Fiat 500L Living TwinAir CNG Lounge (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 500L Living TwinAir CNG Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 39.000 km |
Aanschaf auto
Vandaag de handtekening gezet voor de koop van een 500 L Living CNG. Spannende keuze. Als eerste: kan ik goed genoeg met CNG uit de voeten? Voldoende tanks - kan ik genoeg mijn routes aanpassen. Als tweede: de auto zelf: 1400 kg, een motortje van 900 cc, twinair, op biogas met 80 pk. Hoe gaat ie zich houden? De testrit voorspelt een trage auto, maar eenmaal op gang, prima. Veel ruimte, goede voorzieningen, een nette prijs/kwaliteit verhouding... Er kan niets getrokken worden. Nou ja, dat kan met een Prius ook niet.. en dan is deze toch schoner, alles meegeteld, als ik tenminste kans zien altijd CNG te tanken. Anders wordt het een soort Outlander PHEV. In naam ecologisch, maar in de praktijk 1 op 8. Mijn huidige auto is ook zo'n ecologische keuze: een Seat Ibiza ST met 3-cilinder diesel. 140000 km.. mee gereden in 2 jaar en 3 maanden. Prima auto, zeer laag verbruik (gemiddeld 1 op 20), maar aan de kleine kant. En: nu komen ineens de kosten: nieuwe winterbanden, nieuwe zomerbanden, nieuwe remblokken, airco schoonmaken... Of ik even 1300 euro wil aftikken voor een grote beurt.... En over 40000 km nieuwe distributieriem. Tsja, dan wordt het makkelijk. Bij Seat is ook een CNG verkrijbaar, een Leon. Geen btw-korting, minder terug voor mijn oude auto en minder ruimte.
Net opgehaald
- 300 km
Afgelopen vrijdag heb ik eindelijk mijn nieuwe Fiat 500 L Living CNG Lounge op kunnen halen. De eerste ervaringen zijn zeer positief. Een echt ruime auto met een wel heel goede prijs-kwaliteit verhouding. De afwerking voelt gewoon prima aan. Bij het rijden vallen me 2 zaken op: - de versnellingen liggen echt kort bij elkaar dus schakelen vraagt iets meer aandacht. Ook is de auto wat zoekerig op hogere snelheden, dat moet door de bouw en het gewicht komen. De stuurbekrachtiging is heel licht, ook zonder City stand. Wat positief opvalt is de fijne vering en het algemene comfort, is onverwacht goed in deze klasse. Ik heb voor de CNG versie gekozen. Rijtechnisch is er geen verschil - het rijdt echt net zo goed als benzine - alleen heb ik niet heel veel pompen in de omgeving dus ik moet de logistiek nog afstemmen. Nu ben ik vooral blij met een heel ruime auto met een heel slim multimediasysteem aan boord - makkelijk connecten met 2 telefoons te gelijk en probleemloos terugpakken (heb ik wel eens anders gezien). De UConnect eco:drive functie is nog niet mijn vriend - veel rode vlaggen in mijn scherm - maar dat is ook wennen.... Over het verbruik kan ik nog niet zo veel zeggen. Het motortje zelf valt me niet tegen. Een auto van leeg 1400 kg met een 2-cilinder van 875 cc.... In theorie geen beste combinatie maar hij voelt toch niet traag aan - eigenlijk beter dan de testauto...
Na 9 maanden
- 39.000 km
Ik heb de 500 L Living CNG nu bijna 9 maanden. Ik heb er bijna 40000 km probleemloos mee gereden. Als ik hem vandaag moet beoordelen ben ik er nog net zo blij mee als bij de aanschaf. In de praktijk is de auto heel ruim, heel praktisch en ik krijg er nog steeds vele positief commentaar op... Alle teksten over dat deze wagen zo lelijk is begrijp ik zelf echt niet, want, zeker in het donkergroen met wit dak, het ziet er echt heel goed uit. En nee, niet elegant, maar dat is een veel duurdere maar zeker niet ruimere Touran ook niet.... Dat motortje blijft bijzonder - op papier is het niks, maar in de praktijk bevalt het prima. Hij ontwikkelt voldoende vermogen en hij voelt zeker niet traag aan... Ik hoef echt geen extra tijd te rekenen bij inhaalacties o.i.d. Wel maakt de motor veel lawaai, met name bij acceleratie, en klinkt het niet erg volwassen. Zuinig is ie wel - gemiddeld kom ik uit op 1 op 18.... De keuze voor CNG sta ik nog wel achter, maar het s echt heel lastig om consequent CNG te rijden, vooral omdat ik toch aardig wat kilometers maak....
De minpunten van deze auto:
- Actieradius CNG te klein
- Infotainment scherm te klein en Navigatie niet altijd logisch
- Bekleding is vlekgevoelig
- Veel lawaai bij optrekken
De pluspunten:
- Heel ruim
- Comfortabel
- Ligt strak op de weg en helt niet overmatig over, zeker niet voor zo'n hoge auto
- Zuinig
- Onderhoudskosten tot nu toe laag
- Heel goede prijs/kwaliteit verhouding
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.