Fiat Doblò 1.4 8v Dynamic (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Doblò 1.4 8v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 51.000 km |
ERVARINGEN
- 10.000 km
Zoals belooft een nieuwe revieuw over onze nieuwe Doblo. Sinds 11 juli staat deze auto op kenteken en op onze naam, en hebben er nu 250 Km mee gereden. Wat ons opvalt is de relaxte zit, de gigantische ruimte voor iedereen en heel belangrijk, het uitzicht vanaf de bestuurdersplaats, waarbij de electrisch bedienbare en grote buitenspiegels een welkome aanvulling zijn. We hebben gisteren een gecombineerde rit- snelweg- stad gemaakt van 200 Km, en was best wel benieuwd naar het verbruik. Ik tankte precies 15 liter op 200 Km, dus 7,5 liter op de 100. Viel me nog niet tegen. Ik weet uit ervaring met de nieuwe Panda’s, dat ze in de loop der kilometers nog zuiniger worden, houd jullie op de hoogte. Wat me opvalt, is dat de auto kort gegeard is, snel doorschakelen kan dus makkelijk. Dit betekend wel een relatief laag verbruik in de stad en hoger verbruik op de snelweg. Verder doet de auto degelijk aan en is prettig in de bediening, waarbij de stuurbekrachtiging naar tevredenheid zijn werk doet. Als laatste bij deze revieuw, een bedankje naar de mensen die al een revieuw geschreven hadden over deze auto. Het heeft ons geholpen om de keuze te maken. Wordt vervolgd.
14-08-2008. Inmiddels een maaand en 4000 km verder. Op onze vakantie naar Spanje bleek de auto een ruimtewonder. Alle bagage voor 4 personen te laten kamperen, de 4 volwassenen en de tent, twee fietsen op de trekhaak, er was nog ruimte over, en: de twee personen hadden alle ruimte op de achterbank. Er hebben zich geen problemen voorgedaan tijdens onze vakantie, we hebben zo rond de 110 Km per uur gereden, daarbij lag het benzinegebruik rond de 7,2 liter op de 100. Dit gaf de tripcomputer aan, maar ook het werkelijk gemeten bij de tankbeurten om de 400 Km, gaf een zelfde uitkomst. Als er eens behoefte was om door te rijden, 120 of 130 is geen enkel probleem. Wel zie je dan het benzineverbruik stijgen naar 8 tot 8,5 liter op de honderd. Motor gaat dan ook meer dan 4000 toeren draaien. Zelf kies ik ervoor om zo rond de 3500 toeren te blijven. Geen windgeruis, geen motorgeluid, radio of cd hoeft ook niet harder gezet te worden. Inmiddels ook in Nederland weer enkele honderden kilometers gemaakt, en benzinegebruik ligt nu op 6.8 liter, zowel op de computer als gemeten. Vind dit voor een auto met deze mogelijkheden en bouw nog niet zo verkeert. Moet wel toegeven, dat ik de stijl van het nieuwe rijden belangrijk vind. Tot op dit moment is onze Doblo een goede keus, ook mijn vrouw is zeer gelukkig met deze overstap, en mist de Panda niet. Heeft het idee toch veiliger te rijden door de grotere carrosserie, en beter zichtbaar te zijn. word vervolgt.
20-10-2008: inmiddels weer een poosje verder. Doblo doet perfect zijn werk, wel zijn de korte versnellingen even wennen, snel overschakelen dus. Inmiddels zijn we ook wat ruiger gaan rijden, daarbij blijft het benzinegebruik aardig op peil, gemiddels over 2000 km 7,1 liter op de 100. Dit is een gemiddelde van stad en autoweg. In de herfstvakantie nog een korte vakantie naar de Veluwe met 5 volwassenen en een hond. Geen probleem, bagage ging makkelijk achterin, 2 fietsen op de trekhaak, hond kon via opklapbare achterstoel naar zijn eigen plekje achterin, we zijn nog steeds tevreden. Oja, bij het hotel op de veluwe, werden we verrast door Fiat Nederland, die ter plekke een promotie hield voor de nieuwe Fiat Qubo.
Update 20-11-2008: inmiddels de 10 000 km gepasserd. Nog steeds een erg prettige Doblo. Gemiddeld gebruik de laatste 4000 km is 7.3 liter op de 100. Zolang je onder de 120 blijft en niet te veel tegenwind, blijft het gebruik op een net niveau. Veel nieuws niet te melden, we blijven zeer tevreden en updaten.
PROBLEMEN
- 10.000 km
Geen.
20-10-2008; nieuwe achterruitenwissermotor geplaatst.
Update
- 15.000 km
Inmiddels 15000 km op de teller. Met een verbruik van 1 op 13,5 zijn we nog steeds erg tevreden over onze Doblo. Ook over de ruimte en zitcomfort zijn we erg te spreken. Tot nu toe zijn er geen zaken, waarvoor we de dealer hebben moeten opzoeken. Alles werkt na behoren, en ook tijdens de koude periode, met temperaturen tot min 20, geen problemen. Wel doe ik m.n. na de koude start en eerste kilometers hogere toerentallen dan 2500 vermijden. Volgens mij komt dit de levensduur van de motor zeker ten goede. Kortom, op na de volgende kilometers en update.
Update
- 20.000 km
Nou, de eerste 20000 zitten erop. Probleemloze kilometers, verbruik van 7 liter op de 100, 1 op 14 bij een rustige rijstijl.
De verhouding is ongeveer 65 % snelweg en 35 % stadsverkeer. Geen bijzonderheden te melden, zeker geen negatieve. Blijven positieve Doblorijders.
Update
- 32.000 km
De kilometers vliegen erdoor. Ook bij aanschaf wisten wij niet, dat we zoveel zouden rijden. Maar ja, drie studerende die alle kanten op gaan. Inmiddles zitten we op ruim 32000 probleemloze kilometers. Verbruik ligt nog steeds tussen 1 op 13,5 en 1 op 14. Wel is het zo, dat bij harder dan 120 km/h het benzineverbruik duidelijk stijgt. Meest ideale autowegsnelheid is 110/115 km/h. Motortje loopt dan 3500/4000 toeren, en draait plezierig rond. Wij zijn nog steeds tevreden Doblo-rijders. Ook met onze campeervakantie, auto volgeladen met tent, gezin t/m 2 fietsen op de trekhaak naar de Franse Alpen (870Km), probleemloos.
Update
- 38.500 km
Het blijft een beetje saai, maar ook naar de 40000 km geen problemen. We hebben wel een set winterbanden aangeschaft, Kleber transalp, met het huidige weer geen overbodige luxe. Ik weet niet of het tussen de oren zit, het lijkt erop dat je toch meer grip hebt met deze banden. We wonen aan het einde van een doodlopende straat, er word niet gestrooid, en dan wil je wel eens de rem vol intrappen als er sneeuw ligt, en dan laten de winterbanden toch wel duidelijk grip zien. Komende maand de dealer bellen voor de volgende beurt, en ben dan erg benieuwd of de nieuwe Doblo er al is. Gelezen dat deze leverbaar word met een 1.4 met 95 Pk, en als er al iets is, wat we een minpunt zouden vinden, is dit het vermogen, 77 pk, van de huidige motor.
We kunnen het er goed mee doen, doch gezien het groot aantal autowegkilometers, zou rijden met een lager toerental, 4000 bij 120 Km/h in de huidige Doblo, iets meer rust geven. ( we hebben ook een Volvo uit 1981, deze draait iets meer dan 2500 toeren bij dezelfde snelheid)Tot 130 km/h kan je heel goed meekomen, daarna is de fut er uit. Maar goed, hier hebben we de Doblo ook niet voor, en met voor ons normaal rijden 110 Km/h en een benzinegbruik van 1 op 13 / 14 zijn we nog steeds zeer tevreden Doblo-rijders.
Afscheid Doblo.
- 51.000 km
Komende week gaan we onze nieuwe Fiat, Grande Punto 1.3. multijet ophalen, en hebben de Doblo hierop ingeruild. Gezien onze jaarkilometers van 25000 is de aanschaf van de GeePee vele malen economischer. Ook onze gezinssamenstelling laat inmiddels een kleinere auto toe. Terugkijkend op ruim twee jaar Doblo rijden, kunnen we met veel plezier terugkijken op deze auto. Zijn meer dan tevreden over het rijden en het gebruiksgemak van de Doblo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.