Fiat Croma Turbo i.e. (1989)

autoreview

Fiat Croma Turbo i.e. (1989)

Signalement

UitvoeringCroma Turbo i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1992
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst250.800 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ja wat moet ik zeggen over de Fiat Croma: de naam doet denken aan een pakje boter. hij sputtert en hij spettert erop los zeg ik altijd, maar is een van de meest ondergewaardeerde auto’s. De Croma is zeer ruim, menig mens heeft versteld gestaan van de ruimte als je de bank naar voren klapt. Ik heb 30 graszoden geladen, gehele tuinmeubels etc etc. Daarnaast bied de Croma zeer veel comfort. 5 personen hebben een zee van ruimte. De deuren openen in een hoek van 90 graden dus een goede instap is geen probleem. De rijeigenenschappen zijn gemoedelijk en heel comfortabel.
Ik zelf heb een Turbo en een V6, motorisch verschillen ze zeer van elkaar. De turbo staat voor brute kracht met een groot turbogat. Zit je op het goede toerental dan geef je menig zgn sportauto het nakijken haha. De V6 klinkt heerlijk, vooral vanaf 4000 tpm krijg je een heerlijke roffel. Het koppel van deze v6 is gigantisch. Ik ben met 4 man in de Croma bv zonder stoten in de 4e versnelling de heuvels beklommen van de Posbank met een gangetje van 30-40 km/uur. Een zeer bergachtig gebied i.o.v. Arnhem. In de dikke lederen bekleding zit je als een vorst en met de luxe van airco zit je zowel s’winters als zomers op de eerste rang in een Croma. Dus kom je een Croma tegen ga een keer proefrijden en je zal versteld staan.

PROBLEMEN

Problemen ...... ja helaas heeft de Croma wat kleine probleempjes.
Dit is bv de handremkabel, deze roest vaak vast en dat is nooit prettig.
Lampjes kunnen spontaan gaan branden en weer uit gaan, maar dat heeft bijna elke italiaan haha is sjarme haha
Roest aan de achterraamstijltjes, maar deze kosten nw geen drol en zijn in 10 minuten te vervangen.
Roest aan de carros komt eigenlijk bijna niet voor tenzij er slecht schade werk geweest is of slecht onderhoud dan kunnen de wielkasten wat gevoelig zijn.
De croma is voor 70% verzinkte carros.
Roest aan subframe, maar goed tectyleren en je hebt geen probleem.
Motorisch - de tdi heeft smeringsproblemen, waardoor vaak rond 250 dkm een revisie nodig is. De turbo kan voor problemen zorgen als deze niet goed bereden wordt..dus maw goed warmrijden is een must. De V6 is een heerlijk motor met weinig problemen, is zelfde blok o.a. als van Alfa 155 V6.
Daarnaast hoor je wel een een rammeltje en kraakje maar in mijn ogen niet storend.

Update Fiat Croma Turbo ie

  • 241.000 km

Hallo even een korte update, Fiat Croma Turbo ie heeft nu 241.000 km gelopen zonder noemenswaardige problemen. Laatste APK keuringen zonder problemen. Rijdt nog altijd met 1e turbo en 1e spruitstuk. Croma loopt nog bijzonder rustig en mooi en gaat er nog altijd als de spreekwoordelijke brandweer van door...

In tussentijd inmiddels vernieuwd :
* nieuwe accu
* nieuwe schijven + blokken
* nieuwe schokbrekers voor ( oude zijn 21 jaar meegegaan !!! )
* nieuwe banden

Al met al nog super tevreden en daarom heb ik er gelijk maar een supermooie Turbo ie van 1987 bijgekocht met maar 19.000 km.
Het zijn en blijven super auto's, en ze worden inmiddels zeer schaars op de Nederlandse wegen..

Groeten
Turbo-man

Update

  • 244.000 km

Croma loopt nog altijd als zonnetje. Heb nw middendemper erop gezet was verrot en nw bougiekabels en verdelerkap omdat auto iets inhield..maar loopt nu weer als zonnetje..

Groeten Turbo-man

Update Croma

  • 246.000 km

Inmiddels heeft de Croma 246.000 km afgelegd zonder noemenswaardige problemen.

Met de laatste APK moesten nieuwe stabilisatorstangetjes erop en werd aangegeven dat de achterschokbrekers matig beginnen te worden.

De Croma rijdt nog altijd super en zorgt nog altijd voor kijkende gezichten haha.

De Croma's van oude model worden steeds zeldzamer op de Nederlandse wegen of uberhaupt in Europa. In Nederland waren er vorig jaar nog maar 126 geregisteerd op kenteken.

Op naar de 250.000 km .. een mooie mijlpaal !!

Update

  • 250.000 km

Croma heeft inmiddels kwart miljoen kilometers gelopen zonder noemenswaardige problemen.

De Croma rijdt nog altijd met eerste turbo en spruitstuk en is motorisch nog niet open geweest voor bv nieuwe koppakking

Recent wielkasten achter behandeld, gespoten en getectyleerd alsmede onderkant gereinigt en bijgetectyleerd.

Tevens recent dynamo vervangen die de geest had gegeven

Mvg
Turbo-man

Update

  • 250.800 km

In Augustus een ongeluk gehad met de Croma. Een oude dame van 88 draaide zomaar de voorrangsweg op en kon haar niet meer ontwijken. Heb nog geprobeerd uit te wijken maar helaas toch een klapper gemaakt.
Gevolg : voorbumper kapot, koplampen en knipperlicht kapot, voorscherm knik in en motorkap beschadigt. Al met al een schade van € 3000,-. Inmiddels is de Croma weer gemaakt en staat de auto er weer spik en span bij. De schade is weer zeer netjes gemaakt. Wel ben ik druk geweest om alle onderdelen te vinden, maar heb alles uiteindelijk uit Duitsland en Italie kunnen halen.

Inmiddels heeft de Croma ook weer een verse APK en kan ik weer een jaar tuffen. Resultaat : nieuwe remblokken achter, nieuwe remslangen en gehele remsysteem ververst en ontlucht. Claxon werkte niet, draad slecht contact en groot licht Xenonlamp kapot.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.