Fiat Croma 2.4 Multijet 20v 200 Corporate Premium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 2.4 Multijet 20v 200 Corporate Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 90.381 km
Update 16 Aug.2009 Km 91.331
Rit naar Höxter in Duitsland, 380 km. Na een koffiestop was de navi de kluts kwijt, dat is nog niet eerder gebeurd. Weer stoppen, motor uit en opnieuw starten loste het op. Dit gebeurd met meer elektronika systemen en computers, dus daar kijken we niet meer van op. Verbruik 6,7 ltr/100 km bij houden aan de snelheidsbeperkingen + 10. Snelheid op cc in Nederland 130 en in Duitsland 140 op de teller.
Terzijde: een foto geplaatst van het hotel Weserland in Brenkhausen Höxter: EUR 18 per nacht incl. ontbijt + s'avonds 3 bier a EUR 1,30/st. Zo zijn er veel onder de 30/nacht. Zoek in Google Maps op "Gasthaus, plaatsnaam" ipv op "hotel, plaatsnaam".
======================================
Km 32.000 17 Okt. 2007 Aanschaf en eerste ervaringen.
Aanleiding.
Na 6 jaar door Europa gereden te hebben met een 2001 Toyota Yaris Verso (km. stand nu 240.000, zie review) kwam de mogelijkheid en wens een grotere auto erbij te nemen. Als leasewagen voor het eigen bedrijf had ik niet te maken met beperkingen zoals: alleen Opel of Volkswagen, alleen diesel, alleen zwart . Uiteindelijk eindigen we allemaal in een grote zwarte auto, maar waarom moet je daar zo’n haast mee hebben? Geintje, ik houd niet van zwarte auto’s maar iedereen zal zijn zwarte net zo mooi vinden als ik mijn (in dit geval) rode.
Voorstelling.
Sinds 1981 rijd ik voornamelijk in Duitsland en Nederland ca. 50.000 km per jaar en ik ben een autoliefhebber. Onderweg en in hotel heb ik altijd graag autotijdschriften gelezen. Met 4 kinderen (eigenlijk 3, maar de 3e bleek een tweeling) en begripvolle werkgevers hadden we van 1988 tot 2000 de beschikking over 7 zits auto’s: achtereenvolgens een Renault 21 Nevada 2.1D (6 jaar, 300.000 km), een Mitsubishi Space Wagon 2.0 TD (3 jaar 160.000 km) en een Citroen Evasion 2.0 (2 jaar, 70.000 km). Toen volgde de stap naar zelfstandigheid en kwam naast een Passat 1.9 TDI (tot 2002 in bruikleen van een opdrachtgever) de Yaris Verso als privé en bedrijfsauto.
Keuze.
Eind 2006 was het dus kiezen. Ik had alle populaire merken voor normale mensen al eens gehad, hetzij gebruikt of later nieuw.
Een Mercedes, BMW of Audi kwam niet in aanmerking, want die vind ik t.o.v. de kosten allemaal te klein en te karig uitgerust. Er komt zomaar 10 tot 20k Euro van de optie prijslijst bij om de uitrusting “op niveau” te brengen. De kwaliteit van deze drie topmerken is zonder meer goed. Een Mercedes is comfortabel, maar de behandeling bij de dealer miste gevoel voor de klant. in 1987 overwoog mijn werkgever een 190D, maar toen ik bij Rüttchen Breda ging kijken bleven alle 3 verkopers koffie drinken. In 2006 ging ik kijken bij de nieuwe B-klasse, maar kennelijk zag men mij in de Yaris aankomen. 19 jaar later dus precies dezelfde behandeling: mij schonken ze geen aandacht, maar mensen die na mij binnenkwamen allemaal wel. Overigens overkwam een relatie daar in 2002 hetzelfde. Hij knapte voorgoed af op Mercedes en nam een Alfa, later een Lexus. In een BMW voel ik mij een verkeerd imago aangemeten: te assertief weggedrag. En als ik de auto dan 6 tot 8 jaar lang zou rijden: type petje of nog fouter. Let wel: dit betreft het door mij gevoelde imago, ik zeg niet dat dit BMW rijders in het algemeen betreft. Audi vind ik zeker erg mooi, hoewel ze uitsluitend in zwart lijken voor te komen. Top Gear zegt dat ze bikkelhard geveerd zijn, maar zelf ik heb dat niet geprobeerd. Het imago doet mij toch niets. Daarom reed ik de Nevada nog 3 jaar langer terwijl de werkgever een nieuwe wilde. Ook rijd ik met veel plezier in de Yaris Verso: toch maar mooi een jaar of wat kampioen lelijkste auto, als opvolger van de Multipla. Later op zijn beurt onttroond door de SsangYong Rodius.
Dus in het algemeen heb ik liever lagere kosten en meer uitrusting in een gewoon merk.
De hoger en rechtop zittende Space Wagon bleek mijn 190 cm lange body rugklachten te besparen en ik vind het fijner zitten. Verder beschouw ik een autostoel met “weinig zijdelingse steun” ook als een comfort pluspunt op lange ritten i.p.v. het door de tester geïmpliceerde nadeel. Deze beroepsgroep van auto-enthousiasten zit kennelijk in elke auto liever laag en klem i.p.v. hoog en comfortabel.
