Fiat Bravo 1.9 JTD Steel (2001)

autoreview

Fiat Bravo 1.9 JTD Steel (2001)

Signalement

UitvoeringBravo 1.9 JTD Steel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Fiat Bravo GT JTD

  • 158.000 km

Nadat mijn vorige wagen geen teken meer van leven had, begon ik opzoek te gaan naar een Fiat Bravo JTD. De keuze werd gemaakt, omdat ik in 2005 een Fiat Bravo 1.9d (65pk) had die ik mooi vond, maar jammer genoeg was ie lui.

Dus ik moest nogmaals een Bravo hebben, ditmaal een sterkere motor. En qua de prijs vielen het goed mee. Dus ik vond er eentje, van 2001 (8 jaar) met 100pk JTD motor voor 1900 euro.

Eerste ervaringen waren negatief. Mijn LMM was kapot, laten vervangen, opnieuw onder de waardes, waarna ik naar de EGR-klep liet kijken, die ook aan vervanging toe was. Het auto had problemen met doortrek. Het was weer de LMM. Ik had 30.000 km gereden, en ging een 3de LMM zetten. 1ste 2 nieuw (waaronder één onder garantie) en de 3de occasie.

Beetje van hier en daar gehoord, het zat aan de software.. dus kreeg zin om te laten chippen (software). Op 180000 km heb ik mijn auto van 100 pk naar 127 pk laten chippen. En het auto ging als een gek vooruit. Mijn top ging van 192 km/u naar 212 km/u en mijn 0-100 km/u van 10,4 sec naar 9,3 sec. Het gaf me echt een fantastische gevoel. Vooral de andere bestuurders die me vaak onderschatten, werden serieuz verrast.

Maar niet lang daarna, kreeg ik een serieuze probleem, mijn auto viel uit als de motor warm werd. Weet niet of het met de chippen te maken had. Mijn garagist had de krukassensor vervangen, en het probleem was weg en de auto ging terug.

Het duurde weer niet lang, opnieuw probleem met LMM. Op internet kwam ik een site tegen, waar ze de LMM's uitschakelen en rechtstreeks verbinden. Nu rij ik ook zo.. auto blijft goed gaan. Wel een beetje zwarte rook als ik volle gas geef, heeft te maken met LMM'loos rijden. Maar de top is wel gedaald naar 202 km/u, ondertussen zit ik aan 240.000 km.

Buiten het LMM, EGR en Krukassensor heb ik geen enkele andere probleem gehad.

Prestatie:
0-100 km/u: 9,3 sec
0-160 km/u: 27 sec
0-180 km/u: 37 sec
Topsnelheid: 202 km/u

Ik rij sportief en 85% stadsverkeer: 8,5 l/100 km.

Mijn volgende auto moet zonder moeite 220 km/u halen, en max 9 sec voor naar 100 km/u.

Daarom zal mijn volgende auto geen Fiat meer worden (ook al heb je de Stilo (150 pk) en de nieuwe Bravo (165 pk)).

Ik heb een kleine lijst met BMW 320 163/177 pk (4deurs of coupé), of de 335d (4deurs of coupé) (niks tussenin).

Ik hou van mijn Bravo maar het zal na geen jaar afscheid van mij moeten nemen. Kan ik het aanraden? Tuurlijk! Voor de mensen die in stad wonen en een snelle auto willen voor een mooie prijsje.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.