Fiat Croma 2.0 i.e. 16V (1995)

autoreview

Fiat Croma 2.0 i.e. 16V (1995)

Signalement

UitvoeringCroma 2.0 i.e. 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf202.145 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

45000 kilometer in een oude Fiat en zichzelf van ellende nog niet opgehangen?, hoor ik u denken.
Neen.
Ik heb namelijk nog nooit een auto gehad heb die mij zoveel plezier geeft. Een super wegligging (ondanks dat ik op M+S banden rij), enorme prestaties, prima sound en heel veel ruimte. Op een enkele passagiere na, wil ik niemand aanraken als ik rij, en dat lukt met deze bak. Want groot is hij. Je ziet het er niet aan af, maar een oude Croma is groot. Is breed. Is best hoog. Zet hem alleen op een parkeerplaats en je ziet een Fiatje. Zet hem in een rij en het is geen kleine jongen. Knap staaltje design.

Eerlijk gezegd viel ik meteen op de kleur (wordt ook een dagje ouder) en het dashboard (lekker recht en overzichtelijk).

Voor mijn vorige werk zat ik wekelijks in Duitsland. Wow! Met 180kmh op het gemakkie achter de BMWs, Audis en MBs aan. En nu ik niet meer regelmatig in Duitsland zit, maar patsen bij een stoplicht. Want de 2.0i 16V trekt door tot 7.000 toeren. En precies ook. Jammer dat ik in de tweede versnelling de 100kmh aantik, maar dan meteen geconfronteerd wordt met afknijpen van de brandstoftoevoer. Dat is niet fijn: alsof er een remparachute opengaat. Bij 95kmh schakelt ik toch maar naar de derde versnelling.

Het einde van mijn lofzang?
De oude Fiat Croma is nog steeds representatief en inmiddels unieker dan een Hummer of Ferrari.

PROBLEMEN

220.000 koppeling € 550
225.000 uitlaat midden € 615
235.000 apk (remklauw en remkrachtregelaar) € 560
(dat is dus € 0,04 / km!)

Leuke anekdotes:
- Tijdens de aanschaf van de koppelingsset sprak ik de vorige eigenaar. Die had er bij ongeveer 160.000 een nieuwe motor ingelegd. En ik vond de €950 aanschafprijs duur? Hij had er ook een nieuw verwarmingsblok in moeten monteren (€1000): zet altijd de verwarming af als je start bij dit soort elektrische units!
- Toegegeven: een keer heb ik bijna met een aansteker bij de tank gestaan. Gebrek aan trekkracht, lage top, alsof de Croma op 3 cilinders reed. Was ook zo! Tijdens het vullen van olie, wat regelmatig moet gebeuren, drupte er olie onder een mooie afdekplaat rechtstreeks in het gat waarin de bougie verstopt zit. En dat is niet goed voor een optimale ontsteking. Dus vanaf dat moment met een doorgesneden Cola fles (makkelijker dan een trechter) en een doekie olie bijvullen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.