Het nieuwe mobiel mocht als bedrijfsauto wel representatiever zijn als de Yaris Verso, maar daar voldoet bijna elke auto aan. Ook moest hij de caravan kunnen trekken. Ik weet het, dat is maar voor 3 weken per jaar maar ik houd van een caravanvakantie. Deze criteria vervult wel bijna elke auto in de Golfklasse en groter. Verder wilde ik graag een leuke en aparte auto. Vanwege mijn werk in industriële aandrijftechniek vind ik elke soort automatische transmissie mooi. Dus eerst de Corolla Verso met MMT bak geprobeerd. De schakelpauzes zijn lang, maar spelen met zo’n bak vind nou net leuk. Ik was echter bang dat de geautomatiseerde frictiekoppeling met een caravan erachter het filewerk in de bergen niet zou overleven. De Citroen C4 Picasso met soortgelijke EB6 bak vond en vind ik prachtig: hoge zit, comfortabel rijgedrag en veel rondomzicht. Maar mijn vrouw vond het niets. De Croma werd door ons beide direct goedgekeurd. Hij zit ruim en hoog genoeg, heeft voldoende ruimte en een volledige uitrusting. Daarbij vind ik het ingetogen uiterlijk mooi. Je valt er nergens mee op, maar ook niet uit de toon. Deze stationcar is praktisch onzichtbaar als hij langs komt. Daarentegen vind ik hem van binnen zeer mooi en stijlvol: echt Italiaans design.
Aangezien de technische basis gevormd wordt door het GM Epsilon (Vectra) chassis wist ik dat dit wel goed zat. Een zeker risico was Fiats reputatie van matige detailkwaliteit, maar dat durfde ik er wel aan. Uit autobladen bleek objectief bekeken geen verschil met VW, Opel, Renault, Mercedes e.d. Renault had in 1988 ook zo’n reputatie maar de Nevada deed het uitstekend.
Dan de motor. Nu heb ik niet meer haast als een auto met 90 PK al kan leveren, want daar kun je al 160 en meer mee rijden. Sneller is leuk, optrekken nog leuker maar het levert geen relevante tijdwinst op. De Toyota 1.5 liter benzinemotor had al bewezen dat een benzinemotor net zo goed 3 ton rijd als diesels met 60 tot 85 PK/liter. Het leasecontract werd berekend op 35.000 km/jaar, waarmee vergelijkbare benzine- en dieselmotoren incl. brandstof ongeveer dezelfde kosten per maand opleverde. Ik ben altijd al een fan van het 5-cilinder geluid, dus het werd de prachtig klinkende 5-cilinder dieselmotor met zijn volslagen overbodige 200 PK. Die werd maar in één versie geleverd: helemaal compleet. Incl. 6-traps automaat van Aisin (51,9% Toyota), nu de grootste fabrikant van automatische transmissies. Deze is gemaakt voor voorwielaandrijvers met dwarsgeplaatste motor en kan tot 440 Nm motorkoppel aan. Zie Wikipedia “AWTF-80 SC” voor de lijst met auto’s waar deze bak in gemonteerd wordt: van Alfa 159 tot aan Volvo XC 90.
De standaard uitrusting is compleet: lederen interieur, CD-navi, Cd-wisselaar, automatische schakeling koplampen en ruitenwissers, automatische dimmer op de achteruitkijkspiegel, parkeersensoren achter, stoelverwarming.
Als extra’s is nog toegevoegd een groot sunroof met schuifdak, Xenon koplampen en voor mijn eigen lol: verlichte dorpellijsten met tekst “Croma” (zie foto). Alsof je er trots op kan zijn in een Croma te rijden. Maar ik zit erin en vind het interieur mooi.
Tot leedwezen van mijn zoon werd het geen witte, alweer veto van de baas, maar een diep metallic rood. Past goed bij een Fiat.
Voor de caravan natuurlijk benodigd: de afneembare trekhaak. Met EUR 1100 incl. 13-polige stekker knap duur. Maar de achterkant van de 2.4 vind ik mooi schoon want er is geen uitlaat te zien. Bij de 1.9 dieselversies is die wel zichtbaar.
De dakrails heb ik bewust weggelaten. De auto is al 160 cm hoog, en met 177 cm niet zo breed als bv een Ford Focus of Mondeo. De rails hadden hem optisch nog hoger gemaakt. Elektrische stoelverstelling vind ik een zinloze complicatie. Beide voorstoelen zijn met de hand net zo makkelijk compleet verstelbaar. Bovendien duurt het achteruit stellen van de stoel nadat mijn vrouw gereden heeft mij te lang.
De lease kwam op 1100/mnd voor 4 jaar 35.000. Dat is zeker veel omdat de afschrijving hoog is. Daar staat tegenover de 5-cilinder, de complete uitrusting en het weinig voorkomende model. Bovendien is het de bedoeling om de auto als hij goed bevalt na de leaseperiode over te nemen. Als ik er dan nog 4 jaar in kan rijden, profiteer ik zelf van de hogere afschrijving en worden de totaalkosten over 8 jaar zeer laag. Zoals de Nevada en de Yaris al bewezen hebben. Niets is zo goedkoop als lang doorrijden.
