Fiat Multipla 1.6 16v Dynamic Plus (2005)

autoreview

Fiat Multipla 1.6 16v Dynamic Plus (2005)

Signalement

UitvoeringMultipla 1.6 16v Dynamic Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1.400 km
KM-stand laatst255.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 76.000 km

Nadat Fiat de frontpartij heeft aangepast was de aanschaf van de Fiat Multipla bespreekbaar geworden en heeft inmiddels de aankoop plaatsgevonden. Het is de 1,6 Dynamic Plus geworden in blauw metallic. Omdat de dealer deze auto, die precies aan onze wensen voldeed, net binnenhad en als demo was ingezet kwam het gesprek al gauw op deze auto. Na een maand dealerdienst kwam hij met 1400km op de teller in onze dienst.
Ik was natuurlijk al op de hoogte van de voordelen van deze auto en tot nu toe is dat alleen maar bevestigd.
De opvallende punten zijn de hoge instap en dientengevolge het prima uitzicht, de beschikbare ruimte en opbergruimtes zowel voor als achterin, de uitstekende bespiegeling, de goede overzichtelijkheid. De kofferruimte is ook voldoende ruim.
De rijeigenschappen zijn zoals al vaker beschreven heel goed. Je kunt deze auto sportief berijden maar de hoge zit nodigt eerder uit tot een relaxte rijstijl (niets mis mee.).
De breedte van de auto levert geen probleem op (ook voor mijn vrouw niet), o.a. door de forse buitenspiegels die inklapbaar zijn. Voordeel is ook dat kleine personen(zoals mijn vrouw) in de Multipla door de hoge zit een uitstekend uitzicht hebben.
Ik moest wel even wennen aan de andere overbrengingsverhouding waardoor de motor wat meer toeren maakt bij 120 km/uur(3750t/m). Maar het comfort bij deze snelheid is goed te noemen. De vering is stevig maar niet oncomfortabel, in tegenstelling tot de Fiat Stilo, onze vorige auto.

Ook de eerste caravan-ervaringen zijn goed verlopen. Door de hoge zit kan ik ook door de caravanramen precies zien wat er achter me gebeurt.

Dus ondanks het beperkte aantal kilometers alleen maar positieve berichtgeving.
Inmiddels heeft de auto ruim 7000 km gelopen waarvan ruim 2500 aan vakantie zijn gespendeerd. Het totale verbruik lag op 1 liter op 9,6 km. Met de caravan erachter(ongeveer 1000 kg) was het verbruik ongeveer 1 op 8,6 met behoorlijk wat airco-kilometers.

Inmiddels heeft de Multipla 45000 km gereden en daar kijken wij met genoegen op terug. De auto rijdt probleemloos, het is gewoon een prettige kameraad.
De ene keer zit je er met z’n zessen in en een andere keer is het bijna een volwaardige vrachtwagen. Ook als caravantrekker kunnen wij hem prima waarderen.

De Multipla verbruikt gemiddeld 1 liter per 12 km. Met de banden ga ik ruim over de 50.000 km heen en de onderhoudskosten zijn in mijn geval beperkt gebleven.
Ik was gewend na 3 jaar in te ruilen, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, ook al omdat FIAT gestopt is met deze geweldige auto.

Wanneer komt FIAT met een nieuwe Multipla?

De Multipla heeft nu 60000 km achter de rug.
Kilometerstand 55000 zal ik niet snel vergeten. Een lekke koppakking gooit behoorlijk roet in het eten, en dat bij mijn rustige beschaafde moderne rijstijl. Zoiets verwacht je in de huidige tijd niet meer en zelf vervangen zoals je dat vroeger deed is er ook niet meer bij.

Het is dan ook schrikken als je hoort wat zoiets tegenwoordig kost. Gelukkig waren er ook meevallers zoals een uitstekende coulanceregeling en het meteen vervangen van de distributieriem. De auto was ook aan de beurt voor een kleine beurt en uiteindelijk zijn er ook 4 nieuwe banden (Firestones) op gekomen. De dealer (Lennaerts Venlo) heeft uitermate zijn best gedaan (flinke korting) waardoor het eindbedrag toch nog redelijk was. Ook de prima gratis leenauto wil ik niet vergeten.

Inmiddels rijdt onze Multipla weer super, het lijkt wel of die lekkerder loopt.
Het verbruik ligt rond de 1 op 12 en met de caravan 1 op 9,5.

Inmiddels staat de teller op 76000 km en heeft de Multipla geen enkel probleem veroorzaakt. Hij heeft net een grote beurt gehad met APK en ook dat is zonder problemen verlopen.

De auto rijdt prima, kent geen rammeltjes, de bekleding houdt zich prima. Het is gewoon een praktische auto. Ik heb ook winterbanden aangeschaft waar ik met de ruime sneeuwval veel plezier van heb gehad.

