Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)

autoreview

Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)
Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)Daihatsu Young RV 1.3 16V XTi (2001)

Signalement

UitvoeringYoung RV 1.3 16V XTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De ruimte voor bestuurders en passagiers is zeer goed, zeker gezien de compacte buitenmaten van de YRV. De hoge bouw van de auto zorgt bovendien voor een rechte zit, ook voor een 2 meter lange mens. De rugleuning hoeft dus niet in standje strandstoel. De beenruimte voorin is redelijk als de stoel in de achterste positie wordt gezet, maar het rechterbeen leunt vrijwel permanent tegen de middenconsole. Als de lange man een goede zit heeft gevonden, dan kan ook achter hem nog iemand mee, hoewel de beenruimte daar dan wat krapjes is.

De bagageruimte is merkbaar kleiner dan de Daihatsu Charade, tevens het model dat door de YRV werd afgelost. Voor de wekelijkse boodschappen is genoeg plaats, maar voor de vakantiebagage moet al het nodige pas en meetwerk worden gedaan. De bagageruimte is af fabriek niet voorzien van een hoedenplank. Zo’n ding is wel als dealeraccessoire leverbaar, maar die constructie ziet er niet mooi uit en is bovendien onhandig in het dagelijks gebruik. De hoedenplank is namelijk niet verbonden met de achterklep, zodat je het ding dus telkens zelf moet opklappen nadat je de achterklep hebt geopend.
De uitrusting van de wagen is verder niet overdadig. Airbags voor bestuurder en passagier, elektrische ramen voor, elektrische spiegels en bekerhouders voor zijn aan boord, maar centrale deurvergrendeling met afstandbediening was toen niet standaard aanwezig (wij hebben de centrale vergrendeling achteraf laten inbouwen omdat we het in onze vorige auto ook hadden, luxe went snel). Luxere uitvoeringen zijn leverbaar.

De YRV met de 1.3 liter viercilinder is een vlotte auto, maar niet opvallend snel. De motor is wel soepeler dan de Charade 1.3, trekt beter vanuit lagere toerentallen. Het brandstofverbruik is bij gemengd gebruik ongeveer 1 op 14,5, bij veel snelwegritten is 1 op 18 haalbaar. Bij het schakelen valt op dat de vijfde versnelling af en toe wat hakerig is. In de YRV hebben alle pedalen een vrij korte slag, in het begin was dat wennen, vooral met (ont)koppelen.

Het onderstel heeft wel moeite om de paardenkrachten goed op de straat te krijgen, zeker als het wegdek vochtig is. De wielen slaan makkelijk door als je vanuit bochten accelereert, ook bij halfgas. Mede door de hogere bouw helt de wagen ook makkelijker over. De vering en demping zijn vrij soepel, maar de voor- en achterzijde zijn wel goed in balans. Vanaf 120 km/h wordt de rechtuitstabiliteit van de YRV minder, waarschijnlijk als gevolg van de korte wielbasis en de hoge bouw. De auto is ook gevoeliger voor (zij)wind dan normale hatchbacks. Bij snelheden boven de 110 km/h worden wind en motor ook goed hoorbaar in het interieur, de volumeknop van de radio moet dan echt een tikje harder. Voor veel snelwegwerk is deze auto eigenlijk niet de beste keuze.

De betrouwbaarheid is conform Japanse tradities, hooguit eens wat kleine dingen. Het interieur is qua vormgeving wat frivoler, maar de gebruikte materialen zijn grijs en grauw. De ergonomie is matig: veel knopjes zijn niet goed zichtbaar. Het interieur heeft voldoende opbergruimtes, ook is de bestuurderstoel voorzien van een opbergzak aan de achterzijde van de rugleuning. Als laatste opvallende puntje: bij bepaalde toerentallen/snelheden trilt de binnenspiegel behoorlijk, dan heb je geen scherp beeld naar achter.

PROBLEMEN

- Bekleding rechterachterportier raakte los, waardoor de deur klemde.
- Stangetje motortje centrale vergrendeling linkerachterportier losgeraakt, portier bleef daardoor op slot zitten.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens