Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

autoreview

Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

Signalement

UitvoeringMateria 1.5 Soul
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf29.130 km
KM-stand laatst57.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe of een gebruikte ?

  • 31.000 km

Als vervanging van onze Almera waren we in eerste instantie op zoek naar een een nieuwe Hyundai i20. Probleem voor ons was de levertijd van de kleuren. Tot eind augustus wachten was geen optie aangezien de Almera ons toch weer een reparatie in het vooruitzicht stelde....

Toevalligerwijs stuitte ik via internet op de Materia. 103 pk, automaat, airco, elektrische ramen, afstandbediende cv, 5 deurs en een hoge instap. M.n. dat laatste was ons in de vorige auto vies tegen gevallen. Ook de kleur (Zwart) in combinatie met de geblindeerde ramen achter geeft de auto een sjieke look.
Rijdend met de auto merk je regelmatig dat je veel bekijks hebt met de auto, maar goed..... Sinds 2007 zijn er maar iets van 1750 Materia's in NL geregistreerd. Vreemd eigenlijk want ik heb nog van niemand gehoord dat ze het model niet leuk vonden... Blijkbaar vindt men het zien van een aparte auto wel leuk, maar om er nu zelf een te kopen.... Blijkbaar verplaatst men zich liever per (10 in een dozijn) onopvallende Golf/Astra.... ;-) (Zonder daarmee kwaad te spreken, want ik heb ze beiden ook gehad tot volle tevredenheid.)

Aangezien we vroeger ook al Daihatsu gereden hadden waren we ook al bekend met de betrouwbaarheid van dit merk. Maar ja, wat wil je met Toyota als moederbedrijf. Leuk te vermelden is dat de Materia in het verre Oosten ook geleverd wordt als....: Toyota Bb. (Zie ook afbeeldingen) Motortype is identiek aan die van de Materia bijvoorbeeld...

De Materia is erg comfortabel te noemen. De meeste Japanse auto's in deze klasse zijn redelijk stug geveerd. De Materia is dus een uitzondering op deze 'regel'. Qua cijfers presteert onze Mattie best netjes. Klein minpuntje zou kunnen zijn dat de Materia echter niet echt snel aanvoelt, in combinatie met de automaat die we hebben. Aangezien we dat verder van ondergeschikt belang vinden, stoort ons dat echter niet.

Pre is de verschuifbare achterbank. In de achterste stand is de auto qua beenruimte ruimer dan bijv. de eerste types van de Renault Scenic achterin. En dat terwijl je nog steeds de grote zaterdagse boodschappen in de koffer krijgt. In de voorste stand is het allemaal wat krapper, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Golf IV. Desondanks biedt de achterbank wel plaats aan 3 (!) kinderstoelen, zijn we inmiddels achter.

Absolute pluspunten zijn dus het comfort en de binnenruimte die de auto biedt.

Een absoluut minpunt is het waardeloze lapje stof dat men "bagageruimteafekking" noemt. Deze zou het gevolg zijn van de verstelbare achterbank. De goedkopere uitvoeringen zouden wel een vaste klep hebben, is me verteld. Ik weet in ieder geval dat een zgn. Rollo een mooiere oplossing was geweest in dit geval.
Bovendien heb ik van autopoetsen mijn hobby moeten maken. Op dat zwart zie je werkelijk alles ;-)

Het verbruik van ons is momenteel 1 op 11. In acht nemende dat we merendeel erg korte stukjes rijden, hoofdzakelijk door de stad.
Zodra we langere afstanden gaan rijden stijgt het verbruik per tank makkelijk naar 1:13. Let wel... We hebben een automaat. (En geen al te zware voet...) De handgeschakelde versie zal wellicht zuiniger zijn.

Tja.... Gewoon volgens verwachting...

  • 38.500 km

Inmiddels een half jaar onderweg met onze budget Toyota. Aan de verbaasde blikken onderweg zijn we inmiddels gewend. Op zich zijn we heel tevreden over de auto. De wegligging is best oke. 't Is geen Focus, maar desondanks kun je een rotonde behoorlijk snel ronden.... We hebben de voorbanden bij ca. 36000 km vervangen. Deze waren ver op. De originele Yokohama's zijn vervangen door Bridgestone Turanza's. Spoorvorming is nu overigens een heel stuk minder.

Het verbruik .... M.n. stadskilometers zorgen dat we met deze automaat een kleine 1:11,5/1:12 scoren. Al met al niet helemaal verkeerd. Op lange stukken gaat het verbruik richting 1:14,5/1:15.

