Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v T-Jet Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst81.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inmiddels al weer ruim 3 jaar en 48.000 km onderweg met de GP.
De overstap van mijn vorige auto, de peugeot 206 SW GTI is goed bevallen. Wederom gevallen voor een kleinere auto, 5-deurs en niet te klein om onze dochter veilig te kunnen vervoeren en met een beetje extra pit en veel accessoires standaard.
De Tjet viel me destijds op als een goedkope variant op de TSi motor van Volkswagen. Veel koppel, veel vermogen, (relatief) laag verbruik. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 14.
Proefrit gemaakt met de Sport versie, iets steviger geveerd en met grotere 17" velgen dan de standaard Tjets. Ik was meteen verkocht. De auto is veel stiller en degelijker dan de Peus. Wel ietsje minder snel, maar schakelen en vooral koppelen gaat veel soepeler. Ook verkeersdrempels gaan nog voldoende soepel. Enig minpunt was en is de veel te lichte besturing. Leuk dat er ook nog een 'city' knop in zit voor nog lichtere besturing, maar had liever een 'trucker' knop ofzo gehad om de besturing zwaarder te maken.
De uitrusting van de Sport is standaard al heel compleet. De bestelde extra's waren metallic lak, een (blaupunkt) radio/cd speler die ook mp3 afspeelt en cruise control.

In de garantieperiode waren er de nodige problemen en ongemakken:
- de persoon die het lijmpistool heeft gehanteerd op mijn GP had of een slechte dag of onvoldoende lijm, want de rubbers van de stootstrips en de dakrails lieten los en de achterspoiler zat niet goed vast. Door de dealer hersteld.
- het dashboardkastje gaat alleen dicht als je hem met kracht dichtgooit, zoals een Italiaan zijn vrouw liefkozend op de billen zou slaan waarschijnlijk. Kwestie van gewenning.
- 's winters veel last van ijsvorming aan de binnenkant van de voorruit. Een keer te hard geboend en toen lag de achteruitkijkspiegel samen met een hap uit de voorruit op mijn schoot. Opvallend dat ook hier maar een heel klein toefje lijm op zat. Voorruit vervangen, kosten: eigen risico.
- een bij lagere snelheden hoorbaar brommend/zoemend, licht schrapend geluid, varierend met het toerental. Niet altijd even sterk hoorbaar. Dealer wist niet wat het was. Importeur erbij gehaald, toen beoordeeld dat het lagers in de versnellingsbak moesten zijn. Onder garantie vervangen (denk ik; in ieder geval geinspecteerd). Resultaat: geluid is er nog. Wederom controle, nieuwe diagnose: aircopomp. Deze vervangen en jawel, geluid verdwenen. Dit alles heeft me veel tijd gekost en af en toe een ruilauto, maar geen geld.
- terugroepactie van Fiat voor controle van een bout in de stuuras. Bleek in orde.
- multiriem vervangen, omdat er een snee in zat!? (geen garantie)
- geritsel in het ventilatorhuis, later overgaand in een zwaar astmatische blower. Bleek takje in de kachelventilator te zitten.

Dit alles deed zich voor in de eerste twee gebruiksjaren, zoals gezegd tijdens de fabrieksgarantie. Sindsdien rij ik alweer bijna 1,5 jaar met plezier en volkomen probleemloos. Precies de omgekeerde ervaring die ik hiervoor met de Peus had.
Wat mij betreft is de GP een door velen onderschatte auto. Al heb ik het idee dat de Punto Evo de laatste maanden goed verkocht wordt; ik kom relatief veel nieuwe Pevo's tegen.

Afscheid

  • 81.000 km

Na ruim 5,5 jaar met plezier in de GP te hebben gereden, werd het tijd voor een nieuwe auto: een Seat Leon. Een maatje groter, want de belangrijkste minpunten waren toch wel de zitpositie en de kofferbak. En daarnaast was ik eigenlijk nooit helemaal tevreden over de (te) lichte besturing.
Met de zitpositie, het zitcomfort en het stoelformaat is voor zijn klasse niets mis mee, maar het kan zoveel ruimer en beter.
Met de kofferbak hetzelfde verhaal; met een opgroeiend kind ontstaat dan behoefte aan meer. Even een kinderfietsje meenemen bijvoorbeeld was er niet bij, dan moest de achterbank al plat. Dat kon gelukkig dan weer wel in twee delen, maar om een vlakke vloer te krijgen moest eerst het zitgedeelte naar voren gekanteld worden. Dat lukt je niet met een lange bestuurder. Ook de hoofdsteunen moesten er af om überhaupt de leuning te kunnen neerklappen.

Tot zover de minnetjes. De GP heeft zich prima gehouden. Hij liet me nooit in de steek en behoudens een reeks vroege problemen gedurende de fabrieksgarantie (zie verslag uit 2011) ben ik geheel gevrijwaard gebleven van pech en abnormaal onderhoud. De T-jet was zowel pittig als betrouwbaar. Een heerlijke motor met een lekkere sound. Niet zo zuinig als je van een auto van dit formaat met een 1.4 liter motor tegenwoordig mag verwachten, maar over het geheel heb ik 1:14,5 gehaald (zie verbruiksmonitor voor de liefhebber).

Tot ziens GP, ik hoop je nog eens op de weg tegen te komen. De volgende eigenaar gaat ongetwijfeld nog veel plezier aan je beleven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.