Fiat Bravo 2.0 20V HGT (2001)

autoreview

Fiat Bravo 2.0 20V HGT (2001)

Signalement

UitvoeringBravo 2.0 20V HGT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf194.000 km
KM-stand laatst196.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bravo HGT MkII

  • 194.500 km

Na de Renault clio, had ik een Fiat bravo 2.0 hgt gekocht. Geweldige auto, mooi uiterlijk, leuk interieur en ook een leuke motor in het vooronder.

Echter, begon ik al vrij snel pech te krijgen met deze wagen, en heb ik hem ook veel te lang in mijn bezit gehouden. Achteraf bleek het een auto te zijn, die schade heeft gehad, en hij was ingevoerd uit Duitsland.

Toch overtuigd van deze wagen, wel weer voor hetzelfde type gekozen, echter nu een nieuwere en een luxer uitvoering.

Zo heeft deze hele mooie, en ook heerlijk zittende leren bekleding. Nog een mooie carrosserie, met praktisch geen schade.
Dit betreft de 155 hgt, dus met 155 pk, tegenover de 147 pk van de vorige hgt. Ook al lijkt het niet veel te schelen, rijd deze nog lekkerder vanwegen weliswaar hetzelfde koppel, dat 750 toeren eerder beschrikbaar is. Dit maakt hem voornamelijk in de acceleraties een stuk pittiger.

Ik heb bij deze km stand nog geen problemen gehad, en ik hoop deze ook voorlopig nog niet te krijgen. Waar ik bij de vorige dus al problemen had, ben ik er nu van overtuigd, een veel beter onderhouden wagen te bezitten.

Ik ben al een beetje begonnen, met het voor mij, nog mooier maken van de bravo. Dit doormiddel van alle embleempjes weg, smoke zijknipperlichten, Xenon verlichting, Hood lifters, Open air filter, en Marea koplampen. Aan het eind van deze maand, zal hij een volledige was/poetsbeurt krijgen, en zal hij tevens te zien zijn op de stand van de Fiat bravo club, in Assen, tijdens het Boretti Concorso Italiano.

Tevens zal ik iedereen met een fiat bravo/a of marea, die dit nog niet hebben gedaan, zich aan te melden bij: www.fiatbravoclub.nl

Verder, nog op naar de 200.000 die ik waarschijnlijk dit jaar nog ga halen door mijn vakantie naar Kroatie. Dan weer een update.

Grote problemen.

  • 196.900 km

Ik heb helaas op het moment grote problemen met de bravo, en ben achter dingen gekomen waar ik niet zo blij mee ben.

Namelijk dat er een motor in zit van het type '97, met de kop van het type na '98. En dit is allemaal niet zo netjes gebruikt, en gemonteerd.

Hierdoor heb ik nu dus flinke kosten, weet nog niet exact wat.
De motor, heeft waarschijnlijk versleten zuigerveren, en wie weet wat nog meer.

Er is slijpsel gevonden in de olie, en hij blijft ook maar carterdruk opbouwen, en daardoor drukt hij de vloeibare pakking van het carter er bijna uit. En lekt dus ook behoorlijk.

Daar komt nog bij dat mijn koppeling was geklapt, en mijn bak ook niet helemaal goed meer was.

Nieuwe koppeling heb ik in middels, maar de motor en de versnellingsbak zullen worden gereviseerd. Waarschijnlijk een hele inverstering. Ik moet uit gaan van tussen de 400 en 2500 euro, plus de bak dat kost 250. Koppeling, distributieriem(span/looprol), waterpomp en multiriem (span/looprol) hebben mij 700 euro gekost.

Als ik dat tegenover de aanschafprijs van de auto zet, die was 3920 euro. Kom ik toch op een groot geheel. Helaas maar waar, de 20 kleppers zijn grotendeels allemaal afgetrapt.

Goed opletten dus bij aanschaf.

Ik heb toch gekozen voor revisie, in plaats van het wegdoen, of andere motor zoeken. Ten eerste is de auto een plaatje. Mooie bekleding, de meeste opties die op de auto kunnen.

Afgezien van de aandrijflijn, is de auto nog in perfecte staat, en zelfs voor ik hem kocht, zeer professioneel overgespoten.

Update's volgen nog over het totale bedrag, omdat hij nog moet worden gereviseerd.

Schade van de motor.

  • 196.900 km

De motor is nu verwijderd uit de auto, en we hebben hem even bekeken. Toch best wel geschrokken van de vele schade die de motor inwendig had.

De zuigerveren zijn versleten, het hoonbeeld is zo goed als weg uit de cilinders. Er zit slijtage op de drijfstanglagers. Cilinder 2 en 3 hebben een kantelende zuiger gehad, en moeten vervangen worden.

Krukas zou hersteld moeten worden. En ik hoop dat dat nog mogelijk is. Schade daaraan valt enigszins mee. Verder moet er nog bekeken worden bij het revisie bedrijf hoe de kop er van binnen uit ziet. Daar hadden we helaas geen gereedschap voor.

Injector 1 heeft gelekt. Door de overdruk ontstaan door de bovengenoemde schades, heeft de motor op elk zwak punt gelekt. Dus bij de oliedruk schakelaar, pijlstok etc.

Ook had de motor een lekke koppakking.

Al met al hebben de mensen voor mij de motor opengehad, het probleem gezien, zo snel mogelijk dicht gemaakt, en in de auto gehangen, om hem te verkopen. Alles ziet er naar uit dat hij niet zorgvuldig in elkaar en in de auto was gezet, gezien de vele boutjes en moertjes die missen bij het in de auto zetten van de motor.

Ik kan rekenen op een bedrag van 2000 - 2500 euro.

Wacht nog op offerte van revisie bedrijf.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.