Het vodje dat hoedenplank heet, ligt momenteel thuis in de kelder. Door de achterruit kun je toch amper binnenkijken. Scheelt wat ergernis zo af en toe. Dit is overigens het enige minpunt dat we momenteel bedenken kunnen.

Problemen...? Eeeeeeh..... Gewoon op zijn Japans.... Geen dus.... Gewoon benzine erin en rijden maar...

Grote beurt gehad

  • 46.500 km

Zo, de eerste grote beurt is achter de rug. 230 euro. That's it. Geen gekke dingen, tenzij een ruitenwisserblad achter spannend genoemd mag worden :) Inmiddels heb ik de betrouwbaarheid en de kosten dan ook op max. gezet... Maar ja, eerlijk is eerlijk... De auto wordt in juli pas 4 jaar, dus i.c.m. deze kilometerstand mag er gewoonweg niets aan mankeren. (Is mijn perceptie.) In de wintermaanden (op winterbanden) lag het verbruik zo ca. 1:10. Veel kilometers door de bebouwde kom zijn daar natuurlijk gedeeltelijk debet aan. (Amper 80 km-weg en snelweg dus) Op naar de 60000 en zijn eerste APK.

3e kleine op komst !

  • 55.000 km

Inmiddels is de Mattie de zomer vrijwel probleemloos doorgekomen. Wel bij 53000 de remschijven en blokken voor laten vervangen. Schade 250 euro (bij dealer!) De waren op. Op zich vond ik dat eigenlijk vroeg, echter de vele stadskilometers i.c.m. de automaat eisen vermoedelijk hun tol. Ik weet dat ze destijds bij de Almera duurder waren. :)

Inmiddels is mijn wederhelft in blijde verwachting. De auto heeft ons verrast door niet moeilijk te doen over 3 kinderstoelen (1 maxi cosi en 2 verhogers met rugleuning) op de achterbank. Ook de kinderwagen met bak past achterin. Een boodschappenkratje dat niet te vol is kan er dan nog bij. Even zijn we nog gaan shoppen voor een Opel Zafira, echter het uitermate belachelijke bod op de Materia plus het feit dat we 'maar liefst' 2 cm in de breedte op de achterbank zouden winnen, heeft ons doen besluiten om vooral door te rijden. De grote kinderwagen met wieg gebruik je toch niet zo heel lang en de wandelwagen past simpel rechtop. Voor vakanties hebben we een dakkoffer, dus dat is niet zo'n issue.

Verder: Sinds vorige week de winterbanden weer eronder. Een set stalen velgen voor deze auto is een uitdaging, maar... De huidige lichting Suzuki Swifts heeft de passende maat in 15 inch. De Materia krijgt normaal 14 inch. :) Met winterbanden stijgt het verbruik echter weer naar 1:10 i.p.v. 1:11 ongeveer. Let wel: het is een automaat en we rijden m.n. korte afstanden.

Dus nog steeds geen echte spannende dingen.

Positief heeft ons verrast dat we 3 kinderzitjes achterin kunnen zetten, zonder probleem en dat een Midi MPV niet eens zoveel meer plek biedt op de achterbank.

Jammer is het hogere verbruik, dat mede debet is aan de korte stukjes i.c.m. de automaat. En dan uiteraard de inruilwaarde. Argumenten: Meneer, het is een Daihatsu en die gaat van de markt. Of... Het is een apart model, dat verkoopt lastig.
Op zich snap ik dat tweede wel, echte die eerste is larie. Ik heb de argumenten ook direct van tafel geveegd: U verkoopt hem zo als een super betrouwbare auto die je niet op iedere straathoek ziet... :) (Toen was het even stil.....)

Enfin, voorlopig dus nog steeds erg tevreden. Op naar de 60000 beurt. Het idee is op dit moment dat we hem oprijden, maar gezien mijn 'verleden'..... ;) Dan moet ik waarschijnlijk tot ca. 2021 door. We zien wel.

Ingeruild...

  • 57.500 km

De Materia hebben we ingeruild. Wegens gezinsuitbreiding zijn we overgestapt naar een Dacia Logan MCV. Op zich paste 3 kinderzitjes wel, maar het was erg friemelen met de gordels. Onze Mutsy kinderwagen paste prima achterin :)

De afgelopen twee jaar zorgeloos rondgereden en me verbaasd over het comfort en de ruimte van de auto. Hopelijk hebben we van de nieuwe auto minimaal evenveel plezier....

Conclusie...:
Prima auto, maar de bij inruil is het bedroevend wat je terug krijgt....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.