Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto MY2008Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto MY2008

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1.350 km
KM-stand laatst6.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch zuiniger dan verwacht

  • 1.350 km

Diesel en toch voorlopig wegenbelasting vrij rijden. De zoektocht begon bij Volkswagen met de Polo Bluemotion, waar je toch gauw 20 mille voor kwijt was. Nog getwijveld bij de Skoda Fabia (vond ik wat minder blits) maar daar had je alleen de station. De Seat Ibiza vond ik wel een mooie auto echter had ik wat problemen met de binnenruimte van deze auto en die van de Volkswagen. Uiteindelijk kwam de Fiat met de Grande Punto op de proppen. Prima binnen ruimte ook op de achterbank. Motor met 4 cilinders, 85 pk en een koppel van 200 nm, op papier leek het een goede aanbieding voor 15 mille. Ik heb alleen de benzine versie gereden, dus op papier de auto gekocht eind mei.

Na lang wachten....
Nog langer wachten....

Uiteindelijk was ik de Suzuki Swift van mijn vrouw zo zat...dat de gesprekken met de dealer niet gezelliger werden.

Na ruim 4 maanden, eureka de Fiat was binnen.

In het begin was het erg wennen aan de zeer lichte besturing, het goed gedempt motorgeluid, schakelindicator etc. De auto rijdt soepel en stil, je hoeft niet veel toeren te maken, zo rond 2000 tpm en hij loopt prima.

Het gemiddelde verbruik is 3.6 liter/100 km. Dit was zo na de 1e tank, heb toen wel gewoon volgens 'het nieuwe rijden' gereden. Goed op naar de 2e tankbeurt, ik denk laat ik eens wat ouderwets gaan rijden, en toch steevast 3.6 liter/100 km. Hier en daar toch stevig doorgereden met een piek naar 170. Tja, er zal toch wel wat afwijking zijn in boardcomputer. Ik moet het nog maar zien bij de volgende tankbeurt.

Wat kan beter aan de auto, ik vind het start/stop systeem niet altijd even goed zijn werk doen, soms gaat deze spontaan uit zonder dat daar een reden voor is. Bij zwaar stroomverbruik gaat dit systeem niet aan. Ik vind de bediening voor de ruitenwissers waarbij je moet draaien aan de hendel niet handig. Gewoon ouderwets omhoog of omlaag was prettig geweest. Last but nog least de verlichting in kofferruimte, dashboardkast en achterruimte auto mis.

Al met al ben ik goed tevreden met de auto, de afwerking is goed, enigzins windgevoelig, lange onderhoudsinterval (30000 km), geen distributieriem wisselen. Een goed verhaal van Fiat tot nog toe.

Over een paar duizend kilometer zal ik mijn verdere ervaringen delen.

Kouder dan verwacht...

  • 6.000 km

Soms moet je ook reeel zijn en kritisch terugkijken van 1e indrukken c.q. ervaringen.

Het start/stop systeem begint te wennen en ja, je moet er wel over nadenken of je iedere keer de vrijstand kiest en de koppeling loslaat. Maar geen toeterende mensen achter je als je de koppeling opnieuw indrukt, dus dat valt best mee. Ik vraag mij wel af of mijn radio en lampen de stroom interruptie gaan waarderen op termijn?

Het verbruik varieert tussen 1 op 20 en 1 op 24 dus die boordcomputer rekent naar een Italiaans model. 3.6 liter op 100 km is echt niet haalbaar. Misschien in zomer met de airco/lampen etc. uit.

De auto is toch wat windgevoelig, dit heeft aldus de dealer te maken met de elektrische stuurbekrachtiging. Tja, langzamer rijden wellicht. Vanaf zo'n 100 merk je het toch aardig.


Een issue wat ik toch wil opmerken is dat de opwarmtijd met je verwarming op stand 2 en maximaal verwarmen, zo'n 40 a 50 minuten kan duren. De dealer heeft de thermostaat vervangen, en dacht dat de EGR klep mogelijk defect was. Uiteindelijk zijn ze er zelf mee gaan rijden en zeiden dat dit normaal was. Ik hoop dat de motor geen schade oploopt van zo langzaam opwarmen. Het olieverbruik is een kwart peilstok sinds de aanschaf, dus die valt erg mee.

Het nieuwe rijden werd mij afgeraden door de dealer, de auto gaat schokken bij 70 in zijn 5e versnelling. Dus beneden de 1500 toeren rijden is niet goed, de schakel indicator kun je beter weggooien in dat geval heb je niets aan. Mogelijk dat deze uit te zetten is door de dealer.

Het meubilair zit goed, bediening van de ruitenwisser met draaien gaat ook goed, het is gewoon wennen.

Al met al moet ik zeggen de auto heeft een aantal positieve punten, maar ook een aantal punten dat je je toch achter je oren mag krabben. Ik rijdt zo'n 35.000 km per jaar en zal de reviews verder wel updaten.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.