We gaan nu op naar de 100000 km en zoals het er nu uitziet worden ook dat weer fijne kilometers.

Op 18-7-2010 heeft onze Multipla de 100000 km bereikt. Zoals ik al verwachtte heeft de auto prima gepresteerd. Op een kapotte kofferbakschakelaar(2e keer) na waren er geen problemen.
Het benzineverbruik blijft rond de 1:12 hangen, niet slecht dus. Wel maakt de auto onder koude omstandigheden een "tingelend, snerpend" geluid, mogelijk een spanrol. Dat heeft de dealer nog niet kunnen aanpakken.

PROBLEMEN

  • 76.000 km

Km stand 76000 bereikt zonder een probleem.

Door een lekkende condensor werkte de airco niet. Dit is adequaat verholpen.

Tijdens de vakantie ging een opnemer voor het stationaire toerental vreemd doen waardoor het toerental vreemde capriolen ging uithalen. Vervelend, maar inmiddels verholpen.

Een lek in de airco (door de dealer geconstateerd, garantie) en een defecte achterklepschakelaar (garantie) waren de enige onvolkomenheden tot nu toe.

Weer de achterklepschakelaar kapot.

Koppelingprobleem

  • 100.200 km

Kilometerstand 100000 staat niet onder een goed gesternte. Na het "piepende"geluid vanuit het vooronder, dat nog steeds niet opgelost is, had ik al een tijd last van een gierend geluid tijdens het schakelen en een erg hoge koppelingspedaaldruk.

Waar ik al bang voor was werd ook geconstateerd, het druklager was kapot. De consequentie daarvan is mij wel bekend. Versnellingsbak eruit en een nieuwe drukgroepset erin.

Toch maar even naar de directeur gegaan om eens te praten over deze pech en de financiële afwikkeling. Daar zijn we uitstekend uitgekomen, met als gevolg een gigantische korting. Pluspunt voor de dealer.

Inmiddels rijdt onze Multipla weer prima. Alleen nog naar het "vogeltjesgeluid'uit het vooronder laten kijken.

Piepend geluid bij koude motor.

  • 106.000 km

Eindelijk is het probleem van het "vogeltjesgeluid" opgelost. Waar de garage en ikzelf al een vermoeden van hadden bleek waar te zijn. Een spanrol van de distributieriem was de dader. De distributieriem en enkele multiriemen zijn vervangen. Het was allemaal niet goedkoop maar de Multipla loopt weer als vanouds.

Overigens wil ik nog even kwijt dat de Vredestein winterbanden uitstekend van pas zijn gekomen.

Multipla bijna probleemloos.

  • 125.000 km

Het laatste verslag is alweer een tijdje geleden maar ik heb een prima autoperiode achter de rug.
Slechts een probleempje met een stekker van de verstuivers(cilinder 3). Het linkerraam wilde even niet meer dicht, maar ja, als je het raam open laat staan en er komt een flinke hoosbui over heen dan vraag je daar om(schakelaar schoongemaakt).

Inmiddels habben we ook weer een (caravan)vacantie achter de rug naar Zuid-Duitsland. We zijn ondanks de redelijk zware caravan zeer tevreden over onze Multipla. 2500 km waarvan 1500 caravankilometers met een verbruik van 1:10,8 is niet slecht te noemen.

Voor de rest dus geen problemen. Het benzineverbruik is rond de 1:12,5. Geen olieverbruik. We genieten eigenlijk nog steeds van deze unieke auto.

Op km-stand 133.000 mag hij weer naar de garage voor een beurt. Ik verwacht wel dat heel binnenkort de uitlaat vervangen moet worden.

Niet helemaal tevreden

  • 167.000 km

In februari 2013 is de Multipla aan een grote beurt toe en de APK-keuring.
Het is al eerder gezegd maar het blijft gewoon een fijne auto. Het rijdt prima, heeft veel ruimte en de ruimte is genoegzaam bekend.
Ook in de (caravan)vakantie heeft hij weer prima voldaan. Met minzame blikken van andere (jaloerse?)caravanners hebben we geen moeite.
De uitlaat is gedeeltelijk vervangen.
Een vervelend probleem was het niet goed functioneren van de verwarming. De automatische regeling liet het afweten. We zaten dus vaak in de kou. Een moeilijk oplosbaar probleem dat na een half jaar redelijk opgelost is. Ook nog hulp van FIAT-Nederland gevraagd maar dat is een kastje muur verhaal.
Dan de grote beurt. Geen vreemde dingen. Dan de APK. Fusee kapot, geen APK. Tja, als dat weer hersteld ben je zo'n €300,00 verder.
Hij rijdt inmiddels weer voortreffelijk en voorlopig willen we nog niet van deze auto af.

