Fiat Grande Punto 1.4 StarJet 16v Racing (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 StarJet 16v Racing |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 70.458 km |
KM-stand laatst | 122.501 km |
Witte schoonheid
- 70.458 km
Vandaag deze prachtige Grande Punto gekocht, hij wordt volgende week afgeleverd.
Het is dus een 1.4 Starjet Racing met de volgende specificaties:
ECC
Cruise control
Blue and Me
Navigatie
Extra Subwoofer af fabriek
16 inch Racing velgen
achterspoiler
mistlampen
Ik weet eerlijk gezegd niet of er ook ESP op zit.
Het is een heerlijk dikke auto! Mijn vorige GP was al luxe, deze is nog completer. ik mis alleen nog PDC en automaat!
Vanwege een fors minder aantal jaarkilometers (zie review andere Punto) al een tijd aan het kijken naat iets anders.
Via de site van Auto Carma, Seat dealer in Rotterdam liep ik tegen deze auto aan. Gemaild, langs gegaan en de auto bekeken en vast stevig onderhandeld over de inruil. Vandaag teruggegaan met mijn wederhelft en een uitvoerige testrit gemaakt.
Ik heb geen ervaring met dit type benzinemotor, alleen eerder in de 1.2 en 1.4 78 pk gereden.
Het viel me op dat de auto heel erg stil is. Je zou bijna denken dat er een start/stopsysteem op zit..... De 1.4 heeft 5 pk meer dan mijn diesel, mist de turbo (de diesel is vanaf 2000 toeren echt sneller!) maar rijdt lekker pittig. Remmen, schakelen, drempels nemen, ertc ging heel soepel. Geen rare geluiden gehoord.
Tijdens de proefrit besloten de auto te kopen, maar na terugkomst bij de dealer eerst nog stevig onderhandeld.
Ik koop de auto voor een meeneemprijs zonder garantie. Uiteraard een gok. Nooit eerder zo gedaan. Gezien de leeftijd, kilometers en het verrichte onderhoud neem ik de gok. Mijn eigen dealer, Alblas Auto heeft met me meegedacht met de prijs, gekeken in Fiat systemen, etc. Top!
Zij schatten in dat dit een zeer goede deal is.
De auto wordt afgeleverd met alleen een nieuwe APK. Omdat ook de distributieset vervangen moet worden volgens Fiat voorschriften ook onderhandeld om dit extra in de prijs mee te krijgen. Dat is me helaas niet gelukt, meer zat er echt niet in. Ik laat bij Alblas Auto binnenkort de distributieset vervangen en waarschijnlijk ook een beurt uitvoeren.
Als ik de auto heb volgt uiteraard meer!
Eerste indrukken
- 70.630 km
Hierbij een kort verslagje van de eerste indrukken van de auto. Ik heb nog geen 200 km gereden, dus dit is nog beperkt.
Ik heb de afgelopen week alleen ritjes naar mijn werk gereden en een klein stukje snelweg. Het verbruik is tot nu toe even slikken 1:12, maar dat zal ongetwijfeld verbeteren.
Het valt me op dat de auto erg stil is. Alleen bij het optrekken snort de motor vrolijk aanwezig, eenmaal op snelheid hoor je vooral de banden.
Deze auto heeft duidelijk minder pit dan mijn vorige Multijet, hoewel die onder de 2000 toeren niet vooruit de branden was. Ik mis nog wel het dieselgeluid en de turbo, maar dat went erg snel.
De auto stuurt wat zwaarder dan mijn vorige Grande Punto, door de grotere banden.
Ik hoor een klonk als ik over drempels rijd, maar dat had mijn vorige Grande Punto ook. Verder kraakt de carrosserie bij het nemen van drempels. Dit had de vorige ook, maar omdat deze motor veel stiller is is het beter te horen.
Het onderstel is wat sportiever afgesteld en geeft meer oneffenheden door.
De stoelen zitten net iets steviger dan die van de vorige, wat ik persoonlijk erg prettig vind.
De installatie van de telefoons op Blue and Me ging gemakkelijk. De bediening is nog even wennen, al regelmatig de verkeerde persoon gebeld! De navigatie werkt zeer omslachtig, maar is wel goed bruikbaar.
De auto heeft een extra subwoofer achterin. We moesten erg wennen aan de enorme dreunen die dit met zich meebrengt, het had ook wel iets hilarisch. Intussen hebben we de basstonen van de subwoofer iets getemperd.
