Fiat Cinquecento Sporting (1997) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cinquecento Sporting |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 187.000 km |
KM-stand laatst | 205.400 km |
Bella Italia! (met oosteuropese invloeden...)
- 205.400 km
Cinquecento. Een klassieker in wording? Misschien. Feit is dat vooral het type Sporting steeds meer in de belangstelling komt van de liefhebbers van italiaanse auto's. Het kleintje (wat in Polen werd gebouwd) toont karakter door uitstraling en een gretig motortje. Natuurlijk zal ik hier niet gaan overdrijven, want 54 pk is geen overdonderend cijfer. Maar de 'Cinq' weegt maar 750 kg, en dan wordt het een stuk leuker! Mijn auto heeft geen enkele vorm van luxe (nee, echt waar, helemaal niks) maar alle Sportingattibuten zitten erop. De sportstoeltjes (die niet gemaakt zijn voor hoge km-standen, manman wat was dat ding versleten, inmiddels vervangen door een gaaf exemplaar), de rode gordels, toerenteller, gespoten bumpers en spiegels en de sportvelgen maken het een lekker fris karretje om te zien. En met alle rondgeslepen blik van tegenwoordig springt dit legoblokje er steeds meer tussenuit!
Rijden in de Sporting is gewoon leuk. Niets meer en niets minder. Het leren stuurtje is precies groot genoeg en het brommende motortje sleept je met prettige snelheden door bochtjes en over rotondes. De beleving is nadrukkelijker aanwezig dan de cijfers doen vermoeden, want rijden lijkt harder te gaan dan daadwerkelijk gebeurt! Maar goed, het is tenslotte geen sportwagen maar een 'Stadtflitzer'.
Onderhoud: tja, het is natuurlijk wel een italiaanse auto van 15 jaar oud met een nieuwprijs van een paar duizend euro. Dan kun je erop rekenen dat je (zeker met deze hoge km-stand) op korte termijn meer aan onderhoudskosten dan aan aanschafwaarde kwijt bent. Daarentegen, als je een beetje handig bent (en de plek ervoor hebt) kun je heel veel dingen zelf doen. De techniek is simpel en veel kan er niet aan kapot (want wat er niet aan zit...). Cinquecentos staan 3 hoog opgestapeld op elke sloperij, dus onderdelen zijn altijd voorhanden. Als hobbyauto is het een ideaal ding! Ik heb al flink wat autotechniek geleerd sinds ik deze auto in mijn bezit heb!
Zou ik de Cinquecento aanraden? Ja en nee. Zoek je een goedkope auto om van a naar b te komen? Doen, maar kijk goed rond. Er zijn er meer dan genoeg te koop, winkelen loont! Let op de wielkasten en balken, roest is echt nog een thema bij deze auto's. Ik kan ook echt de Cento Club Holland (www.centoclub.nl) aanraden voor advies en troubleshooting, een goed forum is een must tegenwoordig!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Fiat Cinquecento vs. drie Japanse kleintjes - Uit de Oude Doos

Fiat Cinquecento - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

Fiat Cinquecento (1994)

Fiat Cinquecento Sporting Abarth (1997)

Fiat Cinquecento SX (1995)

Lezersreacties (0)
Reageren