Fiat Croma 1.8 16v Dynamic (2009)

autoreview

Fiat Croma 1.8 16v Dynamic (2009)

Signalement

UitvoeringCroma 1.8 16v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst184.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Croma (2009)

  • 147.500 km

Ik rijd al jaren een auto van de zaak. Momenteel rijd ik een Volvo V70. De auto die wij privé reden was een Fiat Panda. Midden vorig jaar vroeg mijn vrouw steeds vaker de Volvo mee als ze naar haar werk moest. De reden bleek dat ze zich niet meer veilig voelde in de Panda. Op de weg naar haar werk steken nogal eens wilde zwijnen en herten de weg over. En als er wat gebeurde zat ze toch liever in de Volvo.

Omdat ik wel eens in het buitenland onderweg ben, kan ze niet altijd over de Volvo beschikken. Daarom ben ik voor haar op zoek gegaan naar een veilige betaalbare auto.
Voorwaarde was dat de crashtest 5 sterren scoorde.

Nu hebben wij bijna ons hele leven privé een Fiat gereden. (Tussendoor een uitstapje gemaakt naar Volkswagen Golf, Saab 99 en Opel Meriva).
Ondanks bijna een leven lang Fiat, heb ik niet een de Fiat Croma gedacht. Een grote Fiat heeft nu eenmaal de naam geld te verslinden. En ik moet zeggen dat de Multipla die we ooit hebben gehad inderdaad verreweg de meeste onkosten heeft gehad.
Nadat ik echter had vastgesteld dat de Croma 5 sterren opleverde bij de botsproef en de ANWB erg positief over de auto oordeelde in een occasiontest ben ik toch maar eens gaan kijken.

Evenals een andere Fiat Croma review-schrijver heb ik de auto gehaald bij dezelde dealer uit Lopik en ook onze Croma is uit Duitsland geïmporteerd.
Over de proefrit was ik aangenaam verrast. Natuurlijk mag ik deze auto niet vergelijken met de V70, maar hij reed echt boven verwachting goed. Ook na 9 jaar hoor je geen piepje of kraakje. Een heerlijke reisauto en ik begrijp mensen goed die deze auto ondergewaardeerd noemen.

De 1.8 benzine motor is voldoende maar niet meer dan dat. Bij verkeerslichten ben je nooit als eerste weg maar eenmaal op snelheid is het meer dan prima. Op de snelweg heb ik wel de neiging naar de zesde versnelling te moeten schakelen, maar deze ontbreekt helaas. Ik weet het , ik vergelijk appels met peren maar ik ben nu eenmaal aan de V70 gewend.
De stoelen in de Croma zijn ruim voldoende, de ruimte in de auto bijna ongeëvenaard. Passagiers achterin zitten vorstelijk. De bagageruimte is geweldig.

Vrienden van mij hebben mij afgeraden een grote Fiat te kopen en zoals geschreven had ik wat onderhoud betreft ook geen heel goede ervaringen met de Multipla. Uiteindelijk toch besloten de Croma te kopen (km stand 121.261) . Daarbij speelde twee dingen een rol. Het is gewoon een heerlijk rijdende auto en de auto werd geleverd met een half jaar garantie en een grote beurt. Achteraf ben ik maar wat blij dat er zolang garantie op zat. Alhoewel op zich geen hele grote dingen heeft de dealer in Lopik toch het een en ander moeten repareren. Hij deed dit overigens zonder te morren en ik moet zeggen dat ik over de service zeer te spreken ben. Vervelend is wel dat Lopik niet echt om de hoek is en je er gewoon tijd mee kwijt bent. Maar de keren dat ik er was kreeg ik indien nodig zonder kosten een leenauto mee.
In de garantie periode van 28 oktober 2017 tot 28 april 2018 zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd: Raammechanisme afgesteld, handrem gerepareerd, versnellingsbak afgesteld, oliedruksensor vervangen en de airco condensor vervangen.
Na de garantie periode hebben zich geen problemen meer voorgedaan. Motorisch hebben we nooit enige problemen ondervonden. Starten en lopen.

Toen we de auto kochten stond deze op Zeta banden. Dit Chinese merk heeft mij niet kunnen overtuigen en dan druk ik mij voorzichtig uit.. In Mei dit jaar zowel nieuwe zomer- (Hankook Prima 3) als winterbanden (Petlas W641) gekocht. Totale prijs voor acht banden EUR 595,-

Twee maanden geleden hebben we onze eerste jaarbeurt en APK laten uitvoeren bij de deaier in Lopik. Totale kosten EUR 307.

Het verbruik ligt tussen de 1 op 10 (stad) en 1 op 15 (snelweg 90 km per uur). Gemiddeld moet, bij een rustige rijstijl 1 op 12,5 haalbaar zijn.

De langste rit die we tot nu toe hebben gereden is naar het zuiden van Tsjechië en weer terug. Het is bepaald geen straf om dat in deze auto te moeten doen.
Op de provinciale- en snelweg voelt de Croma zich uitstekend thuis. In de stad en bij het zoeken van een parkeerplaatsje had de Panda zo zijn voordelen.

Omdat ik na de aanschaf van de Croma de Volvo uit de bijtelling heb gehaald rijden we nu rond de 25 .000 kilometer per jaar. Het is de bedoeling dat we deze auto de komende jaren nog blijven rijden. Maar eens kijken of dat ook gaat lukken.

Wordt vervolgd.

Fiat Croma (Update)

  • 164.500 km

We zijn 10 maanden en 17000 kilometer verder en er zijn toch wel wat dingetjes geweest. In Juni vond ik de airco niet erg goed meer werken. De oorzaak bleek een teveel aan koelmiddel te zijn. Ik wist het niet, maar te veel koelmiddel schijnt er ook voor te kunnen zorgen dat de airco niet goed meer werkt. De aircobeurt, lampje vervangen en een half litertje olie waren goed voor EUR 74,87. Een week later brak de handgreep (binnenzijde bestuurdersportier) spontaan af. Bij de sloop een vervanging kunnen regelen. EUR 30,-.
In augustus zijn we de met de Croma naar Italië gereden. Tijdens de rit er naar toe hebben we niet alleen snelwegen gepakt maar ook redelijk veel B- en C-wegen om wat van de omgeving te kunnen zien. De auto heeft het goed gedaan. Na een stevige rit in de bergen hoorden we een stukje metaal onder de auto vandaan vallen. Dat was vlak voordat we weer naar huis zouden gaan. Verder weinig gevoeld maar voor de zekerheid toch maar even naar de garage gegaan voor een check. Toen de auto op de brug stond zag ik het al. De chassisveer rechts achter had het begeven. Bij het demonteren van de wielen bleken ook remblokken absoluut aan vervanging toe te zijn. Gezien de kosten hebben we alleen de kapotte chassisveer rechts laten vervangen en vanzelfsprekend de remblokken aan beide zijden. Kosten EUR 330,-
In Nederland een zelfde veer gekocht op internet (EUR 40 in Italië EUR 140).
Na de vakantie gaf mijn vrouw aan dat ze de auto anders reed en ze hoorde geluiden bij drempels. Gelijk maar een afspraak gemaakt bij de garage voor een grote beurt. Ik heb gekozen voor een garage hier in de buurt (RJB Autoservice) en dus niet meer voor het adres waar ik de auto twee jaar geleden heb aangeschaft. De afstand bleek toch te hinderlijk.
Naast het vervangen van de filters, vloeistoffen en olie heeft RJB de chassisveer links gemonteerd. Het geluid dat mijn vrouw hoorde bleek te komen van de stabilisatorstangen. Deze hebben we ook laten vervangen. Tenslotte bleek accu zijn beste tijd te hebben gehad. Ook deze is vervangen. We mochten uiteindelijk EUR 657,57 afrekenen, maar wat rijdt de Croma weer lekker. Wat een verschil! Hij zoeft weer heerlijk comfortabel over de weg. Je merkt trouwens ook goed dat de auto is uitgelijnd. Hier zijn vakmensen aan het werk geweest. Top!
Sinds de vorige beurt, een jaar geleden, hebben we ruim EUR 1100 uitgegeven aan onderhoud. Niet echt weinig maar voor een auto van deze leeftijd nog binnen de grenzen lijkt mij.
We zijn nog niet van plan om afscheid te nemen van de Croma. Laten we maar eens kijken wat het volgende jaar brengt. Wordt vervolgd zullen we daarom maar zeggen.

Het Einde

  • 184.000 km

Geheel onverwacht hebben we afscheid moeten nemen van onze Fiat Croma. Afgelopen vrijdag kwam mijn vrouw stil te staan. Wegenwacht erbij. Er bleek een bobine niet goed te werken. Nieuwe bobine er in, maar de klacht bleef. Blijkt de ECU het te hebben begeven. Geschatte reparatiekosten EUR 1200. Dat gaan we dus niet meer doen.
Volgende week wordt de auto opgehaald. Ik vrees dat hij voor onderdelen zal worden gebruikt. Erg jammer want hij reed zo bijzonder goed en zag er nog heel goed uit. Om dit verhaal een beetje af te sluiten heb ik de kosten per maand eens berekend. In de berekening heb ik het volgende meegenomen: Aanschafkosten minus restwaarde (slik), aanschaf android-navigatie systeem, aanschaf winterbanden, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof. Al met al kom ik uit op EUR 442,- per maand.
Omdat mijn vrouw een andere baan heeft hebben we besloten weer klein(er) te gaan rijden. Dit weekend een lease contract afgesloten voor een Kia Picanto GT Line, Voor het eerst dan we een auto leasen.. eens kijken hoe dat bevalt. Vanaf volgend jaar zal ik naast de Kia dan waarschijnlijk ook weer privé in de auto van de zaak, tegenwoordig een Mazda CX30 - gaan rijden.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.