Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
ERVARINGEN
Na 5 probleemloze jaren in mijn Opel Corsa van 2002, begon ik me toch te storen aan
de kraakjes en piepjes en het luide motorgeluid.
Ik ben op zoek gegaan naar meer comfort en degelijk gevoel.
Ik ben eerst wezen proefrijden met een nieuwe Opel Corsa 1.2 en 1.4.
Het is een fijne auto maar ze waren niet vooruit te branden.
Daarna proefgereden met een Grande Punto 1.4 8v .
Vond dit een mooiere auto dan de 5-deurs Corsa en hij reed erg goed en stil, maar ook hier zat weinig fut in.
Ik kon toen in die tijd niet met een 1.4 16v rijden en wilde toch eerst weten hoe hij reed.
Ondertussen was er een nieuwe Peugeot 207 waar ik erg gecharmeerd van was.
Ik ben eerst gaan proefrijden met een 1.6 16v, dit was echt een toppertje.
Alleen het probleem was hij erg duur was, doordat er weinig voor mijn
Corsa geboden werd.
De 207 sx was karig uitgerust (geen l.m. wielen, esp. klimaatcontrole).
Verder klonken de achter portieren erg blikkerig.
Maar ik vond hem mooi, een mooi dashboard en hij reed lekker.
Dus proefgereden met een 1.4 16v maar ja dit was een fijn motortje maar wel rumoerig en toen konden ze hem ook niet leveren in mijn favoriete kleur, een
soort oranje metallic toen dacht ik laat maar.
Een tijdje later werd ik opgebeld door Fiat voor een proefrit met een
Grande Punto 1.4 16v.
Ik vond hem erg degelijk overkomen en was erg stil en comfortabel.
Ik vertelde de verkoper dat hij erg lekker reed maar dat ik vond dat ik
de 95 pk niet echt kon voelen.
Toen adviseerde hij om eens met een 1.4 Tjet te gaan rijden en toen was ik verkocht.
Wat is dit een superauto, hij rijdt super strak, heel stil en snel.
Het lijkt wel of er een 2 liter motor in ligt.
Ik kreeg een serieus bod op mijn Corsa en toen was het snel geregeld.
De auto is echt heel stil. Bij 160 km hoor je de motor niet, aleen wat windgeruis.
Verder is hij heel compleet uitgerust, vooral het lichte sturen van de citystand is
super en de hillholder.
Mijn eerste tank was 1:11, bij de tweede tank zit ik op 1:12. Ik vermoed dat dit niet veel beter word.
Tijdens de proefrit met een 3-deurs viel mij op dat je erg de banden hoorde (er zaten Pirelli onder).
Toen de auto werd geleverd zat er Bridgestone onder en die hoor je gewoon niet.
Ik ben blij dat ik niet overhaast een auto heb gekocht want anders had ik nu geen Tjet gehad en dan had ik toch wat gemist.
Update 3-3-2008
Ik heb nu 5.600 kilometer gereden en kan nu wat meer vertellen over mijn auto.
Het rijgedrag:
De auto voelt stevig en solide aan en ligt strak op de weg.
Grote hobbels worden comfortabel verwerkt. Alleen de kleine oneffenheden op de weg zijn voelbaar in de auto. Dit komt ook wel door de lage banden. Ik lees dit ook over de BMW 3-serie en de Audi A4. Schijnt mode te zijn. Maar ik vind het op de lange afstanden vermoeiend worden.
Stuurgedrag:
De citystand van de stuurbekrachtiging vind ik ideaal. Hij stuurt licht onder de 30 kilometer per uur, daarboven wordt hij een stuk zwaarder. Het had iets directer gemogen maar stuurt wel fijn.
Versnellingsbak:
De versnellingsbak voelt solide aan, geen speling. De versnellingen zijn makkelijk in te leggen, alleen de 5e versnelling heeft een iets te lange slag. Verder top.
Accessoires:
Het Blue and Me systeem, het spraakgestuurde bellen en muziek afspelen van een USB-stick werkt perfect. Dit verwacht je in een duurdere klasse.