Jammer? De foto’s in de folder tonen een prachtige lichtbruine leertint, maar die werd hier in Nederland niet geleverd. De rode auto heeft een minder mooie lichtgrijze leerkleur. Parkeersensoren voor had ik moeten nemen. De neus is lang en raakt makkelijk een hogere rand. Omdat ik zoveel mogelijk op de CC (cruise control) rijd, was ACC (adaptieve CC, dus met radar) fijn geweest. Maar dat was niet leverbaar. Een Vectra stationcar heeft toegegeven veel betere laadcapaciteiten: vlakke vloer bij omgelegde achterbank is handiger voor IKEA transporten. Maar daar hebben we de Yaris Verso voor.
Na aflevering.
April 2007 is de auto opgehaald door mijn vrouw, want ik was met de Yaris in Polen. De auto beantwoordt precies aan mijn verwachtingen. Lekkere steun onder de bovenbenen en makkelijke instelling stoel. In de showroom voelde ik nog een bobbel in mijn rug, maar eenmaal in gebruik bleek alles precies goed. De standaard lichtmetalen 17” wielen vind ik mooi en met de 215/50 banden rijdt het comfortabel en stabiel rechtuit zonder last van spoorvorming. Gezien mijn nadruk op comfort heb ik afgezien van de 18” wielen.
De motor en bak zorgen voor een “onthaast” gevoel, maar het kan snel. De motor is onder de 50 niet zo onhoorbaar als een benzinemotor of een Peugeot diesel, maar ik vind het mooi. Rustig is het zeker: op de teller 130 = 1900 tpm en constant 160 = 2300 tpm. Ik kon het gelijk goed proberen want in 6 maanden staat er nu 32.000 km op, dus veel meer als mijn schatting. Meerdere trips naar Hamburg, Kassel, omgeving Basel en weer Polen betekenden vele lange ritten. Verbruik op lange afstand in Nederland max 130 ca. 6.5 – 7.0 liter/100km, in Duitsland max constant 160 ca. 7 – 7.5 liter/100 km. Let wel, door de vele snelheidsbeperkingen is dat niet meer. Ik rij zeer gelijkmatig en zoveel mogelijk op cruise control. Korte afstand stadswerk kan echter makkelijk 9-10 liter/100 km verbruiken.
Caravan trekken naar Italië was natuurlijk geen enkel probleem, al was ik in voorgaande jaren met 90 – 120 PK auto’s er ook altijd gekomen. Maar het is indrukwekkend als in Zwitserland de combinatie de snelweghellingen gewoon 100 km/u op cruise omhoog sleurt en niet afzakt tot 50. En daarbij met een prachtig geluid. Wel moet de bak meer met de hand geschakeld worden. De airco werkt onopvallend dus goed. Een schuifdak vind ik ideaal. Ten eerste om de hete auto in de zomer snel af te koelen en ten tweede rijdt het tot 50 km/u ook lekker, zelfs bij 28 gr. C.
Xenon lampen zijn een aanrader: beter licht en ze worden (verplicht) automatisch op goede hoogte gesteld. Wel word je een enkele keer geseind door tegenliggers dat ze het toch te fel vinden.
Het openen/sluiten van alle 4 ramen door de afstandbediening ingedrukt te houden is in de zomer handig (moet door dealer geprogrammeerd worden). Wel riskant, omdat de sleutel in de broekzak makkelijk bediend wordt. En dan staat de auto met alles open en regent misschien ook nog vol. In San Marino heeft hij zo de hele middag op het parkeerterrein gestaan, gelukkig zonder gevolgen.
Op 30.000 km heeft de Croma pas de 1e onderhoudsbeurt gehad. 2000 km tevoren stond het na elke start even op de display. De oliewissel staat hier los van en zou vlg computer pas bij 40.000 aan de beurt zijn. Knap lang voor een diesel, maar ook veel lange afstanden!
Na software update (zie hieronder) bij 30.000 km heb ik het vermogen nog geprobeerd in Duitsland: volgas liep de Croma zo enthousiast van 190 door de 200 dat ik geloof dat de rest er ook nog wel in zit.
Navigatie.
De ingebouwde CD-ROM navigatie is goed bruikbaar maar loopt 5 jaar achter t.o.v. modernste DVD systemen. Ik kan het vergelijken met het 2007 Toyota DVD systeem. Het brengt me in elk geval naar elk gewenst adres en dat is de bedoeling. De bediening is na een paar weken wennen wel duidelijk. Gelukkig hoef ik niet zoals gevreesd elke grensovergang per CD apart in te voeren en dan Cd wisselen bij de grens. Dat had het 2001 Toyota CD-ROM systeem nog wel. Deze Navteq Cd set van heel Europa heeft op elke land-Cd grote lappen West-Europa snelweg en hoofdwegen van omringende landen. Dus voer ik op de Duitse of Franse CD gewoon de snelwegafslag van mijn woonplaats in. Die laatste paar km naar huis weet ik zelf wel. Op een heel enkele plek (bv onder Kassel) wijst de navi glad de verkeerde kant op, maar dat doet de Toyota DVD bij Amsterdam ook. En vanuit Legnica Polen kiest het de 20 km langere en langzamere zuidelijke route naar Nederland ipv over Berlijn. Het toont elke parkeerplaats als tankstation, de echte zijn te herkennen omdat daar ook een restaurant staat afgebeeld. De Navi-nadelen zijn te verdelen over het Fiat(Magneti-Marelli) systeem en de Navteq kaartsoftware, maar ik weet niet wie wat te verwijten is.
