Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion (2007)

autoreview

Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion (2007)

Signalement

UitvoeringCroma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tja wel wennen maar ook blij

  • 65.000 km

Hoe is het zo gekomen?

Dat is nogal een omschakeling. Van een premium Duitser naar een luxe Italiaan met Duitse genen. De reden van de wisseling is dat ik weinig geld wilde bijleggen, wel veel ruimte en comfort wilde. Ik had 2 keuzes, een Peugeot 607 of een Fiat Croma. 2 auto's met een belachelijk lage marktwaarde.

De auto?

Ik kwam deze blauwe tegen en heb de gok maar genomen. Nu 3000 km gereden en ik moet zeggen hij rijdt verbazend lekker. Ik was 200 pk gewent vanuit de Audi, de Fiat is vanzelfsprekend langzamer maar de 150 pk jtd is wel een soepele motor die goed trekt.

Uitrusting

Hij zit redelijk vol. Zo'n luxe bekleding, beetje Alcantara achtig, glazen dak, navigatie, parkeersensoren achter, lichtmetalen velgen en nog een heleboel andere leuke zaken. Vergeleken met een Audi enorm luxe en natuurlijk zit het er allemaal gewoon op voor een faire prijs.

Verbruik

Het verbruik is zeer positief, ik rijd (ondanks de automaat) 1:16. Dit vind ik erg netjes, ook vergeleken met de Audi, daar reed ik met moeite 1:14 mee. En deze was dan ook nog handgeschakeld, maar Quattro en 6 cilinders is niet echt een ideaal spaar concept.

Motor en transmissie

De motor is sterk. Ik was echt wel wat pk's gewend maar dit valt niet tegen. Hij loopt lekker makkelijk de toeren in en pakt snel op. De automaat is niet state of the art. Een veel gehoorde klacht over deze 6 traps automaat dat die wat hoog in de toeren loopt. Ik vind het wel meevallen maar persoonlijk zou ik rond de 80 al in de 6 rijden, de automaat houdt hem dan in de 4. Het sequentiele schakelen werkt prima. Reageert mooi snel en metname in de bergen (afdalen) is het handig. Hier in Nederland gebruik ik het eigenlijk niet, temeer omdat de automaat opzich prima schakelt.

De ruimte is fantastisch. Wat een mpv achtige ruimte. Ik heb een licht interieur met glazen daken en dit helpt natuurlijk ook. Maar wat een verlichting tov van het premium maar o zo krappe interieur bij de Audi. De stoelen zijn wel duidelijk minder en daar moet ik erg aan wennen. Het hoge zitten is overigens erg fijn en daar wen je zo aan.

Kortom, ik ben positief over de auto, zeker gezien wat zo'n Croma 2e hands kosten. Wel benieuwd hoe goed de kwaliteit is, zowel mechanisch, elektronisch als ook het interieur. Maar goed, we zien wel.

Voor mensen die een Croma overwegen, koop een mooi luxe volle Croma. Die zijn er meer dan voldoende. Een kale dynamic bv. zou ik niet zo snel voor kiezen. De automaat is een goede keuze maar bedenk wel dat dit 1 liter op de 100 km scheelt.

toch maar wat aanpassingen

  • 68.000 km

Na 2 maanden rijden kan ik maar niet wennen aan de auto stoel. Ik ben toch echt te lang, metname mijn benen. Vanmorgen bij ASS in Houten geweest. Perfecte stoel aangeschaft en die is nu net ingebouwd. Wat maakt een stoel veel uit over hoe fit je uit een auto stapt. Ik mis nu de zij-airbag maar win weer aan veiligheid omdat de hoofdsteun moet zitten waar hij hoort en mijn de hele stoel als geheel beter bij mij past. Een leuke ervaring om met echte specialisten te werken. Raar eigenlijk dat mensen met het grootste gemak duizenden euro's op grote wielen stukslaan maar moeilijk doen over een goede stoel (die je ook nog kunt overzetten).

Daarnaast ga ik naar Squadra tuning in Nunspeet. Van 150 naar 180 pk lijkt me heerlijk, alhoewel ik dit puur uit luxe doe en niet uit noodzaak.

Verbruik perfect, soms bij 1:17, de ruimte blijft heerlijk. En het gezeur over de navigatie en autotelefoon deel ik niet. Zat er voor nop op en werkt prima, meer dan goed genoeg.

Al met al, zeer tevreden.

Tuning is leuk

  • 72.000 km

Ik heb eergisteren mijn auto laten chippen bij Squadra tuining in Nunspeet. Dat heeft mij geen windeieren gelegd. Van 150 naar 185 pk en heel veel meer koppel (nu 390 nm). Dat maakt een verschil met rijden zeg! Ik vond de Croma zeker niet langzaam, maar nu is hij ronduit snel. Ook heeft Stefan het gaspedaalrespons aangepakt en de auto reageert nu sneller wat makkerlijker rijdt. Ga binnenkort naar Duitsland, eens kijken hoe hard de bus gaat (volgens mij nu dik over de 200). Als je ook de verhalen hoort over partijen zoals Ziptuning en andere 'standaard' leverancieres, dan ben vind ik het niet erg om iets meer te betalen.

Nog wel een paar issues aan de auto gehad. De zonneklep viel naar beneden (onvoorstelbaar Italiaans), en de parkeersensor achter zat los en viel in de bumper. Allemaal onschuldig maar wel een beetje suf.

Auto rijd nu 1:16 gemiddeld wat prima is. Ruimte is super, stoel van ASS een hele verbetering. Volgende week zet ik er andere speakers voor in, subwoofer en dan is de auto helemaal tip top.

Scandinavie trip ging goed

  • 88.000 km

Na de aanschaf zo'n 5 maanden geleden heb ik er 28.000 km gereden met de auto. Mijn vakantie naar noorwegen heeft voor 4500 km gezorgd en heb de auto goed leren kennen en waarderen.

Motor: na de tuning voldoende sterk maar ik vind hem toch wel wat rauw. Was natuurlijk een 6 cilinder gewend die mooier liep.

Verbruik: ik rijd tussen de 1:15 en 1:16, met een uitschieter naar 1:17. Prima verbruik voor een grote auto met automaat.

Automaat: prima ding, ik was de 5-trap automaat van mercedes gewend en ik moet zeggen dat deze mij goed bevalt. Het is een 6-traps automaat en je kunt ook zelf schakelen, metname in de bergen is dit fijn en kun je echt op de motor afremmen, zonder overruled te worden door de automaat.
Comfort: dat is een sterk punt, je zit mooi hoog met goed zicht en dekids hebben een zee van ruimte. Top dus


Nadelen: tja de fun van het autorijden is er niet echt en de afwerking laat te wensen over. De mechaniek en zelfs elektronica is tot nu toe probleemloos.


Ergo:zwaar ondergewaardeerde auto. Voor zo weinig geld vind je geen vergelijkbaar alternatief. Zelfs een 607 is vaak duurder, of bv een grandeur.

Toch mankement

  • 103.000 km

Mijn vrouw is door de croma getrakteerd op een plotseling uitvallen van de stuurbekrachtiging. Gelukkig nog in de bovag garantie dus top opgelost door herwers in doetinchem. Voor de rest helemaal top. Het is een heerlijke reisauto en een heerlijke gezinsauto. Ik moet ook zeggen dat de chiptuning een echte aanrader is.

Ergo, nog steeds een aanrader en tweedehands is deze auto voor een appel en ei te koop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.