Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Nieuwe tweede auto annex caravantrekker
- 155.000 km
In 2018 besloot ik elektrisch te gaan rijden, waardoor onze BMW 530d touring het veld moest ruimen. Daarmee verdween ook onze caravantrekker, maar de caravan zelf niet. Om dit op te lossen, verkochten we onze trouwe tweede auto: de Toyota Yaris en kochten we daarvoor deze mooie Fiat Bravo terug.
Over de keuze: in het oriëntatieproces waren de criteria: zo klein en zuinig als kan om een caravan met enig gemak te trekken plus drie opgroeiende dochters achterin. Zodoende vielen alle b-segmenters af. Budget tussen 5.000 en 7.500. Betrouwbaar. En een auto met enig karakter. De shortlist bestond uit de BMW 1-serie, de Honda Civic, heel misschien een Ford Focus en na enig overwegen kwam ineens de Fiat Bravo oppoppen.
De 1-serie is nogal aan de prijs, vrij krap en geen ultieme caravantrekker. Een Focus spreekt me uiteindelijk toch niet aan. Een Civic is haast niet te vinden en mijn vrouw vindt 'm lelijk. Fiat + betrouwbaar is niet het eerste waar je aan denkt. Maar als je je er in verdiept, kom je tot de ontdekking dat Fiat met de Bravo II een uitstekende auto heeft neergezet (ANWB occasiontest bijvoorbeeld bevestigt dit).
De Bravo voldoet eigenlijk aan alle eisen. Qua looks, qua specs en dus ook nog betrouwbaar. We vonden er eentje naar onze smaak: Sport-uitvoering met alle opties (xenon, cruisecontrol, parkeersensoren voor en achter, regensensor, ect.). En op ons verzoek een door de garage toegevoegde afneembare trekhaak. Ik heb zelf, in afwachting van de iPace, 5.000km in de Bravo gereden. Mijn bevindingen volgen nu.
Uiterlijk: is een kwestie van smaak. Ik heb het altijd een mooi model gevonden, vrij tijdloos, mooie neus. Goede wielen op de Sport versie.
Interieur: een compleet dashboard met leuke materialen. Wel vrij harde kunststoffen op veel plekken. Af en toe wel een piepje of kraakje. De stoelen zijn geweldig: in de Sport uitvoering goed gevormd en voorzien van mooie rood opschijnende bekleding. Ze zijn mooi en ze zitten goed. Zelfde geldt voor stuur en pook: met leer bekleed en rood gestikt. Leuke details die de auto net even een plus geven. De vorige eigenaar zette er aftermarket een Pioneer installatie in met CarPlay ondersteuning. Dat werkt geniaal. Daar kan geen af-fabriek infotainmentsysteem tegen op!
Weggedrag: stabiel, stevig. Stuur met voldoende gevoel. De Sport is wel iets straffer geveerd dan de andere modellen. Had niet perse gehoeven; is een afweging tussen looks en comfort geweest.
Motor: bijzonder. Veel nieuwe techniek (facelift blok met 140pk) en ik hoop dat het allemaal echt heel blijft. Wegrijden in zijn 1 vraagt een dot gas voor een vlotte reactie. Bij heel lage toeren in de 2 vind ik het wegrijden ook niet top: de turbo is er dan niet bij en dat leidt tot een aarzeling. Eenmaal op 1500+ toeren is de motor mooi bij de les. Dan is ie ook echt vlot als je het vermogen goed aanspreekt. Je kunt er ook heel erg laagtoerig mee rijden. In de eco-stand krijg je schakeladvies om bij 60 al in de 6 te rijden. Tegennatuurlijk gevoel, ik denk ook tot motorvervuiling leidend, maar het kan. De motor is niet extreem stil, maar heeft wel een mooie roffel.
Betrouwbaarheid: kunnen we nog weinig over zeggen. In maart de APK en dan in elk geval verse olie (schijnt cruciaal te zijn bij deze blokken). Komend voorjaar en zeker in de zomer mag 'ie aan de bak met onze sleurhut.
Geen gekke dingen
- 175.000 km
We hebben de Fiat verkocht. Niet omdat deze niet beviel maar omdat de caravan weg ging en we een tweede auto eigenlijk niet nodig hebben.
APK tussentijds leverde geen bijzonderheden op. Helemaal niks. 20.000 km gereden zonder dingen die stuk gingen.
Alleen op de terugreis vanuit Oostenrijk met caravan een storing gehad. Een lange rit over een behoorlijk hoge pas met sleurhut er achter en daarna steeds 110 op de Autobahn leverde ineens boven München een vermogensterugval op. Geparkeerd op een camperplek zo dicht bij als mogelijk, lokale Fiat garage bezocht. Turbodruksensor in storing. Deze is gereset, thuis preventief vervangen en dat was het.
En dan dit nog: wegrijden uit de 1 is met het 140pk blok wat een dingetje. Zeker in de eco stand is de overgang naar de twee onhandig. De twee is te lang en de terugval in toeren is te groot, waardoor je in de 1 wel naar 3500 - 4000 toeren moet om goed weg te komen. Met chiptuning komt t koppel vroeger los en zal dat wel verdwenen zijn, maar zo ver is t nooit gekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.