TMC is het meest duidelijk verouderd: het vertelt zaken op de geplande route maar ook op locaties die daar niet op liggen. T.o.v. het Toyota DVD systeem praktisch waardeloos.
De stemgestuurde bediening is wennen, ik ga er nog wel mee oefenen. De boordcomputer is uitgebreid en leuk spelen onderweg. Het kleine extra infoscherm tussen de klokken is handig. Wel had ik op het hoofdscherm liever niet reikwijdte en gemiddelde snelheid gehad (dat ligt al achter me) maar liever aankomsttijd en afstand tot bestemming (daar wil ik naar toe).
Voordelen: Zitpositie, comfort, ruimte bestuurder, mooi interieur, ingetogen uiterlijk, fijne motor, moderne automatische 6-bak, complete uitrusting, prijs, goede telefoon, makkelijke bediening van de auto, uitgebreide boordcomputer met ook display tussen de klokken.
Nadelen: geen bekerhouder (weliswaar , verouderd navi systeem, TMC niet goed, ouderwetse dubbele Simkaart telefoon = extreem lastig bij in/uitstappen, (aanvankelijk) moeilijke bediening navi, beeldscherm navi in de nachtstand alleen goed zichtbaar vanuit een meer voorgeschoven positie bestuurder (kleinere bestuurders), stembediening navi moeilijk (=project voor komende maanden), sneller als 60 km/u met open dak teveel lawaai (tov Yaris Verso met dubbel open dak, gaat met 100 km/u nog goed), motor meer hoorbaar als nodig, maar wel mooi.
Conclusie.
Ik vind het een prachtige, vooral comfortabele auto die in de markt onderschat wordt door gebrek aan image. Ik vind het gewoon een leukere en mooiere Opel Vectra en ik hoop hier in elk geval ruim 150.000 km plezier van te hebben. Misschien wel langer.
40.000 30 Nov.2007 Update.
Bij de 30.000 km onderhoudsbeurt werd de oliewissel bij 40.000 km voorspeld. Inderdaad begon op 39.780 km het lampje te branden, slechts 200 km tevoren. Daar schrik je wel van, want een rood olielampje (oliekannetje) gaat branden. Je denkt meteen dat de motor op vastlopen staat vanwege de rode i.p.v. gele kleur. Tussendoor had ik wel gepeild, maar bijvullen was nooit nodig.
Brandstof verbruik.
Weer 1000 km naar Legnica Polen heen en terug geweest. Heen met een beetje wind in de rug, veel verkeer (geeft beschutting en minder verbruik) en constant 150 op de teller (= werkelijke snelheid ca. 140-145) ging precies op 1 tank van Venlo pomp naar de eerste Poolse pomp met 50 liter op 713 echte km vlg. Google Maps (740 op de teller) = 7,0 ltr/100 km = 1 op 14,3. Terug op zaterdag met weinig verkeer en tegen de storm in haalde ik het niet op 1 tank door Duitsland, dus moest er in Duitsland 10 Euro bij getankt worden. Daarna bij Eindhoven vol getankt. Het verbruik bleek 55,67 + 7,48 = 63,15 liter voor echte 783 km Google Maps = 8,1 ltr/100 km = 1 op 12,4. Let wel: berekenen vlg. de km-teller van de auto komt 3 - 4 % beter uit. Ik had het misschien naar het Venlo pompstation wel gehaald, maar ik wil het risico de tank leeg te rijden (en dan een tankje om bij te vullen bij je hebben natuurlijk) niet nemen. Slecht voor de brandstofpomp.
Winterbanden.
Met ca. 34.000 zijn de winterbanden 205/55-16 op stalen velgen erop gegaan. Die zijn echter t.o.v. de originele maat 215/50-17 in afrolomtrek een paar procent kleiner. Altijd een goede manier een auto op te voeren: kleinere wielen eronder. Hij trekt harder op door de kortere overbrenging, heeft een hogere topsnelheid omdat de snelheidsmeter teveel aanwijst, en is ook nog zuiniger omdat de km korter zijn geworden. Helaas is Europa nu ook evenveel groter geworden. Serieuzer: als ik hiermee 15000 km rij en betaal de leasecontract meer-km 11 ct/km dan kost me dat 450 km x 11 ct = 50 euro onterecht. OK, op totaalkosten is het spijkers op laag water zoeken. De bandenhandel vertelde me nog dat men o.a. ook 16 inch wielen gebruikt omdat op de 17 inch onder sommige auto’s geen sneeuwkettingen passen. En winterbanden kunnen beter wat smaller zijn, maar 10 mm verschil is verwaarloosbaar.
Wel heb ik wieldeksels erbij gekocht voor ca. 100,= totaal, de prijs viel mee. Het ziet er werkelijk niet uit met die zwarte stalen wielen.
Bandenspanning.
Zoals al 15 jaar, na nieuwe of gewisselde banden ga ik altijd eerst naar de pomp om zelf de bandenspanning te doen. Ik kan me niet heugen dat de bandenspanning goed was na een wissel. Altijd veel te laag of één band fout. Ze vullen die banden ook in hun lekker warme werkplaats en sturen je dan naar buiten bij nul graden. Dat scheelt zo 0,3 bar. Het is maar hoe warm de lucht uit de compressor is. Zo ook nu weer: rondom 1,8 - 2,1 bar. Benodigd is echter in deze maat zomerbanden 2,7 voor en 2,6 achter. Bij winterbanden is dat (al naar fabrikant) 0 tot 0,2 bar hoger. Er zat dus gewoon 1 bar te weinig in. Flauwe opmerking: op slappe banden worden de km ook weer korter, dus het valt in verbruik niet eens zo op.
Ik heb na montage vier nieuwe banden ook al eens 2 + 2 verschillende maten erop gehad: 185/65 en 195/60 of zo. Altijd alles zelf nakijken.
Betr. Navigatie systeem.
Een extra weergave in het “Main” scherm gevonden. Er stond altijd : gemiddelde snelheid + reistijd. Middels de rechter toetsen op stuur kan echter ook de gereden afstand en autonomie (range) weergegeven worden. Van de vier mogelijk weergaves in het “Main” screen vertellen er drie wat over iets achter je ligt, alleen de autonomie=reikwijdte denkt vooruit. Leuk, maar nog niet wat ik zou willen zien nl. resterende afstand en aankomsttijd van de bestemming. Een typische fout uit de begintijd van boordcomputer systemen: ze geven het verleden weer, bij zo’n geïntegreerd systeem als dit Fiat Connect Nav de bestemming nuttiger zou zijn.
Een volgende update als er meer km zijn en er is wat te melden.
53.000 29 Mrt.2008 Update
Gebruik.
Geen problemen met de auto zelf, alles werkt. Geen olieverbruik, geen elektrische spoken. Het roetfilter afbranden werkt sinds de ombouw en update bij km 25.000 goed. Let wel: soms korte afstand 5 km naar kantoor heen en weer, maar verder uitsluitend lange afstand gebruik met 400 tot 1000 km dagen. Ik had de parkeersensors voor ook moeten nemen: het is erg oppassende met de onderkant van de lange neus en de uitstekende “aerodynamische” lippen van de wielkastschermen voor.
Wat detailkritiek.
De radio-ontvangst zou beter mogen. Sommige zenders door Europa ontvangen soms met wat storing maar ik nooit een direct vergelijk dan en daar met een andere auto. Of het aan de autoradio ligt weet ik niet. De Yaris ontvangt Skyradio in mijn woonplaats ook nauwelijks.
De auto stuurt iets naar rechts, altijd al, en dat zit me ondertussen in de weg. Het stuur staat bij rechtuit rijden iets naar links. De stuurpositie is volgens de Fiat garage niet traploos instelbaar (bij duurdere merken kan dat dacht ik wel). Op de winterbanden valt het meer op. De sporing is nagekeken en bleek praktisch goed. Wisselen van de voorwielen links – rechts hielp ook niet (bij de Yaris was dit soms voldoende). Als de zomerbanden er weer op gaan, zal ik door laten zoeken en stellen tot het goed is.
Van het linker achterportier is de sierstrip 2 cm onder de sierstrip van linker voorportier geschoven en afgeknapt, kennelijk bij openen achterportier. Verder zit de sierstrip helemaal op zijn plaats. Vreemd want er is geen externe oorzaak zichtbaar. Ik zal het laten maken.
Een paar dingen over de dealer.
Oliewissel.
Voor de oliewissel bij 40.000 had ik in eigen werkplaats (=horizontaal) gepeild: zwarte olie en halverwege min en max niveau op de peilstok. Na de wissel opnieuw peilen: nog steeds zwarte olie en exact zelfde peil. Commentaar van de dealer: ze vullen altijd tot max, geen verklaring voor het verschil. Men was niet blij met mijn vraag. Wel een liter olie meegekregen. Ik haal wat olie eruit en laat dit controleren of er nu 50.000 of 10.000 mee gereden is (olieanalyse laten doen komt voor in de bedrijfsactiviteit).
Bandenspanning.
Na montage van de winterbanden (bij de dealer, winterwielen zaten bij de auto in het leasecontract) zat er 2.1 - 2.2 bar rondom in. Dit moet voor 205/55-16 afhankelijk van type auto en band 2.6 - 2.8 zijn. Commentaar van de monteur bij de dealer: hij doet in alle auto’s en alle banden altijd universeel 2.2 bar. Een Fiat Panda, een 2.4 Alfa diesel, overal hetzelfde. Een interessante verklaring.