Tevreden

  • 167.000 km

Inmiddels gaat het richting 170.000 km en dat is tot nu toe probleemloos verlopen. De caravanvacanties zitten er weer op en ook daar heeft onze Multipla weer heel goed voldaan. Een vacantieverbruik van 1 op 9,5 vind ik prima. Het normale verbruik ligt rond de 1 op 12 en af en toe vul ik een beetje olie bij. Er zijn binnenkort 2 banden aan vervanging toe. Dus samengevat, wij zijn tevreden.

FIAT-rijders blijde rijders.

  • 185.000 km

De oude slogan "Fiat rijders, blije rijders" past uitstekend bij onze Multipla.
Hij nadert z'n 10 jarige leeftijd en hij geeft geen krimp. Het rijdt prima, normaal benzineverbruik, rammelt niet, verbruikt een beetje olie. Positieve berichten dus. maar kan ik de FIAT 500X weerstaan? Wordt vervolgd.

Heerlijke ruime reisauto..

  • 210.000 km

We zijn ruim een jaar verder waarin de Multipla zich weer van zijn goede kant heeft laten zijn. Inmiddels zijn de remschijven en de remschoenen achter vervangen en is het normale onderhoud gepleegd, zonder verrassingen. Onlangs zijn er 4 nieuwe Pirelli's(koopje bij de dealer) op gekomen.
In de vakantie heeft onze Multipla ruim 8000 km voor de kiezen gekregen, probleemloos. Achterstoelen eruit en je hebt ruimte te over. Het echte benzineverbruik was 1:12,5(verbruiksindicator gaf 1:14 aan, maar dat weet je intussen wel dat dat niet klopt). 2 liter olie verbruikt.
In Portugal bereikten we de 200.000 km, lekker wijntje op gedronken.
De 500L(zie je veel in de zuidelijke landen) en de 500X lonken, maar kan ik afscheid nemen van onze geweldige Multipla?

Nog steeds tervreden

  • 228.000 km

Inmiddels is onze Multipla de de 225000 kilometer ruim gepasseerd. Hij heeft ons weer zo'n kleine 7000 km reisplezier gegeven in een Frans/Spaanse vakantie. Met een verbruik van 1:12 en af en toe wat olie bijvullen. Er zijn geen mankementen opgetreden in de afgelopen tijd. Daar zal mede het onderhoud door de dealer debet aan zijn.

De FIAT 500X staat als eerste op onze verlanglijst maar de Multipla geeft ons nog zoveel rijplezier dat we dat nog maar uit stellen.

We kunnen geen afscheid nemen van de Multipla.

  • 232.000 km

Er stond een grote beurt op het programma na een probleemloze tijd. Helaas kwamen er nog de nodige extra's bij zoals de distributieriem, de waterpomp, een stabilisator(met dank aan de drempels), 2 winterbanden. Het kost natuurlijk weer een paar centen maar deze auto is het waard. Hij is weer perfect, is volledig in orde en rijdt nog als nieuw. We nemen dus nog geen afscheid van deze alleskunner. Er komt t.z.t. wel een 500X of mogelijk een Tipo, maar voorlopig blijven we onze "Mulli"nog trouw.

250.000 km in zicht

  • 248.700 km

Nog even voordat onze "Mulli" de mijlpaal van 250000 km gaat bereiken. We hebben er ruim 12 jaar over gedaan. En nog altijd genieten we van deze praktische mooie auto die we nog wel een tijdje trouw zullen blijven. Of nemen we op een hoogtepunt afscheid?

Mijlpaal bereikt.

  • 250.000 km

Op 6-10-2017 bereikt onze trouwe, topfitte, Multipla de 250.000 km stand. Ongeveer 12,5 jaar hebben we daarvoor nodig gehad.
Ik heb al vaker gememoreerd dat deze FIAT een heerlijke auto is. Het is nog altijd een genoegen plaats te nemen in deze bolide en ermee te rijden.
Hoe lang blijven we nog Multipla rijden?
De toekomst zal het leren maar dat er tzt een 500X op de oprit zal staan is wel zeker.

Exit Multipla, welcome FIAT 500X

  • 255.000 km

Het is dus toch gebeurd. Op 18 januari nemen we afscheid van onze geliefde, trouwe Multipla. Bijna 13 jaar hebben we in deze unieke auto mogen rijden. Jammer dat dit concept nooit navolging heeft gekregen. Wij hebben er in ieder geval van genoten.

Zoals eerder vermeld stond de 500X al een tijd als grootste kanshebber. Die auto is het geworden. Een 500X 1.4 Multiair 140 met DCT. Kleur: Blauw.
We hebben er nog niet veel in kunnen rijden maar de eerste rijervaringen zijn veelbelovend. Hij rijdt heerlijk en de automaat met de dubbele koppeling werkt voortreffelijk.
Het is een 2018 model, zonder moodselector maar met een nieuw infotainmentsysteem.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.