Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Daihatsu
  • Materia

Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

autoreview

1
Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)
Landyacht
  • Landyacht9
  • Gebruikersreview
22 juli 2013 om 20:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMateria 1.3 Funk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf14.500 km
KM-stand laatst30.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Downsizing

  • 14.500 km
  • 22 juli 2013

Om kosten te besparen op zoek gegaan naar een vervanger van onze trouwe Volvo 850. Auto beviel prima maar de vijfcilinder lustte best een slok, airco werd gemist en de noodzaak om een paardentrailer te kunnen trekken was verdwenen. Eisen voor de vervanger waren: zo veel ruimte als mogelijk, een lichte, betrouwbare en zuinige auto, A/C en CC en het belangrijkste: geen dertien in een dozijn auto.

Toen, na het verkopen van de Volvo als vakantieauto voor een student, het feest van het op zoek gaan naar een andere auto weer was begonnen was de keuze snel gemaakt. Een Materia moest het worden.

Ik heb altijd een zwak gehad voor de Materia. Bij zijn introductie in 2006 zelfs naar de dealer getogen om hem eens goed te bekijken. Had dit nog nooit eerder gedaan want mijn interesse ligt toch meer bij klassieke auto's. Met de huidige plastic windtunnel-gebakjes heb ik niet veel.

Vrij snel vonden we er eentje die werd verkocht door de familie van een overleden man. Deze oudere man woonde deels in Spanje en en de Dai werd alleen gebruikt in de zomer als hij in Nederland was. Dat verklaarde de totale nieuwstaat en de kilometerstand van 14500 km afgelegd in vijf jaar.

Prettige bijkomstigheid van het feit dat Nederlanders over het algemeen het hoofd niet boven het maaiveld durven steken is dat auto's die er anders uitzien dan anders niet geliefd zijn. En dus relatief goedkoop.
Hoe die enorme afschrijving uitpakt als wij de auto weer willen verkopen zien we dan wel weer....

Grote voordeel van de kubusvorm is de ruimte van binnen. Die is enorm al je hem vergelijkt met de buitenmaten. Ik ben 1.94 lang en heb niets te klagen. Als je uit een Volvo komt vallen alle autostoelen tegen, maar de Materia zit vrij goed. Stoelen zijn vlak en kort maar het is er prima op uit te houden. Er is geen uitstekende middenconsole dus kan m'n knieen eindelijk kwijt en als het moet kan de hoge hoed ook nog op. Dankzij de verschuifbare achterbank is er achter mij nog een zee van ruimte voor de kids. Bagageruimte is met de bank in de achterste stand niet groot natuurlijk maar de wekelijke boodschappen passen er in en ik heb de hond ook nog niet horen klagen.

Nadeel is de rechtopstaande voorruit waardoor je je in allerlei bochten moet wringen om het stoplicht te kunnen zien als je vooraan in de rij staat. Maar ja, vormgeving voor functionaliteit zullen we maar zeggen.

Verder is de Materia uitgerust met alle voor mij vereiste luxe. Airco, vier electrische ramen, (aftermarket) cruisecontrol en privacy glas.

Het autootje rijdt erg prettig, relatief zuinig (gemiddeld 1:13,5 maar lijkt steeds zuiniger te worden. We hebben onlangs 1 op zestien gehaald), weegt weinig en is een genot om naar te kijken. Vinden wij tenminste, ik weet dat de meningen hier nogal over verdeeld zijn.

Het 1.3 90pk motortje is vrij rumoerig, net als de banden trouwens, mede doordat er minimaal gebruik is gemaakt van geluidsisolatie. Ik heb vanwege het geluid nog steeds de neiging door te willen schakelen naar een afwezige zesde vernelling op de snelweg. Wellicht is mijn mening hierover vertroebeld omdat ik gewend ben in auto's van hogere segmenten dan deze te rijden. De Materia komt zeker van binnenuit vrij groot over maar blijft natuurlijk gewoon een B-segmenter.
Bij 130 km/h en meer (boven 4000 rpm) is het geluid trouwens weer een stuk prettiger kwa beleving dan bij bijv. 110 km/h. Schakelen gaat steeds soepeler naarmate er meer kilometers opkomen. In het begin schakelde de achteruit wat moeilijk in, dat is nu niet meer het geval.