Winterbanden.
Pirelli type XX(auto is nu weg), zit in de lease. Op de zijkant van de band staat: inside/interior op de 2 linkerbanden en outside/exterior op de 2 rechterbanden (foto natuurlijk). De 2 linker draaien dus verkeerd om en dat zie ik nu pas. Ik zal dus direct na montage EERST controleren of alle banden hetzelfde zijn (jaren geleden al eens 2 + 2 verschillende gekregen), met juiste draairichting gemonteerd zijn (niet ’binnenste-buiten’ erop liggen) en daarna zelf de bandenspanning corrigeren.
63.000 22 Jun.2008 Update
Probleemloos, een paar opmerkingen.
Open dak.
Naast de lange ritten rijd ik helaas voor de auto en de motor ook veel ritjes van 5 - 15 km naar kantoor en boodschappen. Na dit een week of zo gedaan te hebben, wilde het dak niet dichtgaan bij 100 km/u. Het ging steeds langzamer, stopte en ging toen weer terug open. Stoppen op een parkeerplaats en het dak met de hand meeduwen deed het dichtgaan. Mogelijke oorzaak: misschien wordt de accuspanning minder bij veel korte ritten. Verder is dit niet weer gebeurd.
Sporadisch stotterende versnellingsbak.
Het is nu 2 x gebeurd dat bij constant rijden op cruise control op de snelweg de auto begon te stotteren of bokken alsof er dwarsrimpels op de toch gladde Franse snelweg liggen, frequentie ca. 5 Hz geschat. Het is zo sterk dat de auto langzaam vaart verliest. De eerste keer bij ca. 59000 km, ik reed niet zelf, viel na 3-4 Sek. de cruise control eraf en was het cc geheugen ook leeg: reset van de snelheid werkte niet en cc moest dus opnieuw op 130 ingesteld worden. Een halve minuut later gebeurde het weer, duurt een paar seconden en daarna was alles weer normaal.
Bij ca. 62500 op de Belgische snelweg gebeurde het weer. Ik reed ik nu wel zelf, 140 km/u op cc en lichte helling op. Ik wachtte nu de cc uitschakeling niet af want het schokte behoorlijk, dus ik tipte de cc eraf met de rem. Herinschakeling van de cc bouwde opnieuw op tot 140 km/u, maar het schokken begon opnieuw. CC eraf en op het gaspedaal wat met de snelheid 120 - 140 gespeeld. Het leek er vaag op dat de trillingsneiging bij ca. 130 erin zat, maar niet duidelijk. Na een km (het gehele effect en proberen duurde ca. 30 seconden) echter geen last meer en verder op de rit naar Mulhouse geen problemen meer gehad. Het lijkt op een resonantie in het cc systeem, dan zou het op het ’voetgas’ niet optreden. Maar dat heb ik die paar seconden niet goed kunnen proberen. Mogelijke oorzaken: het is nu in een paar duizend km tweemaal gebeurd. Roetfilter regeneratie veroorzaakt snelheids-regelresonatie? Kan, gezien de tussentijd in km. EGR klep? Hoop ik niet want dan wordt het erger. Andere storingsoorzaken zoals elektronica van de automaat kan ik niet bekijken. Komende week regulier onderhoud en eens kijken wat de computer uitlezing zegt.
Navigatie
De navi wilde met de Noordfranse CD bij Rheinau wel de kaart weergeven, maar geen route berekenen. Een paar vastlopers en uit-aan als harde reset wilde het 100 km later wel. Geen verklaring, deze officiële Navteq schijf gebruikte ik voor het eerst.
Roetfilter.
Regeneratie gebeurt toch ook als er minder als 50 km actieradius is. Met een verbruik dan 11-14 liter/100 km kan de volgende pomp dan net te ver zijn. Anderzijds heb ik hem nog nooit echt leeg durven rijden. De gele waarschuwingslamp gaat branden als er nog 10 liter in zou zitten. Als de “autonomie” weergave bij het bereiken van de minimum waarde 50 km dan verdwijnt, is die 50 km er wel uit te rijden ook. Dan is nog steeds maar 55 tot 57 liter te tanken, dus dan zou er nog 30 tot 40 voorzichtige km in moeten zitten. En misschien kan er wel meer als 60 liter uit een randvolle tank gereden worden, maar dat durf ik alleen met een benzineauto te proberen. Ik wil hem niet leegrijden i.v.m. droogloop van de inspuitpomp en mogelijk ontluchten.
Franse tolwegen.
Die zijn wel duurder, maar het rijdt stukken lekkerder dan in Duitsland. Op een gewone werkdag kon ik bv. constant 130 – 140 op de cc aanhouden, uren aan een stuk. En bijna alles op de RECHTER weghelft, want er rijden weinig vrachtauto’s. In Duitsland heb je alleen maar trucks op de rechter rijbaan, voortdurend Baustellen met snelheidsbeperking, en eigenlijk kun je alleen op de driebaans stukken sneller doorrijden. Geef mij Frankrijk maar.
85000 27 jan.2009 Update.
