Fiat Doblò 1.9 Multijet 8v 105pk Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Doblò
Fiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat Doblò - interieurFiat Doblò - interieurFiat Doblò - interieur

Signalement

UitvoeringDoblò 1.9 Multijet 8v 105pk Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 110.000 km

positief:
-perfecte zithouding voor mij als relatief korte bestuurder (170cm)
nooit last van mijn rug of wat dan ook...
-brengt me elke dag overal naartoe en is eigenlijk zeer betrouwbaar, op 110000 km me slechts 1x laten staan
-verbruikt geen druppel olie ondanks ik me niet altijd netjes aan het onderhoudsinterval houdt en ik er te Duitsland toch echt volgas mee rijdt. Meestal krijgt de Doblo slechts elke 40.000 km een beurt en dus dan ook pas nieuwe frisse olie. Onderhoudskosten vallen dus reuze mee !
-verbruik schommelt buiten de bebouwde kom haal ik makkelijk 1 op 16 of nog zuiniger
Daar ik echter voor 90% op de snelweg rijdt te Nederland zit ik meestal op de 1:12,5. Daarbij uitgaande van 120km/h op de tom tom en altijd 200 a 300kg achterin
-met zijn 105 diesel PK gaat ie behoorlijk mits ongeladen
topspeed: tja schommelt, met tegenwind dan rond de 155 a 160 op de tomtom.
Is het windstil dan gemakkelijk 165 a 170 op de tom tom.
Te Frankfurt, heuvel omlaag, gaf ie toch ooit eens 195 op de teller aan en meer dan 180 op de tomtom en heb ik het gas uiteindelijk maar losgelaten --> het is immers slechts een Fiat Doblo... Overigens rij ik er te Duitsland makkelijk 2 a 3 uur achter elkaar vol gas mee zodat het wat opschiet allemaal dus het blok kan serieus wel wat hebben. Rustig warmrijden en effe na laten lopen voor het afzetten van de motor doet serieus wonderen.

negatief:
-wat windgeruis bij de spiegels
-hinderlijke piep en fluittoon veroorzaakt door de voorruit / voorruitrubbers
-doordat je wat hoger zit helt hij in de bochten toch wat over, niet dat het irritant of gevaarlijk dan wordt maar van mij mag het net ietsje minder overhellen
-roestvorming naar aanleiding op steenslagpuntjes boven de voorruit en op het dak (vallende eikel?) Heb het gevoel dat busjes in de kleur wit gevoeliger voor roestvorming zijn in het algmeen ?
-koppel is niet al te hoog (205nm) dus op toeren houden als er lading achterin zit!

PROBLEMEN

  • 110.000 km

-20.000: defecte verstuiver, opgelost onder garantie.
Bij het oprijden / oprit van de snelweg wilde meneer opeens niet meer harder dan 40km/h en klonk het wat vreemd allemaal onder de motorkap vandaan en zakte hij keer op keer in mekaar. Gelukkig een afslag verwijderd van mijn werk te Belgie dus was het geen probleem om me op te pikken.
-vanaf het begin irritante piep-en fluittoon bij sneller rijden dan 130 en als de wind net verkeerd staat (wordt nog opgelost onder garantie)
Probleem lost zich overigens vreemd genoeg meteen op als je flink met de ruitensproeier spuit. Ligt zover ik heb vernomen aan de aansluiting van de rubbers aan de voorruit ?
-lichte roestvorming ivm steenslag net boven de voorruit en op het dak, zelf verholpen met simpele anti-roestbehandeling.
-37.000km, eerste onderhoud. alles okay
-67.000km, 2e onderhoud, alles okay
-79.000km, 2 nieuwe voorbanden uit voorzorg, nog niet op de grens maar banden zijn belangrijk als je altijd op pad bent
-105.000 km voor het eerst een lampje defect van de koplampen
-107.000 km andere lampje tevens de geest gegeven
-110.000 in 2 wekentijd heeft ie me 6 stuk H7 lampen gekost wordt tijd dus om aan te kaarten bij de eerst volgende grote beurt die nu snel moet gaan komen vooral rekening houdende met het feit dat mijn vriend nu haast de 120.000 erop heeft zitten en de garantie dus gaat vervallen :)
-112.000km lekke achterband, banden zien er nog goed uit alleen een spijker is te veel van het goede
-115.000 km groot onderhoud achter de rug
2 nieuwe buitenspiegls (ivm vandalisme)
2 nieuwe ruitenwisserrubbers (115000km dan mag dat wel)
probleem met telkens kapotte H7 lampjes opgelost
nieuwe distributieriem met spanrollen
airco reiniging (ivm muffe geur ’s morgens vroeg)
nieuwe filters van A tm Z
olie verversen van A tm Z
kosten 1120 euro (spiegels kosten al 75 euro stuk )
prijzig onderhoud maar geen gebreken of wat dan ook.
Onderhoud hoort er gewoon bij. Over 50.000 km wederom de volgende beurt !!
-145000, 2 nieuwe voorbanden
linker achterband is nog steeds de 1e en ziet er nog okay uit.
ivm lekke rechter achterband zit er vanaf de 112.000 rechts achter het reserve wiel op. Lekke band heb ik laten plakken en nu als reserve wiel onder de auto hangen
-146.000 km.
s\'morgens als het vochtig is en ik met het groot licht wil seinen dan valt de complete voorverlichting 100% uit net als het digitale display. Laat ik de hendel dan weer los dan is het probleem ook weer weg.... Dit is natuurlijk niet tof als je op de snelweg zit en je voorverlichting dan effe weg is.....Als ik echter de hendel naar voren duw, dus groot licht permanent aanzet dan doet het probleem zich niet voor. Na ongeveer een 30 minuten verder te zijn en nadat het wat warmer is in de auto doet het probleem zich overigens niet meer voor.

Doblo doet het nog steeds goed en is betrouwbaar dag na dag, maar je kunt wel merken dat er toch haast 150.000 bijzonder (zware kilometers) op de teller staan.
Nogmaals 100.000 erbij en ik denk dat ie dan wel zijn beste tijd heeft gehad !!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.