Betrouwbaarheid valt nu weinig over te zeggen, ik geloof dat dat wel snor zit vanwege de reputatie van het merk en de banden met Toyota. Onderhoudskosten zijn tot nu toe een lachertje.

Het grootste minpunt vind ik de krasbestendigheid van zowel in- als exterieur. Of eigenlijk het gebrek daaraan. Nagels, schoenen, zand, alles laat krassen achter. Geen diepe, het is er wel weer uit te polijsten, maar het is wel jammer.

Beurt

  • 15.000 km
  • 22 juli 2013

Oliebeurtje bij de dealer. Geen bijzonderheden verder.

Accu

  • 17.500 km
  • 22 juli 2013

Eerste de beste vorstnacht en de accu begeeft het. Kan gebeuren na vijf jaar. Gelukkig voor de deur en een nieuwe is zo opgehaald.

APK

  • 27.000 km
  • 22 juli 2013

APK zonder problemen of aandachtspunten doorgekomen. Pas in 2015 weer aan de beurt.
Sterretje in de voorruit laten harsen.

Grote beurt

  • 28.000 km
  • 4 augustus 2013

Nieuwe bougies, luchtfilter en olie. Ook de airco gereinigd. Verder niets bijzonders.

En verkocht.

  • 30.500 km
  • 13 november 2013

Vandaag de Materia met pijn in het hart de straat uit zien rijden. Er is weer gezinsuitbreiding op komst en ondanks dat de achterbank meer ruimte bied dan welke auto dan ook in deze klasse, is de bagageruimte ontoereikend voor een kinderwagen, een buggy en de hond. Voor iemand die goedkoop autorijden wil combineren met ultieme betrouwbaarheid en ruimte in een leuk jasje heeft aan de Materia een perfecte auto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Daihatsu Materia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Materia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Daihatsu Materia 1.5 Soul AUTOMAAT | AIRCO | LM VELG 15 |

    Daihatsu Materia 1.5 Soul AUTOMAAT | AIRCO | LM VELG 15 |

    • 2008
    • 78.887 km

    € 5.999

    Daihatsu Materia 1.5 Soul

    Daihatsu Materia 1.5 Soul

    • 2007
    • 247.489 km

    € 3.950

    Daihatsu Materia 1.5 Soul AUT.|Airco|PDC

    Daihatsu Materia 1.5 Soul AUT.|Airco|PDC

    • 2008
    • 139.785 km

    € 5.990

Meer Daihatsu Materia occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Materia specificaties
  • Daihatsu Materia occasions
  • Daihatsu Materia video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Materia tests
  • Daihatsu Materia gebruikersreviews
  • Daihatsu Materia index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer
 

Daihatsu Materia reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    4
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    • 17 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    1
    • 22 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    1
    • 4 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    14
    • 7 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    4
    • 26 juli 2009
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2008)

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2008)

    5
    • 7 december 2008
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    4
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2008)

    • 17 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2007)

    1
    • 4 juli 2010
  • Nieuws
    Daihatsu Materia in het kwadraat van Inden Design

    Daihatsu Materia in het kwadraat van Inden...

    27
    • 7 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)

    14
    • 7 mei 2010
  • PREMIUM
    Citroën C3 Picasso - Daihatsu Materia - Nissan Cube

    Citroën C3 Picasso - Daihatsu Materia -...

    • 4 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

    4
    • 26 juli 2009
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2008)

    Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium...

    4
    • 24 februari 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021
  • Nieuws
    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    30
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    176
    • 1 november 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden