AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Een bijzonder kind...

Daihatsu Materia

  • Eerste rijtest
28 januari 2007 om 08:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 52
AutoWeek 52

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 52

Een bijzonder kind... en dat is het. Of je blij moet zijn wanneer dit over je wordt gezegd, valt te betwijfelen. De Daihatsu Materia is zonder twijfel een bijzonder kind. Maar dan in positieve zin. Kent u – behalve de Toyota bB en Scion xB – iets dat hierop lijkt? Dacht 't niet. Heeft de Materia nog meer te bieden dan een leuk smoeltje in een trendy jasje?

Het zou een open deur zijn om u op deze pagina's mede te delen dat je nogal wat bekijks hebt met een Daihatsu Materia. Nu val je in Nederland met een niet alledaags vervoermiddel al snel op tussen het zwarte en grijze leaseblik, maar de Materia kunnen wat opvallendheid betreft gerust in de buitencategorie plaatsen. Wat een vreselijk leuke auto is dit om te zien! Helemaal als je 'm bestelt in een opvallend kleurtje, zoals het bijzondere blue-ish white, het wit met een klodder blauw erin waarmee onze testauto is bespoten. Met dit soort extravagante ontwerpen neem je als fabrikant natuurlijk een gok, die in het slechtste geval compleet verkeerd kan uitvallen. Maar het lef van Daihatsu valt te prijzen, rechttoe rechtaan-ontwerpen hebben we tenslotte al genoeg. Officieus is de Materia de opvolger van de YRV, een ontwerp dat óók bijzonder is maar een minder gevoelige snaar raakt. Het design van de Materia is afkomstig uit de koker van Toyota, dat het vierkante karretje in Japan onder de naam bB op de markt zet. In Amerika gebruikt het dochtermerk Scion de koets van de Materia om haar doelgroep – jongeren – aan te spreken. De Nederlandse Daihatsu-importeur ziet de Materia echter niet alleen op de oprit van hippe, jonge vogels belanden maar ziet er bijvoorbeeld ook een ideaal tweede vervoermiddel in voor gezinnen met kinderen. Hoewel het in marketingkringen niet erg in de mode is om senioren in campagnes te betrekken, zou de Materia ook voor hen een leuk alternatief kunnen zijn voor de Opel Meriva, Nissan Note of Ford Fusion, om maar eens een paar beoogde concurrenten te noemen.

Uniek en emotioneel

In tegenstelling tot bejaarden zijn kreten als 'the unique emotional wagon' – de pay off van de Materia - wél heel erg commercieel verantwoord. Uniek is-ie zeker en hij roept ook absoluut emotie op. Bij bijna alle mensen die wij over de Materia spraken positieve emotie. Hoewel-ie fors oogt, vallen de buitenafmetingen in werkelijkheid erg mee. Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 3,80, 1,69 en 1,64 meter komen de afmetingen van de vierkante Daihatsu aardig overeen met die van de Renault Modus. Hij is alleen een stukje hoger, centimeters waarvan we ons altijd afvragen wat je er mee moet; hoofdruimte is immers meer dan voldoende aanwezig. Binnenin geeft de Japanner je een enorm ruimtelijk gevoel, niet in de laatste plaats doordat er een flinke afstand zit tussen de voorstoelen en de rechtop staande voorruit. Je kijkt uit op een leuk vormgegeven dashboard, waar we veel bedieningsorganen van Toyota tegenkomen. De analoge snelheidsmeter en toerenteller staan centraal boven op het dashboard. Geinig, maar niet zo praktisch en overzichtelijk. Hard kunststof domineert het interieur, dat het qua afwerking niet haalt bij wat we van Toyota gewend zijn. Het dunne stuurtje is alleen in hoogte verstelbaar maar toch is de zitpositie best oké. Je zit minder hoog dan je in een auto als deze zou verwachten; je schouders bevinden zich slechts een klein stukje boven de onderkant van de zijruit. De stoelen hadden best wat steviger gemogen en de zittingen iets langer. Achterpassagiers hebben veel beenruimte, maar dan moet de achterbank wel in de achterste stand zijn geschoven. Een grotere bagageruimte (met een aangenaam lage tildrempel en een achterklep die niet hoog genoeg opent) gaat dus ten koste van de beenruimte. De leuningen van de 40/60-deelbare achterbank zijn verstelbaar en neerklapbaar, dat laatste om de laadruimte optimaal te benutten. Onder de laadvloer tref je een vakjes-compartiment aan voor losse spullen, daaronder bevindt zich een zogenaamd thuisbrengertje.

