Fiat Grande Punto 1.4 16v Emotion (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v Emotion (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v Emotion
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar Fiat

  • 117.000 km

Zomer 2013. Zo’n 3 weken voor de vakantietrip naar Zuid Frankrijk laat ik een kleine onderhoudsbeurt uitvoeren aan mijn Seat Altea 1.9 TDI. Ik meld erbij dat dat de auto soms lastig start. Belt de garage mij op, dat de brandstofinjectoren speling hebben in de cilinderkop. Geschatte reparatie kosten € 3750,-- (vervanging cilinderkop en krukas). Wat te doen? Ik twijfelde toch al om in deze diesel te blijven rijden, omdat de MRB veel kost en mijn kilometers minder zijn i.v.m. carpoolen. Daarbij waren er 4 nieuwe zomerbanden nodig. Maar vooral mijn vertrouwen in een Duitse diesel had een flinke knauw gekregen, daar de auto nog maar 185.000 km gereden had.
Ik wilde nu een stap naar een goedkopere en dus kleinere auto maken. Terug naar mijn oude liefde: Fiat. De Grande Punto vind ik een mooie auto. Proef gereden in een 1.4 8v, maar deze motor overtuigde mij niet helemaal. Zo was verlanglijstje klaar: 1.4 16v motor, Emotion uitvoering, 5 deuren, trekhaak, maximale prijs € 7000,-- . Dit alles op internet in een zoekmachine van een website ingevuld en op Enter gedrukt. Plop, 2 auto’s. Proef gereden in de auto met de laagste km-stand en de mooiste kleur: tevreden. Overlegd met mijn garage: we konden het eens worden. Zo vertrokken we 2 weken later in een heel andere auto richting het Franse Pyreneeën gebied. Wel met onze bagagewagen achter de GP, maar we hadden toch een overnachting op de heen en terug reis geboekt. Dit was natuurlijk een goede proef en deze slaagde.
Goed, nu kan ik terug kijken op ruim 9 maanden en ruim 20.000 km. Hoe houdt de GP zich?
De 1.4 16 v motor heeft 95 pk en een koppel van 125 Nm. Het was in januari 2007 de sterkste benzine motor. Voor mij voldoende. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand echt tevreden kan zijn over de kracht van de 1.2 8v motor met 60 pk. De kracht van mijn auto is voldoende, maar houdt niet echt over. De trekkracht in de 5-de is niet bovengemiddeld (nodig bij inhaalmanoeuvres op de snelweg). De kracht in de 6-de versnelling is weg, maar dat is niet erg, want deze versnelling is vooral om het toerental te verlagen (bij 120 km/h van 3700 naar 3100). Hierdoor rijdt de auto rustiger. Het verbruik is netjes, maar de boordcomputer is misleidend. Deze is ongeveer 7% positiever dan de werkelijkheid. Gemiddeld kom ik met een rustige rijstijl, waarbij ik telkens wel tot aan de limieten accelereer, op een verbruik 1:16 (boordcomputer 1:17). Er wordt zo’n 60% snelweg gereden. De motor staat op fora bekend als betrouwbaar. Wel moet ik regelmatig olie bijvullen: om de 7500 km een ½ liter. De onderhoudsintervallen zijn lekker lang: om de 30.000 km of eens per jaar.
Het comfort is goed. Wel had ik eerst moeite met de rugleuning van de voorstoelen. Er zat een “balk” ter hoogte van mijn schouderbladen en ik kon mijn hoofd niet tegen de hoofdsteunen laten rusten. De bekleding van de rugleuning is eenvoudig los te ritsen. Ik heb veertjes losgemaakt die waarschijnlijk het actieve botsveiligheidssysteem moet voorstellen. Maar het zit nu echt veel beter. Verder zijn de zittingen niet heel lang en bieden de stoelen weinig zijdelingse steun. Maar ik kan opvallend lange ritten rijden zonder dat de houding vermoeiend is. De verstelbaarheid (hoogte en lendesteun) helpen hierbij. Verder valt op dat de motor stil is. Daarom ook gekozen voor stille zomerbanden (Michelin). Als winterbanden heb ik nog Dunlop: deze maken meer lawaai, dus die koop ik niet vaker.
De ruimte gaat net. Ik rij regelmatig met passagiers op de achterbank. Wanneer de chauffeur (ik ben 1.83 m) en de bijrijder voorin normaal gaan zitten, hebben de achter passagiers voldoende beenruimte. De hoofdruimte is wel ruim voldoende. De kofferruimte gaat ook net, 5 sporttassen gaan prima, maar 2 volle boodschappenkratten kunnen niet naast elkaar staan. Tja ik was de Altea gewend: deze biedt uitmuntende ruimte op de achterbank en kofferruimte. Ik kan deze auto’s natuurlijk niet vergelijken. Ik wilde kleiner en goedkoper rijden, dus moet je ergens inleveren. Er zijn diverse opbergvakjes, maar niet elk vakje is bruikbaar. Zo kun je links van het stuur alleen een pakje sigaretten kwijt, andere spullen (zonnebril o.i.d.) lukt niet. Nu rook ik niet, dus het vakje blijft leeg. Bij de pook zijn 2 ronde ruimtes, maar de maat is ongelukkig: te klein voor bidons, te groot en te ondiep voor waterflesjes.
Ik heb tot op dit moment 1 reparatie gehad: het linker achterportier was vanaf buiten niet meer te openen. Er is onder garantie wat vervangen, maar nu hapert dit weer af en toe. Mijn ervaring met Fiat motoren is goed. De carrosserie is sinds een jaar of 20 ook geen probleem meer, behalve de oer Panda. De gebruikte interieur materialen zijn nog niet premium, maar dat schijnt met de GP Evo ook beter te zijn. Qua bouw kwaliteit is deze GP ook niet premium. Eén portier is wat scheef gemonteerd; de isolatie aan de bovenrand van het schutbord laat los en de achterklep valt niet lekker dicht.
Ik heb geen hoge eisen wat betreft de rij eigenschappen. Ik bedoel hiermee, dat ik niet uit probeer met welke snelheid ik een haakse bocht kan nemen. Natuurlijk moet de auto geen rare dingen gaan doen wanneer het hard waait, hard regent of wanneer er een noodstop gemaakt moet worden. Dit is bij de GP allemaal prima in orde. Verder is de auto comfortabel geveerd (drempels en kuilen) zonder zweverig te worden. Bij volle belading hangt de auto ook weinig achterover.
Er is nog 1 punt wat me verbaasd. De sproeimondjes zijn zo dicht op de voorruit geplaatst, dat deze tegen de wisserarm spuiten. Dit ben ik mij mijn vorige Fiats nooit tegengekomen.
De Emotion uitvoering is compleet met o.a. cruise control, automatische airco, regensensor, middenarmsteun, veel airbags, ABS en traction controle, leren stuur met audiobediening.
Wanneer ik mijn verhaal terug lees, dan komt het over dat ik niet echt blij met mijn auto ben. Maar dat is niet waar. Ik vind het model nog steeds de mooiste in deze categorie. Ik verplaats mij zuinig, veilig en comfortabel. De toekomst zal uitwijzen of de betrouwbaarheid in orde is. Wat betreft de aanhef: mijn vorige Fiats waren: 127, Ritmo, Uno, Tipo, Brava en Multipla. Als 2-de auto zijn er 2 Panda’s geweest en is er nu een Punto van de vorige serie. Met alle auto’s heb tussen de 3 en 8 jaar gereden.

