Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
Fantastische ruime auto met prima rijkomfort alleen de techniek is een drama, ik kom gemiddeld eens per week bij de dealer en heb nu een nieuwe knipkaart ontvangen.
PROBLEMEN
Alleen de techniek is een drama, ik kom gemiddeld eens per week bij de dealer en heb nu een knipkaart ontvangen.
vervangen:
versnellingsbak,
sensoren
remschijven
stuur
airbag
verlichting
motorisch onderdelen, een hele waslijst
auto is totaal uitgevallen en op transport gegaan, 5 wkn zonder auto
stoel
ruitenwissermotor
ruitenwisserarmen
dynamo
En dan heeft Fiat het over 5 jaar garantie en 500 000 km, tegen die tijd is alles bij mijn Croma als 4 keer vervangen en wat doet Fiat auto Nederland ?......... vooral nadenken hoe ze dit gaan oplossen en de dealer alles in de schoenen te schuiven!
En dan met veel tam tam praten over de deze garantie terwijl dit in Italië al sinds de introductie van de Croma geregeld is!
Complimenti Fiat!
update
- 145.000 km
Op dit moment staat de auto drie weken in de garage en zijn de volgende zaken vervangen:
remschijven en blokken voor en achter (3e keer)
Aircopomp, moet worden vervangen maar is niet op voorraad dus maar weer wachten. Aandrijfassen worden geheel vervangen want daar zit onbalans in en dat is een continue probleem sinds 2006 maar nu is het gevonden....
De croma hield spontaan in, lastig op de snelweg als de auto niet harder gaat dan 50 km per uur en na lang speurwerk blijkt het de EGR klep te zijn. Dit is al eerder een probleem geweest maar er gaat en nieuwe in. Hopelijk is dit het laatste lijstje maar dat verwacht ik niet.
wachten......
- 145.000 km
Mijn Croma gaat nu zijn 5e week in en de EGR klep kunnen ze nog steeds niet leveren. Waarschijnlijk ligt de gehele productie van Fiat Alfa, Lancia, Iveco stil want in iedere moderne diesel zit zo'n EGRklep. De monteur is zo slim geweest om de klep uit een voorraadauto te halen want volgens de importeur moest ik maar wachten, ze konden niets doen, of wilden niets doen. Leuk die irritante reclame over de Xfactor is meer de Wfactor van wanhoop en wachten.
De auto gaat nu zijn laatste test doorstaan en waarschijnlijk komt hij vrijdag 6 mart terug als het nog een week duurt dan is het vrijdag de 13e de dag voor mijn Croma
Fiasco
In
Auto
Techniek
en weer naar de garage
- 150.000 km
Vandaag mijn auto ingeleverd nadat de bandenspecialist de achterband weer rond heeft gemaakt en er nog steeds een irritante tik in de auto zit. Nu blijkt het wiellager mede problemen te geven. In de afgelopen weken heeft men ook nog de achterruitenwissermotor vervangen, ik moest er wel bijna 4 weken op wachten omdat het artikel niet op voorraad was. Ik snap dat het slecht gaat met Ferrari want als zij ook zolang moeten wachten op simpele onderdelen...... Ondanks de toezegging van verlengde garantie door de importeur is dit sinds december 2008 nog steeds niet geregeld. Complimenten heren C van G en G den H uit L (bij Amsterdam) want men is o zo bang dat hun naam op het net staan want dan gaat men daar iets aan doen, en snel ook. Zorg dat je je tijd aan de juiste zaken( klanten) besteed. Wat betreft de samenwerking met Chrysler en misschien Opel deze kom dan zeker niet op mijn lijst voor. Fiat kan beter zorgen dat het fundament stevig genoeg is om verder te bouwen en waarschijnlijk gaan ze zeezand in het beton verwerken zoals ze met alle gevolgen van dien in Italie doen. Gelukkig heeft Fiat geen invloed op de eetcultuur want die is puur en kwalitatief hoog, daar kan men te T en L nog heel veel van leren. tot de volgende keer wanneer ik mijn jubileum van 75 bezoeken aan de garage ga volmaken Feestje Fiat?
eind in zicht maar....
