Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 Easy (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L Living TwinAir Turbo 105 Easy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Fiat 500L living
- 9.500 km
De Fiat is na 9500 km inmiddels wel ingereden. En omdat ik zelf voor de aanschaf van de auto zoveel mogelijk erover gelezen heb op het internet wil ik graag zelf ook bijdragen aan deze informatie voorziening. De 500L living wordt in Nederland niet veel verkocht en er is dus ook niet al te veel informatie te vinden in het Nederlands, zeker geen gebruikers ervaringen. En dat is jammer want het is een erg fijne auto te noemen, maar dat ga ik hieronder uiteraard nader verklaren.
Mijn vorige auto een Opel Insignia met een 1.6 benzine motor met 180pk ( een sedan ) was leuk om in te rijden, maar niet meer geschikt voor mijn gezin met kleine kinderen. Ook vond ik dit segment te duur worden en wilde graag naar een auto met 7 zittingen, waarbij de achter stoelen op zich alleen voor kinderen geschikt hoefden te zijn. Ik ben wezen kijken naar een zafira, Picasso en 5008. Ik kwam er al gauw achter dat deze auto's zo richting de 35000 euro zouden gaan met een beetje opties. Die vielen dus eigenlijk al vrij snel af. Wat bleef er over: een dacia en zowaar vanuit nieuws berichten een Fiat 500L living.....
Ik had al veel niet al te positive berichten gelezen over de 500L living, het uiterlijk, de te kleine motor de te hoge prijs etc. Dat nam niet weg dat ik graag een keer proefrit wilde rijden in de auto, echter hij was toen nog niet in Nederland. Ik daarop gewacht en een afspraak gemaakt zodra hij er was. Tijdens de proefrit viel de auto me totaal niet tegen, sterker nog hij beviel me wel....Goed later een nieuwe afspraak gemaakt om mijn vrouw mee te nemen en ook te laten rijden. Zij vond het ook een fijne auto. Zodoende besloten de auto aan te schaffen.
Ik hem me in de insignia enorm zitten storen aan alle automatische dingen die niet goed werkten ( automatisch dempende binnen spiegel, automatische ruitenwissers ) dat ik dat niet meer wilde. Ik ben dan ook voor de " easy " uitvoering gegaan. Die overigens al behoorlijk compleet is met o.a.: leren stuurwiel met audio en telefoon bediening, een cruise control, hill assist, banden spannings controle, elektrische ruiten voor, radio/cd/mp3 speler met speakers ook achterin, dashboard strook in kleur buiten lak etc.
Als opties heb ik gekozen voor : 17inch licht metalen velgen, donker getinte achterruiten, 7 zitplaatsen, Fiat dakdragers, trekhaak, metallic lak.
dan het rijden: de 0,9 cc 2 cilinder is de eerste dagen even wennen qua geluid bij het optrekken, eenmaal op snelheid is de auto enorm stil. Wat op internet te lezen is dat deze motor te zwak zou zijn voor deze auto, merk ik niks van. Ik rijd vaak alleen en dan is de auto gewoon lekker vlot, helemaal afgeladen met volwassenen en bagage merk je daar el wat van in de prestaties, maar dat was bij de insignia ook zo. De auto is vooral erg vlot op snelheden tot 100 km/u. Je kunt vlot wegtrekken bij het stoplicht, en tussen sprints van bijv. 50 > 80 gaan prima, soms moet je wel terug schakelen. Tussen de 100 en 140 gaat het iets minder vlot, maar met terug schakelen naar 5 en soms zelf 4 kun je gewoon genoeg mee in het verkeer. Ik heb de auto met dakkoffer gereden dan dat ging ook prima. Boven de 140 km/u vind ik dat het stuur iets te veel gaat trillen, eigenlijk ergerlijk (maar goed 140 mag dan ook niet...) De auto stuurt goed, op hoge snelheden wat aan de lichte kant dat is even wennen en soms ( met veel zijwind ) blijft dat vervelend. De voor Fiat bekende parkeer stand voor het stuur ( enorm licht sturen ) is fantastisch het parkeert enorm makkelijk in en uit. Omdat mijn auto 7 zittingen heeft is het onderstel aangepast tov de 5 zits. Hij is wat stugger geveerd, eigenlijk erg prettig. Ik vind hem lekkerder op de weg liggen dan de insignia, wat ik nogal een zwabber bak vond. IK wil hem niet vergelijken met de Golf VI die ik een aantal jaren geleden reed, maar het valt niet tegen. IK zou de auto eerder onder duits scharen dan onder frans ( maar goed, ik heb dan ook alleen ervaring met de 7 zits ).
Het uiterlijk is niet zo mooi als dat van de insignia, maar ik vind het leuk dat de auto " anders " is dan wat je veel ziet op straat. Zeker met de donkere ruiten en de 17inch wielen vind ik hem er best ok uit zien.
De auto heb ik aangeschaft incl. alle opties en aflever kosten voor 26.000 euro. Toch bijna 10k minder dan de andere 7 zits auto's die je kunt krijgen. ( op de dacia na dan ).
Zeker voor wat je krijgt en wat hij kost vind ik het als berijder van deze auto onbegrijpelijk dat hij zo weinig verkocht wordt, wellicht de naams positionering en het onbekende met zo'n kleine motor. Al mijn vrienden moesten lachen bij het horen dat ik een 500 gekocht had met een 2 cilinder ( lees, ze dachten dat hij erg klein was en die motor kon niks zijn. ) Nu ze er even in mogen rijden, stellen ze bijna allemaal hun mening bij. Zeker de ruimte is echt super : van de week met het hele gezin een kerstboom opgehaald in de auto, eerder al een heren fiets vervoerd....
plus punten:
- slimme ruimtelijke auto
- standaard al aardig compleet
- een prettig / pittig motortje ( lekker stil op constante snelheid)
- opvallende originele verschijning
- stug geveerd ( maar niet oncomfortabel)
negatieve punten;
- lage trekgewicht ( 400kg ongeremd, 1000kg geremd)
- trillen op hoge snelheid >140 km/u
- " negatieve naam 500 "
verbruiks kosten heb ik niet zo bij de hand......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.