Wat ik wel mis is opbergruimte, de deur bakken zijn te smal,niet te gebruiken.
bekerhouders op een onhandige plek.
Zitcomfort:
De stoelen zitten erg fijn, ook achterin. Verder geen resonanties of kraakjes en piepjes in het interieur.
Motor:
Heerlijke motor, snel en stil alleen niet het beloofde verbruik van 1:15,2. Maar gemiddeld 1:11,5 bij normaal rijgedrag met een enkele uitspatting. Ik heb één week zo zuinig mogelijk proberen te rijden. Dus snel in de 5e versnelling, uit laten rijden voor een stoplicht en op de rijksweg niet harder dan 100 rijden. Dit ging over 470 kilometer, verdeeld over 50% stadsverkeer en 50% rijksweg. Ik kwam uit op 1:12,5. Dat doen we dus niet meer want daar koop je geen T-jet voor, zeker niet als het zo weinig in verbruik scheelt. De boardcomputer was overigens optimistischer,
Die gaf 7.2 l/100 op.
Verder verbruikt de motor geen olie,en is de auto storingsvrij. Ben nog steeds zeer tevreden.
update 8-8-2008
Ik kan nog steeds genieten van het motor vermogen,en de uitstraling van de auto.
Het verbruik is nog steeds rond de 1:11,5 en dit valt me tegen maar ik kan het
verklaren. Ik rijd hoofdzakelijk korte ritjes van 8 a 10 km naar mijn werk.
Bij de eerste mooie dag van het jaar kwam ik erachter dat mijn airco niet
koud werd, na verschillende keren bij de dealer te zijn geweest bleek dit
een lekke slang te zijn en is verholpen.
Op dit moment is het slot van het dashboard kastje kapot, nieuwe is besteld.
Dit zijn geen ernstige mankementen maar ik hoop wel dat het hier verlopig bij
blijft want ik ben nu al vaker bij de dealer geweest dan in die 5 jaar dat ik
Opel Corsa reed.
PROBLEMEN
- 18.000 km
- Bij 200 km motor stood bij lage toeren. De bougie van de derde cilinder had geen ruimte om een goede vonk te maken. Productiefout, was in 10 minuten opgelost.
-Airco leeg.
Oorzaak een lekke slang, onder garantie vervangen.
-Slot dashboard kastje kapot.
Nieuwe klep besteld,garantie
Januari 2009 kachel word niet warm,na onderzoek blijkt er niet genoeg koelvloeistof in de motor te zitten.
Na 2 liter vloeistof bijgevuld te hebben ben ik naar de dealer gereden,daar constateerde ze dat er een heel klein lekje bij een aanvoer slang van de waterpomp zat.
Ze vertelde dat dit waarschijnlijk vanaf het begin al was dus de waterpomp is vervangen (garantie).
Hier had ik zo mijn twijfels over omdat ik regelmatig de vloeistoffen controleerd.
3 weken later had ik het zelfde probleem de kachel werkte niet vloeistof resevoir leeg.
Terug naaar de dealer daar hebben ze er wat meer tijd voor uitgetrokken,en bleek er een andere waterslang te lekken.
Deze is nu ook vervangen.
Ik begin nu wel een beetje het vertrouwen te verliezen in de auto,ook al rijd hij heerlijk.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat Punto Grande 1.4 Dynamic/ Airco/ Nette Auto
- 2008
- 162.752 km

Fiat Punto Grande 1.4-16V Edizione Lusso Airco, boordcomputer, Elek. ramen voor, lage km stand met nap! Volledig onderhoud!! Zeer nette en comfortabele Fiat Grande Punto 1.4-16V in de luxe Edizione Lusso-uitvoering. Deze sportieve hatchback combineert Italiaanse stijl met degelijkheid en rijkelijke uitrusting. 1.4
- 2008
- 47.602 km

Fiat Punto Grande 1.2 Dynamic
- 2006
- 290.444 km