Aankomend weekend rijden we voor het eerst een lange afstand met de auto. Volgende week komt er een nieuwe distributieset in.
Deze auto heeft trouwens veel minder airbags dan de vorige, dat had ik me eigenlijk niet gerealiseerd! Nu 2 ipv 6! Jammer, maar als het goed is blijven ze zitten waar ze horen, ha,ha.
Positief:
- stille motor
- stoelen
- uitrusting
- Blue and Me
Negatief:
- verbruik
- minder comfort door sportievere onderstel
- Krassen op de ramen! De vorige eigenaar heeft er op los geschrapt, de ruiten waren wat vettig tijdens de proefrit, nu ze echt schoon zijn zitten er vele krassen, vooral op de voorruit. Het schittert enigzins in het donker. Wellicht laat ik hier toch iets aan doen.
Update na bijna 4000 km
- 74.561 km
Na bijna 4000 km tijd voor een update!
Ik heb de auto nu bijna 3 maanden.
Hij bevalt prima, al zijn er, net als bij de eerste indrukken, wel wat negatieve zaken te melden.
Maar eerst wat me goed bevalt: Ik ben zeer te spreken over de uitrusting van de auto. Blue and Me werkt uitstekend, telefoongesprekken zijn goed te verstaan en de bediening is simpel. De Navigatie werkt prima, hoewel de bediening erg omslachtig is. Tijdens het rijden kan hij helaas niet bediend worden, ook niet met spraakcommando's. Ook is hij lang niet geüpdatet, ik heb nog geen instructieboekje (in bestelling) dus daar begin ik nog niet aan. Heb begrepen dat het nogal gevoelig is voor fouten.
De geluidsisolatie in de auto is dik voor elkaar. Zoals anderen al aangaven; de motor is stil. Op zich klinkt hij wat rauw vind ik, maar niet hinderlijk.
Het rijden is toch even wennen geweest, vergeleken met de diesel hiervoor. Koppeling grijpt uiteraard anders aan, ik schakel veel sneller in een hogere versnelling. Vanaf 85 zit ik, als ik door kan rijden al in 6.
De stoelen zitten nog weer iets beter dan die in de vorige GP, mede door de elektrische lendenensteunverstelling.
Tja, dan de kleur en de rest van het uiterlijk. Ik kijk er graag naar, anderen ook! Hij valt echt op. De buurman met een GP Sportsound kijkt likkebaardend naar de auto, ha,ha! Ik heb absoluut geen spijt van wit, al wordt de boel wel snel vies. maar krassen zie je bijna niet, gelukkig.
De bekraste voorruit heb ik laten vervangen.
Zijn er ook nadelen?
Ja, helaas wel.
verbruik: gemiddeld 1:13 vind ik echt nog te slecht. Maar ik rijd veel korte afstanden (woon-werk, 8 km) dus dat verklaart een hoop. Als ik veel snelwegkilometers rijd, wordt het uiteraard veel beter.
Dat ik nu geen turbo meer heb, daar ben ik nu wel aan gewend!
De Starjet is geen vlotte auto, een T Jet was leuker geweest. Aan de andere kant ben ik blij dat ik geen 1.4 8V heb genomen!
Bijgeluiden: de carrosserie kraakt bij drempels en scherpe bochten. Ik laat binnenkort de ophanging van de deuren nakijken.
De eerder beschreven klonk is er nog, maar dat is normaal.
Verder hoor ik soms een kraakje bij het insturen in bochten; lijkt bij de wielen weg te komen. Als ik stuur met de richtingaanwijzer aan, dan hoor ik soms een bescheiden piepje.
Tot slot en dat is zo verholpen: nu het warmer wordt vind ik de airco niet koud genoeg. Ik laat hem binnenkort reinigen en afvullen. heb via via een goedkoop adres.
Achteraf had ik de auto beter met garantie kunnen kopen, dan had ik kosten door bovenstaande zaken niet gehad.
Ben ik tevreden? ja, als autopietlut heb ik altijd wel aanmerkingen, maar ik ben blij met de Bella. En als ik op Gaspedaal prijzen van identieke Racings vergelijk, dan heb ik het goed gedaan!
update... gematigd tevreden.
- 82.253 km
Tijd voor een update, de afgelopen tijd veel gereden.
