Fiat Bravo 1.9 JTD Steel (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.9 JTD Steel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Mijn Fiat Bravo GT JTD
- 158.000 km
Nadat mijn vorige wagen geen teken meer van leven had, begon ik opzoek te gaan naar een Fiat Bravo JTD. De keuze werd gemaakt, omdat ik in 2005 een Fiat Bravo 1.9d (65pk) had die ik mooi vond, maar jammer genoeg was ie lui.
Dus ik moest nogmaals een Bravo hebben, ditmaal een sterkere motor. En qua de prijs vielen het goed mee. Dus ik vond er eentje, van 2001 (8 jaar) met 100pk JTD motor voor 1900 euro.
Eerste ervaringen waren negatief. Mijn LMM was kapot, laten vervangen, opnieuw onder de waardes, waarna ik naar de EGR-klep liet kijken, die ook aan vervanging toe was. Het auto had problemen met doortrek. Het was weer de LMM. Ik had 30.000 km gereden, en ging een 3de LMM zetten. 1ste 2 nieuw (waaronder één onder garantie) en de 3de occasie.
Beetje van hier en daar gehoord, het zat aan de software.. dus kreeg zin om te laten chippen (software). Op 180000 km heb ik mijn auto van 100 pk naar 127 pk laten chippen. En het auto ging als een gek vooruit. Mijn top ging van 192 km/u naar 212 km/u en mijn 0-100 km/u van 10,4 sec naar 9,3 sec. Het gaf me echt een fantastische gevoel. Vooral de andere bestuurders die me vaak onderschatten, werden serieuz verrast.
Maar niet lang daarna, kreeg ik een serieuze probleem, mijn auto viel uit als de motor warm werd. Weet niet of het met de chippen te maken had. Mijn garagist had de krukassensor vervangen, en het probleem was weg en de auto ging terug.
Het duurde weer niet lang, opnieuw probleem met LMM. Op internet kwam ik een site tegen, waar ze de LMM's uitschakelen en rechtstreeks verbinden. Nu rij ik ook zo.. auto blijft goed gaan. Wel een beetje zwarte rook als ik volle gas geef, heeft te maken met LMM'loos rijden. Maar de top is wel gedaald naar 202 km/u, ondertussen zit ik aan 240.000 km.
Buiten het LMM, EGR en Krukassensor heb ik geen enkele andere probleem gehad.
Prestatie:
0-100 km/u: 9,3 sec
0-160 km/u: 27 sec
0-180 km/u: 37 sec
Topsnelheid: 202 km/u
Ik rij sportief en 85% stadsverkeer: 8,5 l/100 km.
Mijn volgende auto moet zonder moeite 220 km/u halen, en max 9 sec voor naar 100 km/u.
Daarom zal mijn volgende auto geen Fiat meer worden (ook al heb je de Stilo (150 pk) en de nieuwe Bravo (165 pk)).
Ik heb een kleine lijst met BMW 320 163/177 pk (4deurs of coupé), of de 335d (4deurs of coupé) (niks tussenin).
Ik hou van mijn Bravo maar het zal na geen jaar afscheid van mij moeten nemen. Kan ik het aanraden? Tuurlijk! Voor de mensen die in stad wonen en een snelle auto willen voor een mooie prijsje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.