Fiat Croma 2.0 i.e. 16V (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Croma 2.0 i.e. 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 202.145 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
45000 kilometer in een oude Fiat en zichzelf van ellende nog niet opgehangen?, hoor ik u denken.
Neen.
Ik heb namelijk nog nooit een auto gehad heb die mij zoveel plezier geeft. Een super wegligging (ondanks dat ik op M+S banden rij), enorme prestaties, prima sound en heel veel ruimte. Op een enkele passagiere na, wil ik niemand aanraken als ik rij, en dat lukt met deze bak. Want groot is hij. Je ziet het er niet aan af, maar een oude Croma is groot. Is breed. Is best hoog. Zet hem alleen op een parkeerplaats en je ziet een Fiatje. Zet hem in een rij en het is geen kleine jongen. Knap staaltje design.
Eerlijk gezegd viel ik meteen op de kleur (wordt ook een dagje ouder) en het dashboard (lekker recht en overzichtelijk).
Voor mijn vorige werk zat ik wekelijks in Duitsland. Wow! Met 180kmh op het gemakkie achter de BMWs, Audis en MBs aan. En nu ik niet meer regelmatig in Duitsland zit, maar patsen bij een stoplicht. Want de 2.0i 16V trekt door tot 7.000 toeren. En precies ook. Jammer dat ik in de tweede versnelling de 100kmh aantik, maar dan meteen geconfronteerd wordt met afknijpen van de brandstoftoevoer. Dat is niet fijn: alsof er een remparachute opengaat. Bij 95kmh schakelt ik toch maar naar de derde versnelling.
Het einde van mijn lofzang?
De oude Fiat Croma is nog steeds representatief en inmiddels unieker dan een Hummer of Ferrari.
PROBLEMEN
220.000 koppeling € 550
225.000 uitlaat midden € 615
235.000 apk (remklauw en remkrachtregelaar) € 560
(dat is dus € 0,04 / km!)
Leuke anekdotes:
- Tijdens de aanschaf van de koppelingsset sprak ik de vorige eigenaar. Die had er bij ongeveer 160.000 een nieuwe motor ingelegd. En ik vond de €950 aanschafprijs duur? Hij had er ook een nieuw verwarmingsblok in moeten monteren (€1000): zet altijd de verwarming af als je start bij dit soort elektrische units!
- Toegegeven: een keer heb ik bijna met een aansteker bij de tank gestaan. Gebrek aan trekkracht, lage top, alsof de Croma op 3 cilinders reed. Was ook zo! Tijdens het vullen van olie, wat regelmatig moet gebeuren, drupte er olie onder een mooie afdekplaat rechtstreeks in het gat waarin de bougie verstopt zit. En dat is niet goed voor een optimale ontsteking. Dus vanaf dat moment met een doorgesneden Cola fles (makkelijker dan een trechter) en een doekie olie bijvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.