We zijn in juli met de auto op vakantie geweest (Italië en Zwitserland), 2783 km gereden met een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 1:15,2. Vind ik niet verkeerd, we hebben veel in de bergen gereden (alleen passen genomen) en hadden de nodige bagage bij ons.
In de bergen miste ik wel power van de auto.
Voor de vakantie heb ik wat problemen ervaren:
De airco deed niets, een week nadat ik hem bij had laten vullen. Na onderzoek bleek de condensor helaas lek, deze moest vervangen worden. Alblas Auto bood me een imitatie-exemplaar aan, zelfde kwaliteit, lagere prijs. Zij gaven aan in te schatten dat de airco al kapot moet zijn geweest toen ik de auto kocht. Ik heb hem zonder garantie gekocht, maar toch bij de dealer waar de eerste eigenaar hem gekocht en onderhouden heeft geïnformeerd of er enige klachten waren over de auto. Zij werkten goed met me mee, maar er waren geen klachten gemeld. Als het wel het geval was geweest, dan had ik de juridische mogelijkheden zeker uitgezocht. Ik blijf van mening dat ik de airco ten tijde van de aankoop (4 graden) niet goed heb kunnen testen.
Ook vond ik dat de schokbrekers wel erg veel lawaai maakten. Dit werd in de afgelopen maanden erger. Voorgelegd aan Alblas Auto. Ze vonden het wel opvallend gezien de leeftijd van de auto. Alblas Auto heeft bij wijze van proef de exemplaren van een andere GP over gezet, zodat ik eerst kon ervaren of dit het euvel wel was. Door de rust die de "leenexemplaren" geven, besloten ze toch te laten vervangen. De auto is nu veel stiller bij oneffenheden en drempels.
Tot slot kraakten de achterdeuren behoorlijk. Alblas Auto gaf aan dat ze niet zomaar af te stellen zijn, maar heeft ze ingevet. De kraak was stukken minder, maar komt helaas langzaam weer terug.
In de review van mijn vorige GP schreef ik dat ik een kraak en rammelvrij exemplaar had gekocht. Dat is bij deze helaas dus niet het geval. De motor is veel stiller en daarom hoor ik waarschijnlijk ook veel meer.
Na ruim 12000 kilometer de plussen en minnen nog eens op een rij:
Plus:
- stille motor
- verbruik wordt beter, maar nog geen
droomwaarden
- stoelen
- wat is ie mooi!
Min:
- bijgeluiden, kraakjes en rammeltjes!
Vreselijk!
- perfectie kost veel geld!
- Te weinig power in de motor
- schakelen van 3 naar 4 niet altijd soepel
- afdekplaat op dashboard laat steeds los.
De eerste krasjes zijn er helaas ook al (afzender onbekend) maar die heb ik met poetsen aardig kunnen minimaliseren.
Ik stel de overall waardering toch iets naar beneden bij. Koop ik in de toekomst weer een Fiat? Veranderd van misschien in nee. Ik wil hierna een ruimere, meer robuuste auto en we vinden die Focus Wagon toch wel erg mooi.
Zover is het nog lang niet, je moet wat te wensen over houden voor over een paar jaar.
De GP gaat nu zeker niet weg
Vervanging stuurkolomschakelaar
- 83.043 km
Zucht, weer een probleem! De verlichting valt regelmatig uit en de richtingaanwijzer blijft knipperen nadat de hendel is teruggegaan.
Alblas Auto gebeld, probleem voorgelegd. Beide problemen komen vaker voor bij GP's van deze bouwjaren. De richtingaanwijzer is niet zo'n punt, dit kan met een software-update worden verholpen, dit gaat Ablas Auto als service doen, zo heeft men mij toegezegd. Want.... ook de stuurkolom met schakelaars moet vervangen worden. Dure klus! Het uitvallen van verlichting is ook een kwaal van de GP en ook de Alfa Romeo Mito. Zekeringen vervangen, helpt niet. Ik heb meerdere Fiat dealers en een universeel bedrijf benaderd voor advies en een prijsopgave. Allemaal geven ze aan dat echt de stuurkolom vervangen moet worden en ook op forums lees ik dit terug. Prijzen bij Fiat dealers verschillen nauwelijks, soms alleen het uurloon, universeel was goedkoper door het uurloon. Al is dat goedkoper, ik ga liever naar mijn vertrouwde dealer. Maandag gaat de auto "onder het mes" en dan hoop ik dat het echt klaar is met problemen.