Er is niet veel te melden, alles blijft werken. Nu bij 81000 is pas de tweede oliewissel uitgevoerd. Ik heb het nagevraagd bij de dealer: afgezien van de oliewissel bij 40000 is er verder nooit gewisseld. Oliewissel gaat volgens boordcomputer en staat volledig los van onderhoudsbeurten. Het volgende onderhoud staat over ca. 8000 km gepland. Kennelijk is maar heel weinig onderhoud nodig. Ik heb de dealer gevraagd of de olie tegenwoordig zoveel beter is? Of de auto’s zoveel anders? Of hebben we altijd veel olie "weggegooid" d.w.z. voor niets gewisseld, alleen om business te maken? Volgens hem het laatste. Ik heb bij de vorige oliewissel aan hem getwijfeld, maar hij zou gelijk kunnen hebben.
De winterbanden hebben nu hun 2e seizoen met nog 6 mm voor en 7 mm achter profiel. De zomerbanden kan ik nu niet meten, maar die zijn nu op ca. 3 mm en bijna op. In April bekijken we dit en dan gaan ze er misschien niet terug onder. Het op de snelweg een 20 seconden licht stoten als het roetfilter gaat afbranden is sinds September niet meer gebeurd. Misschien is het met een software-update gecorrigeerd.
Bijtelling.
Die is duur bij een 40k auto. privé heb ik hem niet nodig en daarom met ingang van Januari uit de bijtelling gehaald. Dat moet je aanmelden bij de belasting. Nu moet ik dus km bijhouden en dat is bewerkelijk. Tip: ik vergat altijd de km-stand op te nemen voor het motor afzetten, maar kwam erachter dat de km-stand altijd even verschijnt als de deur even open, of even dicht gedaan wordt. Verbruik in Frankrijk of Duitsland 1 op 14 bij 140 - 150 op de teller = 130 - 140 echt. Van Polen terug constant 150 en een paar uur 170 op de teller 1 op 13. Net gelzen dat de 5 % biodiesel bijmenging (B5 code op pomp) een licht hoger verbruik kan maken. Is maar een paar procent, dus bijna niet hard te maken. De 10 - 15 ct duurdere "super" of "premium" diesel heeft geen bijmenging maar is nog echte diesel. Ik ga het eens een tank of wat proberen.
Resumerend: wat waren nu problemen?
1.)Bij aflevering: binnenverlichting draadje los. Direct gemaakt.
2.)km 25000 Roetfilter. Hadden veel merken. Na ombouw geen probleem.
3.)km 50000 Wieluitlijning . Na 3e keer uitlijnen (in 1 week, maar 1 x berekend, bij Profile) staat het stuur recht en rijdt ie recht.
4.)Omstreeks km 60000: Licht schokken bij filter afbranden. Duurt 10 - 20 sek, gas terug nemen, auto blijft rijden, is maar 4 x gebeurd, nu weg.
5.)Eind December bij km 81000: olie stuurbekrachtiging te laag, stuurde (veel) te zwaar bij snel sturen = langzame korte bochten. Is opgevuld, en bij beurt kijken waar het verdwijnt.
Nooit stilgestaan, geen lampen kapot, geen elektrische storingen, geen rammels. Conclusie: ik vind het een goede auto.
Ervaringen 90.381 km
19 Juli 2009: foto’s toegevoegd.
De Croma rijdt zeer weinig, crisis weet je wel. Ook sinds 1 jan.2009 uit de bijtelling gedaan, dus lastig km schrijven. De auto rijdt slechts 1x per 2 a 3 weken. Sinds januari 1 x Polen retour, Hannover en Zuid Duitsland. Verder een enkele keer 100 km in NL. Oftewel: ik rijd hem echt niet prive. Goede deal voor het milieu, want voor het korte werk is er een 1990 Peugeot 205 van EUR200 bijgekomen. Plus 600 APK-gerelateerde kosten natuurlijk.
Rechtuit rijden en stuur recht van de Croma is Okt.2008 opgelost, maar was ik vergeten te beschrijven. Profile uitlijnbank 1e keer: na montage winterbanden controle en alles in spec. OK, rijden: niet goed. Weer op uitlijnbank: maar nu met maar 1 wielbout per wiel terug vast te draaien na demontage wieldoppen(stalen winterwielen, en ja die bouten houden de wieldop erop). Was niet nodig vlg deze monteur (1e keer andere monteur wel). Wielen nu niet in spec. (want wielen zaten los natuurlijk). Deze losse wielen heeft hij goed gesteld. Het was iets beter. Terug, 3e keer op bank, nu door hoofdmonteur. Ja, wielen moeten toch wel goed terug vast gezet worden(tis nie waar). Alles nog binnen spec. Ivm met licht naar rechts trekken, en stuur links staand bij rechtuit, is toespoor links naar 0 gesteld = rand van spec. (specificatie). Sindsdien stuur recht en rijdt rechtuit. Berekend is slechts een uitlijnbeurt.
