Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade 1.3i TX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het betreft een Sport-uitvoering, één van de laatste van dit model. Zeer luxe uitgevoerd, met centrale prortiervergrendeling, elektrische ramen vóór en elektrische spiegels, leuke ’kuipstoeltjes’, en een spoilertje op de achterklep. Auto is naar mijn mening een leuke verschijning en heeft veel meer karakter dan zijn opvolger.
Ondanks het gemis van stuurbekrachtiging stuurt hij fijn licht. Mede dankzij zijn gewicht en pittige 1.3 16v motor presteert hij bovengemiddeld voor een kleine auto. (90 pk op 805 kg leeggewicht). De auto is niet vies van een beetje onderstuur, en nogal stug geveerd, iets dat typisch is voor kleine auto’s.
Minpuntje van de potente motor is de banden niet goed met het vermogen om kunnen gaan (Vikings), vooral met nat weer heeft hij moeite om bij het optrekken zonder spinnende banden weg te komen.
Het verbruik bij alleen stadsritten: 1:13, dus is vrij zuinig.
Gecombineerd verbruik ongeveer 1:14 bij sportief rijgedrag.
Auto heeft bij aflevering 4 nieuwe banden en een nieuwe distrubutieriem gekregen, en beschikt over een vrij nieuwe uitlaat, dus die onderdelen dienen ook niet binnen afzienbare tijd vervangen te worden.
Pluspunten:
- Laag verbruik
- Goede prestaties
- Rijke uitrusting
- Leuk model
Minpunten:
- Onderstuurd
- Kan zijn vermogen niet altijd goed kwijt op (nat) wegdek
- Niet geschikt voor langere ritten met meer dan 2 personen
UPDATE APR. 2006:
Heeft inmiddels 181000 km gereden, en z’n grote beurt gehad (03-04). Op een kapotte veerpoot na was er niets mis met de auto. Nieuwe APK erop (met steekproef), dus we kunnen weer een jaartje rijden.
UPDATE AUG. 2007:
Inmiddels zijn we weer 7000 km en een jaar verder. Dit maal een kleine beurt, afgezien van een kapotte schokbreker niets noemenswaardigs. Beurt laten uitvoeren bij de dealer (€330).
UPDATE APR. 2008
De auto is weer voor zijn jaarlijkse APK + grote beurt geweest (inmiddels 194.000km op de teller).
Ondanks de km-stand wees men er mij op dat het wagentje nog perfect liep. De APK-keurmeester gaf tevens aan dat er nog zeer weinig roest aan de auto zat.
Owja, het is wellicht saai maar er waren geen dingen kapot aan, dus alleen de standaarddingen vervangen bij de grote beurt. Hulde :)!
PROBLEMEN
Een Daihatsu, dus geen noemenswaardige problemen.
Alleen door steenslag een barst in de ruit, maar daar kan de auto niets aan doen!
Verder:
April ’06: Veerpoot vervangen (kapot), bij grote beurt.
Februari ’07: Nieuwe accu (€60)
April ’07: Schokbreker vervangen bij kleine beurt.
April ’08: Grote beurt + APK
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.