Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 12V DVVT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 79.000 km |
ERVARINGEN
- 54.000 km
Op zoek naar een handig boodschappenkarretje is de keus gevallen op de (toen) allergoedkoopste nieuwe auto; de Cuore van Daihatsu.
(waarschijnlijk wilde moederbedrijf Toyota een poging wagen de grootste autobouwer van 2006 te worden, want de Cuore was maar vrij kort te krijgen voor 6.999 euro, maar dat terzijde)
Redenen om te kiezen voor de Cuore waren:
- hoge kwaliteit; zie alle reviews, onderzoeken, klokje rond ed.
- mooi design van zij- en voorkant; alleen van achteren valt op dat de cuore hoog en
smal is.
- ruim interieur en netjes afgewerkt (geen zichtbaar plaatwerk voorin en een dashboardkastje met klep)
- zuinig en schoon (A-label en euro4), en best wel kwiek door het lage eigengewicht van slechts 695 kg en een CW-waarde van 0.31).
- leuk geluid van de 1 liter 3-cilinder motor.
- comfortabel: op snelheid mooi stil, fijne zit, goed zicht en koersvast.
- enige veiligsvoorzieningen: ABS standaard evenals twee airbags.
- mag een geremde aanhanger trekken van 600 kg.
Na aflevering heb ik gelijk besloten de auto wat meer op smaak te brengen; zo heb ik de standaard 145/80-12 wielen vervangen door 13-inch velgen en de 12 inch velgen voorzien van winterbanden.
Daarnaast is een afneembare trekhaak gemonteerd, heb ik een mp3 radio gekocht en de raamomlijsting van de deuren zwart gespoten. Mooi karretje toch?
Inmiddels heb ik nu een aantal jaren in deze kleine Daihatsu kunnen rondrijden, en het blijft genieten; het is niet alleen de goedkoopste manier om van A naar B te komen (zo wordt het natuurlijk nooit wat met dat openbare vervoer in Nederland); het is ook een zeer karaktervol autootje, en dat heeft leuke en iets minder leuke kanten. Om met het laatste te beginnen: van een stadsautootje als de Cuore zou je verwachten dat het goed raad weet met bochten, maar niets is minder waar: wegens het forse onderstuur-karakter en de hoge bouw gaat de Cuore dit niet goed af.
Daar staat echter tegenover dat de Cuore op de snelweg een koersvastheid, een relatieve rust en comfort aan de dag legt die een grotere auto niet zou misstaan; ook heel bijzonder voor zo’n klein autootje.
Goed beschouwd is die Cuore dus alleen maar qua afmetingen, overzichtelijkheid en wendbaarheid een stadsauto en wat betreft rijeigenschappen, ruimte (m.u.v. de koffer) en comfort een reisautootje. Rare jongens die Japanners.....
Hierbij moet tevens nog vermeld worden dat deze goedkoopste Cuore behoorlijk zwaar stuurt. Ik dacht aanvankelijk dat bij 695 kg een stuurhulp overbodig zou zijn, maar dat bleek een misrekening. Gevoelsmatig komt dit natuurlijk de beoordeling van het bochtgedrag niet ten goede; zowel de auto als de chauffeur hebben moeite met het nemen van bochten en rotondes.
Tot slot nog twee bijzondere zaken: de voorruit krap je gewoon ijsvrij terwijl je voor de auto staat (en dan besef je eigenlijk pas hoe het kan dat zo’n kort autootje zoveel ruimte biedt), en als je de prijs van de auto deelt door het gewicht blijkt deze ondanks de BPM ed best wel goedkoop te zijn: de Cuore kostte op de kop af 10 euro per kg. Een merk-fiets in Nederland kost al gauw per kg 3 tot 4 keer zoveel en dan hebben we het nog geeneens over een elektrische fiets........
Update; 13-10-2013:
De Cuore doet nog steeds probleemloos dienst. Inmiddels staat de teller op 30.000 km, en dat is natuurlijk erg weinig in bijna 7 jaar. Bij gebrek aan winterbanden op de toenmalige, grotere auto zijn we als gezin december 2012 met de Cuore op z' n 12 inch winterbandjes naar Winterberg geweest om te skien. Het was enig passen en meten; maar we pasten er met z'n vijven in, incl bagage. Wel had ik de kinderstoel van de zoon van 3 verhoogd en naar voren geplaatst, zodat de andere twee kinderen achterin naar behoren konden zitten aangezien de Cuore vrij smal is. Daarnaast heeft de Cuore slechts twee gordels achterin, dus het vastzetten van de kinderstoel is gedaan met spanbanden. (misschien niet geheel volgens de wet, maar de kinderstoel zat veel beter vast dan met een gordel)
Wat betreft de kosten van de Cuore: in december 2012 is de cuore gekeurd en tezamen met een stukje uitlaat die aan vervanging toe was koste dit nog geen 100 euro bij Kwikfit.
Twee jaar daarvoor was ik bij de garage in het dorp geweest voor de APK-keuring en toen koste dit ruim 250 euro incl twee nieuwe remschijven voor. Deze waren niet versleten maar te veel aangeroest volgens de garage.... Dus op weg naar Kwik-fit even flink zitten remmen; geen probleem dit keer.
De verzekering kost me 213,75 euro per jaar.
Het brandstofverbruik is s'zomers 1 op 22 en s' winters 1 op 19 tot 1 op 20.
Al met al bevalt deze mini uitstekend, alhoewel mijn ega wel de stuurbekrachtiging mist evenals het gemak van 5 deuren. Maar qua kosten & kwaliteit is de Cuore onverslaanbaar. Wel heb ik onder de motorkap en in de wielkasten wat roestbestrijding uitgevoerd. Zo was de terugloopleiding van olie van kleppentrein naar carter behoorlijk aangeroest. Dit zelfde gold ook voor de wielophanging.
update per 22-4-14 (34.136 km): Najaar 2013 is de uitlaat onder de Cuore vandaan gevallen. Net voor de demper die midden onder het autootje zit was de uitlaat gebroken. Omdat de uitlaat verder nog goed was heb ik m.b.v. een snel gemaakte flens de twee stukken weer aan elkaar gezet. De uitlaat is nu niet helemaal dicht, maar het geheel hangt er nu al weer 5 maanden strak onder dus daar haal ik de keuring wel weer mee. Verder loopt de originele accu op de laatste benen; hoewel we amper winter hebben gehad moest deze toch twee keer aan de acculader. Maar ook deze zal de zomer wel doorstaan.
Verder geen problemen of kosten: de Cuore doet probleemloos dienst. Vermeldenswaardig is overigens de goed benutbare ruimte van het autootje: laatst had ik via marktplaats een eiken hoekkast voor de TV gekocht, maar een voorstudie leerde me dat deze niet in onze nieuwe Clio estate zou passen gezien de hoogte. Na enig meetwerk bij de Cuore kwam ik tot de ontdekking dat die hoekkast van 76 cm hoogte waarschijnlijk wel in de Cuore zou passen mits je als chauffeur (gezien de lengte van de kast) een beetje zou inschikken. Dus op goed geluk met de Cuore de kast gaan halen, en wat bleek: het paste zowaar net. Dus beste mensen: heeft u een hoekkast te verhuizen neem dan geen stationcar mee (want die zijn te laag), maar zo'n hoge Cuore.
update per 6-12-14: afgelopen najaar is een nieuwe accu geinstalleerd, olie ververst, en begin december is de Cuore gekeurd: geen bijzonderheden. De uitlaat lekte iets op de zelfgemaakte flens, maar met wat uitlaatpasta is deze dicht gemaakt.
