Fiat Grande Punto 1.4 StarJet 16v Racing (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 StarJet 16v Racing |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 11.500 km |
welke auto ga ik leasen?
- 800 km
Dit is mijn eerste nieuwe (lease)auto. Het betreft overigens geen Racing uitvoering, maar een Edizione X. Dit is volgens mij dezelfde uitvoering, maar dan met een andere naam. De naam komt van een programma waar ik het liever niet over wil hebben. Natuurlijk ben ik erg enthousiast over deze auto. De keuze was als volgt: ik mag een auto leasen in de klasse eenvoudige Golf, basis C30, uigebreide Bravo of een hybride auto. Maar natuurlijk mag ik ook onder mijn budget gaan zitten. Auto's die in mijn budget passen en die ik serieus heb bekeken/ afgewogen: Alfa 147, MiTo; Fiat Bravo, Grande Punto; Honda Civic hybride; Volkswagen Polo, Golf; Toyota Prius; Volvo C30.
Alle Duitse auto's vallen af. Mijn vriendin vindt het saaie auto's waarin ze misselijk wordt. Op een of andere manier zit dat bij haar tussen de oren en ik krijg het niet weg. Hoeft ook niet, want ik ben niet zo specifiek Duits georiënteerd. Mijn vorige Polo was prima, maar ik werd er niet warm of koud van.
Het meest gecharmeerd ben ik van de Alfa 147. Helaas is deze auto net zo duur als een BMW 1 om te leasen, een kleine 300 euro netto en teveel geld voor een lease auto. Dan de Volvo. Vind ik ook een mooie auto. Helaas pas ik daar met mijn lengte niet in. De zonneklep kan worden weggehaald en de wattering kon deels uit de stoel worden gehaald. Vond ik zonde. Dat is eigenlijk de enige auto waarvoor ik bereid ben meer geld te betalen (ong. 270 euro netto). De stoelen en het onderstel zijn perfect wat mij betreft. De hybrides vallen af. In de Toyota kan ik geen goede zitpositie vinden, doordat het stuur niet goed verstelbaar is. Bij de Honda kun je de banken niet neerklappen en een trekhaak is niet mogelijk. Daarnaast vind ik het dashboard net een Casio horloge. Hoewel de Honda erg lekker rijdt (fijne stoelen, en prima overbrenging), zijn de Honda en ik geen vrienden. Op een of andere manier mist het gevoel.
Qua leaseprijs zijn beide Fiat's en de Alfa MiTo interessant. De MiTo is goedkoop als je de kleine 1.4 motor neemt, want dan betaal je 20 procent bijtelling. De MiTo vind ik een stuiterbak met een veel te kleine motor. Fiat biedt een mooie, uitgebreide auto voor een betaalbare maand prijs. Maar omdat de Grande Punto een redelijke motor heeft in de 20 procent klasse, viel de Bravo 1.4 T-jet corporate af. Het prijsverschil was ongeveer 80-90 euro netto per maand. Helaas, want de Bravo vind ik een erg prettige auto (om te zien en te rijden) en de 1.4 T-jet is briljant! Maargoed, de Grande Punto heeft ook veel positieve recensies. De 1.4 Starjet is niet geweldig qua motor, maar het onderstel en de uitrusting maken veel goed. Hiervoor ben ik gewend geraakt aan de 'duw in je rug' diesel van de Polo (100 pk en 260 NM's), daarvoor de 1.4 van de Renault Clio uit '99 (geen grote motor, maar die auto weegt helemaal niks).
Ik ben benieuwd of deze auto blijft bevallen. Voor alsnog ben ik een gelukkig mannetje.
De eerste rit: Meteen de motor af laten slaan. Wat is dat pedaal ongevoelig en de motor klein! De overbrenging vraagt nog wat gewenning. Laag in de toeren heeft deze auto geen vermogen. Pas na de 3000 komt er wat leven in de brouwerij. Nu ik de auto aan het inrijden ben, zorg ik ervoor dat ik dat nog niet teveel doe. Op de snelweg is het terugschakelen geblazen bij het inhalen. De auto doet er anders enkele minuten over om van 120 naar 130 te versnellen in de 6de versnelling.
Het onderstel is prima. In vergelijk met de Polo en de Renault is de Fiat het prettigste. De auto blijft netjes recht in snellere bochten én hobbels worden comfortabel weggewerkt. De Edizione X heeft geloof ik volgens het boekje een sportief onderstel. De Renault had meer comfort, maar helde meer over in bochten. De Polo werkte hobbels in de snelweg beter weg, maar was meer een dwijl in bochten.
Het interieur is netjes afgewerkt. De gebruikte materialen voelen niet zo sterk aan, als die in de Polo. Als je bij de Polo op het dashboard tikte, had je het gevoel dat het dashboard de komende honderd jaar zal blijven bestaan. Bij de Punto voelt het wat zachter en kwalitatief minder aan. Of dit echt zo blijkt te zijn valt nog te bezien, want de 'werkelijke' kwaliteit van het interieur van de Polo vond ik niet echt goed. De cruisecontrol werkt nauwkeurig en prettig. Ik heb voldoende hoofdruimte en kan een erg prettige zitpositie vinden achter het stuur (1.96). Doordat de daklijn wat verder doorloopt, heb ik het gevoel 'ingebouwd' te zijn in de auto. Extra heb ik een middenarmsteun besteld. Fijne optie.
