Fiat Cinquecento SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cinquecento SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
ERVARINGEN
- 68.000 km
In november 2006 heb ik deze auto gekocht bij een Daihatsu-dealer.
Het model ziet er erg leuk uit (in kleur gespoten bumpers, originele Fiat sportvelgjes (niet de Sporting-velgjes), achterspoiler met derde remlicht). Ook van binnen ziet het er gezellig uit, en de uitvoering is redelijk luxe te noemen voor een dergelijke kleine auto.
Zo zit er centrale vergrendeling en elektrische ramen op, de achterklep is van binnenuit te openen, etcetera.
Als voordelen heeft deze auto:
- hij is erg zuinig (ongeveer 1:17);
- er zitten redelijk goede stoelen in;
- voor de maat van de auto is hij lekker breed (je zit dus niet tegen elkaar, wanneer je naast elkaar zit);
- alles voelt redelijk solide aan (er zit ook verder niet veel op wat kapot kan gaan);
- hij is betrouwbaar (ik heb nog geen bijna reparatiekosten aan de auto gehad);
- hij rijdt redelijk comfortabel.
Als nadelen heeft deze auto:
- helt over in bochten;
- op de snelweg moet je niet harder dan zo’n 110 a 115 echte kilometers per uur rijden, anders heb je het gevoel dat je hem overtrapt;
- de lak is erg gevoelig voor bijvoorbeeld vogelpoep.
PROBLEMEN
- 68.000 km
Er zijn tot dusver geen noemenswaardige problemen geweest.
De remmen liepen op een gegeven moment iets aan waardoor ze piepten.Dit is inmiddels door de garage gemaakt.
Update 15-11-2007: 2 maanden geleden stond ik langs de kant van de weg met een gebroken koppelingskabel. Vooralsnog geen verder problemen.
Update 21-12-2007:
En de Ferrari is weer goedgekeurd voor de APK. Benodigd waren 4 nieuwe banden (155/65 R 13) en de linkerachterrem weer gangbaar maken. Inclusief het benodigde onderhoud (olie verversen e.d.) kwam het uit op € 360 euries. Niet slecht, dus maar weer op gaan voor de volgende 10.000 km.
Update 2-2-2008:
De V-snaar maakte een gillend geluid. Is inmidddels gemaakt bij de garage; kostte enkele tientjes (riem moest worden afgesteld).
Update 15-5-2008:
Gisteren zijn twee bekende zwakke punten aangepakt bij mijn Fiat. De remmen achter blijven na verloop van tijd telkens aanlopen, en er klonk gebonk van onder de auto vandaan wanneer je over een oneffenheid in de weg reed. Remedie: twee nieuwe draagarmen achter en nieuwe ankerplaten in de trommelremmen achter. Kosten bijna € 600, maar hij rijdt nu weer als een nieuwe.
Update 11-11-2008:
Een paar weken geleden heb ik de koplampen laten vervangen. Kosten € 250. Reden was dat de reflectoren los hadden gelaten. Beetje duur.
In december mag de Fiat weer voor de APK en een onderhoudsbeurtje. Als dat allemaal een beetje meevalt, wil ik begin volgend jaar gaan kijken naar een andere auto (ik heb zin in wat groters en meer comfort). Mogelijke kandidaten zullen de Opel Corsa, Peugeot 206 en Citroën C3 zijn. Ik begin heel eerlijk gezegd een beetje uitgekeken te raken op de Fiat, en dan met name door de toch wat tegenvallende reparatiegevoeligheid.
Update!
- 69.000 km
De Fiat Cinquecento heb ik vanaf vrijdag 12 december a.s. niet meer in mijn bezit.
Ik heb de auto ingeruild op een nieuwe Daihatsu Sirion met alles er op en er aan. De Fiat zelf is vandaag nog voor de APK geweest, en is er zonder op- of aanmerkingen doorheen gekomen. Op zich een nette APK dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.