Opm: toespoor, wielvlucht ed. zijn nodig voor gewenst stuur en weggedrag, maar in feite staat wiel niet rechtuit. Dat kost (beetje) brandstof. Het valt op dat auto's met naafmotoren (elektromotor per wiel) een verbruiksvoordeel haalt, omdat stabiliteit en sporing softwarematig te regelen zijn, en het wiel dus rechtuit kan staan = minste weerstand. De Segway gebruikt dit principe om overeind te blijven.
Conclusie: zal wel, maar nu rijdt ie zoals het moet. Comfortabel met 2 vingers rechtuit.
PROBLEMEN
Van de binnenverlichting zat een draadje los, is gemaakt.
Een paneel onder middenconsole naast het gaspedaal zit net niet netjes vast. Verder tot nu toe geen uitval of stilstand.
Roetfilter.
Wel affaire milieu: regeneratie = afbranden roetfilter gebeurt door tijdelijk extra diesel in te spuiten. Na 20.000 km kwam het gele motorlampje aan en zakte het vermogen tot ca. 20 PK = max 110 op vlakke weg. En in Duitsland is de weg niet vlak. Maar na een paar km was het vermogen er weer. Na herstart opnieuw paar km wachten op vol vermogen. In de garage was intussen bekend dat de 5-cilinders hiermee te kampen hadden na lang rustig rijden. Maar met deze motor is alles rustig rijden behalve Duitse snelweg. Middels werkplaatscomputer regeneratie = 10 minuten 3500 tpm en uitlaatgastemperatuur hoog genoeg om een krant mee aan te steken. Echter na een week hetzelfde. En ik was er ondertussen via internet en autotijdschriften achter gekomen dat het een algemeen probleem was van 2007 diesels: alle VW merken, Renault, Opel, etc. Te lang, te rustig, te korte afstanden en het roet afbranden in het filter lukt niet. Gevolg: roet zet af via de uitlaatgas-terugvoering in het inlaatspruitstuk. Oplossing: regelmatig stevig stuk snelweg met 180 affakkelen = goed voor het milieu (voorschrift Passat handboek)
Bij 25.000 km een dag inbouw nieuw inlaatspruitstuk en nieuwe software lijken het opgelost te hebben. Oude inlaatspruitstuk zat paar mm roet in! Wel is regeneratie nu nog beter zichtbaar in het verbruik: Af en toe zie je bij 60 – 90 km/u constant een verbruik van 11 – 15 ltr/100 km over 5 – 10 km. Dat toont dat er lekker gestookt wordt. Alles voor het milieu natuurlijk. Let ook op als de boordcomputer “minder dan 50 km” in de tank toont: dat kan wel eens heel veel minder dan 50 km zijn.
Andere problemen zijn er niet. Goedbeschouwd tot nu toe even probleemloos als de Toyota.
40.000. 30 Nov.2007
Oliewissel.
Eerste oliewissel staat in het dashboard aangekondigd. Daar schrik je wel van, want een rood olielampje (oliekannetje) gaat branden. Je denkt meteen dat de motor op vastlopen staat. Tussendoor wel gepeild, maar nooit hoeven bijvullen.
Winterbanden.
Met ca. 34.000 zijn de winterbanden 205/55-16 op stalen velgen erop gegaan. Dat is niet een probleem. Echter tov de originele maat 215/50-17 is de omtrek ca. 3 % kleiner. Altijd een goede manier een auto op te voeren: kleinere wielen eronder. Hij trekt 3% harder op door kortere overbrenging, 3% hogere topsnelheid en 3 % zuiniger. Helaas is Europa nu ook 3% groter. Serieuzer: als ik hiermee 15000 km rij en betaal leasecontract meer-km 11 ct/km dan kost me dat 450 km x 11 ct = 50 euro onterecht. OK, op totaalkosten spijkers op laag water zoeken. Bandenhandel vertelde me nog dat men o.a. ook 16 inch wielen gebruikt omdat op de 17 inch onder sommige autos geen sneeuwkettingen kunnen. En winterbanden kunnen beter wat smaller zijn, maar 10 mm is niks.
Wel heb ik wieldeksels erbij gekocht voor ca. 100,= totaal, prijs valt mee. Het zag er werkelijk niet uit met die zwarte stalen wielen.
Bandenspanning.
Zoals al 15 jaar, na nieuwe of gewisselde banden altijd eerst naar de pomp om zelf de bandenspanning te doen. Ik kan me niet heugen dat de bandenspanning goed was na wissel. Altijd veel te laag, of 1 band fout. Ze vullen die banden ook in hun lekker warme werkplaats met lucht van 20 gr. C en sturen je dan naar buiten bij -5 gr., scheelt ook zo 0,3 tot meer dan 0,5 bar. Het is maar hoe warm de lucht uit de compressor is. Ook al eens 2 + 2 verschillende banden erop gehad (185/65 en 195/60 of zo). Zo ook nu weer. Rondom 1,8 - 2,1 bar. Benodigd is echter in deze maat zomerbanden 2,7 voor en 2,6 achter, bij winterbanden moet dat 0,2 hoger = 2,9 en 2,8. Dus gewoon 1 bar te weinig. Opmerking: op slappe banden worden de km ook wel weer 3 % korter, dus het valt in verbruik niet zo op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.