Blue and Me
- 1.000 km
Het blue and me systeem van Fiat, Alfa en Lancia vind ik geweldig. Het is een systeem van microsoft. Via USB kun je muziek, de kaarten voor de navigatie, POI's (zoals flitspalen & benzine stations) e.d. invoeren. Het systeem bestuur je door ermee te praten. Voor de telefoon werkt dit perfect. Voor de navigatie werkt het wat minder goed. Je moet eerst, terwijl je stilstaat, een uitgebreid menu door. Het kost ongeveer 4 min. om een adres in te voeren en dat is wat mij betreft te lang. Knopjes/ een touchscreen werken wat sneller. Ik vind het natuurlijk wel erg stoer dat ik alles kan invoeren door gewoon te praten. De eerste keer heb ik overigens, als een soort Jeremy Clarkson (van Top Gear) in de Mercedes, wanhopig geroepen dat ik hulp nodig had, want je moet wel de juiste woorden gebruiken om het systeem aan te sturen. Hiervoor zijn overigens instructies beschikbaar, maar ik ben te lui om die door te nemen.
Een grappige feature is EcoDrive optie. Nadat je een programma (EcoDrive) van de fiat site hebt gedownload en die op de USB hebt gezet, kun je mbv je blue and me systeem je CO2 uitstoot, verbruik en kosten meten. De resultaten kun je op je computer uitlezen. Daarnaast krijg je na 5 dagen gebruik van het systeem advies op het gebied van gas geven, remmen, schakelen en snelheid.
verbruik valt tegen
- 2.100 km
Het verbruik na ruim 2000 km. komt op 7,7/ 7,8 per 100 km. Volgens de boardcomputer 7,7 en het blue en me systeem 7,8. De motor lijkt me nu wel ingereden, dus durf nu meer toeren te maken. De motor is feller en ik hoef niet meer terug te schakelen bij het inhalen (of ik heb meer geduld gekregen). Het valt me op dat wanneer ik te abrupt optrek in de eerste versnelling ik eerst een zuigend luchtgeluid hoor en daarna een klop (alsof er een kastje loszit). Het geluid klinkt niet echt gezond, maar daardoor trek ik wel iets minder abrupt op. Volgens het blue and me systeem rijd ik overigens relatief wat minder 'milieuverontreinigend' dan de gemiddelde GP bestuurder. 81 procent van de Fiat GP rijders produceert meer CO2 en slechts 19 procent minder (per km.).
Afgelopen week stond er een behoorlijke zijwind. De auto reageert daar behoorlijk op. Aan de ene kant levert dat een hoge mate aan control op qua gevoel. Aan de andere kant kan het wat vermoeiend worden. Ik moest de hele tijd corrigeren. Dit heb ik niet eerder op deze manier meegemaakt in de Polo of in de Clio. Is dit nu de sportieve wegligging?
op vakantie
- 11.500 km
De GP bevalt nog meer dan prima. De ongeblazen 1.4 motor doet nog goed haar werk. Ook op vakantie in Italië en op de Duitse autobahn zijn 96 pk's voldoende om mee te komen en zelfs meer dan dat. Zonder moeite te doen kan de Punto meekomen met een gangetje van 150 tot 160 km/ uur. In de bergen is het in de bochten een echt leuke auto. Hij stuurt een klein beetje ongevoelig en helt iets teveel over. Daarnaast moet de motor wel hard werken bij een stijgingspercentage van 10 procent of meer. Toch bezorgt de Punto een glimlach op mijn gezicht. Rond de 5000 toeren gaat de motor los en kan ie meer dan ik had verwacht. Het verbruik is gedaald naar ongeveer 7,1 l./100 km. of 1 op 13,5. Vind ik acceptabel.
Problemen
Ik hoor gekraak in mijn linkerportier als ik over oneffenheden rij. Dit is opgelost dmv het bijstellen van het slot in de deur. Een plastic kapje links voorin bij de voeten van de passagier heeft losgelaten (was denk ik niet goed vastgezet in de fabriek). Ach ja, in een goed restaurant mag je ook in de keuken kijken. Is inmiddels netjes vastgezet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Mylife NAP NETTE AUTO! Incl Beurt!
- 2011
- 144.146 km

Fiat Punto Evo 1.4 Dynamic 5 drs Airco apk tot 15-07-2026
- 2010
- 156.019 km

Fiat Punto Grande 1.4-16V Edizione Lusso Airco, boordcomputer, Elek. ramen voor, lage km stand met nap! Volledig onderhoud!! Zeer nette en comfortabele Fiat Grande Punto 1.4-16V in de luxe Edizione Lusso-uitvoering. Deze sportieve hatchback combineert Italiaanse stijl met degelijkheid en rijkelijke uitrusting. 1.4
- 2008
- 47.602 km