Tja, wederom: hierna geen Fiat meer
Gezinsauto
- 118.848 km
Hoog tijd voor een update na 2,5 jaar en 35000 km verder.
Ik rijd nog steeds met plezier in de Punto, vind hem nog steeds prachtig. Iedere dag kijk ik even waarderend naar de auto.
Ik heb intussen meer minpunten moeten ontdekken helaas.
Mijn GP is nu vooral ook onze gezinsauto. Sinds de geboorte van onze dochter stouwen we de auto regelmatig vol met allerlei gezinsspullen. De GP is net ruim genoeg, op vakantie gaan en alles meekrijgen is een uitdaging met kinderwagen, campingbedje etc.
We zijn serieus bezig geweest met een andere auto, gezien de beperkte ruimte en ook zeker omdat door de maxicosi op de achterbank de bijrijdersstoel dusdanig moest worden ingesteld, dat dit niet meer comfortabel was en je met de knieeen in het dashboard zat. Uiteindelijk zijn we eraan gewend. De kinderwagen gaat niet zo vaak meer mee en de maxicosi is intussen verruild voor een vaste autostoel die veel minder ruimte inneemt.
Qua onkosten de afgelopen 2,5 jaar naast het normale onderhoud helaas een grotere kostenpost gehad; een van de lamdasondes ging kapot; de auto hield erg in, vervangen was noodzakelijk.
En twee voorbanden vervangendit najaar, de banden die ik in 2013 heb laten monteren waren scheef afgesleten. Dit viel me erg tegen van Bridgestone Turanza's. Er zitten nu Vredestein banden op. Wel heb ik de auto eens uit laten lijnen. Men constateerde een lichte afwijking in de vooras, hoe dat kan?
Afgelopen zomer heb ik de GP via via professioneel laten poetsen omdat hij dof werd en er vlekken op zaten die niet te verwijderen waren met het wassen. Helaas wordt de auto nunop sommige plekken wel weer wat dof, ik was hem niet heel vaak met de hand.....
Verbruik: ik houd het goed bij, maar heb het een tijd niet uitgerekend..... Gemiddeld volgens de boordcomputer steeds 1:13,6. Nog steeds slecht dus. Ik rijd nog steeds een mix van echt kleine stukken en snelweg op lange afstanden.
Tja, ik krijg het gewoon niet omlaag.....
Ik kijk altijd rond naar een andere auto, vind ik gewoon leuk. Serieus kijken doe ik als er een tweede kindje zou komen, dan wordt hij echt te klein. Of als er in 2017, als de APK vernieuwd moet worden en tevens de distributieset vervangen moet worden nog meer extra kosten komen.
Voorlopig dus: lekker doorrijden in deze mooie GP!
Verkocht!!!!
- 122.501 km
De Grande Punto is ingeruild!
Vond het wel een lastige keuze; hij reed nog erg fijn en ik vind het een mooie auto.
In mei heb ik een grote beurt uit laten voeren bij Alblas Auto. Geen goedkope beurt maar zonder echte reparaties.
Er kwamen een aantal zaken aan het licht die eraan zaten te komen binnen een jaar die ons deden besluiten naar een andere auto te gaan kijken, eerder dan het geplande begin van 2017. De behoefte aan meer ruimte ivm vakantie speelde daarbij ook mee.
Dat de distributieset en de waterpomp vervangen moesten worden in maart 2017 wist ik al, maar ook de achterbanden, een wiellager dat slecht wordt, de APK en, geconstateerd door de werkplaats, een groen uitgeslagen aircopomp die op een komende lekkage kan duiden maakten me niet blij. De airco doet het overigens nog prima maar het is een risico. De totale kosten van deze zaken wilde ik niet meer maken.
Uiteindelijk onze nieuwe auto, een Ford Focus Wagon uit 2014 gekocht via Alblas Auto en de Grande Punto er erg gunstig op ingeruild.
Resume na 3 jaar en 3 maanden en 52000 km:
De Grande Punto was een fijn rijdende auto, schitterend om te zien. De onkosten door niet normaal onderhoud en het m.i. ongunstige verbruik vind ik echt de minpunten van de auto.
De Grande Punto staat nu te koop bij Alblas Auto. Zij gaan er eea aan doen en dan heb je er een leuke, perfecte auto aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.