Na een gestrande vakantie waarbij de Croma weer in Italie achterbleef. De auto was stuk maar de garage in Terni: Gruppo Central Motors kon mij pas na 10 september helpen terwijl ik bij hun kwam op 25 augustus. Na 3 weken kwam de auto helaas weer terug in Nederland en het probleem was in 10 minuten opgelost. De Chef werkplaats in Italie zij nog : u kunt mij niet de schuld geven van alle problemen want ik heb de auto niet gemaakt, wat een vertrouwen in je merk!
Ik heb nog verschillende keren de garage bezocht. Nu is de discussie over een defect roetfilter en Dekra wil eerst een foto, halve dag je auto kwijt voordat e.a. zal worden opgelost. Fiat heeft een finacieel voorstel gedaan maar dat kost mij veel geld naast de tot nu toe geleden schade minimaal € 9000,-. Het voorstel is Compensatie voor het verschil tussen de inkoopprijs (handel) en de gemiddelde verkoopprijs. Nu is de waarde na 2 jaar strijd steeds minder geworden dus ik zit met een kater, zowel financieel als service-technisch dus ga ik nu kijken naar een ander merk zonder deze waslijst van problemen zodat ik de schade kan beperken. Opties zijn Volvo of Toyota. Als Italofiel moet ik mijn Italiaanse vrienden gelijk geven want zij zeggen altijd:Koop Italiaanse etenswaren maar geen techniek want dat was, is en blijft een drama. Een fiatrijder minder vinden ze in Lijnden helemaal geen probleem want echt oplossen willen ze niet. Klanten zij gelijk aan hun auto's: lastig, noodzakelijk kwaad en een wegwerpartikel. Om de directeur service te citeren: dossiers kunnen nog veel dikker worden dan 125 pagina's
Met recht bent u de winnaar van de chromeeikel in service verlening. U kunt die tzt verwachten als de Croma Lijnden nog gaat halen.........
Ik kijk uit naar de begrafenis van mijn croma en het zorgeloos rijden in een andere auto, dat kan alleen maar beter en dat ben ik niet meer gewent.
Eindelijke afscheid van de Croma maar nog een klei
- 180.000 km
Na heel veel wikken wegen en besluiteloosheid van Fiat Nl is de auto terug naar de dealer voor een bodemprijs. Maar wat nog erger is het bedrag dat we hadden afgesproken is niet uitgekeerd maar € 1000,- minder dus het gezegde de ware kooplui leert men kennen bij het scheiden van de markt is van toepassing op Fiat en zijn dealer organisatie. Ik was een fan maar door het croma drama en de handelwijze van Fiat is dat nu geheel over. Mensen die een Fiat, Alfa of Lancia willen kopen geef ik een advies DENK GOED NA want het zijn leuke auto's maar reserveer veel tijd om je dealer te bezoeken en reserveer een substantieel bedrag om het onderhoud en vervanging buiten de garantie, die toch niets voorstelt, te bekostigen. FIAT wint met vlag en wimpel de gouden eikel. Ik rij nu Volvo en ja ik rij, sta niet iedere dag bij de garage iets waar ik aan moest wennen dat je met de auto een paar keer naar de garage moet voor een beurt. Ik kan alle Croma rijders een Volvo aanbevelen: ruimer dan de Croma, betere rijeigenschappen, 500% betrouwbaarder, klasse afwerking en niet iedere dag in de garage staan
Gelukkig ga ik deze zomer met de Volvo V 70 naar Italia en hoef ik niet weer dagen in de garage te hangen om vervolgens met een leenauto van de ANWB naar huis te gaan. Autorijden kan dus ook leuk en plezierig zijn behalve bij FIAT ALFA en Lancia
P.S. Customer care van Fiat als jullie dit weer lezen, want daar hebben jullie wel tijd voor om het net af te zoeken of er iets negatiefs staat over jullie merken ( en dat is meer dan een fulltime baan) zorg dan dat afspraken en beloftes worden nagekomen. Is een kwestie van klanten serieus behandelen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.