update per 20-6-16: De Cuore heeft inmiddels 44000 km gereden en doet het uitstekend. Eind 2015 is de uitlaat vervangen en bij de APK-2016 staat de remmerij op de agenda aangezien de remschijven door het weinige gebruik weer wat zijn gaan roesten. Dit voorjaar ben ik met het autootje naar Dortmund geweest en voor het eerst even op topsnelheid gereden: ruim 160 km/uur op de teller en 154 km/uur op de TomTom. Best hard, alhoewel het comfort beslist niet tegen valt; vooral de koersvastheid was dik voor elkaar. Maar die topsnelheidtest was een eenmalige actie; zelden rij ik harden dan 110 km/uur in de Cuore. Het verbruik is de laatste maanden 1 op 21 en de 3-cilinder gebruikt totaal geen olie. Opvallend is dat de Cuore kleine ruitenwisserbladen heeft van slechts 40 cm, terwijl het blad voor de bestuurder best groter kan. Omdat de Bosch-wisser aldaar gingen piepen heb ik deze vervangen door een 56 cm exemplaar van de Action: dat had ik al veel eerder moeten doen aangezien het wisoppervlak nu veel groter is geworden. Daarbij is de werking van de Action-wisser onberispelijk.
Update per 17-11-16: onlangs is de auto weer APK gekeurd; geen problemen dit keer aangezien ik de schijfremmen zelf deze zomer had vervangen.
De Cuore hebben we nu 10 jaar en we zijn voornemens deze nog lang te houden omdat we deze nog altijd ervaren als een zeer zuinig, betrouwbaar, handig en comfortabel boodschappen-autootje die ook op de lange afstand goed bruikbaar is.
still going strong
- 67.000 km
Zomer 2019 heb ik de auto aan de onderzijde getectyleerd. Het onderhoud doe ik zelf dus de kosten van dit tweede autootje zijn laag. Standaard zit de fietsendrager erachter, dus de Cuore wordt zeer gewaardeerd bij de schoolgaande jeugd als het te slecht weer is om 14 km te fietsen.
achtervering versterkt
- 75.000 km
Tijdens het rijden met de fietsendrager valt op dat de achtervering hier niet erg op berekend is; verkeersdrempels moeten rustig genomen worden. Om dit probleem te verhelpen heb ik deze zomer 4 rubberen stootblokken tussen de vijf windingen van de achterste schroefveren geplaatst. Via bol.com worden ze per 4 verkocht. Vanwege de wisselende ervaringen hiermee op internet en het geringe gewicht van de Cuore heb ik de blokken in de lengte door midden gezaagd zodat de stugheid verminderde. Tevens ook gaten in de blokken geboord zodat ik deze met tie-ripes goed kon vast zetten aan de schroefveren. Over het resultaat ben ik erg te spreken en zelfs zonder fietsendrager rijdt de auto heel comfortabel; nix niet springerig of zo. Afgelopen week langs de Rijn gefietst bij Boppard; drie fietsen achterop (waarvan 2 ATB-e-bikes) en in de auto 3 personen met kampeerbagage. Geen enkel probleem. Ik had wel even twee scheerlijntjes getrokken van bumper naar fietsendrager, zodat de fietsendrager niet zou gaan zwaaien of zwiepen tijdens een uitwijkmanoeuvre o.i.d. Op de autobahn tussen de 100 en 110 km/uur aangehouden; dat ging prima qua koersstabiliteit. Het brandstofverbruik kwam uit op 32,6 liter E10 op 686 km, hetgeen 1 op 21 betekent.
groot onderhoud
- 79.000 km
Eind 2022 is de Cuore weer voor onderhoud en APK naar de plaatselijke garage geweest. Dit keer wat onvoorziene kosten; de wielophanging vóór had aan één kant te veel speling op de fuseekogel waardoor er een draagarm (met aangelaste fuseekogel) vervangen moest worden. Al met al ruim 700 euro. Gezien de lage onderhoud- en reparatiekosten in de voorgaande jaren, ben ik uiteraard nog erg tevreden over de Cuore.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Daihatsu Cuore 1.0 Trend 5-Deurs Stuurbekrachtiging Audio/CD ABS Getint glas Colorpakket EBD 2 x airbags Dealeronderhoud Nw Apk!
- 2008
- 217.572 km

Daihatsu Cuore 1.0-12V 100th Anniversary/direkt mee/apk/beurt/unieke km 46.915 km
- 2007
- 46.915 km

Daihatsu Cuore 1.0 Trend *44.639km!*
- 2009
- 44.639 km