Fiat Brava 1.4 S (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brava 1.4 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 17.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Auto gekocht bij de dealer als demo in maart 1997.
Na bijna 6 jaar in deze auto te hebben gereden bevalt mij de zit/bagageruimte nog steeds.
Verbruik 1 op 14.
Het model met zijn bijzondere achterlichten moet je wel aanspreken. Het dashboard is ook prachtig.
De motor is stil te noemen. Het optrekken gaat wel erg sloom, wat in het spits verkeer niet altijd een nadeel is. Het stuurkarakter is er vaag, met name met zijwind.
De bijnaam van fiat is vroeger vaak ’fiatsco’ genoemd, dit gaat met name voor mijn auto nog wel op.
Lees verder en huiver.
PROBLEMEN
Al sinds 5 jaar ernstige vocht problemen in de bekleding rechts bij het reserve wiel, wat veroorzaakt word door ’ergens’ een lek bij het rechterachter licht(het bijzondere achterlicht).
Het is net een Franse schimmelkaaswinkel. Het lek is door de dealer en later na de garantie door mijzelf nooit gevonden, waar zit het dan wel. Het linkerachterlicht is in het begin dichtgekit door de dealer met als gevolg dat het linker gedeelte droog is. Inmiddels roest het plaatwerk om dit achterlicht als gevolg van het kitten.
Overige (soms lachwekkende problemen).
Toen de auto 3 jaar oud was viel de uitlaat er compleet doorgeroest onder weg.
In de rechterkoplamp is een gat gesmolten in de kuntstof reflector als gevolg van de lamphitte.
De rubberachtige bekleding om de deursloten verpulveren. De olieveerdempers van de achterklep lekken olie, de werking van deze dempers is dus ook weg. Getuige een puist op mijn hoofd en een olievlek in een nieuwe jas. Bij de portieren en buitenspiegels zit zwart kuntstof met daar binnenin aluminium welke nu beginnen te blaren. Een rotgezicht. Voorwielophanging rammelt al 4 jaar.
Sinds een half jaar worden er uitlaatgassen naar binnen gezogen door de ventilator als je stil staat met de auto, probleem na veel zoeken nog niet gevonden. De contactsleutels kunnen uit het contact worden gehaald zonder deze terug te draaien zodat de motor blijft lopen, handig. Ruitewissers kraken.
Deze zijn tijdens een rit in de regen ook al een keer losgegaan van de ruitewissermotor, sta je dan.
De sproeier van de achterruitewisser doet niet meer. Na 2 jaar de thermostaat vervangen. Een maand hierna een sensor vervangen omdat de motor plotseling wel erg slecht liep. En sinds vorige week maakt de koppeling een bijgeluid als je deze intrapt. In het 3e remlicht komen allemaal scheurtjes.
Fiat mag mij wel een Stilo kado doen, als ik deze al wil hebben.
P.S. Ik doe wel erg lang met de voorbanden (80.0000
en de achterbanden (nog steeds). Voorremmen (55.000), Achterremmen (nog steeds), En de schokdempers zitten er ook nog onder, maar dat is wel te merken.
Vanaf Januari komt er een ander.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren