Dodge Avenger 2.0 CRD SXT (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avenger 2.0 CRD SXT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Dodge Avenger is een fantastische auto om te rijden. Het uiterlijk is niet alledaags en wegens
de beperkte export uit Amerika zul je er ook niet veel tegenkomen op ’s lands wegen. De
Amerikanen hebben hun best gedaan om de auto ’Europa-waardig’ te maken, wat je merkt aan de
goede wegligging en de on-Amerikaanse besturing. Nog voor de komst van de auto is er op
Europese sites veel geklaagd over de afwerking aan de binnenkant. Er zou teveel plastic gebruikt
zijn en de naden zouden grote kieren vertonen. Van dit laatste heb ik niets gemerkt, de auto zit
degelijk in elkaar en teveel plastic? Ik kan u verzekeren dat mijn vorige auto, een Renault Scenic
1.5 dCi Dynamique meer plastic met zich meezeulde en meer kieren vertoonde dan een boomhut.
De standaard uitrusting is al compleet, in de SXT uitvoering die ik rij zitten echt een boel opties.
Om te beginnen: er is een koelkastje aan boord (standaard) waar 4 blikjes in passen, typisch
Amerikaans, maar reuze handig! Dan vinden we een speciale bekerhouder in de middentunnel,
waar je naar keuze een drankje in kunt warmhouden of juist kunt koelen! Dit ding werkt boven
verwachting goed. Stoelen zijn elektrisch verstelbaar, in de SXT uitvoering bekleed met leder en
verwarmd. De stoelen zitten comfortabel en zijn ook voor de wat groteren onder ons prima. Verder
tref je elektrisch verstelbare spiegels aan, tevens verwarmd, alsmede een zelfdimmende
binnenspiegel.
De airconditioning is simpel. Geen climatronic, is ook niet als optie leverbaar. Standaard knop, wil
je het warmer of kouder hebben? Draait u maar... Werkt wel goed en reageert snel.
De buitenkant van de auto valt op. Zelf heb ik gekozen voor de Sport Appearance Group, je krijgt
dan een mooie achterspoiler, 18 inch LM velgen en mistlampen voor in de spoiler. Dat doet echt
wat voor het uiterlijk van de auto. De wagen ziet er brutaal en gemeen uit, mede door de ’bulky
bumpers’ en de agressief ogende koplampen. Over smaak valt niet te twisten. Zelf ben ik helemaal
weg van de Dodge Charger-achtige curve in de uitgebouwde achterspatborden. De wagen laat een
paradoxale mix van rond en vierkant terugkomen in de vorm. Love it or hate it.
Rijden in de Avenger is lekker. Je hebt het gevoel dat je echt met een flinke bak op pad bent. De
testrit die ik maakte, was in een 2 liter benzine versie, waarbij ik teleurgesteld was in de acceleratie
en het koppel. Dat maakt de dieselmotor in mijn Avenger weer goed. Het 2 liter blok komt van VW,
laat u niet misleiden door de term ’CRD’. Het is een normaal TDi blok van VW, echter dusdanig
afgesteld en met een dusdanige versnellingsbak (6 speed), dat je echt waar voor je geld hebt.
Je moet niet als eerste bij het stoplicht weg willen zijn, maar als je eenmaal op gang bent, heb je
toch een goede kans om je tegenstander te kloppen. Met name in de 4e versnelling kun je op de
snelweg een lekker spurt maken. Zelfs in de 5e accelereert de auto nog lekker. De 6e versnelling
biedt een boel comfort en zorgt dat je lekker kunt genieten van de magistrale audio in de wagen...
Over audio gesproken: als je het geld kunt missen, is de MYGIG navigatie een aanrader. Deze
console is touchpanel gestuurd, biedt 20gb harde schijfruimte voor een trucklading aan MP3
muziek, vermaakt de kinderen met DVD's en de navigatie werkt als een zonnetje. De MYGIG
verzorgt het Bluetooth bellen ook keurig, ook via spraaksturing.Koppelen van de
telefoon is een peuleschilletje (geheel begeleid met spraak!) en de voice commands zijn een droom
om te gebruiken. GEEN TEGENVALLERS! De MYGIG blijkt een goed luisteraar te zijn.
Voorbeeld: je drukt op de Voice Command knop. Als je weet welk commando je moet geven, dan
zeg je dat commando. Of je wacht op de opties die in helder Nederlands voorgelezen worden.
Zo navigeer je naar ’RECENTE BESTEMMINGEN’ en dan krijg je een vriendelijke stem die vraagt: ’Wilt
u naar (straatnaam)?’. Een simpel ’JA’ is voldoende, de rest gaat vanzelf en even later rijd je onder
begeleiding van de navigatie naar het zojuist opgelezen adres.
Verder komt de MYGIG set met 6 fenomenale speakers van Boston Acoustics. Ronduit subliem in
geluidskwaliteit en zelfs voor verwende audiofielen een prachtig ensemble.
MYGIG met spraaksturing en UConnect moet je geprobeerd hebben om het te geloven. Daar kan
men bij duurdere duitse merken nog een punt aan zuigen.
PROBLEMEN
Geen problemen met de auto.
UPDATE: inmiddels heb ik 30.000 probleemloze kilometers met de Avenger gereden, de auto heeft zich echt bewezen. Ik geniet dagelijks van al het comfort in het interieur, van zijn snaakse extra’s (zoals de koelkast en de cuphouder die zowel verwarmt als koelt) en: nog steeds heel veel bekijks.
Ik kan me echt niet herinneren dat ik met één van mijn vorige auto’s zoveel plezier heb gehad.
Het grappige is dat mensen die voor het eerst in de auto meerijden, helemaal niet beginnen over een ’plastic afwerking’, maar vol lof zijn over de manier waarop het interieur is vormgegeven.
Persoonlijk vind ik de Europese interieurs vaak overschat. Een notenhouten imitatiestrip van kunststof in een peperdure Audi, dat mag wel? Nogmaals, ik heb Europese middenklassers gereden die niet alleen evenveel plastic meezeulden, maar ook nog eens piepten en kraakten.
De Avenger ligt als een blok op de weg, kan in de dieselversie prima meekomen en je voelt je in ieder geval niet ’de gemiddelde Nederlander’ in deze auto. De wegligging is ronduit goed en ook bij hoge snelheden (gemaxt op 210 op de Autobahn) is het weggedrag, de besturing en de remfunctie voorbeeldig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.