Fiat Cinquecento Sporting (1997) #3

autoreview

Fiat Cinquecento Sporting (1997)

Signalement

UitvoeringCinquecento Sporting
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst205.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella Italia! (met oosteuropese invloeden...)

  • 205.400 km

Cinquecento. Een klassieker in wording? Misschien. Feit is dat vooral het type Sporting steeds meer in de belangstelling komt van de liefhebbers van italiaanse auto's. Het kleintje (wat in Polen werd gebouwd) toont karakter door uitstraling en een gretig motortje. Natuurlijk zal ik hier niet gaan overdrijven, want 54 pk is geen overdonderend cijfer. Maar de 'Cinq' weegt maar 750 kg, en dan wordt het een stuk leuker! Mijn auto heeft geen enkele vorm van luxe (nee, echt waar, helemaal niks) maar alle Sportingattibuten zitten erop. De sportstoeltjes (die niet gemaakt zijn voor hoge km-standen, manman wat was dat ding versleten, inmiddels vervangen door een gaaf exemplaar), de rode gordels, toerenteller, gespoten bumpers en spiegels en de sportvelgen maken het een lekker fris karretje om te zien. En met alle rondgeslepen blik van tegenwoordig springt dit legoblokje er steeds meer tussenuit!

Rijden in de Sporting is gewoon leuk. Niets meer en niets minder. Het leren stuurtje is precies groot genoeg en het brommende motortje sleept je met prettige snelheden door bochtjes en over rotondes. De beleving is nadrukkelijker aanwezig dan de cijfers doen vermoeden, want rijden lijkt harder te gaan dan daadwerkelijk gebeurt! Maar goed, het is tenslotte geen sportwagen maar een 'Stadtflitzer'.

Onderhoud: tja, het is natuurlijk wel een italiaanse auto van 15 jaar oud met een nieuwprijs van een paar duizend euro. Dan kun je erop rekenen dat je (zeker met deze hoge km-stand) op korte termijn meer aan onderhoudskosten dan aan aanschafwaarde kwijt bent. Daarentegen, als je een beetje handig bent (en de plek ervoor hebt) kun je heel veel dingen zelf doen. De techniek is simpel en veel kan er niet aan kapot (want wat er niet aan zit...). Cinquecentos staan 3 hoog opgestapeld op elke sloperij, dus onderdelen zijn altijd voorhanden. Als hobbyauto is het een ideaal ding! Ik heb al flink wat autotechniek geleerd sinds ik deze auto in mijn bezit heb!

Zou ik de Cinquecento aanraden? Ja en nee. Zoek je een goedkope auto om van a naar b te komen? Doen, maar kijk goed rond. Er zijn er meer dan genoeg te koop, winkelen loont! Let op de wielkasten en balken, roest is echt nog een thema bij deze auto's. Ik kan ook echt de Cento Club Holland (www.centoclub.nl) aanraden voor advies en troubleshooting, een goed forum is een must tegenwoordig!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens