Fiat Brava 1.4 SX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brava 1.4 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 169.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was wel een beetje schrikken toen m’n vader me belde om te zeggen dat hij me een Fiat Brava op LPG had gekocht als eerste auto... Een Fiat? Is dat wel een goed idee?
Diezelfde dag nog zocht ik wat reviews op, was me dat ff schrikken zeg... zo veel slechte kritieken... Had me dan maar op het ergste voorbereid, en meteen spaarpotje aangelegd voor eventuele reparaties... Meteen leek ook een verklaring gevonden voor de wel erg lage aanschafprijs van 1500 Euro. Maar ruim een jaar en 20.000km verder kan ik echt wel zeggen dat het best nog meevalt, vooral rekening houdende met dat het een 1400tje op gas is met een vrij hoge kilometerstand.
Na met ondermeer een Golf en Astra van dezelfde leeftijd te hebben gereden, moet ik zeggen dat deze auto echt een van de betere in z’n klasse is. De Brava is een mooie, moderne, ruime en comfortabele middenklasser die eigelijk veel te zwaar ondergewaardeerd wordt, en iedereen die met me meerijdt geeft me hierin gelijk, het is niet meer te tellen hoe vaak ik ’wow, slechts 1500 Euro?’ of ’dit rijdt echt wel nog fijn voor een Fiat!’ te horen krijg, 2 mensen wouden ’m zelfs overkopen. De wegligging is gerust veilig en gezond te noemen, ook de remmen zijn voldoende, hoewel er niet veel overschot is en ABS had ook wel gemogen, maar anno 1997 was dit nog niet zo ingeburgerd op middenklassers. Ook het stuur is wat te vaag, maar wel soepel en goed bekrachtigd. De ophanging is comfortabel, zonder dat het allemaal te zacht wordt. Achterin is er voldoende ruimte voor volwassenen en ook de koffer is best groot (als je vergelijkt met leeftijds- en klassegenoten tenminste).
De SX uitvoering is niet echt luxueus, maar op ABS na mis ik eigelijk niks, veel meer dan centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en elektrische ramen heb ik persoonlijk niet nodig.
De motor dan, de 1.4 12V levert 80pk, en dat is misschien een beetje nipt, maar onder de 100km/u ben je nooit de traagste auto op de baan, eigelijk is hij onder normale omstandigheden vlotter dan veel 1.6jes, omdat het maximumkoppel van 112Nm al bij een zeer bruikbare 2750 Nm vrijkomt, en dat doen niet veel concurrenten hem na. Dit heeft wel als nadeel dat het op de snelweg allemaal wel heel lang duurt, want eens boven de 3000 toeren zit er eigelijk nog vrij weinig fut in de motor, ook al komt het maximum vermogen vrij bij een ziekelijk hoge 6500 toeren. De motor is niet echt stil, maar luidruchtig is hij ook niet echt, enkel bij hogere snelheden op de snelweg wordt hij een beetje storend, maar daar heeft de korte 5de ook wat mee te maken, bij 120km/u doe je al 3600 toeren. Het grootste en eigelijk enige nadeel aan de 1.4 vind ik z’n verbruik, ik lees vele verhalen van mensen die er slechts 1 op 10 mee halen, en de 1.6 16V heeft de reputatie zuiniger te zijn, zelf haal ik 1 op 11 op LPG zonder enige moeite, en 1 op 11.5 als ik er echt op let, maar ik heb dan ook een vrij zuinige rijstijl.
PROBLEMEN
De Airco was al kapot als we hem kochten, dat wisten we (lekke aircoradiator), en de half werkende achterruitverwarming en kapotte sproeier neem ik er wel bij, de achterruit wordt toch nooit vuil door de vorm van de achterkant. Verder bleek ook de thermostaat kapot te zijn, oververhitten doet hij niet, hij warmt gewoon meestal niet genoeg op, op de autosnelweg staat de temperatuurmeter meestal maar op een kwart, bij lagere snelheden wordt hij meestal wel voldoende warm, geeft verder niet echt problemen, dus dat laten we ook zo. Wat ik wel vrij storend vind, en andere Bravo/Brava rijders hebben hetzelfde probleem, zijn de afbrokkelende handvaten en de oxiderende en afschilferende raamstijlen en spiegelhouders, dit is een van de weinige dingen die een hoog ’tis weer een italiaan’-gehalte hebben.
Verder heb ik eigelijk nooit een noemenswaardig probleem gehad, toch niks dat het rijden moeilijk of onmogelijk maakt, de auto is ook zonder opmerkingen door de keuring geraakt. Wel heb ik 5000km geleden de uitlaat moeten vervangen omdat deze er bijna afviel, doorgeroest, maar dat is iets wat zelfs de meest betrouwbare Jap of Duitser overkomt.
Toegegeven, het kan allemaal wel beter, maar eigelijk had ik het veel erger verwacht, en als je’m behandelt als de Italiaan die hij is, zal hij je nooit in de steek laten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.