juli 2015; 50.000 km in bezit.

  • 143.500 km

Juli 2015: 143.500 km.
We rijden nu 2 jaar en bijna 50.000 km in de GP. Wat is er sinds het vorige verslag gebeurd?
Langs de keerring van de nokkenas lekte er lichtjes olie. Nadat dit is verholpen, is het olie verbruik minder geworden.
Het raammechanisme van beide achterportieren begaven het kort na elkaar.
Verder zijn door onderhoud en slijtage de remschijven plus de remblokken en de hoofdveren aan de voorzijde vervangen, de distributieriem (incl. waterpomp en spanrollen) vervangen en 2 nieuwe zomerbanden (Michelin Enery Saver) gemonteerd. Deze werkzaamheden zijn tijdens de reguliere grote - (juli 2014) en kleine onderhoudsbeurt (juli 2015) uitgevoerd.
Verder heeft de GP een forse hagelbui op zijn dak en motorkap gehad, waardoor er diverse “putjes” waren ontstaan. Dit is (vergoedt door de verzekering) hersteld.
Sinds februari 2015 is de GP onze 2-de auto geworden. Doordat er toch veelvuldig met volwassenen in werd gereden (collega’s, familie en teamgenoten) en de rollator van mijn moeder telkens op de achterbank vervoerd moest worden (past incl. boodschappen niet in de bagageruimte) is er een Skoda Octavia (2008 LPG) aangeschaft (meer zit – en bagageruimte). De vorige 2-de auto (Punto 2002) is naar onze dochter gegaan.
Aan het rijplezier is niets veranderd. Het benzine verbruik is iets hoger (1 op 15,0) doordat de auto nu andere ritten maakt (minder snelweg). De airco staat zomer en winter aan vanwege de prettige temperatuur regeling en de droge ramen. Ik ben er intussen achter gekomen, dat de kracht bij hogere toeren (3500 – 4500) meer naar voren komt / beleefd wordt. Dit benadeelt natuurlijk wel het verbruik, maar is soms wel leuk. Op de snelweg blijft het een comfortabele cruise auto door de stilte in het interieur en de lage toeren van de 6-de versnelling.

Geen problemen.

  • 165.000 km

1,5 jaar en een kleine 20.000 km verder. De auto is nu de "tweede" geworden, omdat een Octavia op LPG is aangeschaft. De GP maakt dus minder kilometers.
De aflevering is in 2013 prima geweest, want er is alleen een set zomerbanden aangeschaft. Verder is alleen de airco bijgevuld; deze staat altijd op "auto". Afgelopen zomer een kleine beurt en APK bij de Skoda garage, omdat de oorspronkelijke garage uit mijn dorp is verdwenen: geen problemen.
De GP wordt hoofdzakelijk door andere huisgenoten bereden (echtgenoot, dochter en zoon), maar af en toe rijd ik er ook in. De motor is redelijk pittig, maar dan moet je wel tot 4000 rpm doortrekken. De wegligging is prima, maar echt testen doe ik dit niet. Over het comfort heb ik geen klagen (stoelen, geluidsniveau). Het valt me op, dat vooral de bijrijder veel beenruimte heeft. Als berijder lijkt het of de pedalen wat ver het interieur in staan.
Ik wissel zelf de zomer - en winter banden. Ik inspecteer dan tegelijk de onderzijde. De bodem is puntgaaf; schokbrekers zijn droog; schijfremmen lijken voldoende dik. De uitlaat is bijna op, zal dit jaar aan de beurt zijn.
Motor doet zijn werk betrouwbaar, maar heeft per jaar (12.500 km) een bijna 1 liter olie nodig.
De GP hoeft nog lang niet weg.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens