bijzondere auto (MPV) rijden.

De ruimte in deze 3,99 m. lange auto is enorm. 6 personen hebben 6 identieke verstelbare stoelen tot de beschikking (en geen smalle middenstoel achterin). Met z’n drieën voorin is erg gezellig. De bagage ruimte is flexibel, doordat iedere achterstoel apart is te verwijderen (erg gemakkelijk tijdens de vakantie). De LPG ringtank zit op de plek van het reserve wiel. De forse breedte (1,87 m.) is soms een nadeel: op de oprit kunnen de fietsen is krap langs.
Het comfort is prima. De auto is voldoende stil en met de handbediende airco kan de temperatuur prima geregeld worden. De stoelen zitten fijn en de gebruikte stof maakt deze niet broeierig (zoals sommige velours achtige stoffen nog wel eens doen).
Het interieur en exterieur is natuurlijk uniek qua vormgeving. Je moet ervan houden, en dat doe ik.
Met het rijgedrag heb ik geen problemen. De auto ligt vast op de weg, ook bij veel zijwind. De vering is comfortabel. Het schakelen gaat met de pook, die naast het stuur zit, prettig.
Ik heb een veilig gevoel in de auto. Er zit ABS op en twee airbags. Het remmen zelf gaat mooi gedoseerd. Vanaf de bestuurdersstoel heb ik een prima zicht op het overige verkeer. Dit komt door het vele glas (ook handig tegen reisziekte) en de forse spiegels. Ik heb nooit het gevoel, dat ik de auto niet in de hand heb. Verder geeft zij mij een degelijke gevoel.
Ik heb een rustige rijstijl en verlang geen topprestaties. Maar wanneer ik eens een keer wil opschieten, dan lukt dat prima zonder resonanties.

Update 30-12-2007:
Eén jaar en 35.000 km verder.
Beleefd nog steeds veel plezier met deze betrouwbare en unieke auto.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de binnenruimte, het comfort en de flexibiliteit. Ik heb weinig toe te voegen aan mijn bovenstaande verslag.

Update 22-12-2008:
Opvallende zaken van het afgeloopen jaar:
- Tijdens vakantie in Oostenrijk al dalend per ongeluk een wandelweg gevolgd. Plots kon ik niet verder, dus gekeerd op een smal erf van een bergboerderij. De weg terug was echter zo steil, dat de Multipla kracht te kort kwam. De lokale boer heeft mij met zijn tractor een stukje omhoog geholpen, nadat hij eerst quasie laagdunkend naar het vermogen had geïnformeerd. Hijzelf had 2 4WD auto's in zijn schuur, hetgeen daar dus pure noodzaak is.
- Op een vrijdagavond stond ik met een lekke band op mijn werk. Ik had "de repatatie-spuitbus" bij me. Dit was echter geen oplossing, want door het schroefgat bleef het spul eruit pruttelen. Mijn echtgenote heeft mij toen maar opgehaald met een winterband die ik in de garage had liggen. Sindsdien ligt het reserewiel (thuisbrenger) weer gewoon achterin; er is toch ruimte genoeg.
Ik rij nu 5 jaar en 175.000 km in deze auto. Het is de tijdsduur die ik 5 jaar terug had voorgenomen om erin te rijden. In deze unieke en functionele auto heb ik nog voldoende plezier en vertrouwen, dat ik haar (!) nog een tijdje houd. Ik schat dat ik tot op heden € 9000,-- aan afschrijving kwijt ben. De reparaties vallen ook erg mee.

Update begin november 2009:
Het is er toch van gekomen: ik heb mijn Multipla ingeruild.
De kinderen hadden moeite met het wegrijden, zonder de motor af te laten slaan (zij waren tijdens het lessen gewend om zonder gas te geven weg te rijden door alleen de koppeling los te laten; tja, dat lukt wel met een diesel auto, niet met een auto die op LPG rijdt). Maar de 6 zitplaatsen heb ik voor mijn privé ook niet meer nodig. Verder kwamen er enkele kosten aan: de LPG pomp, de distributie riem met toebehoren en de grote beurt. Toen mijn garagebedrijf ook een prima prijs bood als inruil ging ik overstag voor een zeer compleet uitgeruste Seat Altea Tdi.
Maar ik heb de afgelopen 6 jaar met een speciaal gevoel in deze unieke auto gereden. Maar ook een betrouwbare en degelijke auto. Ik denk ook, dat de motor ook nog kerngezond is; het olie verbruik is niet gestegen (1 liter per 15.000 km) en het brandstof verbruik ook niet (1 op 10 km met "het nieuwe rijden"). Nergens roest te bekennen, maar ook geen versleten of uitgezakte stoelen.
De auto heeft mij over 205.00 km 18,5 Eurocent per km gekost, waarbij alles is inbegrepen.

PROBLEMEN

  • 291.000 km

De problemen tot nu toe zijn beperkt tot:
- Airbag lampje dat 2 maal ging branden. De eerste maal is de detectie unit vervangen (garantie). De tweede keer ging het om een losse stekkerverbinding.
- De elektrische raambediening (€ 240,-)is vervangen.
- Vaag gevoel van de koppeling, waardoor de motor bij optrekken snel neigt af te slaan.
- Er zit een piepje in de versnellingspook. Met siliconen spray is dit te verhelpen.

Verder zijn alleen de banden en de uitlaat (€ 600,-) vervangen.
Het LPG verbruik ligt op 1 liter op krap 10 km. Dit valt mij niet tegen, gezien het grote frontale oppervlak.
Omgerekend per kilometer heb ik € 0,21 aan kosten gehad, waarin ik alles heb inbegrepen (ook afschrijving).

Update 30-12-2007:
Begin december APK keuring en grote beurt:
- LPG injectoren in het spruitstuk hebben speling. Deze zijn door Vialle er opnieuw ingeboord. Sindsdien is de neiging om af te slaan bij optrekken verbeterd.
- De hulpveren bij de achterwielen hebben zich door de veerschotels geboord (roestvorming). Dit was niet te merken tijdens het rijden, omdat de ’eigen’ schroef veren niet waren aangetast. Het hele ’subframe’ (achteras met veerschotels en draagarmen) is vervangen.
Beide problemen zijn een gevolg van het rijden op LPG. Kosten ongeveer € 1250,--.
Daar tegenover is de afschrijving een stuk lager. Toch heb ik de ’gebruikskosten’ 2 sterren lager ingeschaald.

Update 22-12-2008:
De Multipla heeft het afgelopen jaar goed gehouden. Er zijn 2 onverwachte reparaties geweest:
- de recirculatieklep (kosten € 75,--).
- de draagarm links voor. (Kosten € 145,-- excl. werkloon).
Verder regulier onderhoud inclusief multiriemen en remblokken voor. Ook zijn er er 2 versleten zomerbanden en winterbanden vervangen. Verder 1 lekke zomerband.
Wat wel opvalt, is dat de ring rond de versnellingspook met een kunststof is bekleedt, die "vergaat". Ziet er slordig uit. Ander gebruikt kunststof is kras gevoelig.

Update november 2009:
Dit jaar de volgende dingen vervangen: drukgroep, radiateur en schokdempers achter. Over niet al te lange tijd zal de LPG pomp bij de gastank vervangen moeten worden; ik denk dat dit de oorzaak is van het schokken bij het snel wegrijden.
Ik denk dat over de 6 jaar met deze km stand de reparatie kosten mee zijn gevallen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.