Bekende motoren

Diesels heeft Daihatsu (nog) niet in het assortiment dus worden de vertrouwde 1,3-liter en 1,5-liter 16-kleps-benzinemotoren uit de kast getrokken voor de aandrijving. Wij reden met de 103 pk sterke 1.5, die is gekoppeld aan een niet erg stevig en soepel schakelende vijfbak. Een automaat is tegen een meerprijs van E 900 verkrijgbaar in combinatie met deze krachtbron. De geluidsproductie van het torretje blijft redelijk binnen de perken en hij is vlot genoeg. Op papier is de 1.5 zelfs maar weinig sneller dan de 12 pk minder sterke 1.3, qua topsnelheid scheelt het zelfs maar 1 km/h! Hoe de 1.3 zich in de praktijk gedraagt, hebben we echter niet kunnen beproeven. Verwacht geen sportieve rij-eigenschappen van deze Daihatsu, daarvoor is de besturing te indirect en afstandelijk en helt de koets te veel over in de bocht. Maar je koopt een auto als deze ook niet om de scheurneus uit te gaan hangen. Overigens komt de Materia niet in aanmerking voor de milieusubsidie, die je wel krijgt op de Cuore en Sirion. Vanaf deze week staat de Materia bij de Daihatsu-dealers, de levering komt in januari echt op gang. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Rhythm, Funk en Soul, die laatste in combinatie met 1.5-motor. Er staat ook nog een 4x4-versie (de 1.5 Rock) in de planning maar die komt waarschijnlijk niet eerder dan de tweede helft van 2007. Elektrisch verstelbare buitenspiegels, een radio/cd/mp3-speler, vier elektrisch bedienbare ruiten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, sideskirts, voor- en zij-airbags, lichtmetalen wielen, airco en een verschuifbare achterbank zijn standaard aanwezig, alleen voor de laatste drie items moet je bijbetalen op de Rhythm.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Materia
Daihatsu Daihatsu Materia

Uitgelicht aanbod

    1.3 Rythm Stuurbekrachtiging, Nap,

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm Stuurbekrachtiging, Nap,

    • 2009
    • 222.439 km

    € 2.944

    1.5 Soul airco dealer onderhouden

    Daihatsu Materia 1.5 Soul airco dealer onderhouden

    • 2010
    • 139.978 km

    € 5.450

    1.5 Soul

    Daihatsu Materia 1.5 Soul

    • 2010
    • 94.449 km

    € 6.950

Meer Daihatsu Materia occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Materia specificaties
  • Daihatsu Materia occasions
  • Daihatsu Materia video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Materia tests
  • Daihatsu Materia gebruikersreviews
  • Daihatsu Materia index
Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Een Daihatsu Copen? Daar heeft Ghisbert van Ginhoven, die sinds jaar en dag de rollenbank bedient,...

Lees meer
Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870 km - Klokje Rond

Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870 km - Klokje Rond

110

Je kunt geen autofolder openslaan of er wordt wel beweerd dat een model past bij een ‘actieve...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    4
    • 16 oktober 2020
  • Review
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    • 17 maart 2014
  • Review
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    1
    • 22 juli 2013
  • Review
    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    1
    • 4 juli 2010
  • Autonieuws
    Daihatsu Materia in het kwadraat van Inden Design

    Daihatsu Materia in het kwadraat van Inden...

    27
    • 7 juni 2010
  • Review
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    13
    • 7 mei 2010
  • PREMIUM
    Citroën C3 Picasso - Daihatsu Materia - Nissan Cube

    Citroën C3 Picasso - Daihatsu Materia -...

    • 4 mei 2010
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    10
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    25
    • 28 december 2020
  • Review
    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    7
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje De Tomaso

    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje...

    9
    • 13 december 2020
  • Review
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 30 november 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep